Ubuntu Suomen keskustelualueet
Ubuntun käyttö => Ubuntu tietokoneissa => Aiheen aloitti: Toni Alenius - 02.05.21 - klo:05.28
-
heräsin siihen kun kone buuttasi aamuyöstä, ilmeisesti sähkökatko tjsp. koska mm. digiboksi sekoili sekin samalla hetkellä, mennessäni koneelle katsomaan mitä tapahtui huomasin ettei boottaus etene vaan välkyttää tämmöistä (sivusto ei anna lisätä kuvaa, ruudulla välähtää hetken kerrallaan teksti
/dev/sda1 recovering journal
/dev/sda1 clean numeroita/numeroita files, numeroita/numeroita blocks"
mikä neuvoksi? luvut eivät siis muutu, ajoin live-usb:ltä fsck:n ja käynnistin uudestasn, ei auta
otin jo tärkeimmät tiedostot talteen mutta en haluaisi tehdä uutta asennusta ellei ole pakko.
-
https://askubuntu.com/questions/924170/error-on-ubuntu-boot-up-recovering-journal (https://askubuntu.com/questions/924170/error-on-ubuntu-boot-up-recovering-journal)
Tuosta vastaus 1, löytyy ohjeet.
t. Thinkit
-
https://askubuntu.com/questions/924170/error-on-ubuntu-boot-up-recovering-journal (https://askubuntu.com/questions/924170/error-on-ubuntu-boot-up-recovering-journal)
Tuosta vastaus 1, löytyy ohjeet.
t. Thinkit
kuten sanoin yritin jo tuota, ei auttanut
-
päätin yrittää normaalibuuttia vielä kerran, nyt viesti on vaihtunut hiukan , näytön lähde loota on vähän tiellä, se mitä pystyn lukemaan sanoo
/dev/sda1 clean numeroita/numeroita files, numeroita/numeroita blocks
(jotain) job is running for Hold unt■ocess finishes up (23s / no limit)_
edit: yritin vielä kerran seurata linkattua ohjetta orjallisesti, kuten odotettua palautustilassa rootina ajettu komento sudo fsck -f /
tulostaa viestin että ei voida jatkaa koska /dev/sda1 on liitettynä, yritin ajaa komennon
sudo mount -o ro,remount /tuloksena että
mount: /: mount point is busy.
edit2: käytössä siis ajantasainen Ubuntu 18.04.1 LTS
-
ajan nyt live-usb:ltä ja ajoin fsck:n tätä kautta, tulokset alla
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fsck -f /dev/sda1
fsck from util-linux 2.31.1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes
Pass 2: Checking directory structure
Pass 3: Checking directory connectivity
Pass 4: Checking reference counts
Pass 5: Checking group summary information
/dev/sda1: 468937/29310976 files (1.7% non-contiguous), 103426757/117212416 blocks
ubuntu@ubuntu:~$
oliko vaihtoehdot tässä?
-
heräsin siihen kun kone buuttasi aamuyöstä, ilmeisesti sähkökatko tjsp. koska mm. digiboksi sekoili sekin samalla hetkellä, mennessäni koneelle katsomaan mitä tapahtui huomasin ettei boottaus etene vaan välkyttää tämmöistä (sivusto ei anna lisätä kuvaa, ruudulla välähtää hetken kerrallaan teksti
/dev/sda1 recovering journal
/dev/sda1 clean numeroita/numeroita files, numeroita/numeroita blocks"
mikä neuvoksi? luvut eivät siis muutu, ajoin live-usb:ltä fsck:n ja käynnistin uudestasn, ei auta
Viesti kertoo, että tiedostojärjestelmän journal on palautettu onnistuneesti ja kaikki on kunnossa.
Käynnistymisongelma ei johdu levyn tai tiedostojärjestelmän ongelmasta, vaan jokin muu vaihe jää jumiin. Tyypillisesti tähän tilanteeseen päädytään silloin, jos koneessa on Nvidian näytönohjain ja järjestelmään on asennettu Nvidian suljettu ajuri, ja edellisessä kernelipäivityksessä ajurimoduulin kääntämisessä on mennyt jotain pieleen. Käynnistä siis järjestelmä palautustilaan ja poista Nvidian ajuri:
sudo apt purge nvidia*
Komento poistaa kaikki suljetun ajurin versiot, jos sellaisia on asennettuna. Jos jokin ajuri löytyi ja poistettiin, käynnistä järjestelmä uudelleen reboot-komennolla ja valitse normaali käynnistysvaihtoehto. Nyt graafisen ikkunoinnin pitäisi käynnistyä normaalisti avoimella Nouveau-ajurilla. Voit asentaa Nvidian suljetun ajurin takaisin Lisäajurien kautta.
Jos Nvidian ajuria ei ollut järjestelmässä, täytyy etsiä muita mahdollisia syitä järjestelmän lokeista palautustilassa:
X-ikkunoinnin loki:
less /var/log/Xorg.0.log(q lopettaa selailun)
Yleinen järjestelmäloki tämänhetkistä edeltävästä bootista:
journalctl -b -1
Lisäys: Todennäköisesti siinä normaalissa käynnistyksessäkin toimii kirjautuminen tekstikonsoliin, jos vaihdat graafiseen kirjautumiseen varatusta ykköskonsolista esimerkiksi konsoliin kolme painamalla Ctrl+Alt+F3
-
heräsin siihen kun kone buuttasi aamuyöstä, ilmeisesti sähkökatko tjsp. koska mm. digiboksi sekoili sekin samalla hetkellä, mennessäni koneelle katsomaan mitä tapahtui huomasin ettei boottaus etene vaan välkyttää tämmöistä (sivusto ei anna lisätä kuvaa, ruudulla välähtää hetken kerrallaan teksti
/dev/sda1 recovering journal
/dev/sda1 clean numeroita/numeroita files, numeroita/numeroita blocks"
mikä neuvoksi? luvut eivät siis muutu, ajoin live-usb:ltä fsck:n ja käynnistin uudestasn, ei auta
Viesti kertoo, että tiedostojärjestelmän journal on palautettu onnistuneesti ja kaikki on kunnossa.
Käynnistymisongelma ei johdu levyn tai tiedostojärjestelmän ongelmasta, vaan jokin muu vaihe jää jumiin. Tyypillisesti tähän tilanteeseen päädytään silloin, jos koneessa on Nvidian näytönohjain ja järjestelmään on asennettu Nvidian suljettu ajuri, ja edellisessä kernelipäivityksessä ajurimoduulin kääntämisessä on mennyt jotain pieleen. Käynnistä siis järjestelmä palautustilaan ja poista Nvidian ajuri:
sudo apt purge nvidia*
Komento poistaa kaikki suljetun ajurin versiot, jos sellaisia on asennettuna. Jos jokin ajuri löytyi ja poistettiin, käynnistä järjestelmä uudelleen reboot-komennolla ja valitse normaali käynnistysvaihtoehto. Nyt graafisen ikkunoinnin pitäisi käynnistyä normaalisti avoimella Nouveau-ajurilla. Voit asentaa Nvidian suljetun ajurin takaisin Lisäajurien kautta.
Jos Nvidian ajuria ei ollut järjestelmässä, täytyy etsiä muita mahdollisia syitä järjestelmän lokeista palautustilassa:
X-ikkunoinnin loki:
less /var/log/Xorg.0.log(q lopettaa selailun)
Yleinen järjestelmäloki tämänhetkistä edeltävästä bootista:
journalctl -b -1
Lisäys: Todennäköisesti siinä normaalissa käynnistyksessäkin toimii kirjautuminen tekstikonsoliin, jos vaihdat graafiseen kirjautumiseen varatusta ykköskonsolista esimerkiksi konsoliin kolme painamalla Ctrl+Alt+F3
nvidiahan täällä tosiaan on, jostain syystä muistelin että olisi ATI mutta nvidiaha tuo on, katsotaan josko tuo purge toimisi
-
ajurin poisto muutti ainakin jotain mutta nyt näyttö välkkyy 640x480 tilassa eikä mitään tule ruudulle, ctrl+alt+F3 päästi konsoliin, kokeilen asentaa ajurin uudestaan konsolista ja katsoa toimisiko nyt
-
nyt ollaan takaisn pisteessä
[ **] A start job is running for Hold unt■ocess finishes up (22s / no limit)_
-
usi purge ja nyt tämä on jumisaa tämmöisessä näytössä (ja tarkoitan JUMISSA), ei reagoi mihinkään komentoihin
https://flic.kr/ps/3WsigJ
-
usi purge ja nyt tämä on jumisaa tämmöisessä näytössä (ja tarkoitan JUMISSA), ei reagoi mihinkään komentoihin
https://flic.kr/ps/3WsigJ
Eli ei vaihda edes konsolia Ctrl+Alt+F3:lla?
Toimiiko palautustilassa?
Mikä on näytönohjaimen tarkka malli ja minkä ajurin asensit?
lshw -c display
-
usi purge ja nyt tämä on jumisaa tämmöisessä näytössä (ja tarkoitan JUMISSA), ei reagoi mihinkään komentoihin
https://flic.kr/ps/3WsigJ
Eli ei vaihda edes konsolia Ctrl+Alt+F3:lla?
Toimiiko palautustilassa?
Mikä on näytönohjaimen tarkka malli ja minkä ajurin asensit?
lshw -c display
pienen tappelun jälkeen pääsin konsoliin, näytönohjain on gtx 275
ajurista, seurasin tätä ohjetta: https://www.cyberciti.biz/faq/ubuntu-linux-install-nvidia-driver-latest-proprietary-driver/
-
pienen tappelun jälkeen pääsin konsoliin, näytönohjain on gtx 275
Viimeisin suljetun ajurin versio, joka tukee tuota näytönohjainta on 340. Kokeile asentaa se suoraan apt:llä:
sudo apt purge nvidia*sudo apt install nvidia-340
Kannattaa myös seurata asennusprosessia näytöllä, eli ilmeneekö siinä selkeitä virheitä vai meneekö ongelmitta läpi.
Mikä Ubuntun versio ja kernelin versio muuten on kyseessä?
cat /etc/lsb-releaseuname -a
-
pienen tappelun jälkeen pääsin konsoliin, näytönohjain on gtx 275
Viimeisin suljetun ajurin versio, joka tukee tuota näytönohjainta on 340. Kokeile asentaa se suoraan apt:llä:
sudo apt purge nvidia*sudo apt install nvidia-340
Kannattaa myös seurata asennusprosessia näytöllä, eli ilmeneekö siinä selkeitä virheitä vai meneekö ongelmitta läpi.
Mikä Ubuntun versio ja kernelin versio muuten on kyseessä?
cat /etc/lsb-releaseuname -a
https://flic.kr/p/2kWaPXS
-
https://flic.kr/p/2kWaPXS
Eli tämä virhe ilmenee asennuksessa:
dpkg-divert: virhe: rename involves overwriting '/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGL.so.1.distrib' with different file '/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGL.so.1', not allowed
Johtunee aiemmin keskeytyneestä asennuksesta tai ajuripaketoinnin bugista. Poista nuo diversiot:
sudo dpkg-divert --remove /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGL.so.1sudo dpkg-divert --remove /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libEGL.so.1sudo dpkg-divert --remove /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGLESv2.so.2
(Huomaa, ettei jokaista komentoa tarvitse kirjoittaa alusta lähtien, vaan voit painaa komentokehotteessa ylös-nuolinäppäintä, jolloin saat edellisen komennon ja sitten muokkaat vain tiedoston nimeä. Komentoja ja tiedostojen nimiä voi täydentää automaattisesti tabulaattorilla; painamalla sitä pari kertaa saat listan vaihtoehdoista, jos niitä on useampia.)
Yritä sitten jatkaa asennusta:
sudo apt -f install
Tai kokonaan alusta:
sudo apt purge nvidia*sudo apt install nvidia-340
-
sanoo jokaisen diversion kohdalla että ei diversioita ja että mitään ei poistettu, purge meni ilmeisesti läpi ok mutta yrittäessäni asentaa ajuria tuli samat virheilmoitukset kuin aiemmenkin
ei tästä taida tulla mitään, kotihakemistossa näkyisi olevan nvidian sivuilta ladattu .run -päätteinen ajurin asennuspaketti NVIDIA-Linux-x86_64-340.108.run pitäisikö koittaa sitä? muistelisin asentaneeni sen kun viimeksi oli ongelmia ajurien kanssa
edit enpäs taidakaan kokeilla, menee liian mutkikkaaksi...
-
ei tästä taida tulla mitään, kotihakemistossa näkyisi olevan nvidian sivuilta ladattu .run -päätteinen ajurin asennuspaketti NVIDIA-Linux-x86_64-340.108.run pitäisikö koittaa sitä? muistelisin asentaneeni sen kun viimeksi oli ongelmia ajurien kanssa
Jos olet asentanut tuon Nvidian paketin joskus aiemmin, voi olla, että se on osaltaan syyllinen tähän diversio-ongelmaan ja mahdollisesti muihinkin konflikteihin. Kokeile uninstallia:
sudo ./NVIDIA-Linux-x86-340.108.run --uninstall
sanoo jokaisen diversion kohdalla että ei diversioita ja että mitään ei poistettu, purge meni ilmeisesti läpi ok mutta yrittäessäni asentaa ajuria tuli samat virheilmoitukset kuin aiemmenkin
Jos asennus ei mene vieläkään läpi Nvidian run-paketin uninstallin jälkeen, poista distrib-tiedostot rm:llä:
sudo rm /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGL.so.1.distribsudo rm /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libEGL.so.1.distribsudo rm /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGLESv2.so.2.distrib
-
ei tästä taida tulla mitään, kotihakemistossa näkyisi olevan nvidian sivuilta ladattu .run -päätteinen ajurin asennuspaketti NVIDIA-Linux-x86_64-340.108.run pitäisikö koittaa sitä? muistelisin asentaneeni sen kun viimeksi oli ongelmia ajurien kanssa
Jos olet asentanut tuon Nvidian paketin joskus aiemmin, voi olla, että se on osaltaan syyllinen tähän diversio-ongelmaan ja mahdollisesti muihinkin konflikteihin. Kokeile uninstallia:
sudo ./NVIDIA-Linux-x86-340.108.run --uninstall
sanoo jokaisen diversion kohdalla että ei diversioita ja että mitään ei poistettu, purge meni ilmeisesti läpi ok mutta yrittäessäni asentaa ajuria tuli samat virheilmoitukset kuin aiemmenkin
Jos asennus ei mene vieläkään läpi Nvidian run-paketin uninstallin jälkeen, poista distrib-tiedostot rm:llä:
sudo rm /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGL.so.1.distribsudo rm /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libEGL.so.1.distribsudo rm /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libGLESv2.so.2.distrib
ei ollut asennettuna, noiden tiedostojen poiston jälkeen herjaa i386-linux-gnu/libGL.so.1.distrib:n korvaamisesta toisin sanoen 32bit versiot samoista tiedostoista, poistanko nekin?
edit ei ollut kuin tuo yksi tiedosto, nyt alkoi asentua
-
nyt toimii, kiitos kärsivällisyydestä
-
käytän vanhaa ketjua, ubuntu käski asentaa ajuripäivityksen ja uusi ajuri ei toiminut, kaikki ohjeet käskivät käyttämään purgea ja nyt Nvidia settings on tyhjä, järjestelmän tiedot kutsuu näytönohjainta nimellä "nv106" ja komennolla nvidia-smi herjaa "NVIDIA-SMI has failed because it couldn't communicate with the NVIDIA driver. Make sure that the latest NVIDIA driver is installed and running."
mitä kannattaisi tehdä?
EDIT: olen idiootti, piti käynnistää uudestaan suljetun ajurin valitsemisen jälkeen.
-
Itse heitin tuon Gt730-ohjaimen romukoppaan...https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=59859.0
-
Itse heitin tuon Gt730-ohjaimen romukoppaan...https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=59859.0
kuulin toisestakin lähteestä että tukea ei ole enää 26.04:ssä, pitänee joko vaihtaa näytönohjainta tai aloittaa tyhjästä uuden koneen kanssa, nykyinen kun on muutenkin jo tiensä päässä...
-
Itse heitin tuon Gt730-ohjaimen romukoppaan...https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=59859.0
kuulin toisestakin lähteestä että tukea ei ole enää 26.04:ssä, pitänee joko vaihtaa näytönohjainta tai aloittaa tyhjästä uuden koneen kanssa, nykyinen kun on muutenkin jo tiensä päässä...
Voit myös käyttää avointa nouveau-ajuria, joka lisäksi tukee Waylandia, toisin kuin Nvdian 470-sarjan ajuri. Saat nouveaun käyttöön poistamalla Nvidian suljetun ajurin järjestelmästä:
sudo apt purge "nvidia*"
Käynnistä sitten Ubuntu uudelleen.
-
Itse heitin tuon Gt730-ohjaimen romukoppaan...https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=59859.0
kuulin toisestakin lähteestä että tukea ei ole enää 26.04:ssä, pitänee joko vaihtaa näytönohjainta tai aloittaa tyhjästä uuden koneen kanssa, nykyinen kun on muutenkin jo tiensä päässä...
Voit myös käyttää avointa nouveau-ajuria, joka lisäksi tukee Waylandia, toisin kuin Nvdian 470-sarjan ajuri. Saat nouveaun käyttöön poistamalla Nvidian suljetun ajurin järjestelmästä:
sudo apt purge "nvidia*"
Käynnistä sitten Ubuntu uudelleen.
olen tietoinen, mutta näyttöni heikoista säätömahdollisuuksista johtuen tarvitsen suljetun ajurin voidakseni säätää gammaa jne. näytönohjaimen päästä, ja nouveauta käyttäessä se ei ole mahdollista.
-
näyttöni heikoista säätömahdollisuuksista johtuen tarvitsen suljetun ajurin voidakseni säätää gammaa jne. näytönohjaimen päästä, ja nouveauta käyttäessä se ei ole mahdollista.
Gammasäätö xrandrilla (R:G:B osaväreittäin)
xrandr --output HDMI-1 --gamma 1.1:1.0:0.8
Kirkkaus (kerroin gammalle):
xrandr --output HDMI-1 --brightness 1.3
Tarkista ulostulon nimi xrandrin listauksesta ajamalla se ilman valitsimia:
xrandr
Waylandissa säädön toteutus riippuu kompositoijasta. GNOME-työpöydällä voi kokeilla tätä:
https://github.com/zb3/gnome-gamma-tool
-
näyttöni heikoista säätömahdollisuuksista johtuen tarvitsen suljetun ajurin voidakseni säätää gammaa jne. näytönohjaimen päästä, ja nouveauta käyttäessä se ei ole mahdollista.
Gammasäätö xrandrilla (R:G:B osaväreittäin)
xrandr --output HDMI-1 --gamma 1.1:1.0:0.8
Kirkkaus (kerroin gammalle):
xrandr --output HDMI-1 --brightness 1.3
Tarkista ulostulon nimi xrandrin listauksesta ajamalla se ilman valitsimia:
xrandr
Waylandissa säädön toteutus riippuu kompositoijasta. GNOME-työpöydällä voi kokeilla tätä:
https://github.com/zb3/gnome-gamma-tool
hienosäätö terminalin kautta on vähän liian kankea ratkaisu, ehkä jos mikään muu ei ole mahdollista, näytön voisi tietysti aina vaihtaa, mutta sekin on venäläistä rulettia kun valmistajia saati myyjiä ei kiinnosta ilmoittaa spekseissä miten hyvät säädöt mistäkin näytöstä löytyy...
-
hienosäätö terminalin kautta on vähän liian kankea ratkaisu, ehkä jos mikään muu ei ole mahdollista, näytön voisi tietysti aina vaihtaa, mutta sekin on venäläistä rulettia kun valmistajia saati myyjiä ei kiinnosta ilmoittaa spekseissä miten hyvät säädöt mistäkin näytöstä löytyy...
xrandrin säätöjä varten voi pyytää tekoälyltä graafisen käyttöliittymän. Nykyiset mallit koodaavat sellaisen muutamassa minuutissa.
Pari valmista vaihtoehtoa:
https://github.com/LordAmit/Brightness
https://github.com/rydz/gtk-xrandr-gamma
Monitorin omien asetusten muuttaminen ja taustavalon säätö saattaa onnistua myös DDC:n kautta ddcutil-ohjelmalla (https://www.ddcutil.com) ja sen graafisella käyttöliittymällä (ddcui).
Katso myös nämä:
- Luminance-sovellus: https://github.com/sidevesh/Luminance
- GNOME Shell -lisäosa kirkkauden säätöön: https://github.com/daitj/gnome-display-brightness-ddcutil