Tervehdys
Minä en siis tiedä Linuxista oikein mitään
En ole tänne paljon kirjoitellut. Paljon lukenut kylläkin. Nyt tuli sellainen arkaluonteinen juttu eräälle palvelimelle, että en kyllä ala sitä omin voimin ratkaisemaan. Kerron tilanteen:
PERUSASIATMinulla on kaksi omaa Ubuntu -serveriä netissä, pojallani yksi. Annamme niiltä tilaa ja palveluita valtakunnan nuorille harrastajille sekä sijoitamme niille myös harrastajien omia domainia veloituksetta.
Pari vuotta on toimininut hyvin, mutta nyt mun verkossa oleva Ubuntu -server kieltäytyykin yhteistyöstä. Nimitän sitä Armottomat -palvelimeksi.
Vain yksi erittäin luotettava henkilöö tietää rootin salasanan. Muistetaan, nyt, että kyse on palvelinjutuista.
Vielä viime viikolla toimi Pytty sekä WinSCP3 moitteettomasta, mutta nyt en enää pääse alkuperäisillä tunnuksilla sisään
FTP toimii kyll ja palvelimella olevat www-sivutkin, tietokannat jne.
Olen käynnistänyt järjestelmän muutaman kerran uudelleen. Uptimet ovat nyt 99% luokkaa, muuten 100. Ei auta. Joku Kernel FATAL ERRORS tulee heti alkuun. Domainit nousevat kyllä.
Sen verran vielä, että viime viikolla päivitin palvelinohjelman. Sen alusta on Debian, mutta on ne päivitykset aikaisemminkin toimineet Ubuntulle. Kysyy
autentikointiaKysynkinMiten voin palauttaa asiakas, ja omia tietojani menettämättä datat ilman täydellistä uudelleen asennusta. Voin avusta pikkaisen, ihan pikkaisen maksaakin, tai antaa palvelimia muuhunkin käyttöön, mutta ei jakelujuttuihin.
Sähköpostia voi laitella suoraakin jp@jokilaakso.com