Ubuntu Suomen keskustelualueet
Ubuntun käyttö => Multimedia ja grafiikka => Aiheen aloitti: New_user - 30.12.15 - klo:18.40
-
Darktable 2 asennettu. Sotkuiselta näyttää, muttei lannistuta vielä.
Sitten kysymys. Voiko ja miten tuoda ohjelman käyttöön omia kameraprofiileja? Standardi muoto on .dcp (digital camera profile). Hyväsyykö ohjelma sellaiset? En saa dokumentaatiosta oikein selvää asiasta. Jossain videossa oli oman kameraprofiilin luonti Darktablessa kuvattua väritargettia käyttäen, mutta käytän itse omaa ohjelmaa profiilin luontiin.
Niin, ja vielä. Mihin Darktable säilöö eri kameroiden profiilit?
Muokkaus (Tomin): Otsikkoon voisi laittaa muutakin ongelmasta kuin vain ohjelman nimen... Muokattu otsikkoa (Aihe-kenttää).
Edit: Ok Tomin. Aikeissa oli aloittaa oma säie ko. ohjelmalle, jossa voisi käsitellä kaikkea ohjelmasta. Samapa tuo kai sitten...
-
Sitten kysymys. Voiko ja miten tuoda ohjelman käyttöön omia kameraprofiileja? Standardi muoto on .dcp (digital camera profile). Hyväsyykö ohjelma sellaiset? En saa dokumentaatiosta oikein selvää asiasta.
Taitaa tukea toistaiseksi vain ICC-profiileja. Muunnos onnistunee dcp2icc-ohjelmalla (http://sourceforge.net/projects/dcp2icc): http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=757852
Niin, ja vielä. Mihin Darktable säilöö eri kameroiden profiilit?
Sisäänrakennetut profiilit ovat lähdekoodissa (https://github.com/darktable-org/darktable/blob/master/src/iop/basecurve.c) ja käännetyssä ohjelmassa binäärien sisällä.
-
Darktable näyttäisi käyttävän icc-tyyppisiä profiileja. En ole darktablea asentanut omalle koneelle, mutta katsopa, mitä löytyy /usr/share/darktable/color/in/ -hakemistosta.
Ohje kameraprofiilien tekoon: https://encrypted.pcode.nl/blog/2010/06/28/darktable-camera-color-profiling/ (https://encrypted.pcode.nl/blog/2010/06/28/darktable-camera-color-profiling/)
edit. nm ehti vastata ensin, mutta täässä ainakin icc-profiilien teko-ohje Argyllillä. Ja tuossa ohjeessa oli mainitsemani kansio. edit2 korjasinpa profiilikansion polun, kun sähläsin sen ensin väärin.
-
Darktable näyttäisi käyttävän icc-tyyppisiä profiileja. En ole darktablea asentanut omalle koneelle, mutta katsopa, mitä löytyy ~/usr/share/darktable/color/in/ -hakemistosta.
Omat ICC-profiilit voi tosiaan sijoittaa joko hakemistoon:
~/.config/darktable/color/in
tai järjestelmänlaajuisesti hakemistoon:
/usr/share/darktable/color/in/
Kumpaakaan ei ole valmiiksi olemassa vaan hakemisto on itse luotava.
-
Ahaa, kiitos vastanneille. Pitänee katsoa, saapiko hankitulla ohjelmallani käännettyä dcp:t icc:ksi. Se voi tosin onnistua ihan käsipelilläkin tutkimalla tiedostojen sisältöä. Ainakin icc-profiilit ovat ihan tekstidataa. Ohjelmani osaa ainakin tallentaa uuden tehdyn profiilin molemmissa muodoissa.
Taitaa vaivata Darktablea sama vika kuin Aftershottiakin. Piilotetaan kameraprofiilit lähdekoodiin. Se on suoranaisen tyhmää. Uusien kameroiden lisäys on hankalampaa, ja jos kerran Adobekin kehtaa laittaa profiilinsa ihan esille tiedostoina, niin miksi noita sitten pitää koettaa piilottaa koodin sekaan, kun ne nyt eivät ole mitenkään maata mullistavia. Adoben standardi profiili kameralleni on ihan kiva esim. muotokuvissa, mutta esim. maisemaan kaipaa jytyä. Lisäksi kaipaisi erikoisempiin olosuhteisiin pari lisäprofiilia.
-
Eikös icc-profiilit liity enemmän vaikka näytön kalibrointiin. Toki tietyssä valaistuksessa otetuille kuville voi luoda oman tyylin. Jos on kuva jostain testitaulusta voi sitä käyttää apuna värien määrittelyyn. Yhdestä kuvasta voi asetukset kopioida helposti muihin. Tai tallentaa tyyliksi. Jos kuvia paljon, niin gui:ssa voi tulla ongelmia. Esim time-lapse
DarkTablesta on ilmestynyt uusi versio. En ole kokeillut vielä, kun ei ole ilmestynyt paketinhallintaan. Ja aika siksi kortilla, että ei juuri aikaa editointiin saati, että viitsisi kääntää DT:n. Yhdellä foorumilla oli väite, että RT tekisi parempaa jälkeä Windowssissa kuin Linuxissa?
-
Eikös icc-profiilit liity enemmän vaikka näytön kalibrointiin.
Liittyy kaikkien kuvia tallentavien tai jäljentävien laitteiden profilointiin. ICC-profiililla voidaan mallintaa osittain samoja asioita (http://www.qpcard.com/en_b2c/dcp_icc_profile) kuin DNG-väriprofiililla (DCP).
En yrittäisi tehdä DCP-ICC-muunnosta manuaalisesti perehtymättä asiaan tarkemmin, mikä vaatinee aika paljon opiskelua ja kokeiluja.
-
Eikös icc-profiilit liity enemmän vaikka näytön kalibrointiin.
Liittyy kaikkien kuvia tallentavien tai jäljentävien laitteiden profilointiin. ICC-profiililla voidaan mallintaa osittain samoja asioita (http://www.qpcard.com/en_b2c/dcp_icc_profile) kuin DNG-väriprofiililla (DCP).
En yrittäisi tehdä DCP-ICC-muunnosta manuaalisesti perehtymättä asiaan tarkemmin, mikä vaatinee aika paljon opiskelua ja kokeiluja.
PPA:sta sai Ubuntun 14.04:lle Darktablesta version 2.
Nm:n linkittämä artikkeli viittaa Qpcardiin, josta tilasin väritargetin. Ohjelman (Windows, Mac) saa sen jälkeen ladata ilmaiseksi. Targetkortti ja samassa paketissa oleva harmaakortti tullevat ensi viikolla, joten en vielä pyhien aikana pääse testailemaan. Jostain luin eilen vertailun noista eri kalibrointituotteista, ja Qpcard selvisi vallan mainiosti.
Mulla on kyllä ennestään Kodakin Q60-väritarget sekä alkuperäisellä, että suomalaisen painotalon mittaamalla datalla, mutta kameran kanssa lienee viisainta käyttää muuta. Hankaluutena on lisäksi kuvata puolikiiltävää korttia, jonka satoihin pieniin väripatcheihin tulee jostain aina helposti heijastumaa. Siksi se soveltuu paremmin skannerin ja tulostimen profiloimiseen.
Se, että Darktable hyväksyy omat icc-profiilit on kuitenkin hyvä alku. Samaan syssyyn olisi voinut olla .dcp hyväksyntä myös. Samoin ohjelman sisään piilotetut profiilit voisivat olla vapaasti tiedostoina. Lähdekoodia vilkaisten ne kuitenkin ovat ihan tavallisten käyttäjien tekemiä, ja jossain koodin sisällä oli jo tekijän oma huomatus, ettei ole profiili kovin hyvä ;) Opettamalla saanee ohjelman tekemään kameravalmistajan jpegiä vastaavia kuvia, mutta kun ne eivät aina ole ollenkaan sitä, mitä halutaan.
-
No niin, erinäisten vaiheitten jälkeen tässä tuli tehdyksi kameralle testiprofiili icc-muodossa, ja kokeilin sitä Darktablen kansioon, kuten tuolla ylempänä neuvottiin. Kyllä se tuli kauniisti Input profile listaan mukaan ja toimi valittaessa. Hankaluutena kuitenkin, että käyttämäni profilointiohjelma kirjoittaa profiilitiedoston sisään vain kameran nimen ja tyypin, jonka se nappaa raw-tiedostosta. Jos samalle kameralle tekee eri profiileja, on heksaeditorilla muokattava profiilitiedostoa. Dcp-tiedoston sisäistä nimeä voi tuolla ohjelmalla muuttaa, muttei icc:n.
Pahaksi onneksi kaiken kaikkiaan en kyllä taida tulla toimeen Darktablen käyttöliittymän kanssa, joten, harmin paikka, taitaa jäädä ohjelma minulta käyttämättä. Minusta liian paljon sotkettu tavaraa samaan ohjelmaan. ACR:n käyttöliittymä hyvä, ja saman tyyppiseen ovat päätyneet muutkin tuntemani raw-konvertterit. Corelilta en ole saanut vielä vastausta, voiko AfterShot Pro:ssa käyttää omia profiileja.
Summana kuitenkin; icc-tyyppiset profiilit toimivat Darktablessa testatusti.
-
Pahaksi onneksi kaiken kaikkiaan en kyllä taida tulla toimeen Darktablen käyttöliittymän kanssa, joten, harmin paikka, taitaa jäädä ohjelma minulta käyttämättä. Minusta liian paljon sotkettu tavaraa samaan ohjelmaan. ACR:n käyttöliittymä hyvä, ja saman tyyppiseen ovat päätyneet muutkin tuntemani raw-konvertterit.
Minusta nuo kaikki ovat käyttöliittymältään lähes identtisiä, Darktable mukaanlukien.
-
Minusta nuo kaikki ovat käyttöliittymältään lähes identtisiä, Darktable mukaanlukien.
No, teoriassa, mutta mutta... Itse haluaisin muuttaa niin, että oletuksena olisi oikealla näkyvissä vain perussetti, eli värilämpötila, tint, ja keskeisimmät säädöt (valotus, kirkkaus, kontrasti, saturaatio, varjot, valot jne) kuten ACR:ssä. Nyt noita joutuu räpeltämään eri vällehdiltä (modulit) joita niitä on liikaa esillä, ja lisää saa vielä, mutten ole läytänyt, mistä vähennetään. Liittymässä lisäksi pieniä klikattavia, joihin ei hiirellä ihan aina osu oikein. Mullakin on ikänäköä, ja lukulaseja tarvitsee. Eli, se oikea laita ohjelmasta on liian sekava. En kuitenkaan käyttäisi ohjelmaa varsinaiseen editointiin. Vain ihan perusjutut + input-profiili, ja sitten loppu kuvankäsittelyohjelmassa.
-
No, teoriassa, mutta mutta... Itse haluaisin muuttaa niin, että oletuksena olisi oikealla näkyvissä vain perussetti, eli värilämpötila, tint, ja keskeisimmät säädöt (valotus, kirkkaus, kontrasti, saturaatio, varjot, valot jne) kuten ACR:ssä. Nyt noita joutuu räpeltämään eri vällehdiltä (modulit) joita niitä on liikaa esillä, ja lisää saa vielä, mutten ole läytänyt, mistä vähennetään.
Tähdellä merkitty välilehti (show modules explicit specified by user) on vapaasti muokattavissa, eli voit lisätä ja poistaa siinä näkyviä kohtia alempana olevan "more modules" -listan kautta, valitsemalla ne kohdat, joiden haluat näkyvän.
-
Minusta nuo kaikki ovat käyttöliittymältään lähes identtisiä, Darktable mukaanlukien.
No, teoriassa, mutta mutta... Itse haluaisin muuttaa niin, että oletuksena olisi oikealla näkyvissä vain perussetti, eli värilämpötila, tint, ja keskeisimmät säädöt (valotus, kirkkaus, kontrasti, saturaatio, varjot, valot jne) kuten ACR:ssä. Nyt noita joutuu räpeltämään eri vällehdiltä (modulit) joita niitä on liikaa esillä, ja lisää saa vielä, mutten ole läytänyt, mistä vähennetään. Liittymässä lisäksi pieniä klikattavia, joihin ei hiirellä ihan aina osu oikein. Mullakin on ikänäköä, ja lukulaseja tarvitsee. Eli, se oikea laita ohjelmasta on liian sekava. En kuitenkaan käyttäisi ohjelmaa varsinaiseen editointiin. Vain ihan perusjutut + input-profiili, ja sitten loppu kuvankäsittelyohjelmassa.
Kun käyttää pidempään niin varmasti tottuu. Moduleita saa pois yhtä helposti kuin lisättyäkin välilehdelle. Ja suosikkeihin niitä saa helposti. Voi naputtaa myös ryhmän symbolia. Jaottelu välilehtiin nopeuttaa verrattuna siihen että yhtä listaa pitäisi vieritellä edestakaisin. Nyt itsellänikin DT 2 asennettuna koemielisesti. Kumma kun Kwallet kysyy salasanaa ennen käynnistymistä. Käyttöliittymän fontit ovat kyllä pienet. Niitä saa muutettua darktable.css tiedostossa.
-
Joo, tuo suosikkisysteemi selkeytti hommaa itseni kannalta. Se mitä en ole vieläkään löytänyt, on tip-tool valkobalanssin poimimista varten itse kuvasta, eikä värinäytetyökalukaan pahitteeksi olisi. Ainakin tuo valkobalanssityökalu on aivan välttämätön olemassa.
Terävyyssäädön lukemat ovat itselleni kanssa oudot. Ehkä yksi tarkoittaa sädettä, mutta nuo muut arvot ovat hepreaa.
Mutta kun puhutaan profiileista, niin onko kellään tiedossa icc-profiiliin työkalua, jolla profiilin sisäinen nimeäminen olisi helpompaa, kuin heksaeditorin käyttö. Kun ei ole selvää ainakaan itselle, kuinka pitkä kenttä on profiilin sisällä varattu sisäisellen nimeämiselle. Se siään kirjoitettu siis tunnistuu ohjelmille, ei tiedostonimi.
-
Joo, tuo suosikkisysteemi selkeytti hommaa itseni kannalta. Se mitä en ole vieläkään löytänyt, on tip-tool valkobalanssin poimimista varten itse kuvasta
white balance -moduuli, valitse kohtaan preset: spot white balance. Piirrä sitten kuvaan laatikko kohtaan, josta haluat poimia valkotasapainon.
eikä värinäytetyökalukaan pahitteeksi olisi.
color picker (https://www.darktable.org/usermanual/ch03s03s04.html.php)-moduuli?
Terävyyssäädön lukemat ovat itselleni kanssa oudot. Ehkä yksi tarkoittaa sädettä, mutta nuo muut arvot ovat hepreaa.
radius (säde), amount (voimakkuus) ja threshold (kynnys) ovat normaalit unsharp maskin säädöt. Photoshopissa on samat säädöt (https://helpx.adobe.com/photoshop/atv/cs6-tutorials/sharpening-an-image-with-unsharp-mask.html), kuten lähes kaikissa muissakin kuvankäsittelyohjelmissa.
Mutta kun puhutaan profiileista, niin onko kellään tiedossa icc-profiiliin työkalua, jolla profiilin sisäinen nimeäminen olisi helpompaa, kuin heksaeditorin käyttö. Kun ei ole selvää ainakaan itselle, kuinka pitkä kenttä on profiilin sisällä varattu sisäisellen nimeämiselle. Se siään kirjoitettu siis tunnistuu ohjelmille, ei tiedostonimi.
Jonkinlainen Windows-työkalu löytyy: http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread33484.htm
Jos nimeä muuttaa heksaeditorilla, vanhan nimen voi korvata, mutta pitäisi lukea kaikkien tagien sijainnit, että voisi sanoa, paljonko vapaata tilaa nimen perässä on. Lisäksi tagitaulussa on määritelty tagin sisällön pituus, jota joku ohjelma saattaa noudattaa, jolloin uusi pidempi nimi leikkautuisi pois. Tagieditorin kirjoittaminen on parin tunnin homma, eli ostettuna konsultointina n. 200 euroa. :) Hyvä koodausharjoitus myös. ICC-formaatin perusspeksit ovat täällä: http://www.color.org/icc32.pdf
-
Noista ominaisuuksista ensin. Ihan kivasti nuo perustyökalut ovat ACR:ssä aina esillä kuvan yläpuolelal. Darktable saisi ottaa esimerkkiä. Ainakin valkobalanssin tip-tool pitäisi aina olla käsillä.
Terävöityksen parametreista, Adobe käyttää kokonaislukuja. Vastaakohan radius 1, amount 50, thereshold 0, Darktablessa 1, 0,500, 0?
Takaisin profiileihin. Tekaisin eilen "kotistudio"-profiilin, sekä dcp-, että icc-formaattiin. Photarissa kokeillessa tulos oli hyvin samakaltainen Pentax K-5:n Adobe standardin kanssa. Ei huomaa oikeastaan juurikaan eroa, sen paremmin kuvassa kuin histogrammissakaan. Icc-muodossa vein Darktableen, ja kyllä sillä näkyi saavan ihan käyttökelpoisen jäljen silläkin. Ei puutu enää kuin nappi "avaa ulkopuolisessa kuvankäsittelyohjelmassa", niin pääsisi sitten oikein tekemään viimeistelyn :)
Siispä summa summarum: käyttöliittymä kaipaa viilaamista! Perustyökalut (kuten valkobalanssin tip-tool, värinäyte, croppi ja kuvan kääntö) esille selkästi (kuten ACR), mahdollisuus yhdistää yhteen moduliin, valotus, mustat, täytevalo, kirkkaus, kontrasti, saturaatio jne. ACR-tyyliin ja kaikki klikkauspisteet suuremmiksi nykyisten nuppineulanpään kokoisten kontrollien sijaan. Aineksia on, mutta hukkuu omaan monipuolisuuteensa ja erikoisuuteensa.
-
Terävöinnistä kaivoin tämän esiin.. http://redskiesatnight.com/2005/04/06/sharpening-using-image-magick/ (http://redskiesatnight.com/2005/04/06/sharpening-using-image-magick/). Image Magick on näppärä,
kun pitää pienentää, terävöittää, pistää vesileima ym. isompaan kuvamäärään.
Minusta valotus, valkotasapaino, rajaus & kääntö, ... on kyllä siinä näkyvillä. ACR on minulla kokeilematta.
Profiilien tekokin opettelematta kun ei ole mihin verrata.
DT:n dokumentaatiossa selostetaan miksi ei ole nappia ulkoiselle editorille. DT ei tee itse kuvaan muutoksia, joten kuvaa
ei voi avata ja muokata ulkopuolisella editorilla. Yksinkertaista. Kuva pitää siis tallentaa vaikka png muodossa ulkoiselle
editorille. Sellaisen napin voi varmaan tehdä Lua:lla. Ks https://www.darktable.org/2013/09/using-lua-with-darktable/ (https://www.darktable.org/2013/09/using-lua-with-darktable/)
Käyttöliittymä on hieman hankala. Olen itsekin miettinyt fonttien suurentamista, mutta käytän siksi vähän, että on jäänyt tekemättä.
-
DT:n dokumentaatiossa selostetaan miksi ei ole nappia ulkoiselle editorille. DT ei tee itse kuvaan muutoksia, joten kuvaa
ei voi avata ja muokata ulkopuolisella editorilla.
Ei se AfterShot Prokaan tee, mutta silti sillä voi avata kuvan lennossa Gimpiin, ja sisällytetty profiili (esim Adobe RGB) seuraa mukana, ja värit pysyvät ohjelmasta toiseen. Harmi, ettei Corelilta ole vieläkään kuulunut tietoa, voiko omia profiileja käyttää. Corel saisi PaintShop Pron kääntää myös Linuxille.
-
Lisätäänpä vielä tänne yksi juttu, ja profiileista ja niiden käytöksestä. Eilen totesin Darktablen nielleen oman profiilin ihan hyvin, ja sitä pystyi käyttämään. Tänään tuli Corelilta vastaus, ettei AfterShot Pro:ssa ei ole mahdollisuutta omiin profiileihin, joku neitonen sieltä vastasi, ja kirjoitti perään litanian Microsoftin värimoottorin toiminnasta, vaikka olin maininnut Linuxissa olevani. No, vähänpä hän ohjelmastaan tiesi. Itse sattumalta löysin nimittäin. Oikealta Color-välilehti, sieltä pahnan pohjimmaisena Color Management, ja edelleen alimmaisena Custom input profile. Vieressä on kansion kuva, jolla vain suunnistin oman profiilini kansioon, ja valitsin Kotistudio.icc:n. Samalla ilmestyi ruksi Custom input profilen viereen, ja kuvan sävyt muuttuivat. Kuitenkin Darktableen verraten eroa on, eli esimerkiksi valotusta AfterShotissa joutui säätämään toisiin lukemiin Darktableen verrattuna. Säädettynä tuli kuitenkin hyvin realistinen kuva näin läppärin ruudulta katsellen, mutta totuus paljastuu, kun laitan kuvankäsitteynäytön perään huomenissa.
Jotenkin nyt vain on sellainen tunne, että ohjelmat käyttävät profiileita eri tavoin, ja miksi on niin, siihenkin toivoisin valaistusta.
Summa summarum: Darktablen lisäksi AfterShot Pro osaa omat input-profiilit, mutta käyttää niitä ehkä jotenkin eri tavoin. Miten, sitä en tiedä, vielä ;)
EDIT: AfterShot Pro ainakin hävittää kuvasta kontrastin tavalla, jota on vaikea palauttaa säätimillä. Vertailukohtana siis ACR. Qpcardin kaveri kertoi, että raw-konvertterit toimivat omilla tavoillaan, eikä mikään yleinen icc kelpaa. Onneksi nyt tuo yleisin, eli Adoben konvertteri (Photoshop, Lightroom) ainakin toimii dcp-profiileilla ok. Muut ammattikäytössä sen jälkeen yleisimmin olevat (Capture One ja Hasselbladin systeemi) ovat kuulemma seuraavaksi työn alla.
-
DarkTable ei taida osata muuttaa tiedostojen nimeä?
Dolphin osaa nimetä isonkin tiedostomäärän -
saa alkamaan tietystä numerosta. Ongelmaksi jää
.xmp tiedostot.
Algoritmi...
Kopioidaan kuvat toiseen kansioon.
Poistetaan kuvat DT:n tietokannasta.
Nimetään kuvat. xmp? Poistetaan tai jos jaksetaan editoidaan.
Lisätään kuvat DT:n tietokantaan.
Ei ihan sovi otsikkoon - mutta minusta tänne voi pistää
kaikkea DT:tä koskevaa.
-
Tuli tuossa jossain vaiheessa ihmetellyksi, noita profiileiden käyttäytymistä eri raw-ohjelmissa. Sellainen tässä nyt ainakin on selvinnyt, että dcp-profiili pitänee(?) sisällään myöskin käyrän, siis jonkinmoisen base curven, jota taas icc-profiili ei sisältäne. Tämä tuli ajatuksiin, kun kokeilin Rawtherapeeta, jossa voi käyttää dcp-profiilia. Säädössä on erikseen ruksittavissa "use profile's color curve" tjsp. ja se ruksimalla alkaa kuva tosiaan näyttää siltä kuin pitäisi.
Lisätään tähän vielä, että on nyt sitten tullut ainakin jonkin verran käpistellyksi seuraavia ohjelmia: AfterShot Pro, Darktable, Rawtherapee ja Ufraw. Olen päätymässä viimeisen käyttöön. Se osaa profiilit, myöskin input- eli oman kameraprofiilin (icc-muodossa), työtilaprofiilin ja myös näytön profiilin. Kun siihen tekee sopivan kupuran base curven, niin sillä saa aivan Adoben ACR:n näköistä jälkeä hiukan saturaatiota lisäämällä. Siinä on värinäyte (spot), valkobalanssityökalu kuvaa klikkaamalla, ja se mustan pisteen säätökin löytyi sieltä kontrastikäyrän alapisteestä, eli sitä voi siirtää tarpeellisen määrän oikealle. Se mikä puuttuu, on täytevalo, fill light, mutta toivottavasti se tulee jossain tulevassa versiossa. Paketin gimp-ufraw kun latasi, sai saumattoman yhteistyön Gimpin kanssa. Nyt sitten kun saisi vielä sen 16-bittisen Gimpin, mutta tähän 12.04:ään sitä ei kenties enää tule.
-
Tuli tuossa jossain vaiheessa ihmetellyksi, noita profiileiden käyttäytymistä eri raw-ohjelmissa. Sellainen tässä nyt ainakin on selvinnyt, että dcp-profiili pitänee(?) sisällään myöskin käyrän, siis jonkinmoisen base curven, jota taas icc-profiili ei sisältäne. Tämä tuli ajatuksiin, kun kokeilin Rawtherapeeta, jossa voi käyttää dcp-profiilia. Säädössä on erikseen ruksittavissa "use profile's color curve" tjsp. ja se ruksimalla alkaa kuva tosiaan näyttää siltä kuin pitäisi.
Manuaali (https://rawtherapee.googlecode.com/hg-history/4.0.12/doc/RawTherapeeManual_en.pdf) kertoo seuraavaa:
Use DCP’s Tone Curve
Some third-party DCP profiles contain tone curves, which are not part of the color calibration, but may be used to add contrast and brightness to provide a special image look. This is mainly used for profiles simulating camera maker settings. The setting will be disabled for profiles that don’t contain a tone curve, such as all profiles bundled
with RawTherapee.
RawTherapee is designed for linear camera profiles, ie no tone curves applied. The idea is that curves and look should be applied via RawTherapee’s own curve and contrast functions.
Most third-party DCP profiles with embedded tone-curve will work well without the tone-curve applied, however in some cases it may affect the intended color look negatively and then it may be better to enable it.
Lisäksi jotkut DCP-profiilit olettavat, että käytössä on Adobe Camera Rawin sisäinen käyrä: https://code.google.com/archive/p/rawtherapee/issues/2836
Tämä on valittavissa Curve Mode -asetuksella:
Curve Mode
Next to each curve type, you’ll find a Curve Mode combobox selector. This will let you choose the algorithm that will be used for the corresponding curve:
[...]
Film-Like
Basically, it uses Adobe’s method from their reference sample code. It is the same method that is used by the DCP’s tone curve.
Molemmissa tapauksissa kyseessä on efekti, jolla säädetään kalibroitua kuvaa "taiteellisesti" tiettyyn suuntaan.
Lisätään tähän vielä, että on nyt sitten tullut ainakin jonkin verran käpistellyksi seuraavia ohjelmia: AfterShot Pro, Darktable, Rawtherapee ja Ufraw. Olen päätymässä viimeisen käyttöön. Se osaa profiilit, myöskin input- eli oman kameraprofiilin (icc-muodossa), työtilaprofiilin ja myös näytön profiilin. Kun siihen tekee sopivan kupuran base curven, niin sillä saa aivan Adoben ACR:n näköistä jälkeä hiukan saturaatiota lisäämällä. Siinä on värinäyte (spot), valkobalanssityökalu kuvaa klikkaamalla, ja se mustan pisteen säätökin löytyi sieltä kontrastikäyrän alapisteestä, eli sitä voi siirtää tarpeellisen määrän oikealle. Se mikä puuttuu, on täytevalo, fill light, mutta toivottavasti se tulee jossain tulevassa versiossa.
UFRawia ei ole käytännössä kehitetty viimeisten viiden vuoden aikana (http://ufraw.sourceforge.net/#News). Päivitetty vain DCRaw-backendia, jotta on saatu tuettua uusia kameramalleja. UFRaw on muutenkin jo melko antiikkinen ja rajoittunut ohjelma verrattuna noihin muihin mainitsemiisi.
-
Kurviasia ymmärretty :)
Tuohon Ufraw-ohjelmaan; kun en käytä muuta kuin perussäätöön (valotus, kontrasti jne.), Ufraw tarjoaa selkeästi nopeimman ja helpoimman tavan saada aikaan mieleinen tulos. Gimpin kera se muodostaa ACR-Photoshop -tyylisen parin, ja värit lyhyelläkin kokemuksella ainakin muotokuvissa miellyttävät. Ehkä tällainen yksinkertaisuus ja nopeus ovat enemmän valokuvaajalle. Ne muut taas insinöörille näin leikillisesti sanoen. Rawtherapeekin on varmaan monipuolinen, mutta se tuo mukanaan ainakin tässä tapauksessa hitauden ja sekavuuden. Ja mitään luettelo-ominaisuuksia en kaipaa lainkaan.
Mutta kun profiileista oli puhe, niin yllättävästikin noita omia profiileita hyväksyy useampikin ohjelma ja tässäkin tapauksessa Ufraw (tai taustalla oleva Dcraw) suoriutuu mainiosti. Base curve ja profiili, niin homma on siinä, ja tulos mielestäni yhtä hyvä kuin ACR:ssä. Loppu on hienosäätöä. Toivottavasti joku jossakin kehittää Ufrawta edelleen tai sen paikan ottaa vastaava nopea ja simppeli ohjelma täytevalotoiminnolla. Gimp tarvitsee, varsinkin kun se on nyt voimakkaan kehityksen alla, hyvän pluginin!