Kirjoittaja Aihe: Softan lataamiseem/asennukseen liittyviä kysymyksiä  (Luettu 1720 kertaa)

Mazappi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Eli siis olisi hieman ongelmia. Osaan kyllä lisätä sources.listiin pakettivarastoja ja asentaa niistä näppärästi, mutta nyt se ei ihan onnistu. Ongelma on siinä että minulta tuo minun kovalevy teki tenän ja otin vanhasta koneesta 2,6Gb kovalevyn johon tämän ubuntun asensin. Tulee aika äkkiä täyteen. Minulla on 500Gb ulkoinen kovalevy, eli onko mitenkään mahdollista saada wget ja apt-get komennot lataamaan tiedostonsa sinne? Ja mahdollista laittaa softat asentumaan sinne kun ei nekään oikein mahdu tuolle sisäiselle kovolleni?

Wolfenstein enemy territorya olin asentamassa, mutta sen asennustiedosto ei tuonne sisäiselle mahdu ja sinne se kuitenkin menee wget komennolla. Ajattelin että lataanpa manuaalisesti sen asennustiedoston tuonne ulkoiselle kovalevylle mutta kertokaapas että miten minä sen sieltä asennan? Ei tunnu tuplaklikkaamalla aloittavan asennusta.
PC
Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon
1,9ghz
2,6gb (500Gb Ulkoinen)
1024mb RAM

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Softan lataamiseem/asennukseen liittyviä kysymyksiä
« Vastaus #1 : 13.09.07 - klo:19.35 »

Jos kovo on koko ajan kiinni samassa koneessa, niin voisit siirtää tai siis kopioida isoimpia hakemistoja sinne ja mountata ne fstabissa sisäisen levyn hakemistojen sijaan.


Mazappi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Softan lataamiseem/asennukseen liittyviä kysymyksiä
« Vastaus #2 : 13.09.07 - klo:19.47 »
Jeps, jotain tollaista ajattelin mutta enpä osannut pukea sanoiksi. :D Mitenköhän se sitten tapahtuisi?
PC
Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon
1,9ghz
2,6gb (500Gb Ulkoinen)
1024mb RAM

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Softan lataamiseem/asennukseen liittyviä kysymyksiä
« Vastaus #3 : 13.09.07 - klo:20.26 »
Käske ensin päätteessä:

Koodia: [Valitse]
cd /
sudo du -h --max-depth=1

Hetken kestää, mutta näin näet isoimmat hakemistosi.

Sovella tätä http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2515.0 ohjetta. Siinä kopioidaan /home:n sisältö uudelle osiolle ja liitetään se sitten vanhan (juuriosiolla olevan /homa-hakemiston tilalle).

!HUOM! Jos/kun kopioit muita hakemistoja (esim. /usr voi olla kookas), jättäisin minä kohdan 8. väliin... (Saattaapi komentoja puuttua muuten yhtäkkiä.)

Sen jättäminen väliin ei haittaa, tieto ko. juuriosion hakemistoissa säilyy, mutta on näkymättömissä, koska uudelta osiolta on mountattu samanniminen hakemisto sen "päälle".

EDIT En muuten tiedä mitään noista ulkoisista. Lähinnä niiden mounttaushetki koneen käynnistyessä voi tuottaa ongelmaa. Viisaammat kertonevat?