Minusta on turhaa liioitella sudon käytön etuja verrattuna Windoosan "kaikki ovat pääkäyttäjiä" asetelmaan.
Totta tietenkin on, että kukaan ei voi sotkea toistensä tiedostoja tai koko järjestelmää (ellei sudoeri jakele salasanaansa joka kysymykseen miettimättä mitään). Mutta jos linuxille olisi nyt toimivia ja leviäviä viruksia, jotka tekisivät haittaa, ei kukaan kehtaisi hehkuttaa tyyliin "Eipä saanut sotkettua koko konetta!".
Omaa konettani ajatellen: Surkeimpia asioita joka minua voisivat kohdata olisivat esim. digikuvien katoaminen. Ja niihin omalla tunnuksellani on täydet oikeudet. Toisekseen Vaimon kirjanpitotietojen katoaminen tekisi suunnatonta työtä tai jopa mahdollisia veroriitoja tms. Nekin ovat minun tunnuksellani täysin poistettavissa.
Koko Ubuntun uudelleenasennus on pientä verrattuna em. katastrofeihin... Tietenkin ko. jutut ovat varmuuskopioina muualla.
Tottakai on hyvä, että systeemi estää minua/pöpöjä asentamasta spammi- tai "vielä jotain pahempaa" -palvelinta koneelle. (Ajatustavuranskalaisviivat ovat varmaan väärin. Sori vaan...)
Ja tottakai Opensource-ohjelmat ovat paremmin turvassa kuin suljetut seulakäyttikset. MS:n tekemiä tietoturvatutkimuksia on silti hauska lukea ja yhtä hauskoja ovat tuohtuneet kritisoijat. MS osaa markkinoinnin (näissäkin) asioissa.
PS. Herneitä myydään pusseissa ja niistä kuuluu tehdä siankyljen kanssa keittoa. Jotenkin tää on aihe joka nostaa tunteita. Musta aika turhaan... Onhan todellisuus (virustilastot) jokaisen luettavissa ja jokainen myös tietää, ettei mikään koodi ole aukotonta,