Kuitenkin toivoisin,että neuvoissa olisi pelkän komentoriviloitsujen lisäksi selitetty että mitä mikäkin annetuista käskyistä tekee.Se ei edistä kenenkään oppimista että on kopioidaan valmiita rivejä ja saadaan laitteet toimimaan. Tieto miksi se tekee noin tuo linuxia hieman lähemmäs uutta käyttäjää ja hän ehkä muistaa seuraavalla kerralla että toi komento teki tota ja alkaa itse ottamaan selvää ja ratkaisemaan ongelmia.
minä olen kyllä sikäli samaa mieltä, että maagisten rimpsujen kopioiminen ei varsinaisesti edistä mitään. ongelma ehkä ratkeaa tai sitten ei, mutta käyttäjä ei tiedä mitä tapahtui ja linux vaikuttaa entistä vaikeammalta. tosin mielestäni ihan lyhyt kuvaus riittää.
Kaikki eivät jaksa etsiä tietoa.En tarkoita että mitään pitkää selostusta tarvitsee kirjoittaa vaan lyhyesti että mitä komento tekee,esim chown voidaan asettaa kansion tai tiedoston omistaja ja käyttäjä ryhmä jne...
se, ettei jaksa etsiä tietoa on minusta kyllä hitusen huono piirre. jos kuvittelee, että jotain uutta oppii opiskelematta, on täysin väärässä. sanoin käy jos olettaa, että kaikki tarjotaan tarjottimella.
minusta tuota komentojen merkitystä ei tarvitse selittää erikseen vaan kertoa vaan mitä kyseisen komennon ajaminen tarkoittaa. esim.
annetaan hakemistolle kaikki oikeudet vain sen omistajalle:
$ chown 700 hakemisto
Tämän tiedon kun kaivoin linux.fi wikistä ei ole ollut yhtään ongelmaa kovalevyn oikeuksissa.
mukavaa omatoimisuutta. tämän perusteella uskon, että opit käyttämään linuxia varsin nopeasti