Ubuntu Suomen keskustelualueet
Muut alueet => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: AimoE - 10.11.20 - klo:13.04
-
Minulla on LAN/WLAN-reititin, jossa ei ole modeemitoimintoa. Se lakkasi hiljattain toimimasta; oletan että laite on vain haukannut liian ison mällin pölyä, ja siivous saattaisi auttaa. Ostin sen maaliskuussa 2020 ja myyjän takuu kolme vuotta. Laitteen pohjassa olevan tarran mukaan se on valmistettu 2019, joten kyse ei ole vanhasta laitteesta. Kun nyt yritin syöttää sen tietoja myyjän kuitissa mainitulla valmistajan tukisivulla, sivu sanoo että sarhanumero on väärä. Vaikka jouduin sitä suurennuslasilla tihrustamaan, niin olen varma että syötin sarjanumeron täysin oikein.
Onko kellään kokemusta siitä, että jonkin muun IT-laitteen kuin tietokoneen ylipäätään saa jossain huolletuksi, oli takuuta tai ei?
-
Mahtavatko huoltaa lainkaan, heittävät romukasaan ja antavat uuden tilalle. Itse kun itsekasattuja tietokoneita harrastelen olen toimittanut osia, lähinnä virtalähteitä "huoltoon". Testaavat ja antavat uuden tilalle.
-
Mahtavatko huoltaa lainkaan, heittävät romukasaan ja antavat uuden tilalle. Itse kun itsekasattuja tietokoneita harrastelen olen toimittanut osia, lähinnä virtalähteitä "huoltoon". Testaavat ja antavat uuden tilalle.
Tarkistavatko edes, onko miten täynnä pölyä tms. ?
-
Tuskin pölyjen putsaus auttaa yhtään, ellei laite sitten lämmettyään lopeta toimintaansa.
-
Tuskin pölyjen putsaus auttaa yhtään, ellei laite sitten lämmettyään lopeta toimintaansa.
Eipä kai, mutta takuuasioissa joku pikkusielu saattaa sanoa että "itse aiheutettu, ohjeita ei noudatettu"?
Kun tiskarini kiertovesipumppu simahti, niin huoltomieheltä oli kyselty tiukasti oĺiko tukkeutumia, pesuainesaostumia, jne ...
-
Kävikin ilmi, ettei vika ollut reitittimessä, vaan DNA:n modeemissa; reitittimelle valittu LAN-kytkentäpaikka on vioittunut. Olen muuttamassa asuntoon, jossa on valokaapeli eikä modeemia enää tarvita, mutta reititintä tarvitsen, joten tämä on helpotus.
Tosin Telia ehti kertoa ihan muuta. Ensimmäinen löytämäni ohjesivu puhui hirveän epäselvästi modeemista liittymän käyttöönoton yhteydessä. Kysyin Telian myymälästä mistä on kyse, miksi modeemi muka tarvitaan, ja myyjä oli sitä mieltä että WiFi-reititin ja modeemi kuuluvat yhteen, eikä langaton yhteys muuuten toimi. Kysyin miksi siihen modeemi tarvitaan, miksei reititin riittäisi, eikä myyjä osannut selittää. Heiltä kun myydään modeemi-reitittimiä asiakkaille, niin ei ilmeisesti ollut edes tajunnut ettei joka asiakas modeemia tarvitse. Nyt kun uudelleen katson ohjesivuja, ne ovat muuttuneet, mutta edelleen siellä on "käyttöönoton muistilista (https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/kayttoonotto-valokuitu)", josta saa sen käsityksen että modeemi kuuluu aina asiaan. Hohhoijaa.
Mutta pääasia on että reititin toimii.