Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 5.10 käynnistys  (Luettu 3073 kertaa)

Alkova

  • Vieras
Ubuntu 5.10 käynnistys
« : 26.11.05 - klo:17.14 »
Eli olen käyttämässä linuxia ensimmäisiä kertoja,
Pari tuntia kerkesin selata internettiä, kävin välissä winxp:n puolella, kunnes siirtyessäni takaisin, Ubuntu lataili jotain tietoja ja tuli:
"crc error
--system halted"
->kone jumissa
Eli oisko tälle mahdollista tehdä jotain päästäkseni takaisin Ubuntuun vai pitääkö asentaa koko käyttis uudestaan? ???

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu 5.10 käynnistys
« Vastaus #1 : 26.11.05 - klo:17.24 »
Eli olen käyttämässä linuxia ensimmäisiä kertoja,
Pari tuntia kerkesin selata internettiä, kävin välissä winxp:n puolella, kunnes siirtyessäni takaisin, Ubuntu lataili jotain tietoja ja tuli:
"crc error
--system halted"
->kone jumissa
Eli oisko tälle mahdollista tehdä jotain päästäkseni takaisin Ubuntuun vai pitääkö asentaa koko käyttis uudestaan? ???

Kokeilitko buutata ja uudetaan käynnistää Ubuntua. CRC errorihan käsittääkseni, että oli ongelmia levyltä lukemisessa. Samaa valitti itselläni joskus huonojen DVD-levyjen kanssa. Eli oikos kovalevyssä jotain vikaa.

Voit myös kokeilla käynnistyykö Ubuntu enää recovery consoleen? Sieltä pääsee pois kirjautumalla omilla tunniksillasi ja komentamalla: sudo reboot jolloin kone käynnistyy uudelleen.

Alkova

  • Vieras
Re: Ubuntu 5.10 käynnistys
« Vastaus #2 : 26.11.05 - klo:17.54 »
Kokeilitko buutata ja uudetaan käynnistää Ubuntua. CRC errorihan käsittääkseni, että oli ongelmia levyltä lukemisessa. Samaa valitti itselläni joskus huonojen DVD-levyjen kanssa. Eli oikos kovalevyssä jotain vikaa.

Voit myös kokeilla käynnistyykö Ubuntu enää recovery consoleen? Sieltä pääsee pois kirjautumalla omilla tunniksillasi ja komentamalla: sudo reboot jolloin kone käynnistyy uudelleen.

Buutti ei auttanut ja recovery console teki samoin.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu 5.10 käynnistys
« Vastaus #3 : 26.11.05 - klo:18.04 »
Buutti ei auttanut ja recovery console teki samoin.

No itse varmaakin tossa vaiheessa asentasin Ubuntun uudelleen ja jos tollanen tulee myöhemmin uudelleen niin alkaisin epäillä, että kovalevy vetelee viimeisiään.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu 5.10 käynnistys
« Vastaus #4 : 26.11.05 - klo:18.19 »
No itse varmaakin tossa vaiheessa asentasin Ubuntun uudelleen ja jos tollanen tulee myöhemmin uudelleen niin alkaisin epäillä, että kovalevy vetelee viimeisiään.

mä varmaan ajaisin muistitestin ensin joko siitä grubista tai sitten ihan asennuslevyltä.
Janne

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Ubuntu 5.10 käynnistys
« Vastaus #5 : 26.11.05 - klo:18.23 »
mä varmaan ajaisin muistitestin ensin joko siitä grubista tai sitten ihan asennuslevyltä.
Niin no sekään tietysti ei ole ainakaan haitaksi. Aattelin vaan, että jos muisteissa olisi vikaa luulisi sen näkyvän XP:nkin puolella.

Nimimerkillä kokemusta on.... nimittäin rikkonaisista muisteista XP:kin saattoi kyykätä ihan milloin vaan. Vilahti vain bluescreen ja kone lähti buuttaamaan itsensä. Muisti testissä pikkusen reilu 100000 erroria. Onneks men takuuseen ;D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu 5.10 käynnistys
« Vastaus #6 : 26.11.05 - klo:19.13 »
Niin no sekään tietysti ei ole ainakaan haitaksi. Aattelin vaan, että jos muisteissa olisi vikaa luulisi sen näkyvän XP:nkin puolella.

juu, mahdollisesti mutta ei välttämättä. window ei perinteisesti käytä muistia yhtä perusteellisesti kuin linux ja siksi jotkut muistivirheet jäävät huomaamatta. satunnaisen kaatuilun voi pistää windowsin piikkiin ja korruptoituneet tiedostot vaan "perunan-atk:n" syyksi ;)

Nimimerkillä kokemusta on.... nimittäin rikkonaisista muisteista XP:kin saattoi kyykätä ihan milloin vaan. Vilahti vain bluescreen ja kone lähti buuttaamaan itsensä. Muisti testissä pikkusen reilu 100000 erroria. Onneks men takuuseen ;D

joo, se tosiaan riippuu vähän millä alueella muistia se ongelma on. onnksi NT-sarjalaiset ovat tulleet hiljalleen allergisemmiksi vialliselle muistille ja XP oikuttelee viallisesta muistista melko usein (mutta ei kuitenkaan yhtä usein kuin linux). eipähän ainakaan pääse tuhoamaan tiedostojaan ajamalla konetta viallisella muistilla.
Janne