Kirjoittaja Aihe: En saa päivitettyäni enää windows-osiolla olevaa levyä näkyviin Ubuntussa  (Luettu 314 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
En saa enää windows-levyäni näkyviin Ubuntussa. Päivitin Windowsin, joten se on mahdollisesti vaikuttanut asiaan. Tärkeimmät tiedostoni ovat windows-levyllä, josta olen voinut käyttää niitä suoraan ubuntu-ohjelmissa.
Mitenkä saisin auki windows-levyn. Järjestelmä koneessani on doublel boot. Windows + Ubuntu

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Sama syy kuin aina ennenkin vastaavassa ongelmatilanteessa: Windowsin nopea käynnistys on päällä, jolloin Windows ei sammu kokonaan vaan jättää tiedostojärjestelmänsä varattuun tilaan. Linuxin nykyinen NTFS-ajuri ei silloin suostu liittämään osiota lainkaan. Aiempi NTFS-3g-ajuri liitti osion lukutilassa.

Ratkaisu: Kytke nopea käynnistys pois päältä Windowsin asetuksissa. Voit myös sulkea Windowsin sammutuksen sijaan valinnalla "Käynnistä uudelleen", jolloin Windows sulkeutuu kokonaan ja vapauttaa tiedostojärjestelmät.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Yritin tehdä niin, mutta en löytänyt enää "nopeaa kaynnistystä" tai "fastboot" ominaisuutta. Kirjoitan nyt tätä Windowsissa tai paremminkin chrome-sovelluksessa. Doubleboot on toisaalta kätevä, kun voi suoraan käyttää samoja tiedostoja molemmissa järjetelmissä.

Ennen Ubuntu oli vakaa, mutta nyt siinäkin on ongelmia. Tosin ongelma on todennäköisesti minussa eikä Ubuntussa. Tai ainakin mitä luultavimmin olen sen jotenkin vahingossa aiheuttanut. Nyt kirjoitan suoraan nettiin, jossa meillä on yhteinen sivu, jonka sisältöä editoimme vuoron perään.

Jos saan Ubuntun kuntoon ja jos se toimii hyvin myös Windows 11 kanssa, jatkan myöhemmin Ubuntun kanssa. Ymmärtääkseni netissä olevaa docx-tiedostoa voi editoida internetselaimen kautta molemmissa järjestelmissä.
.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Yritin tehdä niin, mutta en löytänyt enää "nopeaa kaynnistystä" tai "fastboot" ominaisuutta.
Avaa komentokehoite järjestelmänvalvojan oikeudella, eli kirjoita komentokehoite Windows-valikossa (tai paina vain oikealla napilla Windows-valikon logoa) ja paina sen kuvakkeen päällä oikeaa nappia. Nyt järjestelmänvalvojana komenna
Koodia: [Valitse]
powercfg /h off
« Viimeksi muokattu: 29.09.25 - klo:19.34 kirjoittanut qwertyy »

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Yritin, mutta en onnistunut. Olen saanut nopean käynnistyksen kytketty pois, enkä oikein ymmärrä, miksi se ei nyt onnistunut. Ubuntu toimii hyvin, mutta windows ei. Ärsyttävä tilanne, koska minun pitäisi jatkaa työtäni.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Annoin Windowsin korjata asennuksensa ja se toimii nyt moitteettomasti, mutta valitettavasti en pysty Ubuntussa aukaisemaan windowslevyä, johon olen tallentanut sekä Windowsista että Ubuntusta tiedostoja. Yritän vielä tarkastaa, saisinko nopean käynnistyksen (fast boot) pois, jos se on asentaessa livahtanut asetuksiin.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Onedrive toimii molemmissa käyttöjärjestelmissä, joten voin kyllä käyttää samoja tiedostoja, kun vain muistaisin kopioida ne aina käytön jälkeen onedriveen.
Jos ei löydy varsinaista taikakeinoa kääyttää samaa levyä ja tiedostoja molemmissa käyttöjärjestelmissä, käytän onedrivea. En sulje keskustelua vielä, jos sattuisi löytymään ratkaisu saman kiintolevyn jakamiseen molempien käyttöjärjestelmien kesken..

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
Yksi vaihtoehto on tehdä ylimääräinen levyosio jossa pidät yhteiskäyttötiedostoja, niin se ei jää lukkoon fastbootin takia.