Kirjoittaja Aihe: ubuntun, kubuntun turvallisuus  (Luettu 1715 kertaa)

timonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
ubuntun, kubuntun turvallisuus
« : 03.07.07 - klo:06.56 »
Hei,

Olen miettinyt suhteellisen pitkään tätä ubuntun turvallisuutta verrattuna esimerkiksi xp.  Olen käyttänyt ubuntua noin puoli vuotta ja ei mitään ongelmaa. windows ohjelmistoa 15 vuotta. en vaihtaisi mistään hinnasta takaisin. mutta nyt mietin mikä tekee oikeasti ubuntusta ja linuxista yleensä turvallisemman. Miten esimerkiksi ZoneAlarmin palomuuri eroaa ubuntun palomuurista. Olen ymmärtänyt että ubuntun palomuuri on rakennettu ytimeen. mitä se käytännössä tarkoittaa?

Paljon isoja kysymyksiä mutta olisi hienoa saada vastauksia tai linkkejä mistä tietoa saisi:)

-HT-
Kubuntu 7.10

Jantunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
  • Hö.
    • Profiili
    • Strobotti.com: Valokuvausta ja kameraharrastusta
Vs: ubuntun, kubuntun turvallisuus
« Vastaus #1 : 03.07.07 - klo:09.40 »
Yksi perustavaa laatua oleva ero Windowsin ja Linuxien turvallisuudessa on esim tapa jolla ne tarjoavat palvelujaan verkossa, eli esim:

-otetaan Windows XP kone, asennettu puhtaalta pöydältä, jaetaan yksi kansio windows-jaolla (windowsin palomuuri voi olla asennettuna)
-otetaan vaikkapa Ubuntu Feisty, asennettu myös ihan nollista, laitetaan Samba-jako päälle ja jaetaan yksi kansio.

Seuraavaksi mennään kurkkaamaan mitä nuo koneet jakavat oikeasti:
-ubuntun jaoissa näkyy vain tuo yksi kansio
-windows kone jakaa sellaisia omituisia kansioita kuin C$, mahdollisesti D$ jne. Toisin sanoen kaikki windowsin osiot XP:llä, 2000:lla jne ovat vapaata riistaa ilman oikeaa palomuuriohjelmistoa.

Windows siis jakaa kaikki palvelut oletuksena ja pitää portit auki, kun taas linux puolella noita portteja availlaan ja kuunnellaan vain kun oikeasti tarvitsee.
Lenovo Thinkpad T420 Intel i5 16Gt/SSD512GB+HDD2TB, Ubuntu 16.04 Xenial Xerus 64bit; Kuvia ja lätinää valokuvauksesta: https://www.strobotti.com/