Kirjoittaja Aihe: Mikä saa sinut auttamaan foorumilla? Entä mikä takaa ettet auta?  (Luettu 4826 kertaa)

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Tämä on teille jotka ovat jotakuta täällä auttaneet ja teitä on paljon :)

Itseäni kiinnostaa A) ihmisten motiivit auttaa toisia täällä ja  B) se, mikä itse kysymyksissä on sellaista joka laukaisee halun auttaa ja toisaalta mikä takaa ettei vastauksia tule.

Jos vastauksia kertyy niin voisin koota tästä lyhyen yhteenvedon vaikka blogiin. Ja ehkä tästä voisi olla apua uusille kysyjillekin vaikka onhan nuo kysymisohjeet tuolla alussa (saattavat jäädä monelta lukematta).

 

* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?


* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?


* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?



Tämä ihan vain puhtaasta uteliaisuudesta  :D
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?

Tiedän olleeni ja olevani vastakin avun tarpeessa, joten "maksan velkaani". Tämän erottaa normivelasta se, että teen tätä mielelläni.


* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?

Tähän pätee aika pitkälti sama kuin edelliseen tai sitten en vain tajua kysymystä  ;D Ja pääseehän sitä samalla terästämään taitojaan, kun työnkin puolesta joutuu jonkin verran ihmisiä neuvomaan.

Ps. Mikäs nyt foorumisteja vaivaa, kun Sorkkarautakin alkoi kyselemään "ihan vain uteliaisuudesta"? Taidan kiristää vähän tuota foliohattuani, vasta hieman otsasuoni pullottaa.

* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?

Luulen, ettei mikään. Tosin lyhyempiä ja vähemmän seikkaperäisiä vastauksia saa, jos kirjoittaa erittäin epäselvästi (mikä on toisaalta väärin esim. ulkomaalaissyntyisiä tai kielellisesti vähemmän lahjakkaita kohtaan) tai uhkailee takaisin Windowsiin siirtymisellä (mikä sekin on erittäin turhauttavassa tilanteessa ymmärrettävää).

Ps. Mikäs foorumisteja nyt oikein vaivaa? Sorkkarautakin tuolla toisessa ketjussa utelee "ihan vain uteliaisuudesta"? Ettei olisi jokin salaliitto? Taidan laittaa foliohatun vielä vähän kireämmälle.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Lainaus
Ps. Mikäs foorumisteja nyt oikein vaivaa? Sorkkarautakin tuolla toisessa ketjussa utelee "ihan vain uteliaisuudesta"? Ettei olisi jokin salaliitto? Taidan laittaa foliohatun vielä vähän kireämmälle.

Pahoittelut tästä, ehkä se on kevät ja (itsellä) hieman jumiutunut työtehtävä  :)
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
Jos kysymys on hyvin tehty, aiheellinen ns. vilpitön kysymys. Syyt jatkuu oikeastaan tuossa alempana.


Lainaus
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
Tuttavista ei ole löytynyt vuosikausiin oikein pätevää kaveria, jolta olisin saanut tietoa suoraan. Voisi sanoa että 99% omasta tiedosta on kerätty mm. foorumeilta, omilla kokeiluilla ja kokemuksilla, mikä on joskus hyvinkin turhauttavaa. Miksi siis pihtaisin tietoa, varsinkin kun saatan siitä hyötyä (ja olen hyötynyt ja ihan toistuvasti) itse jossain välissä? Monilla tuntuu olevan periaatteena, että mutua ei saisi levittää ja osittain se on ihan ok, mutta itse arvostan kyllä suuresti jos joku edes yrittää tökätä esim. pikaluettuun artikkeliin, mistä voisi löytyä ratkaisu tai ihan omiin epäilyihin, nehän on vain uusia näkökulmia ongelmiin. Eli saatan kyllä linkitellä johonkin artikkeleihin yms. minkä olen lukenut ja epäilen, että ongelman ratkaisu saattaa löytyä sieltä = Apu se on pienikin apu..


Lainaus
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
Ylimieliset kysymykset, sellaiset joita voi heitellä maksullisiin helpdeskeihin. Ne pistää ärsyttämään ihan suunnattomasti. Jos hyvää hyvyyttäni silloin tällöin yritän autella muita henkilöitä, niin minua ei kiinnosta pätkäkään jos asenne on "mulle nyt heti kaikki ja pitäis olla jo". Itseasiassa monesti näitä huomatessa saattan ihan piruuttani piikitellä tyylillä "vastaus on, mutta mistäs se sulle löydetään", enkä kyllä todellakaan ole ainut. Jonkilaiset tavat pitäis pystyä säilyttämään. En mä ala soitteleen puolitutuille ihmisille jos tulee kyseltävää esim. sähkölaitteista tai autoista tyylillä "autat mua nyt heti". Kyllä mä pyydän sitä apua ja aina parhaani mukaan yritän tarjota jonkinlaisen vastapalveluksen tai vaikka maksamaan avusta. Jännä homma, että näin sitä apua tuntuu helpommin sitten löytyvänkin :D

Joskus myös pistää hiukan ärsyttämään/kyllästyttämään ihan jatkuvasti toistuvat kysymykset. Niihin vaan pitäisi aina muistaa suhtautua niin, että itsekin on monesti yrittänyt googlailla, eikä ole muka löytynyt tietoa. Kun taas itseänikin on näpäytetty ja katsonut uudestaan ja hoksannut, että haettu tieto ei loppuviimein ollut lainkaan kortilla :)

Tunnen erään tyypin, jonka en ole koskaan kuullut sanovan kiitos. Teettää töitä muilla aika paljonkin ja saattaa antaa ihan nimellisen rahamäärän työstä (ei kiitä). Kaikenlisäksi nämä työt jossain vaiheessa tuuppaa kääntymään hänen tekemiksiin ja kaikenpäälle vinoilee kaikille paljon aiheesta jos toisesta. Itsellä ei ole pienintäkään aikomusta tehdä koskaan, ei sitten yhtään mitään tuon tyypin eteen :)

Kaikki kait menee sitten loppuviimein jonkinlaisen kiitollisuudenvelan ja kunnioituksen piikkiin?
« Viimeksi muokattu: 27.05.09 - klo:16.20 kirjoittanut qwertyy »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tässä on kyllä aika hyvin sanottu asioita... :)

Lainaus
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
Jotenkin vain sitä haluaa auttaa ja jakaa tietoaan. Sitten on mukava kun kiitetään avusta. :) Pyrin yleensä auttamaan edes vähän, vaikka joskus tuntuu jälkeen päin, että tuo oli kyllä ihan turha kommentti/neuvo tai se meni muuten metsään... ::)
Joskus on vain kiva päästä pätemään. :D Siis siinä myös tuntee, että tietääkin jotain kyseisestä asiasta. Olen myös huomannut, etten olisi millään osannut pari vuotta sitten vastata niihin kysymyksiin, jotka nyt ovat aivan tavallisia (yllätys ::)). :)

Lainaus
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
Eiköhän ne oli juurikin ne, että uhkaillaan ja kirjoitetaan sekavasti ja sotkuisesti. Enpä tiedä muita syitä...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili

He päästään helpolla ja sanotaan että yhdyn  Tomppeliin.   ;)

1. ) Lisätään tuohon että kaikki me jostain aloitamme & kertaus on opintojen äiti.  Siis neuvon jos tiedän asiasta tai kiinnostun asiallisesta kysymyksestä niinpaljon että alan uteliaisuuttani kaivaman siihen vastausta.

2. ) Uhkaileminen & vedättäminen mahdollisia vastauksia ei soveliaisiin käyttötarkoituksiin.

Siinäpä nuo.   :)
 
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Lainaus
Monilla tuntuu olevan periaatteena, että mutua ei saisi levittää ja osittain se on ihan ok, mutta itse arvostan kyllä suuresti jos joku edes yrittää---
Selaappa vaikka 500 mun viestiä ja katso moniko niistä on mutua..varmaan 100% :D Olen huomannut että pienikin tönäisy oikeaan suuntaan saattaa muuttaa näkökulmaa siten että pystyn itse ratkaisemaan ongelman...siksi myös itse levittelen mutua koska jossain vaiheessa se osuu oikeaan.

En osaa tähän hätään tarkemmin erotella omia motiivejani, mutta käsi kädessä ne kulkevat muiden kanssa. Uskonkin että suurimmalla osalla esim palstan vakineuvojista on suurinpiirtein saman motiivit.

Kullervo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 875
    • Profiili
Laitan "vahingon" kiertämään, eli tässä tapauksessa annan apua jos suinkin voin koska itsekkin olen sitä joskus saanut.
Sitäpaitsi siinä oppii itsekkin uutta.

Huono otsikko  ja "kaikki tänne heti" -asenne taas tympii.
Hakua ei ole selvästikään edes yritetty käyttää.
Ongelman taustatiedot puutteelliset. Se kristallipallo kun on edelleen huollossa  ;D

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
opettaminen on kivaa.

* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
mua on opastettu niin miksen opastaisi muita siinä missä voin

* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
kiirus
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
Autan, koska minua on autettu  :)

* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
Kun autan, niin odotan muiden myös auttavan minua  ;)

* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
Huono käytös, mutta silloinkin yritän aluksi huomauttaa huonosta käytöksestä, kuten HUUTAMSESTA foorumilla  ;D

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Lainaus
Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
- Pääsin hienosti alkuun foorumilaisten tuella ja avustuksella, joten maksan "velkaa" takaisin päin jelppaamalla muita

Lainaus
Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
- jos jollain henkilöllä riittää siviilirohkeutta edes kokeilla Ubuntua, kannattaa uhrata hetkinen aikaa ongelmien ratkontaan

Lainaus
Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
- en mä osaa sanoo ku on sika ankeen mälsää lukee juttuu ku ei siinä oo mitään järkeee se kysymys hukkuu sin jonekin joo help pliis! 
Sori, en vaan osaa matkia .... mutta ymmärtänette mitä tarkoitan  ;) terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Lainaus
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?

 *Kysymys, jossa on haastetta, mutta otan huomioon ihan peruskysymykset.
 *Kysymys, johon on 0 vastausta ja roikkuu ilman vastausta
 *Jos jo viestistä näkee että on vaikeaa siellä toisella koneen käyttäjällä

Lainaus
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
*Elämässä pitää päästä eteenpäin ja juuri se että on edes uskaltautunut kokeilemaan.
 *Ettei jää karvasta makua suuhun heti ensi metreillä uuden ja oudon aloittamisessa.
 *Kun halu auttaa muita on kova, varsinkin näin työttömyysaikana  :(
 *Törkkäisee eteenpäin jotta osaa etsiä itsekkin tietoa

Lainaus
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
*Tätä ei pidä edes suosia vaikka kysyjä on kuinka hätäinen tahansa, meitä on moneen junaan ja kaikki ei mahdu siltikään...tms.
*Se etten tiedä ongelmaan ratkaisua
*Se ettei vastaa ollenkaan on huono asia, voi vaikka kertoa viestillä ettei ongelmaan ole ratkaisua tai että etsitään yhdessä

t: Antti  ;) Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.


Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vastaan, jos tiedän vastauksen. Tosin mun Linux-taidoilla sitä ei kovin usein tapahdu...

Eikös se vähän ole homman nimi täällä foorumeilla, että jokainen osallistuu omalla panoksellaan.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili

Täältähän (tai muilta foorumeilta) minä olen kaiken Linux-, Ubuntu- ja LTSP-oppini saanut, joten laitetaan tavara kiertoon. Sekavia kysymyksiä en jaksa edes lukea loppuun kuin ajoittain.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
* Auttaminen on mukavaa. Toisen ilo on paras palkka.
* Se jos kysymys on sellainen, että osaan vastata.
* Linuxin käyttämisen edistäminen.
* Itse oppii parhaiten opettamalla.

Lainaus
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
Nämä ainakin laskevat motivaatiota vastata:
* Idioottimainen käytös
* Se jos on antanut jo vastauksen, jonka tietää auttavan ongelmaan, mutta kysyjä jatkaa kyselemistä ilman, että on kokeillut neuvoa.
* Jos omasta osaamattomuudesta alkaa syyllistää muita (esim. Linuxia)
* Jos kysyjä ei tajua useasta pyynnöstä huolimatta antaa välttämättömiä tietoja laitteistostaan.

Blackheart

  • Vieras
Tämä on teille jotka ovat jotakuta täällä auttaneet ja teitä on paljon :)

Itseäni kiinnostaa A) ihmisten motiivit auttaa toisia täällä ja  B) se, mikä itse kysymyksissä on sellaista joka laukaisee halun auttaa ja toisaalta mikä takaa ettei vastauksia tule.

Jos vastauksia kertyy niin voisin koota tästä lyhyen yhteenvedon vaikka blogiin. Ja ehkä tästä voisi olla apua uusille kysyjillekin vaikka onhan nuo kysymisohjeet tuolla alussa (saattavat jäädä monelta lukematta).

 

* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?


* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?


* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?



Tämä ihan vain puhtaasta uteliaisuudesta  :D


Ihan puhtaasti tiedon jakaminen. Jos osaan, niin miksi en jakaisi tietoani.

Siinä oli kahteen ensimmäiseen.

Negatiivinen asenne. Tiedän että itsekin harrastan sitä. Kuuluu taudin kuvaan. Kaikki pitää olla valmista heti ja toimia ajatusten voimalla ;) Joskus turhautuu vähän liian äkkiä :(

Kuitenkin kysyvä viisastuu. Se joka tietoa pihtaa, ei oikeasti tiedä mitään.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vastaan, jos tiedän vastauksen. Tosin mun Linux-taidoilla sitä ei kovin usein tapahdu...

Eikös se vähän ole homman nimi täällä foorumeilla, että jokainen osallistuu omalla panoksellaan.

Joo hyvin kiteytetty pätee meikäläiseen. Ja sen lisäksi vielä riippuen kuinka tylsää on eli
ei keksi muutakaan tekemistä kun selailla foorumeita niin voipi vastailla useimmin :)


salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
Jos minulla on ollut sama ongelma tai luulen pystyväni sen ratkaisemaan tai muistelen lukeneeni vastaavasta.

Lainaus
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
Selvitellessään ongelmia oppii itsekin. Kun kirjoittaa jonkun ohjeen tai vihjeen nettiin, sen löytää helpommin tarvitessaan itsekin vaikka vuosien päästä.

Lainaus
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
"Sussun" käyttäjien ongelmat eivät kiinnosta enää.

Ilkka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Moi
Aloittaessani linuxin käyttöä ubuntu 5.04 muistaakseni jouduin kyselemään tietämättömyyttäni apua tältä foorumilta, kun tuttavissani ei ollut yhtään tietokoneen käyttäjiä.  Vastaukset tuli nopiasti ja apu löytyi silloin ja on löytynyt aina. Nyt vuosien käytön jälkeen kun ja jos vain osaan neuvoa niin neuvon hyvin mielelläni.
Vielä ei ole semmosta kysymystä vastaan tullut mihin en olis vastausta antanut jos taitoni siihen on riittänyt.

Hyvää kesän jatkoa  kaikille.  ;)
Hp pavilion Dv-7 1003eo, 4Gt ddr2 800 muistia, Ati mobility radeon hd3450  256mt omaa muistia ja käyttää tarvittaessa 1,7 Gt. 1kpl sata2 kovalevyjä,ja 1kpl sata kovalevy. lisänäyttönä LG Flatron w2242p 22" full hd. Ubuntu ultimate 2.7  ja Windows 7 Ultimate

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Tämä on teille jotka ovat jotakuta täällä auttaneet ja teitä on paljon :)
Itseäni kiinnostaa A) ihmisten motiivit auttaa toisia täällä ja  B) se, mikä itse kysymyksissä on sellaista joka laukaisee halun auttaa ja toisaalta mikä takaa ettei vastauksia tule.
Jos vastauksia kertyy niin voisin koota tästä lyhyen yhteenvedon vaikka blogiin. Ja ehkä tästä voisi olla apua uusille kysyjillekin vaikka onhan nuo kysymisohjeet tuolla alussa (saattavat jäädä monelta lukematta).
* Mikä saa Sinut auttamaan kysyjää?
* Kun vastaat kysymykseen, mikä on motiivisi eli miksi käytät aikaasi ventovieraan opastamiseen?
* Mikä takaa ettet varmasti auta vaikka pystyisitkin sen tekemään?
Tämä ihan vain puhtaasta uteliaisuudesta  :D
Ihan puhtaasti tiedon jakaminen. Jos osaan, niin miksi en jakaisi tietoani.
Siinä oli kahteen ensimmäiseen.
Negatiivinen asenne. Tiedän että itsekin harrastan sitä. Kuuluu taudin kuvaan. Kaikki pitää olla valmista heti ja toimia ajatusten voimalla ;) Joskus turhautuu vähän liian äkkiä :(
Kuitenkin kysyvä viisastuu. Se joka tietoa pihtaa, ei oikeasti tiedä mitään.
Suomeksi sopivasti sanottuna.

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588