Kirjoittaja Aihe: TV-OUT JA ÄÄNET?  (Luettu 6320 kertaa)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
TV-OUT JA ÄÄNET?
« : 10.09.07 - klo:17.17 »
nvidia näytönohjain asennettu ja kuva toimii hyvin mutta äänet eivät mene televisioon saakka s-video->scart kaapelilla, käsittääkseni kuitenkin pitäisi. kyllähän äänet kuuluvat stereoiden kautta mutta käytön kannalta olisi kovin mukavaa kuulla myös televisiosta. mistä suunnasta ääntä pitäisi alkaa etsimään?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #1 : 10.09.07 - klo:17.22 »
Eipäs menekään (ainakin luulisin ja olen myös kokeillut) . Tarvitset äänelle oman johdon jos sen telkusta haluat kuulla .Johdot liitetään sen s-videopiuhan kanssa scart-kapulaan.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #2 : 10.09.07 - klo:17.32 »
piuha on yhtenäinen s-video->scart joka kuljettaa ääntä kyllä DVD soittimesta telkkariin mutta näytönohjaimelta ei. ongelma on siis tietokoneessa.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #3 : 10.09.07 - klo:18.05 »

Mors Harri olet oikeilla jäljillä kuten tux;kin siellä koneen annoissa se, kun DVD;ltä tulee.

No Google ja S-Video tulee ainakin tuloksia.  Tässä yksi linkki mutta tämä kylläkin vaan siihen mikäli kuva olisi mustavalkoinen ja siitä pitäisi saada värillinen.

http://epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html     http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/s-video.cfm

Elikä viedäksesi äänen tarvitset ne kaksi piuhaa (stereo), eli yhden mutikan kuten tux sanoi.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #4 : 10.09.07 - klo:18.23 »
Siis näytönohjaimissahan ei yleensä ole minkäänlaista äänen ulostuloa, vaikka kuvaa varten s-video yms. olisikin.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #5 : 10.09.07 - klo:18.27 »
Siis näytönohjaimissahan ei yleensä ole minkäänlaista äänen ulostuloa, vaikka kuvaa varten s-video yms. olisikin.

Jeps Regel joskus olen laittanut näin.

 Jos näytön ohjaimessa on tv ulostulo (uusimmissa koneissa S-video liitin)ja tv:ssä s-video liitin niin ei muuta kun kaapeli väliin niin kuva näkyy tv:stä jos tv:ssä ei ole s-videota vaan scartti niin laitoin itse ainakin pc:hen s-videon lähdön ja toiseen päähän scartin jossa on s-video liitin ja 2 rca liitintä ääntä varten (ääni pc:stä minijakilla kahteen rca:han)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #6 : 10.09.07 - klo:18.34 »
Siis näytönohjaimissahan ei yleensä ole minkäänlaista äänen ulostuloa, vaikka kuvaa varten s-video yms. olisikin.

Jeps Regel joskus olen laittanut näin.

 Jos näytön ohjaimessa on tv ulostulo (uusimmissa koneissa S-video liitin)ja tv:ssä s-video liitin niin ei muuta kun kaapeli väliin niin kuva näkyy tv:stä jos tv:ssä ei ole s-videota vaan scartti niin laitoin itse ainakin pc:hen s-videon lähdön ja toiseen päähän scartin jossa on s-video liitin ja 2 rca liitintä ääntä varten (ääni pc:stä minijakilla kahteen rca:han)


jebu näinhän se menee ja kun aikaisemmin sanoin että ääni kulkee kyllä DVD:n ja telkkarin välillä niin erehdyin pahan kerran(oli eri piuha). elikkäs nyt vain minijakki ja piuha hankintaan. tv:stä kun löytyy valmiiksi myös rca.
kiitokset hyvät herrat.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #7 : 13.09.07 - klo:11.08 »
entäpä mitenkä saan tvn saturaation pysymään asetuksissaan?
aina kun käynnistää koneen ja rupeaa katsomaan tv:n kautta elokuvaa niin saturaatio on pielessä ja joudun konsolista avaamaan nvidia-settingsin ja sieltä saturaatiot kohdalleen. ärsyttää.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #8 : 13.09.07 - klo:11.52 »

Tervehdys, niin olet pääkäyttäjänä  "sudo nvidia-settings" säätänyt saturaatiot kohdilleen ja myöskin tallentanut ne? + ???

Mikäli eivät pysy niin,  ( http://wiki.ubuntu-fi.org/Wiki/xorg_conf ) meikäläinen alkaa humahtamaan pihalle.  ???
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #9 : 13.09.07 - klo:13.04 »

Tervehdys, niin olet pääkäyttäjänä  "sudo nvidia-settings" säätänyt saturaatiot kohdilleen ja myöskin tallentanut ne? + ???

Mikäli eivät pysy niin,  ( http://wiki.ubuntu-fi.org/Wiki/xorg_conf ) meikäläinen alkaa humahtamaan pihalle.  ???

olen kyllä tehnyt ja tallentanut mutta buutin jälkeen tv kuva on punainen kuin piru ja pihalle minäkin olen humahtanut mutta tutkinpa asiaa vielä.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #10 : 13.09.07 - klo:13.28 »

Tervehdys, niin olet pääkäyttäjänä  "sudo nvidia-settings" säätänyt saturaatiot kohdilleen ja myöskin tallentanut ne? + ???

Mikäli eivät pysy niin,  ( http://wiki.ubuntu-fi.org/Wiki/xorg_conf ) meikäläinen alkaa humahtamaan pihalle.  ???

olen kyllä tehnyt ja tallentanut mutta buutin jälkeen tv kuva on punainen kuin piru ja pihalle minäkin olen humahtanut mutta tutkinpa asiaa vielä.

Vähän niinkuin se telkku ei tajuaisi kunnolla S-videota ( arvaus! ) onko telkun säädöissä useampi ( SVHS ) kanava? Täällä euroopassa Telkut on muutenkin tukeneet aina huonosti S-videota.

Osaksi sentähden vein aikoinani kuvan ja äänen scartin kautta, nuo aikaisemmat linkit ja sielläkin piti tehdä nuita  tinailuja että sai värit näkymää. Koska ensin sain vain mustavalkokuvan.

Puutuisikohan siitä telkusta RGB tuki, sitten tuskin auttaisi tuollainen mutikkakaan toisessa päässä scart.
Ja välttämättä jokaisella scart liittimellä ei sitä tukea ole, esim; tuossa mun telkussa vaan scart 1;sessä.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 13.09.07 - klo:15.31 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Kirini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #11 : 18.09.07 - klo:10.56 »
itselläni on toimii aivan nätisti vaikka menee tuollaisen joytech:n media vempeleen kautta.
eli S-video ja ääni piuhat menevät scarttiin joka sitten kytketään TV:seen(tai itselläni tuohon joytechiin)

ainoa mitä itse olen huomannut on että jos xorg.conf:ssa on määritelty composite niin käytän AV kanavaa ja jos S-video niin AVS kanavaa.
Kubuntu 6.10, P4,512mb(sdram),60gb+20gb,gforce fx5200,twinhanDVT alpha(usb)...

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #12 : 19.09.07 - klo:09.31 »
siis kuva on aivan hyvä ja värit kyllä näkyy, mutta miksi nvidian asetuksiin tehdyt säädöt eivät pysy muistissa?

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #13 : 19.09.07 - klo:13.11 »
Kokeile ajaa ohjelma sudolla. Niin se voi tallettaa ne asetukset.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #14 : 21.09.07 - klo:20.58 »
no nyt on sudotettu ja tallennettu xorgit ja ty;p;yt'tehosteet  h'visiv't sen silian tien ja n'ppiskin puhuu jotain aivan omaa!
saturaatio pysyi kyll' pieless'.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: TV-OUT JA ÄÄNET?
« Vastaus #15 : 21.09.07 - klo:21.44 »
no nyt on sudotettu ja tallennettu xorgit ja ty;p;yt'tehosteet  h'visiv't sen silian tien ja n'ppiskin puhuu jotain aivan omaa!
saturaatio pysyi kyll' pieless'.

no niin nyt on taas hommat kunnossa mutta tuo nvidia-settings ei kyllä antanut mukavia kokemuksia, jospa tuon saturaation saisi säädettyä xorg-confista mutta MITEN? yyh.