Kirjoittaja Aihe: Käyttäjäoikeudet  (Luettu 2995 kertaa)

UbuntuBoi

• Käyttäjä
    • Profiili
Käyttäjäoikeudet
« : 27.04.07 - klo:17.39 »
Miten ihmeessä minä saan samat oikeudet ku rootilla viitti aina logata rootille että voi käyttää jotain ohjelmaa.

koitin foorumia tutkia enkä löytäny ratkasua :(

Esim asensin enemy territoryn on sen sai toimimaan kun asensi home/ kansioon mutta toi razertool
se asentaa sen jonnekki usr/local/bin eikä sitä saa avattua muutaku loggamalla rootilla ?

Tämä nyt ainut asia enään joka nakertaa tämän ubuntun käytössä muut pelaa hyvin =)

UbuntuBoi

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Käyttäjäoikeudet
« Vastaus #1 : 27.04.07 - klo:19.13 »
Voiko sitä root kirjautumisella käyttää kokoajan onko haittapuolia. Tai miten ton esim Razertoolin kun sen asentaa niin ei voi päättää minne asentaa se vaan instaa sen jonnekki usr/local/bin tommoseen paikkaan :(

alkaa jo syömään aivosoluja toi permission denied,permission denied etc.

eGetin

• Käyttäjä
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.04.07 - klo:19.36 »
Onko niin vaikeata lisätä komentojen eteen sudo-komento?
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

UbuntuBoi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.04.07 - klo:19.44 »
Perskele olen mä yhenlainen apina.. sillähän se onnistui a-o niin alhanen niin tajua mistää mitää :(

Kiitos vastauksesta =)

juyli

• Vieras
« Vastaus #4 : 27.04.07 - klo:20.59 »
[sudo] sillähän se onnistui a-o niin alhanen niin tajua mistää mitää :(

Ei tuossa mitään itsensäsoimaamista. Tuo sudon aktiivinen käyttö on aivan Ubuntun erityisominaisuus.
Sudoa voi käyttää muissakin jakeluissa, mutta Ubuntussa ei root-tunnusta ole tarjolla vaan kaikki
järjestelmätoimet hoidetaan sillä (tai gksudo:lla).

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 29.04.07 - klo:17.59 »
Tosin ohjelmassa tai sen asennuksessa on kyllä jotain vikaa, jos se vaatii ylläpitäjäoikeuksia ilman hyvää syytä. Pelillä ei sellaista syytä pitäisi olla. Ehkä /usr/local/bin-hakemiston tai ohjelmatiedoston oikeudet ovat turhan tiukat?

Auttaisiko "sudo chmod -R 555 /usr/local/bin" ajamaan ohjelman taviksenakin?
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Kirini

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.05.07 - klo:09.36 »
tai jos pitää tehdä enempi sudo komentoja, niin laittaa ensin sudo -s, jolloin siirtyy rootiksi.
sen jälkeen ei tarvitse laittaa sudo eteen. pois rootista pääsee sitten exit/quit komennolla.

Itse tosin jaksan laittaa sudo:n eteen.
Kubuntu 6.10, P4,512mb(sdram),60gb+20gb,gforce fx5200,twinhanDVT alpha(usb)...

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.05.07 - klo:20.15 »
tai jos pitää tehdä enempi sudo komentoja, niin laittaa ensin sudo -s, jolloin siirtyy rootiksi.
sen jälkeen ei tarvitse laittaa sudo eteen. pois rootista pääsee sitten exit/quit komennolla.

Itse tosin jaksan laittaa sudo:n eteen.

no juu, mutta esim. tässä tapauksessa ei ole mitään järkeä ajaa ko. softia rootin oikeuksin. rootin oikeuksia ei pitäisi oikeasti käyttää kuin järjestelmän yläpitotehtäviin, ikinä. kaikki tavallisen käyttäjän tehtäväksi tarkoitetut tehtävät pystyy ajamaan tavallisen käyttäjän oikeuksin jos homma on konffattu toimimaan oikein (kuten oletuksena onkin).
Janne