Itsellä on Linksys WRT54G-reititin ja epäilisin sen konfiguroinnin menevän jotenkin seuraavasti (tarkista ensin manuaalista):
Kun kytket tehdasasetuksilla olevan Linksysin koneeseen ethernetkaapelilla, se kai antaa automaattisesti sille osoitteen 192.168.1.100 (tai tuota sarjaa). Sen voit tarkistaa konsolissa
ifconfig-komennolla. Minulla siellä näkyy (eth0):
inet addr:192.168.1.100 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
Jos noin on, kirjoita selaimen osoitteeksi 192.168.1.1 [enter], jolloin pitäisi tulla Linksysin konfigurointi-ikkuna. Siinä kysytään käyttäjätunnusta (oletus tyhjä) ja salasanaa (oletus
admin). Jos noilla pääset sisään, voit jatkaa, muuten tarkista manuaalista.
Ensimmäiseksi (minulla) tulee Setup, jossa on oletuksena Automatic Configuration DHCP. Se täytyy kuitenkin HomePNA:lle kai muuttaa PPPoE:ksi, jolloin päästään kai syöttämään taloyhtiön antama salasana ja käyttäjätunnus siihen talon verkkoon. Asetukset talteen alareunassa olevalla painikkeella. Statuksesta pitäisi sitten nähdä, onko reititin saanut IP-osoitteen.
Jotenkin noin luulisen sen perusasetuksen menevän. Jollei tuo toimi, katsot ohjeita manuaalista.
Langaton verkko konfiguroidaan sitten Wireless-valikosta, josta ekaksi kannattaa muuttaa reitittimen nimi toiseksi, että tuntee omansa. Sitten laitetaan Wireless Securitystä WPA/TKIP päälle ja annetaan WPA shared keylle joku helppo ja muistettava, ei ulkopuolisten arvattava stringi. Tietysti kannattaa ensin kokeilla, että toimii ilman salausta.
Langattoman yhteyden hallintaan olen itse Ubuntu/Minteissä käyttänyt useamman viikon
Wicdiä.
EDIT: Suomi24:stä löytyi seikkaperäisempi keskustelu ja ohje:
Linksys WRT54G - Suomi24 Keskustelu