Kirjoittaja Aihe: Ubuntu kaatuilee  (Luettu 2583 kertaa)

KaiMaani

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu kaatuilee
« : 10.04.07 - klo:19.40 »
6.10 alkoi kaatuilla muutama päivä sitten. Luulin paikallistaneeni vian näytönsäästäjiin, koska kaatuminen tapahtui aina samaan aikaan kun näytönsäästäjä käynnistyi. Poistin näytönsäästäjän (gnome screensaver) kokonaan, mutta nyt ubuntu kaatuuilee jo ilmankin näytönsäästäjää.
Onko jollain käsitystä mistä voisi olla kyse?

juyli

• Vieras
Vs: Ubuntu kaatuilee
« Vastaus #1 : 10.04.07 - klo:19.59 »
6.10 alkoi kaatuilla muutama päivä sitten...

Pistäpä vähän tietoa raudasta, jolla Edgyä pyörittelet. Viimeksi minulla, kun järjestelmä kaatui epämääräisesti.
(X jäi täysin jumiin), syy oli todennäköisesti näyttökortin ylikuumeneminen. Järjestelmä kaatui myös toisen koneen Windows-käyttöjärjestelmässä tuolla näyttökortilla hyvin epämääräisesti ja paljon nopeammin kuin Linuxissa (3-4 t).

Hyvin usein epämääräiset viat liittyvät näytönohjaimeen/ajureihin ja muihin rautavikoihin.
Ehkä jokin /var/log hakemiston logi osaisi kertoa jotakin oleellista?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.04.07 - klo:20.02 »
minä ajelisin ihan varmuuden vuoksi sen grubin menussa olevan muistitestinkin (ainakin pari kierrosta).
Janne

KaiMaani

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.05.07 - klo:09.31 »
siis sain ongelman korjaantumaan sillä että poistin näytönsäästäjät kokonaan käytöstä. Nyt kun päivitin feistyyn niin näytönsäästäjät ei pyöri kunnolla vieläkään, mutta voin elää ilmankin. Rautana on P4 1.8 mhz Aopenin emolla. SdRam muistia 3x256 mt. Näyttiksenä club 3d fx5200. Miten se grubin muistitesti ajetaan? Sori että vastaan näin jälkijunassa.

muke

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.05.07 - klo:09.43 »
Valitset vain käynnistyksessä grubin valikosta vaihtoehdon Memtest86 tai jotain sinne päin. Täällä on keskustelua Memtest86-ohjelmasta. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=9189.0

Vika voi hyvinkin olla muistikammassa. Ainoa kerta, kun minulla on Linux (silloin vielä mandriva) kaatuillut, syynä oli juuri viallinen muistikampa.

Muke
MUKE

Speedy G

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.05.07 - klo:10.18 »
Tätä olen itse suosinut. Ja antanut pyöriä vähintään 12 tuntia.
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
Tuolta prime95.
Hai-saappaat ja Hankkijan lippis = Juntti Hämeen takamettistä :D