Kirjoittaja Aihe: Läppärin kirkkausasetukset  (Luettu 1325 kertaa)

segue

• Käyttäjä
    • Profiili
Läppärin kirkkausasetukset
« : 21.10.12 - klo:22.53 »
Hei!

Läppärissäni näytön kirkkausasetukset reistailevat. Fn-näppäimet ja kirkkaudensäätö toimivat, mutta ongelmana on kirkkausasetuksien resetoituminen. Kun boottaan koneen ja kirjaudun sisään, on näytön kirkkaus aina pienin mahdollinen, mikä sinällään ei ole ongelma. Kun taas otan läppärin irti seinästä ja olen pelkästään akun varassa, niin kirkkaudet resetoituvat pienen idlaushetken jälkeen aina maksimikirkkauteen, mikä on ärsyttävää. Mitenkä saisin tämän resetoitumisen akun varassa pois?

Koneenani on siis Asuksen U31SD, jossa on Nvidian Geforce GT 520M, joka kuuluu Optimus-kastiin. Käytän bumblebeetä ja Jupiteriä akun keston maksimoimiseksi. Kaikki muu kyllä toimii läppärissäni hyvin, mutta tämä jatkuva kirkkauden manuaalinen säätö harmittaa.

oh1xe

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Läppärin kirkkausasetukset
« Vastaus #1 : 22.10.12 - klo:07.57 »
Vaitettavasti vastausta ei ole mulla, mutta päinvastainen vika?
Vaan tuli myös HP:n läppäriin asennettavaksi Ubuntu 12.04. Sen jos laittaa lepotilaan jää näyttö herätessä himmeäksi ja ainoastaan boottaus palauttaa näytön normaaliksi.
No, koska videon värit olivat vielä negatiiveja (kuvat ja kaikki muu ok) kokeilin asentaa vielä Mint Mayan. Värit ok, mutta nukutus edelleen hämärtää ruudun pysyvästi.

Mikkokoo kirjoitti näin, pitää testata
:
"Ainoa, mitä olen joutunut koneesta säätämään käsin, oli näytön kirkkauden säädön enablointi (aika yleistä). Ja tässä sulle ohjeet siihen valmiiksi:

Koodia:

sudo gedit /etc/default/grub

Vaihda rivi: GRUB_CMDLINE_LINUX=""

muotoon:

GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor"

Tallenna ja aja:

Koodia:

sudo update-grub

boottaa kone, ja kirkkaussäädön pikanäppäimet toimii. Smiley

Ohje on peräisin tuolta: https://www.ultimateeditionoz.com/forum/viewtopic.php?f=293&t=3330&start=20#p23774

edit: korjattu ohjetta."

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41951.0
« Viimeksi muokattu: 22.10.12 - klo:08.11 kirjoittanut oh1xe »