Kirjoittaja Aihe: Suositelkaa mulle puhelinta  (Luettu 12735 kertaa)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Suositelkaa mulle puhelinta
« : 05.08.09 - klo:11.19 »
Kävi sitten niin, että pieni terroristi otti ja rikkoi näytön huonosti palvelleesta Nokia E50:stä.

Nyt olisi hakusessa puhelin, joka toimisi ongelmitta Linuxin kanssa yhteen. Alan olla kyllästynyt Nokia-merkkisiin, joten voisi vaihteeksi kokeilla jotakin muuta.

Seuraavia ominaisuuksia tulisi olla:
* qwerty-näppis
* jonkinlainen kamera
* laaja softatuki (vapaita ohjelmia?)
* _vakaa ja luotettava_! (tässä Nokia kusi eniten)
* bt
* osaa jakaa edgeyhteyttä Linuxiin

Plussaa näistä:
* wlan
* 3g
* täydellinen olis sellanen johon sais vaihdettuu jonkii custom-käyttiksen, mut ei taida olla paljoo markkinoilla.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #1 : 05.08.09 - klo:11.22 »
Neo freerunner :)

Ei ehkä ihan vakain vielä, mutta pikkuhiljaa...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #2 : 05.08.09 - klo:12.33 »
Neo freerunner :)

Ei ehkä ihan vakain vielä, mutta pikkuhiljaa...

Jokin tuohon suuntaan olisi se kiinnostavin vaihtoehto. Ei taida vaan vielä olla ihan valmista kamaa.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #3 : 05.08.09 - klo:12.54 »
Minulla on yllättävän hyviä kokemuksia Sony Ericssonin phelimista. Tiedostojen siirto ja modeemikäyttö on toiminut enimmäkseen heittämällä, tai ongelma ollut jossain muualla kuin puhelimessa. Tällä hetkellä käytössä K800i, missä ainut ongelma on ollut navigointitapin huono kontakti, mikä sekin tuli kuntoon käytettyäni puhelinta takuuhuollossa. Uudemmissa SE puhelimissa navigointipainikkeet onkin jo toteutettu toisin.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #4 : 05.08.09 - klo:16.20 »
Nokia 5760 :)
Kaikki toiminnot mitä mainitsit ja on jo suht vakaa.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #5 : 05.08.09 - klo:17.26 »
Minulla on yllättävän hyviä kokemuksia Sony Ericssonin puhelimista.
Samaa mieltä. SE tekee erittäin laadukkaita kapuloita ja olen kyllä omistanut ja omistan nytkin Nokialaisen. Jostain luin, että SE:ltä olisi tulossa jotain Android mallejakin? Tosin SE:llä on kyllä paljon malleja, joihin ei oikein omia ohjelmia saa asenneltua. Mielenkiintoisesti myös Samsung oli hakannut jollain Symbian mallilla Nokialaisen niiden omalla takapihalla. Malleja en muista, mutta jonkin aika tuoreen testiartikkelin jostain luin. Olikohan jokin Omnia tms. mallinimenä? Merkkinä Samsung ei ole kyllä itselle tuttu, mutta joka tapauksessa Nokian nykyiset puhelimet ei vakuuta meikäläistä varsinkaan softan kannalta. Ihan hirvittävästi bugeja ja käyttöliittymätkään ei ole niitä kätevimpiä, vaikka pitkänlinjan Nokia fanaatikot pitävät niiden käyttölogiikkaa ainoana oikeana.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #6 : 05.08.09 - klo:19.29 »
joka tapauksessa Nokian nykyiset puhelimet ei vakuuta meikäläistä varsinkaan softan kannalta. Ihan hirvittävästi bugeja ja käyttöliittymätkään ei ole niitä kätevimpiä, vaikka pitkänlinjan Nokia fanaatikot pitävät niiden käyttölogiikkaa ainoana oikeana.

Totta. Käyttöliittymä ja vakaus on melkoisen hanurista.

Samsung Jet S8000 kiinnostaisi, mutta on vielä turhan kallis. Tosin Pixmania tarjoaisi 14 päivän palautusoikeuden.

Onkos noita Android-hepulimia miten markkinoilla ja saatavissa?

Nokia E63 saisi jo melko edullisesti, onkos kellään sellaisesta käyttökokemuksia? Kävin näpläämässä liikkeessä, mutta eihän siinä mitään tuntumaa ehdi saada.

Juh0`

  • Vieras
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #7 : 05.08.09 - klo:22.54 »
Tossa noita Android luureja. Eipä taida olla vielä suomessa edes myynnissä, mutta eBaystä kannattaa metsästää.


Kertokaa jos olen väärässä. Olisi yksi tuttu joka kanssa metsästää Android puhelinta suomesta.

EDIT: Motolora A1200 Linux puhelin kannattaa unohtaa kokonaan ;)

GPRS: On
HSCSD: Ei
EDGE:  Ei
3G:  Ei
WLAN: Ei
Bluetooth: On
Qwerty: Ei
« Viimeksi muokattu: 05.08.09 - klo:23.07 kirjoittanut Juh0` »

peran

  • Vieras
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #8 : 05.08.09 - klo:22.59 »
Heh, noihin perus spekseihin mahtuu oma Nokialaiseni 6822, joka kuuluu vakaaseen ja nopeaan S40-sarjaan. Akkukestokin on ihan OK. Kamerakin löytyy, mutta tuskin VGA-tarkkuus kiinnostaa. Hahmot on tunnistettavissa kuvista, jos ottaa läheltä.  ;D

Joissakin käytetyissä saattaa olla mekaanisia ongelmia, joten ne kannattaa varmistaa ennen ostopäätöstä. Tosin tuskin tästä luurista muutenkaan kannattaa maksaa 50 ekee enempää, mutta Edge pitäisi löytyä. Tosin en ole varma osaako Linukka tukea sitä.

Edit - Kapula alkaa olla ehtoopuolella, joten itsekin olen vähän katsastelemassa kapuoloita. Tosin en ostoaikeissa vähään aikaan.
« Viimeksi muokattu: 05.08.09 - klo:23.02 kirjoittanut peran »

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #9 : 05.08.09 - klo:23.06 »
Tossa android fani sivu johon on listattu kaikki android alustaan perustuvat laitteet.
http://phandroid.com/

Storck

  • Vieras
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #10 : 05.08.09 - klo:23.06 »
Olen minäkin ihan just valmis luopumaan nokialaisesta, alkaa kyrsimään kun asiakkaat joutuu tekemään testauksen. Ei innosta.

edit. seuraava on ilmesestikin joko HTC tai BLACKBERRY - nokia tuskin sentään.
« Viimeksi muokattu: 05.08.09 - klo:23.09 kirjoittanut Storck »

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #11 : 06.08.09 - klo:07.15 »
Mulla on e63, ihan hyvin on toiminut ku päivitin. Minä ainakin tykkään. Nytkin kirjoittelen sillä. Nettiin sain läppärin bluettotilla helposti.

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #12 : 06.08.09 - klo:08.44 »
Kävi sitten niin, että pieni terroristi otti ja rikkoi näytön huonosti palvelleesta Nokia E50:stä.

Tilaa täältä näyttö puhelimeesi:

http://cnn.cn/shop/nokia-screen-p-1445.html

Tuolta olen yhden puhelimen näytön tilannut. Postimaksu oli vaan pari-kolme euroa.

Tosin se ei tee Nokiasta yhtään sen parempaa, mutta voithan sen korjattuna vaikka myydä pois tai jättää varapuhelimeksi.

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #13 : 06.08.09 - klo:08.46 »
* _vakaa ja luotettava_! (tässä Nokia perunoi eniten)

Mikä lienee nörtin pahin kauhuskenaario? No se tietenkin, että Nokia ja Microsoft yhdistyvät ;D ;D ;D

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #14 : 06.08.09 - klo:09.32 »
Onkos noita Android-hepulimia miten markkinoilla ja saatavissa?
Samsung Galaxy i7500 Android-kalikkaa saa näköjään ainakin ennakkotilattua verkkokauppojen kautta. Hinta on kuitenkin melkoinen. Olen tosin itsekin harkinnut siirtyväni Android-puhelimiin, mutta taidan odotella, kunnes nykyinen SE K800i sanoo sopimuksen irti ja kunnes Android-hypen laantuminen toivon mukaan pudottaa hintoja.

Aiemmin Nokia S40 puhelimet eivät minulle tulleet kyseeseen, koska ne eivät käsittääkseni kykene sovellusten samanaikaiseen suorittamiseen. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin selaimen tai pelin sulkeutuminen puhelun saapuessa. IPhone taas ei tullut kyseeseen, koska siihen ei saa Java-sovelluksia. Nokian S60 kalikat ovat yksi vaihtoehto, mutta käyttöliittymä vaikuttaa todellakin sekavalta. Lisäksi joissain vertailuissa Symbianin todetaan olevan hidas, mikä haittaa esimerkiksi kuvia otettaesssa.

EDIT: Wikipedia ei tietenkään ole mikään "jumalan sana", mutta kannattaa lukea siellä kirjoitetttu Android-kritiikkiosio. Java SE/ME tuen puuttuminen on ainakin minulle iso miinus, kun olen todella pahasti koukussa Opera Miniin.
« Viimeksi muokattu: 06.08.09 - klo:10.15 kirjoittanut serola »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #15 : 06.08.09 - klo:09.39 »

Aiemmin Nokia S40 puhelimet eivät minulle tulleet kyseeseen, koska ne eivät käsittääkseni kykene sovellusten samanaikaiseen suorittamiseen. Mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin selaimen tai pelin sulkeutuminen puhelun saapuessa.

opera mini-selain käytössä Nokia 6500-S1 puhelimessa (S40)
puhelun tullessa, ei selain suljeudu.
Puhelun loputtua, selaus jatkuu normaalisti.

Pelejä en pelaa, niin ei tietoa miten peli käyttäytyy...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #16 : 06.08.09 - klo:09.55 »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #17 : 06.08.09 - klo:09.58 »
opera mini-selain käytössä Nokia 6500-S1 puhelimessa (S40)
puhelun tullessa, ei selain suljeudu.
Puhelun loputtua, selaus jatkuu normaalisti.
Kiitos oikaisusta :)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #18 : 06.08.09 - klo:10.17 »
Tuotatuota

Mites muuten jos puhelimessa on GPS-chippi. Pystyykö Ubuntulla hyödyntämään?

EDIT: Tarkoitan siis esim. nokialaista.. taitaa olla nuo kivemmat kalliita mulle vielä.
« Viimeksi muokattu: 06.08.09 - klo:10.21 kirjoittanut jussike »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Suositelkaa mulle puhelinta
« Vastaus #19 : 06.08.09 - klo:14.53 »
Mites muuten jos puhelimessa on GPS-chippi. Pystyykö Ubuntulla hyödyntämään?
Tuossapa pähkinä purtavaksi... Aikani haeskeltuani löysin kuitenkin tällaisen:
http://www.review-ninja.com/2009/03/nokia-n96-gps-and-google-earth-on-your.html

Eli joku on onnistunut käyttämään puhelimen GPS sirua ainakin Google Earthin kautta, ja kun Google Earth on nykyään saatavilla myös Linuxille, niin ehkäpä onnistuu. Tuohon tarvitaan puhelimeen asennettava sovellus, joka sitten ilmeisesti mahdollistaa parittamisen Google Earthin kanssa.

Mitä taasen tulee puhelimen valintaan, niin nyt olen kyllä sittenkin itse kallistumassa aiemmista suosituksistani huolimatta - yllätys, yllätys - Nokia N79:ään, koska:

- sen saa jopa hintaan 300 euroa
- 5 megan kamera
- kamerassa tuiki tarpeellinen suojakansi
- WLAN
- GPS
- 4 Gt muistikortti tulee mukana
- FM radio
- 3,5 millin kuulokeplugi (tykkään käyttä omia sankakuulokkeita)
- siedettävä akun kesto verrattuna muihin vastaaviin nokialaisiin

Uusimpia Sonni Eeriksoneja tutkaillessani petyin siihen, että aina jotain tuntui puuttuvan joka mallista. Tässä Nokian N79:ssä tuntuu kuitenkin yhdistyvän jotakuinkin kaikki tarpeellinen kohtuuhintaan, joten ehkä käytettävyydestä voi hieman tinkiä.