Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!  (Luettu 6097 kertaa)

nevalve

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« : 14.12.08 - klo:22.05 »
Olen ihan aloittelija Linuxin käytössä. Laite Acer Aspire One.
Kun asensin Ubuntu 8.10, toimi LAN ja 3G (elisa, Huawei) erittäin hyvin, mutta WLANia en saanut toiminaan.
Nyt asensin Netbook Remixin. On paljon näppärämpi AAO:n näytöllä.
Nyt ongelma: LAN ja WLAN toimivat kuin unelma. 3G taas ei toimi millään!
Mistä aloittelija lähtisi etsimään apua? Siis miten 3g saadaan toimimaan Netbook Remixissä. Pitääkö kääntyä herra B. Gatesin puoleen?
Jos tiedät, neuvo minua selkokielellä!

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #1 : 15.12.08 - klo:01.09 »
Lainaus
Mistä aloittelija lähtisi etsimään apua? Siis miten 3g saadaan toimimaan Netbook Remixissä. Pitääkö kääntyä herra B. Gatesin puoleen?
Jos tiedät, neuvo minua selkokielellä!
@nevalve
Ihan selkokielellä sanottuna: taidan tietää. Vaan sinua en neuvo.
Tuo kysymysmuodossa heitetty älynväläyksesi kääntyilystä saa aikaan minussa itsessäni sinulle erittäin epämiellyttävän vastakysymyksen, jonka jätän kuitenkin tästä tänään pois.

Lainaus
Nyt ongelma: LAN ja WLAN toimivat kuin unelma. 3G taas ei toimi millään!
Jos tämä olisi totta, niin miksi sitten asensit tuollaista toimimatonta, vain muka kyselläksesikö ameriikasta asti jotain Ubuntuun liittyvää.
En usko sinua. Kaiken  lisäksi väität jotta ei 3G toimi millään.
Asia on epätosi.
3G ja 2,5G toimivat mm. Ubuntulla, kuten hyvin tiedät. Miksi siis julkisesti esität tuollaista?
Aloittelijana lähdit etsimään apua aivan oikeasta suunnasta tämän viestisi kanssa.
vaan tuon bilgeitsinpuoleenkääntyilyn saat kyllä suorittaa jollain muulla foorumilla.
Sitä jolppia ei oo täälläpäin näkyny, eikä ehkä huolittaisi jäseneksikään, jos vaikka yrittäisi.

Kääntyiltyäsi tarpeeksi voimme tietysti verrata niitä geitsin neuvoja ja muun Ubuntuväen vastaavia.
Kaiken kauniiksi lopuksi sitten vain säätelet sen kaiken tarvittavan kohilleen. Avot!


Ystävällisin terveisin Alpertti
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:10.21 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #2 : 15.12.08 - klo:08.48 »
Koitetaan siis olla provoisoimatta ja provosoitumatta  :(

Ja mitä tulee netbook remixissä yllättäen toimimattomaan mokkulaan, niin olethan koittanut käynnistää uudelleen siten, että mokkula on valmiiksi kiinni? Ja juu, voihan se toki olla niin, että netbook remixissä esimerkiksi puuttuu käynnistyskuvakkeet ja hillitsimet jollekin ajurille. Eli ei käyttöliittymän vaihtamisen pitäisi rikkoa mitään, kyllä se toimiva 3G varmasti siellä jossain luuraa, ja sille vain pitää luoda käynnistin tai hallintapainike työkaluriville. Olen itsekin huomannut, että joitain ohjemia asentaessa käynnistintä ei luoda netbook remixissä, vaan ohjelman joutuu etsimään ja käynnistimen lisämään käsin.

Pohdin tätä, jos/kun ehdin voidakseni antaa yksityiskohtaisemman neuvon. Onko muilla ideoita?

Edit: Ja kuukkeliin tarttui pienellä haulla tällainen: http://www.barq.org/blog/?p=50
Eli ei sitten ollutkaan ihan läpihuutojuttu  :o
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:09.48 kirjoittanut serola »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #3 : 15.12.08 - klo:10.01 »
@serola
Morjensta taas!
Jahka tuo aloittaja on aikansa sen geitsin kanssa seurustellut, voisi kertoa kaikille jotta miten sen tilanteen on saanut aikaiseksi.
Tuo on kait se sama työpöytäviritys jota mm. "mummi" käyttää...
Eli niitä oikeuksia tars varmaan tarkistella sen conffin lisäks.
Se "Gnomenappula" oli alkuun työpöydällä wvdialin tekemänä, vaan sitten myöhemmin siivoontui roskikseen.
Olisinko väärässä oletuksineni jotta jotain vastaavaa on tuollakin tapahtunut. Enpä tiiä. Kertokoon tekijä itse.

Terveisin Alpertti

Jiikoo:
Alkoi olla ämpärit täys noita geitsijuttuja. Melkein päivittäin aina joku... Aina samaa kaavaa koitetaan ujuttaa...
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:11.14 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #4 : 15.12.08 - klo:10.06 »
Niin mutta jos pistetään erimielisyydet ainakin toviksi syrjään niin onko ihmisillä kylliksi kokemusta Netbook Remixin ja Ibexin yhdistelmästä miniläppäreissä? Mainitsemani linkin perusteella näyttäisi oikeasti olevan vähän monimutkaisempi (muttei ratkaisematon) juttu:  http://www.barq.org/blog/?p=50

Edit: @ Alpertti - Ootkohan nyt varmasti huomannut, että tämän aiheen avaaja Nevalve on täysin ensikertalainen (eka viesti foorumilla), joten liika ankaruus vain tukahduttaa.

@ Nevalve - Älä ota meitä liian tosissaan. B. Gatesin heiluttelu nyt vaan on punainen vaate vannoutuneille Linuxin ystäville, joten sitä kannattaa välttää  ;D
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:10.12 kirjoittanut serola »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #5 : 15.12.08 - klo:10.12 »
@serola
Onko se 810 vai 804...
nm 0.7 ei siis ole koneessa?
Lainaus
Unfortunately the ready rolled Ubuntu Netbook Remix is based on 8.04 and building the remix on 8.10 seems to have been a hassle for some people. The key extra feature in 8.10 that we want is Network Manager 0.7 but we can install this.

Vaan se wvdialsiellä kuitenkin on...

Terveisin Alpertti

JK: Ei tässä erimielistä olla enempää kuin tuo tapa kiristää geitsillä. Se on niin perusteellisen väärin.
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #6 : 15.12.08 - klo:10.17 »
@ Alpertti - No siis mainitun artikkelin mukaan Netbook Remix on rakennettu alunperin 8.04:n päälle, joten yllätys yllätys, se ei täysin toimikaan yksi yhteen 8.10:n kanssa. Esimerkiksi 3G siis tosiaan toimii heittämällä 8.10 Gnome peruskäyttöliittymällä, vaan Netbook Remixin kanssa takkuilee. Ihan ensimmäistä kertaa itsekin tähän nyt törmäsin ja koitan parhaillaan selvittää miten todella on. Itselläni ei ole 8.10 käytössä eikä liion nettimokkulaa, joten en pääse testaamaan.

Edit: Ja juu, olen täysin samaa mieltä, että Gatesin heiluttelu on perseestä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:10.30 kirjoittanut serola »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #7 : 15.12.08 - klo:10.42 »
@serola
Tää toimii...
Lainaus
add:
deb http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/network-manager/ubuntu hardy main
Testasin joskus muinoin... ennen Ibexin julkaisua...

Tuo nm-applet on siis se "mummin" kuuluisa "gnomenappula". :D
Vaan tuo blacklist airprime on mulla ollu aina ilman listauksia... kun en asu lähelläkään lentokenttiä... eikä WLAN oo siis koskaan käytössä.

Tuokin vielä... mummi valitteli aina jaa yhäti huonoa wlania... oisko asennettu "kaikki nipussa" sekin.
Lainaus
2. Ubuntu seems more cooperative if booted with wifi switched off.

Eli jäljelle jää ainakin kaksi vaihtoehtoa. Wvdial manuaalisesti ja toi nollaseiskan lisäys.

Terveisin Alpertti

JK:
Viivailin sitä ekaa viestiäni hieman.
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #8 : 15.12.08 - klo:10.50 »
@ Nevalve - Siis koita Danin ohjetta osoitteessa: http://www.barq.org/blog/?p=50 ja kerro onnistuiko.

Ja jos englanti tai ohjeen ymmärtäminen ylipäätään tuottaa ongelmia, niin lisäapua voi toki koittaa pyydellä, mutta jätä "ikkunat" ja "portit" keskustelun ulkopuolelle  ;)

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #9 : 15.12.08 - klo:10.51 »
@nevalve
En ole vihainen. Loukkaannuin vain tuosta kiristyksestä, mutta se meni jo ohitse.
Jotta kerrohan mitä
Koodia: [Valitse]
lsb_release -asanoo...
ja hurauta vaikka se
Koodia: [Valitse]
sudo wvdialconfjotta nähdään ilmestyykö se "gnomenappula" työpöydälle...

Terveisin Alpertti

JK: Kuten serola jo kerkesi kehoittaa...
ja vielä nuo kaksi koodinpätkää jotta tiedämme vähän enemmän mikä toimii ja mikä ei.
« Viimeksi muokattu: 15.12.08 - klo:11.15 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

nevalve

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #10 : 15.12.08 - klo:17.25 »
Lainaus
Mistä aloittelija lähtisi etsimään apua? Siis miten 3g saadaan toimimaan Netbook Remixissä. Pitääkö kääntyä herra B. Gatesin puoleen?
Jos tiedät, neuvo minua selkokielellä!
@nevalve
Ihan selkokielellä sanottuna: taidan tietää. Vaan sinua en neuvo.
Tuo kysymysmuodossa heitetty älynväläyksesi kääntyilystä saa aikaan minussa itsessäni sinulle erittäin epämiellyttävän vastakysymyksen, jonka jätän kuitenkin tästä tänään pois.

Lainaus
Nyt ongelma: LAN ja WLAN toimivat kuin unelma. 3G taas ei toimi millään!
Jos tämä olisi totta, niin miksi sitten asensit tuollaista toimimatonta, vain muka kyselläksesikö ameriikasta asti jotain Ubuntuun liittyvää.
En usko sinua. Kaiken  lisäksi väität jotta ei 3G toimi millään.
Asia on epätosi.
3G ja 2,5G toimivat mm. Ubuntulla, kuten hyvin tiedät. Miksi siis julkisesti esität tuollaista?
Aloittelijana lähdit etsimään apua aivan oikeasta suunnasta tämän viestisi kanssa.
vaan tuon bilgeitsinpuoleenkääntyilyn saat kyllä suorittaa jollain muulla foorumilla.
Sitä jolppia ei oo täälläpäin näkyny, eikä ehkä huolittaisi jäseneksikään, jos vaikka yrittäisi.

Kääntyiltyäsi tarpeeksi voimme tietysti verrata niitä geitsin neuvoja ja muun Ubuntuväen vastaavia.
Kaiken kauniiksi lopuksi sitten vain säätelet sen kaiken tarvittavan kohilleen. Avot!


Ystävällisin terveisin Alpertti

Hyvä Alpertti.
Minulle tietokone on työväline - ei osa itsetuntoa. Minulle vakuutettiin, että Linux on toimiva käyttöjärjestelmä, ei nörttipiirin lelu (huomaa: kysymykseni ei ollut tarkoitettu provokaatioksi). Olen vain tosi kyllästynyt: AAO:n alkuperäinen Linpux-linux oli lelu ja nyt olen kuukauden taistellut toimimattomien ominaisuuksien kanssa - samalla kun hoidan työasiani vanhalla W*** -koneella. Niin että silleen...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #11 : 16.12.08 - klo:10.02 »
Olen vain tosi kyllästynyt: AAO:n alkuperäinen Linpux-linux oli lelu ja nyt olen kuukauden taistellut toimimattomien ominaisuuksien kanssa - samalla kun hoidan työasiani vanhalla W*** -koneella. Niin että silleen...

EEE:n omistajana täytyy sanoa, etten ymmärrä, miksi noihin miniläppäreihin piti valita tuollaiset jakelut. Arvelivat varmaan, että näin saadaan hävitettyä potentiaaliset linux-käyttäjät takaisin winin pariin :)

mummi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #12 : 16.12.08 - klo:17.04 »

Tuo on kait se sama työpöytäviritys jota mm. "mummi" käyttää...


Ei käytä @mummi mitään työpöytävirityksiä....pois on karsittu sellaset pois pois.... ja ihan ollaan muutenkin Huawei linjalla, tutulla ja turvallisella ja toimivaksi säädetyllä ;D

nii ja Gnomenappula toimii loistavasti  nii-ih
« Viimeksi muokattu: 16.12.08 - klo:17.08 kirjoittanut mummi »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #13 : 16.12.08 - klo:17.08 »
Olen vain tosi kyllästynyt: AAO:n alkuperäinen Linpux-linux oli lelu ja nyt olen kuukauden taistellut toimimattomien ominaisuuksien kanssa - samalla kun hoidan työasiani vanhalla W*** -koneella. Niin että silleen...

EEE:n omistajana täytyy sanoa, etten ymmärrä, miksi noihin miniläppäreihin piti valita tuollaiset jakelut. Arvelivat varmaan, että näin saadaan hävitettyä potentiaaliset linux-käyttäjät takaisin winin pariin :)
Yritys hyvä kymmenen, toteutus paska nelonen :( Suurin ongelma on se, ettei rahkeet riitä alkua pidemmälle. Eli ihan kiva luoda oma jakelu, vaan rahat ei sitten riitä tukeen ja päivityspaketteihin. Toiseksi suurin ongelma on taasen se, että ilkeyksissään tungetaan sisään vempaimia, mihin ei löydy vapaan koodin ajureita. Ensimmäisestä syystä väki tungeksii suositumpien jakeluiden pariin ja jälkimmäisestä syystä sitten itketään, kun ei löydy täysin valmista jakelua.

@ Mummi - Eikö tosiaan mitään? Edes Gnomea tai KDE:tä? Ihan komentotilassako sitten  ;)

mummi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #14 : 16.12.08 - klo:17.13 »
Tsot tsot @serola, ei nyt ihan niin alkutilassa kuiteskaan. Ei saa alkaa halkomaan hiuksia, eikä viilaamaan pilkkua ( sitä yhtä vertausta pilkusta ei mummit käytä...)  ::)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntu Netbook Remix ja 3G- apua!
« Vastaus #15 : 16.12.08 - klo:19.51 »
Minulle vakuutettiin, että Linux on toimiva käyttöjärjestelmä, ei nörttipiirin lelu (huomaa: kysymykseni ei ollut tarkoitettu provokaatioksi). Olen vain tosi kyllästynyt: AAO:n alkuperäinen Linpux-linux oli lelu ja nyt olen kuukauden taistellut toimimattomien ominaisuuksien kanssa - samalla kun hoidan työasiani vanhalla W*** -koneella. Niin että silleen...
Kyllähän Linux (tai no Linux-distrot  ;)) on toimiva käyttöjärjestelmä, mutta älä oleta että se on välttämättä sitä suoraan asennuksen jälkeen, se vaatii säätöä ja asiat eivät aina mene ihan kuten pitäisi (Viime viikonloppuna Gnome rikkoi itsensä keskenkaiken, ruutu mustana vaikka mitä teki ja Gnome huusi erroreita, asensin uudelleen kun en keksinyt muutakaan korjaustapaa ja ei ollut suuri vaiva.). Sanoisin että jos olet niitä ihmisiä joille tietokone on todella vain laite jolla teet töitä etkä sen kummempaa niin hylkää koko GNU/Linux. Sanokoot muut mitä sanovat, mutta tämä on minun mielipiteeni.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.