Kirjoittaja Aihe: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?  (Luettu 11435 kertaa)

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #20 : 11.03.10 - klo:15.35 »
Tämä? Vai ehkä sittenkin? ::)

...eli vastaus otsikon kysymykseen: ON!

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #21 : 11.03.10 - klo:16.38 »
Tämä? Vai ehkä sittenkin? ::)

...eli vastaus otsikon kysymykseen: ON!

No mutta siellähän niitä on koko liuta ... VMware-koneita  ;D ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 11.03.10 - klo:16.46 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #22 : 11.03.10 - klo:21.02 »
Kokeilin mainitusta paikasta 10.4 konetta ja senhän sai käyttökuntoon hyvin nopeasti. Muutama huomio siitä:

Latauskoko oli jopa pienempi (590 Mb) kuin normaali Ubuntu jakelu, tosin latauspaikka on hitaampi (koska suomalaista peilausta ei liene). Pienuuteen vaikuttaa sekin, että kone oli 7-zipllä pakattu ja lienee ollut ilman päivityksiä. Nehän voisivat olla valmiina, johonkin tasoon nähden, mutta sitten koneen koko kasvaisi - toisaalta saattoivathan ne ollakin, mistäpä minä tietäisin, ehkä vain päivittyvät hyvin kiivaaseen tahtiin?

Jotkut asiat voisivat ehkä olla määriteltyjä hieman toisinkin (verkko, floppy, cd-asema), jos tarkoitus on tehdä mahdollisimman helppo ja ymmärrettävä ympäristö, mutta toimihan se suoraan noinkin. Helppous/helppo ymmärrettävyys ei varmaankaan tällaisella alfa-versiolla ole ollut päällimmäisenä mielessä.

En suinkaan aja tätä Windowsin alla, vaan Ubuntun VMware Playerilla, omassa ikkunassaan, kakkostyöpöydällä. 64-bit Ubuntuhan on tietysti huomattavasti parempi VMware host kuin esim. XP.
« Viimeksi muokattu: 11.03.10 - klo:21.09 kirjoittanut Ganymedes »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #23 : 12.03.10 - klo:03.16 »
Toimiiko Ubuntu nykyään heittämällä Windows Virtual PC:ssä?
No, siis, tätä en todellakaan esittänyt, että Ubuntua ajetaan Windowsissa Microsoftin hätäpäissä kehittämän sovelluksen alla ...
Etkö? Juurihan sinä esitit virtuaalikoneen käyttöönottoa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #24 : 12.03.10 - klo:07.25 »
Minä esitin VMwaren käyttämistä. Muita vaihtoehtoja olen kommentoinut jo paljon aiemmin.

Tietysti jos joku haluaa uskoa, että jonkun muun käyttöjärjestelmän virtualisointi Windowsissa ja pelkästään Windowsissa on se mitä haluaa tehdä ja Microsoft on yritys jonka tuotteita kannattaa siihen käyttää, niin saa minun puolestani uskoa ja käyttää näitä ihan vapaasti. Jo aiemmin kerroin, että minä en koske tällaisiin pitkällä tikullakaan.

Retun antama linkki johtaa VMPlanetin sivuille, josta löytyy pitkä historia Linux-VMware koneita, Ubuntu on siellä hyvin edustettuna. VMware koneita näyttää löytävän monesta muustakin paikasta. Näköjään VMware itse listaa Ubuntu-koneita isot määrät eri paikoissa.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #25 : 12.03.10 - klo:08.33 »
Tämä on vain idea "yleisen keskustelun" alla - tietämättä, että onko tätä jo harkittu ja kenties jo päätetty olla tekemättä ...  siis:

Onko Ubuntu Community harkinnut tarjota vasta-alkajille Ubuntua virtuaalikonemuodossa? Tarkoitan sitä, että jostakin saisi itselleen Windowsissa (tai muuallakin) ajettavan virtuaalikoneen, joka olisi valmiksi toimiva.
----

Taisin hukata idean?

Niin Ubuntu kuin moni muukin jakelu tarjoaa ihan toimivan systeemin, virtuaalikoneet kuulunevat sitten jatkoharjoitteluun.

Ainakin minulle olisi perin hankalaa jos pitäisi ensin löytää jostain windows ja siihen virtuaalisysteemit..
Saattaisi koko touhu lopahtaa jo siihen windowsin puutteeseen.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Onko kukaan harkinnut - virtuaalikoneita?
« Vastaus #26 : 12.03.10 - klo:09.49 »
Taisin hukata idean?

Niin Ubuntu kuin moni muukin jakelu tarjoaa ihan toimivan systeemin, virtuaalikoneet kuulunevat sitten jatkoharjoitteluun.

Ainakin minulle olisi perin hankalaa jos pitäisi ensin löytää jostain windows ja siihen virtuaalisysteemit..
Saattaisi koko touhu lopahtaa jo siihen windowsin puutteeseen.

No joo, kyllä hukkasit  ;D  ... tosin, sikäli et, että edellä olevassa keskustelussa olen laittanut kaltaisesi ihmiset kohderyhmään 3, jotka käyttävät tai eivät käytä virtualisointia, ihan sama, mutta se käyttö ei liity tähän ideaan.

Virtuaalikoneilla on ERITTÄIN paljon erilaisia vaihtoehtoja, eikä pidä kuvitella että ne kaikki olisi aina lueteltu samassa lauseessa tai edes samassa virkkeessä.

Edellä on parissa kommentissani lueteltu tarkemmin sitä, kenelle kuvittelisin tällaisen valmiin koneen olevan tarpeen tai hyödyllinen - kannattaa tutkia niitäkin. Ei ole tarkoituksenmukaista kerrata niitä tässä, mutta jos haluat kommentoida niitä, niin hyvä.

Itse ajatuksesta, jonka esität, virtuaalikoneen käyttö ei mitenkään rajoitu siihen, että fyysinen kone on Windows - tätä olen kommentoinut mm. toiseksi viimeisimmässä postissani.

Kyse ei myöskään ole siitä, että "pitäisi" tehdä jotakin, tässä puhutaan vain muista vaihtoehdoista.
« Viimeksi muokattu: 12.03.10 - klo:13.41 kirjoittanut Ganymedes »