Kirjoittaja Aihe: Kovalevyongelma [Pitkälti ratkaistu]  (Luettu 5322 kertaa)

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
Kovalevyongelma [Pitkälti ratkaistu]
« : 29.08.07 - klo:13.55 »
Hei!

Olen asentamassa vistan rinnalle Ubuntua (7.04 Feisty Fawn) ja olen kovin innoissani (ja nöyränä) lähdössä oppimaan uutta linux-maailmasta. Olen etsinyt kaikki keskustelupalstat ja foorumit, mitä olen löytänyt sekä googlettanut, mutta ongelmaan ei löydy ratkaisua. Siksi avaan kokonaan uuden aiheen.

Koneeni kokoonpano on seuraava: abit ab9 pro (bios päivitetty), intel core duo 2 E6600 2,4 ghz, 2 gb keskusmuistia, seagate barracuda 320 gb kovalevy + muuta.

Ongelma on (sama kuin muutamilla muillakin), että kovalevyä ei löydy. AB 9 pron käyttämä jmicron on keskustelujen perusteella aiheuttanut ongelmia. Live-cd:tä käytettäessä buuttaus onnistuu, verkko löytyy, asennus alkaa tms., mutta homma pysähtyy siihen, ettei ubuntu löydä kovalevyäni (läppärissäni esim. löytyy heti). Minulla on vistassa osioitu C:\ (windows ja program files) ja D:\ (pelit, kuvat, musiikki tms.), sen lisäksi osioin (yrittäessäni kaikenlaista) tyhjän osion (40 gb) ubuntua varten näin aluksi. Mikään ei tunnu auttavan ja kernelikeskustelussa olen vähän hukassa (feistyssä jmicron ongelmaa ei pitäisi olla?)

Asiasta on keskusteltu laitealueella, johon myös vähän aikaa sitten osallistuin. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=10198.msg88132 Vastauksia sieltä ei irtoa.
Jeesatkaa, että ubuntu saisi (ainakin yhden) innokkaan käyttäjän lisää!
« Viimeksi muokattu: 14.10.07 - klo:15.43 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kovalevyongelma
« Vastaus #1 : 29.08.07 - klo:16.35 »

Onko Bios;issa Raid päällä & saatko sen pois ilman että vaikuttaa muihin toimintoihin.

PS; Ei havaintoa kyseisestä emosta muuten, eikä herjaa mitään?
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.08.07 - klo:16.39 »
Sekä SATA controller että jmicron ovat ide-tilassa. Jos jmicronin disabloi ei voi käynnistää live-cd:tä (jmicron kontrolloi siis dvd-asemaa). Raid ei ole päällä (tai ei pitäisi olla). Kirjoitan paraikaa ubuntun live-puolella tätäkin viestiä, joten kovalevy ainoa ongelmani (näyttiksen kanssa tullee asennuksen jälkeen säätöä).

Ei herjaa mitään (asennuksessa ei myöskään jumiudu varsinaisesti, vaan ei anna automaattista levytilan osiointimahdollisuutta). Itse osioitaessa ei löydä mitään osioita.

« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:17.06 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.08.07 - klo:17.39 »

Varmuudella tuo jmicron ongelma äkkiä hakemalla en löytänyt yhtään distroa jossa olisi varmuudella stabiilisti ratkaistu.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.08.07 - klo:17.42 »
Jep. Luulen kanssa, että jmicron on ongelma (jmicronin sivuilla mainostetaan muuten yhteensopivuutta kaikkiin muihin distroihin paitsi ubuntuun).
Huomiona vielä, että esim. 4 gb muistitikku toimii.

Korjaantukohan tämä ongelma siihen seuraavaan ubuntu-julkaisuun (7.10) vai miten toimin?
« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:17.52 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.08.07 - klo:17.50 »
Kyllä lahill ja jotkut saaneet USB tikun avulla jotenkin toimimaankin, sinänsä noilla jmicron sivuilla mainostaavat hassusti.

Kuten sanoin en löytänyt yhtään distroa jossa toimiisi satavarmasti. Ei edes Debianin 4;sessa koska jos siellä toimiisi paketin voisi kyllä asentaa Ubuntuun, mutta ei niin ei tosin saattaa täälläkin jollain joku purkkaratkaisu olla?.

PS;  Niillä on jopa vindowsissa ongelmia noiden jmicronin ajureiden kanssa!

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/531617

« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:18.02 kirjoittanut pttk »

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.08.07 - klo:18.05 »
En minäkään tässäkään yhteydessä voi windowsia kehua... esim. DVD-asema katoaa aina välillä siten, että pitää buutata.

Ubuntu on oikein hyvä.

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.08.07 - klo:18.59 »

No koittaavat ainakin 7.10;iin saada toimimaan elikä googleen " Ubuntu 7.10 jmicron " .

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #8 : 29.08.07 - klo:20.09 »
Ja 7.10 on tällä hetkellä alfa-vaiheessa, mutta minulla ollut äärimmäisen vakaa koko ajan (heinäkuusta lähtien tai jotain). VOisit koettaa sillä asentaa, ja päivitellä sitä. Huomioi kuitenkin, että se on vielä kehitysvaiheessa, ja lopullinen julkaisu vasta 18.10. Kovalevyllä olevan kehitysversion voi päivittää lopulliseen. Suosittelisin kokeilemaan sillä, jos joku on saanut toimimaan.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.08.07 - klo:20.32 »
Regel, mietin samaa jo aiemmin, mutta kun olen pitkän linjan windows-koneen käyttäjä  niin ajattelin, että olisi myös ubuntulle (ja linuxille) "reilumpaa" testata sitä vakaassa ympäristössä. Minua ei toisaalta koneella säätäminen haittaa, samallahan oppii. Voisitko laittaa suoran linkin? Vai onko se tämä: http://cdimage.ubuntu.com/releases/gutsy/tribe-3/ Onko muuten suomen kieli siinä tuettuna (ei kyllä ongelma)?

Kiittäen vastauksista

EDIT: Aloitin lataamaan... jännityksellä odotan, miten käy
« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:20.36 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.08.07 - klo:20.57 »
...ei lataus ollut kuin yli puolessa välissä  ;D

Mieluummin toi uusi samantien. Kerron myöhemmin auttaako tämä meitä Jmicron "uhreja".

EDIT: Harmi, ei löytynyt ratkaisua 7.10:sta
« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:22.11 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.08.07 - klo:09.35 »
Taistelu jatkuu...

Tällainen löytyi http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3006893. Pitää testata tota IDE -> AHCI (ei siis SATA). Kommentteja, jos jollain toiminut edes jotenkin.
« Viimeksi muokattu: 30.08.07 - klo:18.34 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 30.08.07 - klo:18.57 »
Testasin ton IDE driverin muuttamisen IDE:stä AHCI:ksi ja ubuntu..... löysi kovalevyn! Testasin sen jälkeen varmuudeksi, että käynnistyykö vista (jää siis rinnalle) normaalisti, mutta se ei puskenut eteenpäin. Kysymys kuulukin siis: uskallanko asentaa ubuntun live-cd:ltä kovalevylle AHCI-tilassa ja vaihtaa asennuksen jälkeen takaisin IDE tilaan? Valistuneita arvauksia myös sen jälkisestä elämästä:
1. Saako ubuntun ja vistan käyntiin (siis molemmat ilman BIOS:n jatkuvia muutoksia)?
2. Tunnistaako ubuntu asennuksen jälkeen kovalevyn myös ide-tilassa?
3. Kuulostaako kaiken kaikkiaan purkkaratkaisulta ja kannattaisiko odottaa ubuntun (linuxin) tulevia versioita, joissa mahdollisesti hardwaren tuki olisi erilainen?

« Viimeksi muokattu: 30.08.07 - klo:19.21 kirjoittanut lahill »
Ubuntu on oikein hyvä.

ilmawi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 31.08.07 - klo:14.15 »

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 31.08.07 - klo:14.24 »
Kiittäen linkistä. Tuon tapaista purkkaratkaisua olen itsekin kypsytellyt (itse asiassa sama tilanne vaimonkin suhteen :))

Olisi oikein mukavaa saada homma toimimaan sulavasti. Varmuuskopiot on kunnossa, joten eiköhän tässä voisi joku ilta kokeilla...
Ubuntu on oikein hyvä.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 06.09.07 - klo:11.58 »
Edellisen testin jälkeen menin live-cd:lle ide-tilassa... Ja edelleen löytyy kovalevyt!!! Nyt ongelma on se, ettei asennusohjelma anna mahdollisuutta tehdä opastetusti... yritän tässä nyt osioida itse.
Ubuntu on oikein hyvä.

lahill

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu on oikein hyvä.