Kirjoittaja Aihe: Millainen distro minulle?  (Luettu 5846 kertaa)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Millainen distro minulle?
« : 06.08.07 - klo:21.39 »
Eli, kun nyt sitten ei Debianissa lähtenyt ajurit skulaamaan niin pakko vaihtaa. Ubuntua ei viitsisi niin hirveästi asentaa, se on koettu jo pitkälti. Opensuse on ihan perseestä (hidas, kömpelö), ja Mandriva on vain niin vanha. Säätää tahtoisin hieman, mutta en niin paljoa että Gentoota kokeilisin. Ja desktopiksi aion laittaa Xfce:n.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #1 : 06.08.07 - klo:21.50 »
No siihen vähään säätöön sinulle riittäisi Xubuntu ;D
Tietysti voit yrittää löytää, jonkun distron, joka toteuttaa vielä erilaista pakettienhallintaa kuin kokeilemasi variantit. Luulisin Gentoon vääntämisen kyllä olevan linuxin oppimisen kannalta hyödyllisintä puuhaa, itse en ole vielä löytänyt aikaa Gentoon pystytykseen, Buntujen parissa on olllut riittävästi puuhaa ;) On tuo Kernel In Nutshell:inkin lukeminenkin vielä vaiheessa  ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #2 : 07.08.07 - klo:07.54 »
Eli, kun nyt sitten ei Debianissa lähtenyt ajurit skulaamaan niin pakko vaihtaa. Ubuntua ei viitsisi niin hirveästi asentaa, se on koettu jo pitkälti. Opensuse on ihan perseestä (hidas, kömpelö), ja Mandriva on vain niin vanha. Säätää tahtoisin hieman, mutta en niin paljoa että Gentoota kokeilisin. Ja desktopiksi aion laittaa Xfce:n.

Wolvix ja KateOs läppärillä, molemmat kivoja. Wolvix lähellä Slax:ia kun taas KateOs lähtenyt enemmän omaan suuntaansa. Ja jos haluat kaiken toimivan suoraan, niin Mint Cassandra Xfce...

Higgins

ps. Niin, Vectorkin asiallinen

tupu

  • Vieras
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #3 : 07.08.07 - klo:08.15 »
tuossa olisi aivan hyödyllinen testi http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #4 : 07.08.07 - klo:09.12 »
tuossa olisi aivan hyödyllinen testi http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php

perunat! Vääriä kysymyksiä, ei keskitytä oleelliseen.

Esim 1: Käytätkö a. KDE b. Gnome c Muut/ I dont mind---- Miksei XFce ole omanaan, sillä minulle noita KDE- pohjaisiakin tyrkytettiin tämän takia.
Esim 2. Suositko a. RPM b DEP c Muut/Idont mind/ Idont know--- Taas muita sorsitaan, eli esim Slack- pohjaisia...
Esim 3: Oletko:  a: Beginner b: Advanced user c Expert  . Nyt kun tähan b;n laitoin, niin tippui joukosta esim Slackware, joka ei kyllä ole varmaankaan sen vaikeampi kuin tuo minulle suositeltu Fedorakaan, perustuen Vector,Wolvix ja KateOs- kokemuksiini

Eli en kyllä tällaisella haulla itselleni distroa valitsisi!!

Muuten, kävin läpi, ja minulle suositeltiin:
1. Fedora
2. Open Suse
3. Kubuntu
4. Mandrake
5. Debian
6. Ubuntu
Eli ei mitään logiikkaa...

Terv. Higgins

ps. toisaalta, pitäisikö uusin Fedora- Live panna lataukseen ja kokeilla?



eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #5 : 07.08.07 - klo:10.02 »
Jeps, laitoin sinne ikkunamanageriksi jokin muu ja eikös siellä ollut n. 5 distroa joissa ikkunamanageri KDE.

Kai sitten pitäs asennella xubuntu niin pääsee helpoimmalla... Se vain että kun se on vain jotenkin niin... helppo.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #6 : 07.08.07 - klo:11.58 »
Kokeile Zenwalkkia. Siinä on käsittääkseni xfce ihan vakiona ja Slackwareen perustuvana se voi olla... ei niin helppo  ;)
Niin, ja Zenwalkilla on jopa suomenkielinen foorumi :o
http://zenwalk.vaihtoehto.org/

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #7 : 07.08.07 - klo:13.30 »
Eli, kun nyt sitten ei Debianissa lähtenyt ajurit skulaamaan niin pakko vaihtaa. Ubuntua ei viitsisi niin hirveästi asentaa, se on koettu jo pitkälti. Opensuse on ihan perseestä (hidas, kömpelö), ja Mandriva on vain niin vanha. Säätää tahtoisin hieman, mutta en niin paljoa että Gentoota kokeilisin. Ja desktopiksi aion laittaa Xfce:n.

Mitenkäs olisi Slackware, Absolute Linux (ks. http://www.linux.com/feature/118320) tai joku muu Slackware-pohjainen jakelu? Säätämistä suunnilleen saman verran kuin Debianissa. Tai sitten FreeBSD tuolta vihreämmän (?) ruohon puolelta.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #8 : 07.08.07 - klo:13.32 »
Kokeile Zenwalkkia. Siinä on käsittääkseni xfce ihan vakiona ja Slackwareen perustuvana se voi olla... ei niin helppo  ;)
Niin, ja Zenwalkilla on jopa suomenkielinen foorumi :o
http://zenwalk.vaihtoehto.org/
Eiköhän Zenwalkia tule kokeiltua kun sen pohjalta teenkin Live-cd:tä, lue Yleisestä keskustelusta linux-pelastus-topicista...
Tokihan sen voisi koneelle sulloa ihan kokeilun vuoksi...
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #9 : 15.09.07 - klo:20.47 »
Noniin, ja taas olisi distroa hakusessa, tykkäisin nyt ettiskellä sitä Oikeaa distroa itselleni, tällä kertaa vaatimukset ovatkin että olisi kevyt distro, ja suhteellisen helpot systeemit, eli ei ubuntua tai debiania tai susea kuitenkaan, ne on käyty jo läpi. Arch Linux taitaa olla vaihtoehto (?).
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #10 : 15.09.07 - klo:21.46 »
Noniin, ja taas olisi distroa hakusessa, tykkäisin nyt ettiskellä sitä Oikeaa distroa itselleni, tällä kertaa vaatimukset ovatkin että olisi kevyt distro, ja suhteellisen helpot systeemit, eli ei ubuntua tai debiania tai susea kuitenkaan, ne on käyty jo läpi. Arch Linux taitaa olla vaihtoehto (?).
Arch Linux on ihan kiva. Voisit kokeilla myös Vector Linuxia.

Oletko asentanut Ubuntua serveri asennuksena, eli mitään turhaa ei alussa asenneta? Siitä voi rakennella sitten omanlaisensa järjestelmän.
alias vililikku

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Millainen distro minulle?
« Vastaus #11 : 15.09.07 - klo:22.59 »
Oletko asentanut Ubuntua serveri asennuksena, eli mitään turhaa ei alussa asenneta? Siitä voi rakennella sitten omanlaisensa järjestelmän.
Juurikin tuolla olen kokeillut myös openboxia yms. mutta sitä systeemiä en saanut toimimaan joten luovutin sen suhteen, ehkä en vain osannut :P
Okei, latauslistalle Vector ja Arch.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B