Kirjoittaja Aihe: Hyvä linux-kannettava  (Luettu 11050 kertaa)

mikkokoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Hyvä linux-kannettava
« : 01.03.12 - klo:16.24 »
Moi! On hyviä ja huonoja uutisia. Aloitetaan huonoista: Kaadoin 3 vuotta vanhan läppärin päälle konjakkia, ja se ei tätä paukkua kestänyt. Täytyi siis vaivautua läppärikauppoihin.

Sitten hyvät: Ostin Packard Bellin TS11 -sarjan läppärin TS44HR. http://www.pcpro.co.uk/reviews/laptops/366346/packard-bell-easynote-ts11. Hintaa tuolle NetAnttilasta 449 e, toimitus 3 päivää.

Olen ERITTÄIN positiivisesti yllättynyt. Kun ensin sain varmuuskopioitua Windows 7:n tulevaisuuden varalle (heh, vei mukavasti 6 dvd:tä), niin pääsin putsaamaan koneen ja asentamaan Ubuntu 11.10:n. Kaikki, siis kaikki Ubuntun ominaisuudet toimivat Out-Of-The-Box!! Työpöytätehosteet, äänet, wlan, hdmi-liitännän kuva ja ääni (!) ym. Mitään ylimääräisiä ajureita ei tarvinnut asentaa, vaan täysin Open Source -meiningillä mennään. :)

Erityisplussana vielä se, että tämä läppäri on täysin äänetön. (On kuin uusi maailma olis avautunut entisen HP Compaq 615:n jälkeen, joka täysin uutenakin piti ääntä kuin lentokoneen turbiini, ja lämmöt pyöri 70-80 asteessa.) Nyt kehtaa viedä kannettavan luennollekin. :)

Tämän ei ole tarkoitus olla mikään PB:n mainospuhe, mutta pakko oli hehkuttaa, kun tosiaan yllätyin, kuinka mutkattomasti kaikki lähti toimimaan.

Mikko

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #1 : 08.03.12 - klo:11.20 »
Kaadoin 3 vuotta vanhan läppärin päälle konjakkia, ja se ei tätä paukkua kestänyt.
Hienoa, että aloitit raittiuden. Ja sinulla se varmasti pitää, koska lopettajaisuhrina oli varmaan rakas läppärisi.

Minulta kiitos konevinkistä. Eräs myös raitistunut ystäväni suunnittelee seonneen läppärinsä vaihtamista.

Minusta Windowssia ja siihen liitettyä kovalevylle piilotettua konetauhkaa ei kannata poistaa. Ei vie mahdotonta tilaa nykyaikaiselta koneelta. Windows vaikean salasanan taakse ja netti pois konfiguroituna. Ei häiritse.

mikkokoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #2 : 08.03.12 - klo:19.47 »
:) Kiva, jos olin avuksi. Nyt konetta pari viikkoa käyttäneenä voin sanoa, että kaikki on toiminut, kuten pitääkin.

Ainoa, mitä olen joutunut koneesta säätämään käsin, oli näytön kirkkauden säädön enablointi (aika yleistä). Ja tässä sulle ohjeet siihen valmiiksi:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/default/grub
Vaihda rivi: GRUB_CMDLINE_LINUX=""

muotoon:

GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor"

Tallenna ja aja:

Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
boottaa kone, ja kirkkaussäädön pikanäppäimet toimii. :)

Ohje on peräisin tuolta: https://www.ultimateeditionoz.com/forum/viewtopic.php?f=293&t=3330&start=20#p23774

edit: korjattu ohjetta.
« Viimeksi muokattu: 10.03.12 - klo:12.17 kirjoittanut mikkokoo »

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #3 : 10.03.12 - klo:19.34 »
Mulla on kans HP:n läppäri ja sen äänet muistuttaa hyvin paljon pienliikenteeseen tarkoitettua lentokonetta
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #4 : 10.03.12 - klo:21.27 »
Ibarit on tietääkseni kaikkein Linux-yhteensopivimpia, siis IBM:t. Tottelevat myös nimeä Lenovo. Käytettynä saa täysin kelvollisia, ite oon ostanut vain käytettyjä Lenovoja, T42, T43 ja T60, itelle ja vaimolle.
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #5 : 31.03.12 - klo:23.38 »
Ibarit on tietääkseni kaikkein Linux-yhteensopivimpia, siis IBM:t. Tottelevat myös nimeä Lenovo. Käytettynä saa täysin kelvollisia, ite oon ostanut vain käytettyjä Lenovoja, T42, T43 ja T60, itelle ja vaimolle.


Pitää paikkansa! Tässä juuri pyöritellään Mint 9:ä T42-läppärissä. Harmia aiheutti pikkuisen Atheroksen wlan-kortti joka kaatoi konetta muutaman päivän välein. Vaihdoin madwifi-ajuriin ja ongelmat poistuivat. Nämä ovat kuitenkin pieniä säätöjä verrattuna WIndows-koneiden ongelmiin, jotka ovat ihan omassa luokassaan....

Käytettyä Ibaria hankkiessa kannattaa varmistaa, ettei ole gpu-vikainen. Joissain malleissa näytönohjain irtoaa emolevyltä ja tuloksena on jumiutumisia ja sotkua kuvaan.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #6 : 01.04.12 - klo:06.19 »
Ibarit on tietääkseni kaikkein Linux-yhteensopivimpia, siis IBM:t. Tottelevat myös nimeä Lenovo. Käytettynä saa täysin kelvollisia, ite oon ostanut vain käytettyjä Lenovoja, T42, T43 ja T60, itelle ja vaimolle.


Pitää paikkansa! Tässä juuri pyöritellään Mint 9:ä T42-läppärissä. Harmia aiheutti pikkuisen Atheroksen wlan-kortti joka kaatoi konetta muutaman päivän välein. Vaihdoin madwifi-ajuriin ja ongelmat poistuivat. Nämä ovat kuitenkin pieniä säätöjä verrattuna WIndows-koneiden ongelmiin, jotka ovat ihan omassa luokassaan....

Käytettyä Ibaria hankkiessa kannattaa varmistaa, ettei ole gpu-vikainen. Joissain malleissa näytönohjain irtoaa emolevyltä ja tuloksena on jumiutumisia ja sotkua kuvaan.


Onko tuo sellainen vika jolle "ei voi mitään", tarkoitan saako sen painettua takaisin vai irtoaako juotoksista tjsp.
Minulla on yksi (T60 muistaakseni) jossa näyttö sekoilee aika usein. Väri vaihtuu lilaksi tai pimenee tyystin.
Remotena toki toimii (on nyt varmistamassa muuatta palvelinta.)
 

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #7 : 06.04.12 - klo:16.02 »
jos on lisää kokemuksia kannettavista, jotka on toiminut hyvin niin mieluusti lukisi, kun on itekin (kuten varmaan moni muukin) suunnittelemassa ostoa, lähinnä 11.10 HW sopivuus: onko ollut ongelmia?  tai sitten merkeistä, joiden kanssa ollut onkelmia...

yksi tapa on buutata jo kaupassa live levyllä ennen ostoa, saa jotain tuntumaa, ei ole ainakaan vielä kielletty, kun innokas myyntimies ensin tietää, mitä on tekemässä. oli noin 1kk sitten uutinen että olis läppärien hinnat laskemassa näitä aikoja kun tulee uudet intel prossut, eipä ole ainakaan vielä näkynyt tämä kauheesti...
« Viimeksi muokattu: 06.04.12 - klo:16.04 kirjoittanut jimbo »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #8 : 08.04.12 - klo:18.35 »
Jo tuossa ylläsuositellut Thinkpadit ovat hyvä valinta. Minulla on T400, ja on toiminut ongelmitta jokaisen Ubuntun ja muunkin Linuxin kanssa, mitä tähän koneeseen olen sisään iskenyt. (No joo, vähän harmia aiheuttaa touchpad, joka aina oletuksena on päällä ja jonka aina haluun pois päältä, ja trackpad, jossa oletuksena ei ole wheel emulaatiota, ja johon aina haluun wheel emulaation, mut näähän on nopeesti säädettävissä ihan graafisten softien kautta).

Jos ei Thinkpadin insinöörimäiset ominaisuudet nappaa, niin sitten varmaan kannattaisi katsella jotain koneita Delliltä tai joltain?

PS. Omassa T400:ssani on ATI:n näytönohjain, joka ei ole kovin hyvin tuettu. Kone myös tukisi näytönohjainten vaihtoa lennossa, mut Linuxille ei ole moista ajuria kehitetty kuin vasta jonkinlaiselle beta-asteelle.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #9 : 14.04.12 - klo:22.15 »
Onko tuo sellainen vika jolle "ei voi mitään", tarkoitan saako sen painettua takaisin vai irtoaako juotoksista tjsp.
Minulla on yksi (T60 muistaakseni) jossa näyttö sekoilee aika usein. Väri vaihtuu lilaksi tai pimenee tyystin.
Remotena toki toimii (on nyt varmistamassa muuatta palvelinta.)

Vika taitaa vaivata pääasiassa T40-sarjan koneita. "Paistoin" tänään yhdestä raadosta gpu:n kiinni emolle. Lieden levy antoi alalämpöä jonkin aikaa ennen operaatiota, jolloin laittamani fluksi höyrysi. Annoin sitten kuumailmapuhaltimella 350 astetta suoraan piiriä päin muutaman kymmenen sekunnin ajan. Tämän jälkeen jätin emolevyn jäähtymään. Operaatio ei ole ihan riskitön. Tämä kone oli romutuskuntoinen, joten asialla ei merkitystä. Uteliaisuus sai kokeilemaan.

Emolevy pitää saada koneesta kokonaan pois ja suojata kaikki herkät komponentit. On sitten syytä olla hyvä muisti taikka merkitä ruuvien paikat johonkin, kun purkaa konetta. Ovat ovelasti eri mittaisia eri paikoissa. Emolevy sitten irtoaa koneesta viimeisenä kun jokainen muu osa on otettu pois... Kerran onnistuin sekoittamaan vastaavasta koneesta pari ruuvia. Emolevy ei sitten mennyt millään paikoilleen ja kesti monta tuntia ennen kun keksin vian.

Pitää laittaa tuohon koneeseen kovalevy ja hommata jostain enemmän muistia. Sitten vaan testaamaan jollain sopivalla Linux-jakelulla (esim. Ubuntu tai Mint).

mikkokoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #10 : 01.10.12 - klo:22.50 »
Ostin siis Packard Bellin TS11 -sarjan läppärin TS44HR. Nyt konetta pari viikkoa käyttäneenä voin sanoa, että kaikki on toiminut, kuten pitääkin.

Edelleen kaikki toiminut kuin unelma, käytössä on keväästä saakka ollut tietysti Ubuntu 12.04 64-bit. :)

Kone on kaatunut kaikkiaan varmaan ehkä korkeintaan 5-10 kertaa koko tänä aikana. Kaikki kaatumiset on tapahtunut silloin kun olen ollut palauttamassa konetta valmiustilasta. Näyttö on jäänyt pimeäksi, ja REISUBilla ollaan asia ratkaistu. En tiedä, miksi joskus näin käy, 99-prosenttisesti kone palautuu kuitenkin nätisti valmiustilasta ilman ongelmia. Tämä on ollut siis ainoa kohtaamani ongelma.

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #11 : 01.10.12 - klo:23.23 »
Oma thinkpad edge 520, n. vuoden vanha toimii kaikkien testaamieni distrojen kanssa hyvin. Tässäkin on ati/intel näytönohjaimet joiden vaihtoa ei linux tue ilmeisesti. (whistler).
Testatut distrot ovat:
Macpuppy
Kubuntu 11.10
Ubuntu 12.04
Lubuntu 12.04
Crunchbang statler (langaton verkko teetti hieman töitä mutta rupesi toimimaan) (nykyinen käyttis)
Kaikki 64 bittisinä.
Kone ei ole kaatunut kertaakaan, muuten kuin omien sekoilujen takia.

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #12 : 10.10.12 - klo:12.16 »
Kone on kaatunut kaikkiaan varmaan ehkä korkeintaan 5-10 kertaa koko tänä aikana. Kaikki kaatumiset on tapahtunut silloin kun olen ollut palauttamassa konetta valmiustilasta. Näyttö on jäänyt pimeäksi, ja REISUBilla ollaan asia ratkaistu. En tiedä, miksi joskus näin käy, 99-prosenttisesti kone palautuu kuitenkin nätisti valmiustilasta ilman ongelmia. Tämä on ollut siis ainoa kohtaamani ongelma.
Mulla on muuten ihan sama ongelma itselläni! En korjaa sitä REISUBilla, vaan siirryn tekstikonsoliin painamalla Ctrl+Alt+F1 ja sen jälkeen ajan
Koodia: [Valitse]
sudo service lightdm restart
En tiedä pystytkö sinä tekemään saman, mutta mulla ainakin tuo toimii. Epäilen, että ongelma on Compizissa, mutta varma en ole. Enkä oikein ole osannut mitään bugiraporttiakaan laittaa.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

herbamatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Hyvä linux-kannettava
« Vastaus #13 : 14.05.14 - klo:19.08 »
:) Kiva, jos olin avuksi. Nyt konetta pari viikkoa käyttäneenä voin sanoa, että kaikki on toiminut, kuten pitääkin.

Ainoa, mitä olen joutunut koneesta säätämään käsin, oli näytön kirkkauden säädön enablointi (aika yleistä). Ja tässä sulle ohjeet siihen valmiiksi:

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /etc/default/grub
Vaihda rivi: GRUB_CMDLINE_LINUX=""

muotoon:

GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor"

Tallenna ja aja:

Koodia: [Valitse]
sudo update-grub
boottaa kone, ja kirkkaussäädön pikanäppäimet toimii. :)

Ohje on peräisin tuolta: https://www.ultimateeditionoz.com/forum/viewtopic.php?f=293&t=3330&start=20#p23774

edit: korjattu ohjetta.
Kiitos ohjeesta! Tällä ohjeella sain Samsung N145plus koneen himmeän näytön kirkastumaan ja nyt toimivat näytön kirkkauden säädötkin. Kiitos kaunis ohjeesta!! käyttiksenä tässä mini samsungissa on Linux Mint 13 Maya, xfce 4