Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 22 + Wayland ja screen sharing  (Luettu 437 kertaa)

karima

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Ubuntu 22 + Wayland ja screen sharing
« : 27.02.24 - klo:21.13 »
Käytän Ubuntu 22 (Ubuntu 22.04.4 LTS, Gnome 42.9, Windowing system: Wayland). Minun pitäisi pystyä jakamaan näyttöäni esim. Teamsissa, mutta tällä hetkellä pystyn jakamaan näyttöä vain selaimen yhdessä tabissa.
Katsoin webrtc -ohjeista, että jos laittaa Chromessa: chrome://flags/  => WebRTC PipeWire support : Enabled, niin pitäisi pystyä jakamaan koko näytön. Ei toimi.
Tämän voi testata esim sivulla: https://mozilla.github.io/webrtc-landing/gum_test.html  => Näytön jako onnistuu vain "Chrome tab", mutta ei "Windows" tai "Entire Screen". Pitäisi saada toimimaan tuo "Entire screen".
Paluu Xorg:iin ei ole ratkaisu.
Koneessa on asennettuna pipewiresta versio:
λ> sudo apt list --installed *pipewire*
gstreamer1.0-pipewire/jammy-updates,now 0.3.48-1ubuntu3 amd64 [installed,automatic]
libpipewire-0.3-0/jammy-updates,now 0.3.48-1ubuntu3 amd64 [installed,automatic]
libpipewire-0.3-common/jammy-updates,jammy-updates,now 0.3.48-1ubuntu3 all [installed,automatic]
libpipewire-0.3-modules/jammy-updates,now 0.3.48-1ubuntu3 amd64 [installed,automatic]
pipewire-bin/jammy-updates,now 0.3.48-1ubuntu3 amd64 [installed,automatic]
pipewire-media-session/jammy,now 0.4.1-2ubuntu1 amd64 [installed,automatic]
pipewire/jammy-updates,now 0.3.48-1ubuntu3 amd64 [installed,automatic]

Jos joku on menestyksellisesti konffannut tuon "Entire screen" näytönjaon toimimaan Ubuntu 22 ja Wayland, niin mielelläni otan täällä vastaan vinkkejä.

karima

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Ubuntu 22 + Wayland ja screen sharing
« Vastaus #1 : 28.02.24 - klo:22.52 »
Olen syvästi pahoillani. Oletin (älä koskaan oleta), että tämä on Wayland-ongelma. Kävi ilmi, että olin itse sotkenut työpöytäni jossain vaiheessa. Näytön jakaminen toimii nyt (kun ajoin: sudo apt install xdg-desktop-portal-gnome gnome-remote-desktop).