Kirjoittaja Aihe: Backuppien teko ja pari muuta asiaa  (Luettu 2496 kertaa)

mediamikko

• Käyttäjä
    • Profiili
Backuppien teko ja pari muuta asiaa
« : 04.05.07 - klo:09.17 »
Usean viikon uurastuksen jälkeen olen saanut digi-boxin tappaja MythBoxin jo melko hyvään pelikuntoon. Joitakin ongelmia vielä kuitenkin on ja ajattelin kysyä paria Ubuntu spesifistä juttua teiltä. OS siis Ubuntu 6.10 ja sitten suoraan asiaan:

1) Bare metal backup:n teko
Asennukseen on nyt palanut aikaa todella paljon ja haluaisin koko systeemin backuppina talteen. Jos vaikka kovalevy kärähtää tms. En vain ole löytänyt sopivaa backup ohjelmaa. Mondo rescueta jo kokeilin ja sillä näyttää, että backup rakentuu oikein, mutta yllätyksen koin kun yritin palautusta identtiselle(tyhjälle) levylle. Mondo veti voltit heti kättelyssä eikä suostunut restorea tekemään. Eli tämä siitä softasta.

Tämän lisäksi kokeilin Google Code of Summerin backup tuotosta "Simple Backup ...", mutta tuntui, että tämä softa jumitti myös samantien. Softa avasi ikkunan jossa luki backup prosessin ID, mutta mitään ei tämän jälkeen tapahtunut. ps -all näytti prosessin perässä <defunct> tiedon, joten oletan sen kaatuneeksi (kokeilin toki useamman kerran ja aina sama juttu). Valitettavasti tästäkään ei siis ollut backup:n tekoon.

Tällä hetkellä olen tehnyt tar:n käynnissä olevasta ympäristöstä ja heittänyt sen verkkolevylle turvaan. Tämä tapa ei kuitenkaan tuo hakemaani bare-metal restore mahdollisuutta. Mitä backup metodia suosittelette?

2) Firefox suomeksi, miten?
Asentelin boxiin firefoxin, mutta pentele tuuppasivat sen englanniksi (mulla kyllä on mirrorina se hut:tulan mesta). Ohjelman valikoista ei suomea löydy, miten saisin firefoxin suomeksi?

3)Turhien ohjelmien poisto.
Haluaisin poistaa openofficen ja pari muuta tässä koneessa turhaa softaa, mutta kun yritän poistoa niin Synaptic toteaa poistavansa samalla ubuntu-desktop paketin. Mitähän haittavaikutuksia tuon paketin poistosta on, lähteekö koko järjestelmä alta samantien :) ?

Tärkein kysymys tässä vaiheessa on ehdottomasti tuon backup:n saaminen. Varsinkin kun nyt on vuorossa kriittiset nopeutustoimet (mm. noiden turhien ohjelmien poistot ym.)

Riku

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Backuppien teko ja pari muuta asiaa
« Vastaus #1 : 04.05.07 - klo:10.22 »
Jos lontoo sujuu niin tuolta voisi löytyä apua:

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Dd

T.M

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.05.07 - klo:11.12 »
Itse ajan cron-ajastuksella, rsync:llä kakkoslevylle koko systeemilevyn tyyliin:

#cd /
#rsync -avuz --exclude "/proc" --exclude "/mnt" --exclude "/media" / /mnt/backup_levy

excludella kerrotaan yllättäen mitä hakemistoja en halua mukaan, proc-kannattaa ainakin jättää pois mutta se pitää kuitenkin muistaa luoda käsin backup_levylle esim.
mkdir /mnt/backup_levy/proc

Kakkoslevylle pitää tietysti ennen tätä tehdä ext3-filesysteemi ja mountata se näkymään esim. /mnt/backup_levy hakemistoon. Huom. mount-kohta pitää mainita exclude:ssa.

Jos haluat nopeasti palauttaa backup_levyn käyttöön (bootata siltä) niin grub pitää myös asentaa kakkoslevylle esim. chroot:tina.

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.05.07 - klo:23.25 »
2) Firefox suomeksi, miten? Asentelin boxiin firefoxin, mutta pentele tuuppasivat sen englanniksi (mulla kyllä on mirrorina se hut:tulan mesta). Ohjelman valikoista ei suomea löydy, miten saisin firefoxin suomeksi?
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install mozilla-firefox-locale-fi-fi
2. vaihtoehto: Työkalut > Lisäosat > Kielet > raahaa kielipaketti tähän
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

mediamikko

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.05.07 - klo:18.59 »
kiitti kaikille vinkeistä. näillä hommat sysähti taas hypyn eteenpäin.