Yritin asentaa Ubuntun XP:n rinnalle CD:ltä, versio 7.04, amd 64. Ongelma tuli vastaan asennussivulla 5/7. Valitsin xp:stä siirrettävät profiilit ja kun painaa "eteenpäin"-komentoa, niin pyörylä näyttää kolme neljä sekuntia että ohjelma tekee pyydettyä käskyä, vaan sitten katoaa ja asennussivu 5/7 pysyy esillä. Komentoa voi yrittää kerta toisensa jälkeen mutta asennus ei mene eteenpäin.
Käynnistyslevyllä on XP omassa osiossaan. Levyllä on 100 gigaa varaamatonta tilaa. Valitsin ubuntun asennuksessa "osioi itse", ja varasin juurihakemistolle 20 gigaa ja swapille 2 gigaa.
Tätä ennen tapahtui: ensimmäisen asennusyritykseni tein epähuomiossa us-näppäimistöllä. Pääsin asennuksessa lähes loppuun sivulle 7/7, mutta peruin sen sinä vaiheessa kun huomasin että olen valinnut us-keybordin. Toisella kertaa suomenkielisen asennuksen ja näppäimistön valittuani ilmeni em. ongelma. Samalla myös ilmestyi virheilmoitus: Application problem: Sorry, the program "ubiquity" closed unexpectedly. Lisäksi tuli sitten tarkempi tekstilitania mitä en mihinkään kopioinut.
Sama ilmoitus tuli aina uudestaan vaikka käynnistin koneen ja asennuksen uudelleen. Myös silloin kun uudelleenkäynnistyksen jälkeen tein asennuksen englanniksi ja us-näppäimistöllä.
Vielä tein windowsissa sen, että formatoin koko vapaan levytilan 100 gigaa ja sitten käynnistin taas Ubuntun cd:ltä. Asennusohjelma päästää taas sivulle 5/7, mitään virheilmoitusta ei tule mutta asennus jää samaan kohtaan kuin edellä. Kone on Acer Aspire E300-JATM, AMD 64 Athlon.
Onko täältä ladattu asennusohjelmisto toiminut muilla oikein? Pitäisikö vain polttaa uusi cd? Vai missä voisi olla vika?
En ole mikään kokenut asentaja vaan kaikki osioinnit yms. asiat olen opetellut viime viikkoina hyvien neuvojien opastuksella. Nyt tuli heillekin puhelimessa tenkkapoo.