Kirjoittaja Aihe: Musiikin mehustaminen MP3 muotoon (RATKAISTU)  (Luettu 5852 kertaa)

anagrammi

• Käyttäjä
    • Profiili
Musiikin mehustaminen MP3 muotoon (RATKAISTU)
« : 13.01.06 - klo:14.34 »
Aloitan tästä uuden aiheen, vaikka keskustelu alkoi jo aiheen "i386 jakelun asentaminen AMD64 koneeseen".

Nyt ollaan i386-koneessa i386/Ubuntu/Breezy-jakelussa ja tarkoitus on kopioida CD-levyltä musiikkia koneelle mp3-formaattiin (siitä sitten USB/MP3-soittimeen).

Aiemmassa ketjussa neuvottiin käyttämään sound-juicer ohjelmaa.

Ensin lisäsin aloittelijan ohjeen mukaan lisää repositoreja eli ne mitkä oli kommentoitu pois /etc/apt/sources.list -tiedostosta.

Synaptic Pakage Managerista etsin sound-juicer pakettia ja huomasin, että minullahan pitäisi jo olla se.

Suond-juicer taitaa olla Musiikkimaija!

Musiikkimaijan ohjeissa neuvotaan luomaan MP3-profiili, joka käyttää GSreamer LAME plugin:iä.

Tein profiilin ja yritin käyttää sitä ja sain virheilmoituksen:

Musiikkimaija ei voinut kopioida tätä CD:tä.
Syy: GStreamer-kooderia tiedostolle MP3 ei voitu luoda

Yritin etsiä Synaptisesta GStreamer plugin-pakettia ja löytyihän niitä; monet näyttivät olevan jo valmiiksi mukana Breezyssä, mutta en löytänyt sellaista, jossa olisi maininta mp3 tai LAME.

Yritän pitää ubuntuni mahdollisimman alkuperäisenä, koska kaiken viilauksen joutuu taas toistamaan, kun kone joskus vaihtuu, joten yritän pärjätä Musiikkimaijalla, jos ei ole ihan pakko vaihtaa.

En myöskään em. syystä haluaisi ladata koneelle kaikkia mahdollisia plugin-paketteja.

Grip näyttää löytyvän Synaptisesta; jos tämä ei onnistu, kokeilen varmaan seuraavaksi sitä.

anagrammi
« Viimeksi muokattu: 13.01.06 - klo:18.25 kirjoittanut anagrammi »

anagrammi

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Musiikin mehustaminen MP3 muotoon
« Vastaus #1 : 13.01.06 - klo:15.57 »
...jatkoa edelliseen:

Lueskelin Synaptisesta läpi gstreamer0.8 -plugin palikoiden kuvauksia ja löysin yhden jossa mainittiin MP3.
Se on gstreamer0.8-mad. Merkkasin sen asennettavaksi ja se asentui?

Käynnistin Musiikkimaijan uudestaan ja yritin tehdä yhdestä CD:n kappaleesta mp3-tiedoston, mutta sain saman virheilmoituksen kuin aiemminkin; auttaisikohan bootti, se nähdään kohta.

Miksi repositoreista puuttuu gstreamer0.8-lame???

anagrammi

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.01.06 - klo:17.32 »
Lueskelin Synaptisesta läpi gstreamer0.8 -plugin palikoiden kuvauksia ja löysin yhden jossa mainittiin MP3.
Se on gstreamer0.8-mad. Merkkasin sen asennettavaksi ja se asentui?

Käynnistin Musiikkimaijan uudestaan ja yritin tehdä yhdestä CD:n kappaleesta mp3-tiedoston, mutta sain saman virheilmoituksen kuin aiemminkin; auttaisikohan bootti, se nähdään kohta.

tuo mad-plugin on näköjään vain dekooderi (==purkamiseen tarkoitettu), kun taas lame-paketti on encoderi (==pakkamiseen).

Miksi repositoreista puuttuu gstreamer0.8-lame???

oletusrepoista se puuttuu lisenssisyistä, mutta multiversessa se kyllä on.
Janne

anagrammi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.01.06 - klo:18.24 »
No nyt onnistui: Synaptic Package Manager -> Settings -> Repositories ja sieltä multiverset käyttöön.

gstreamer0.8-lamen asennus ja musiikki tallentuu MP3 muotoon.

Samaa sources.list tiedostoa näytti tuo käyttöliittymäkin päivittävän; en tiedä mikä meni vikaan, kun tein sille käsinpäivityksen.
Ehkä vain yritän tehdä tästä liian vaikeaa.

Kiitos janne, kun viittsit vastata näihin kysymyksiin, sitä jää niin helposti hakkaamaan päätään väärään seinään.

anagrammi

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Musiikin mehustaminen MP3 muotoon (RATKAISTU)
« Vastaus #4 : 13.01.06 - klo:19.46 »
Pakko kysyä että eikö Gnomelle todellakaan ole mitään audiocd-KIOSlavea vastaavaa viritystä?

Jos ei ole niin melkein suosittelisin abcde:n käyttämistä. Se ei ole graaafinen mutta sitäkin toimivampi.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.01.06 - klo:20.38 »
Pakko kysyä että eikö Gnomelle todellakaan ole mitään audiocd-KIOSlavea vastaavaa viritystä?

ei ole, enkä kyllä ymmärrä miten se olisi millään tapaa parempi kuin mikään rippaussofta. sound-juicer on muuten osa gnomen oletustyöpöytää.

Jos ei ole niin melkein suosittelisin abcde:n käyttämistä. Se ei ole graaafinen mutta sitäkin toimivampi.

abcde on erinomainen, sitä käytän itsekin. graafisella puolella en ole vielä törmännyt parempaa kuin grip ja kyllähän tuo sound-juicerkin sopii perusrippaamiseen ihan hyvin puutteistaan huolimatta.
Janne

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.01.06 - klo:21.19 »
ei ole, enkä kyllä ymmärrä miten se olisi millään tapaa parempi kuin mikään rippaussofta.

Miten olisi vaikka käytön helppous ja yksinkertaisuus? Olettaisin että suurin osa tavallisista ihmisistä ei muuta kaipaa ja ominaisuuksienkin puolesta vaikuttaisi pistävän Sound Juicerille varsin hyvin kampoihin. Tämän päättelin suoraan ohjelman kotisivuilla olevista kuvakaappauksista. Pystyykö Sound Juicerissa muuten vaikuttamaan rippauksen laatuun? En huomannut sellaista säätöä missään.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.01.06 - klo:22.33 »
Miten olisi vaikka käytön helppous ja yksinkertaisuus? Olettaisin että suurin osa tavallisista ihmisistä ei muuta kaipaa ja ominaisuuksienkin puolesta vaikuttaisi pistävän Sound Juicerille varsin hyvin kampoihin. Tämän päättelin suoraan ohjelman kotisivuilla olevista kuvakaappauksista.

sound-juicerissa on puutteensa, eikä se siksi istukaan täysin minun käyttööni, mutta minulle on paljon tärkeämpää, että saan esim. ripatulle levylle haluamanilaisen hakemistorakenteen automaattisesti ja siihen ei hakemistojen raahailu oikein taivu. mutta kerran konffattuna esim. mikä tahansa aikaisemmin mainitsemista kolmesta softasta tekee sen automaattisesti, levy sisään ja napin/enterin painallus -> kappaleet ovat siellä missä pitää, sen nimisinä kuin pitää ja sellaisessa hakemistorakenteessa kuin pitää.

mikä sitten kenellekin on käytön helppoutta ja yksinkertaisuutta. minulle se on juuri tuota, sinulle ehkä jotain aivan muuta.

Pystyykö Sound Juicerissa muuten vaikuttamaan rippauksen laatuun? En huomannut sellaista säätöä missään.

nykyisellä versiolla ei pysty ilman uuden rippausprofiilin luomista, tämä on oikeastaan sen suuri puute. tosin profiili varmaan tehdään vaan kerran. tai ainakin minä olen ripannut aina samalla profiililla, kun sen olen kerran saanut luotua, olipa softa mikä tahansa.
Janne

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.01.06 - klo:23.10 »
Miten olisi vaikka käytön helppous ja yksinkertaisuus? Olettaisin että suurin osa tavallisista ihmisistä ei muuta kaipaa ja ominaisuuksienkin puolesta vaikuttaisi pistävän Sound Juicerille varsin hyvin kampoihin. Tämän päättelin suoraan ohjelman kotisivuilla olevista kuvakaappauksista.
sound-juicerissa on puutteensa, eikä se siksi istukaan täysin minun käyttööni, mutta minulle on paljon tärkeämpää, että saan esim. ripatulle levylle haluamanilaisen hakemistorakenteen automaattisesti ja siihen ei hakemistojen raahailu oikein taivu.

Mitä tarkalleenottaen tarkoitat tällä hakemistorakenteella? Jotain tyyliin "albumartist - albumtitle/tracknumber - title.mp3"-tyylistä nimeämistä vai jotain monimutkaisempaako? Raahaamalla tuo onnistuu myös mutta sillä erolla että ainakin minulla olevassa versiossa kansion joutuu nimeämään käsin. En pidä sitä kuitenkaan ylitsepääsemättömänä ongelmana kun kaikki muu menee automaattisesti.

Itsekin käyttäisin varmasti abcde:tä jos joutuisin rippaamaan useammin kuin pari kertaa vuodessa jotakin satunnaista.

Lainaus
Pystyykö Sound Juicerissa muuten vaikuttamaan rippauksen laatuun? En huomannut sellaista säätöä missään.

nykyisellä versiolla ei pysty ilman uuden rippausprofiilin luomista, tämä on oikeastaan sen suuri puute. tosin profiili varmaan tehdään vaan kerran. tai ainakin minä olen ripannut aina samalla profiililla, kun sen olen kerran saanut luotua, olipa softa mikä tahansa.

Juu, eihän tuollaista asiaa normaalisti tehdä kuin kerran ja sen jälkeen siihen ei enää kosketa. Mitä kautta uusi rippausprofiili luodaan? Onko se GUI-kilkkeen takana vai pitääkö editoida tekstitiedostoa?

BTW. Onko sinulla jokin syy miksi et käytä isoja kirjaimia virkkeen alussa?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.01.06 - klo:01.21 »
Mitä tarkalleenottaen tarkoitat tällä hakemistorakenteella? Jotain tyyliin "albumartist - albumtitle/tracknumber - title.mp3"-tyylistä nimeämistä vai jotain monimutkaisempaako?

minulla se on vakiintunut ~/Music/<formaatti>/<artisti>/<albumi>/<numero>. <nimi>.<formaatti>

formaatteja on käytössä ogg, flac ja mp3, joista itse rippailen vain kahta ensimmäistä.

Raahaamalla tuo onnistuu myös mutta sillä erolla että ainakin minulla olevassa versiossa kansion joutuu nimeämään käsin. En pidä sitä kuitenkaan ylitsepääsemättömänä ongelmana kun kaikki muu menee automaattisesti.

minä pidän siitä, että kaikki menee automaattisesti. tai siis minulle se on helppoutta ja yksinkertaisuutta.

Mitä kautta uusi rippausprofiili luodaan? Onko se GUI-kilkkeen takana vai pitääkö editoida tekstitiedostoa?

se on sound-juicerin GUI:ssa, preferences-dialogissa, mutta... siihen pitää kirjoittaa ohjelmaa ja encodereita tuntemattomalle todella kummalliselta vaikuttavia merkkijonoja :(
Janne