Ensiksi kannattaa kokeilla live-levyllä eli desktop-versiolla. Kannattaa aloittelijana pelata varman päälle ja ottaa perus i386-versio. Jos näyttää hyvältä, niin ensin otetaan wintoosasta kaikista itselle tärkeistä tiedostoista(kuvat, tekstit yms) varmuuskopiot.
Sitten tehdään päätös asennetaanko Ubuntu Windowsin rinnalle vai jyrätäänkö koko windows yli. Jos rinnalle yritetään asentaa, niin ennen sitä kannatta yrittää eheyttää koko kiintolevy. Sen jälkeen voi käynnistää Ubuntun Livenä ja valita install/asenna.
Ehkäpä vaikein kohta asennuksessa on osiointi. Minimissään Ubuntu haluaa kaksi osiota:Swapin ja varsinaisen. Itse suosin lisäksi kolmatta osioita, johon talletetaan omat tiedostot. swapille voit antaa gigan tai maksimissaan kaksi, varsinainen eli ohjelmat sinun tapauksessasi vähintää 20 gigaa ja omille tiedostoille loput. Omien tiedostojen erikseen pidolla on puolensa.Vaikka käyttiksen ajaiisi uusikis tai vaihtaa, niin omat tiedostot pysyy tallessa vaikka systeemin ohjelmineen joutuukin rakentamaan uudestaan
Tämä nyt on näin vain perusteet, koska itse olen joutunut asentamaan aina Ubuntut alternate-levyiltä, eli tuo live-levyn installerin toimintaa joudun arvailemaan, mutta Jotenkin noin se mennee. Muut asiaa kokeilleet jatkakoot jahka bailaamiselta kerkiävät .)
Hyvää vapun jatkoa
T:Jallu59