Kirjoittaja Aihe: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!  (Luettu 11448 kertaa)

tmp

  • Vieras
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #20 : 20.03.07 - klo:23.44 »
Ainoa Vistalta odottamani uutuus oli se, jota ei sitten tullut: juuri tuo WinFS-tiedostojärjestelmä.

WinFS ei taida olla varsinaisesti tiedostojärjestelmä, vaan NTFS:n päällä oleva "kerros".
Transactional NTFS
WinFS videoita: http://channel9.msdn.com/tags/WinFS

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #21 : 21.03.07 - klo:08.32 »

Nyt kun töissä olen päässyt Vistaa kokeilemaan (joskaan en aktiivisesti), ei se paljon XP:tä kummempi ole ominaisuuksiltaan. Käyttöliittymä on toki näyttävä. Aina sitä vain voi kadehtia, kuinka sulavasti grafiikka toimii Windows-puolella Linuxin nyk-nyk-nykimisiin verrattuna :(
Minä olen sitä mieltä, että Windows se hidas on. Mulla ei ole linuxin hiiri nykiny missään koneessa. Kerran testasin vesa näytönohjaimen ajuria, niin silloin vähä nykytti, ei koskaan muulloin. Kannettava on 3 vuotta vanha 1.6 pentium M 1G muistia, Aiemmin koneella oli Celeron D 2.8 512 M muistilla, nyt on core 2 duo 2 G muistilla. Kertaakaan en ole huomannut mitään häiritsevää nykimistä. Jos huomaisin, se saattaisi olla syy vaihtaa takaisin Windowsiin, sillä yksi syy, miksi vaihdoin Windowsista Linuxiin oli juuri tuo linuxin moniajon ääretön tehokkuus. Windows on kylläkin hidastunu käytössä niin rajusti, että se on ollu pakko asentaa uudestaan tietyin välein. Linuxilla sellasta ongelmaa ei ole näkyny eikä kuulunu.

Lainaus
Ainoa Vistalta odottamani uutuus oli se, jota ei sitten tullut: juuri tuo WinFS-tiedostojärjestelmä. Se on luultavasti ensimmäinen todellinen uutuus, joka oikeasti tulee Microsoftilta eikä ole vain Microsoftin plagioima. Ajatuksena SQL-pohjainen tiedostojärjestelmä vaikuttaa upealta, saa nähdä kuinka pelaa käytännössä.
Niin mitenkäs se eroaa linuxissa jo monta monituista vuotta käytössä olleesta tietokantapohjaisesta tiedostojärjestelmästä näin periaatetasolla?

Lainaus käyttäjältä: tmp
Muistin käyttö on ominaisuus. Löytyy myös Linuxille, mutta ilmankin voi toki olla.
Ja hyvin tuo XP:n muistinkäyttö toimiikin:
Kun pitää muutama päivä konetta päällä, niin kaikki muisti on ihan varmasti käytetty ja kone käyttökelvottoman hidas.
Kun konetta käynnistää, muistiin ladataan koneen käynnistyttyäkin niin hirveitä määriä tietoa, että kone on käynnistymisen jälkeen käyttökelvoton ainakin minuutin.

Lainaus käyttäjältä: tmp
Vika on kernelissä (siis toki noissa kirjastoissakin voi vikaa olla, mutta niiden ei pitäisi saada vaikuttaa koko koneen toimintaan) jos jotkut prosessit pyörivät kehnosti. Kernelin pitäisi antaa prosesseille ajovuorot niin että pääsevät tekemään tehtävänsä.
Hiiri rupeaa nykimään, kun Xorg ei saa tarpeeksi aikaa prosessorilta eikä ehdi päivittämään hiiren kursoria. Se on Xorgin ja kernelin yhteistoiminnassa olevan ongelman seurausta.

Anna jotain tietoa väitteesi tueksi tuosta linuxin kernel-ongelmasta, sillä minä esitän vastaväitteenä, että linuxin kerneltasolla säikeiden käsittely on toteutettu äärimmäisen hyvin, viitaten esimerkiksi siihen, että linuxissa voi tehdä kaikkea mahdollista muuuta samalla, kun polttaa esim. DVD-levyä, eikä kone ole siitä millänsäkään ja hyvin riittää prosessoriaikaa DVD:n polttamiseen.
« Viimeksi muokattu: 21.03.07 - klo:08.39 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

tmp

  • Vieras
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #22 : 21.03.07 - klo:08.59 »
Minä olen sitä mieltä, että Windows se hidas on. Linuxilla sellasta ongelmaa ei ole näkyny eikä kuulunu.

Hyvä sinulle :). Ongelmia kuitenkin on ja 2.6.21 ilmestymisen jälkeen sitä aletaan tutkimaan kunnolla.

Lainaus
Niin mitenkäs se eroaa linuxissa jo monta monituista vuotta käytössä olleesta tietokantapohjaisesta tiedostojärjestelmästä näin periaatetasolla?

Mitä Linuxin tiedostojärjestelmiä tarkoitat?

Lainaus käyttäjältä: tmp
Ja hyvin tuo XP:n muistinkäyttö toimiikin:
Kun pitää muutama päivä konetta päällä, niin kaikki muisti on ihan varmasti käytetty ja kone käyttökelvottoman hidas.

Puhe oli Vistasta.

Lainaus käyttäjältä: tmp
Kun konetta käynnistää, muistiin ladataan koneen käynnistyttyäkin niin hirveitä määriä tietoa, että kone on käynnistymisen jälkeen käyttökelvoton ainakin minuutin.

Onnistuu myös Linuxilla. Riippuu miten swappia käytät.

Lainaus käyttäjältä: tmp
Anna jotain tietoa väitteesi tueksi tuosta linuxin kernel-ongelmasta, sillä minä esitän vastaväitteenä, että linuxin kerneltasolla säikeiden käsittely on toteutettu äärimmäisen hyvin, viitaten esimerkiksi siihen, että linuxissa voi tehdä kaikkea mahdollista muuuta samalla, kun polttaa esim. DVD-levyä, eikä kone ole siitä millänsäkään ja hyvin riittää prosessoriaikaa DVD:n polttamiseen.

Toki nykyinen kerneli toimii usein loistavasti. On kuitenkin tilanteita missä jotkin prosessit "nälkiinnyttävät" muita prosesseja (esim. Xorg), jolloin nykimistä yms. on havaittavissa. Linux kehittäjät ovat uutta skeduleria juuri tekemässä (tehneet jo muutamia 2.6 ilmestymisen jälkeen). Tai no... se on jo valmis, mutta vaatii vielä viilausta.

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #23 : 21.03.07 - klo:09.17 »
Mitä Linuxin tiedostojärjestelmiä tarkoitat?
Nyt sekotin inode pohjaisen tietojärjestelmän tietokantapohjaiseen...
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #24 : 21.03.07 - klo:09.59 »
Minä olen sitä mieltä, että Windows se hidas on. Mulla ei ole linuxin hiiri nykiny missään koneessa.

En oikeastaan tarkoittanut hiiren nykimistä, vaikka sitäkin esiintyy -- ainakin Linuxin Skype tuntuu panevan koneen kuin koneen polvilleen! -- vaan näytönpiirron hitautta. Vertaapa, kuinka nätisti ikkunoiden avaustehosteet toimivat Vistassa ihan bulkkihalpisnäyttökortillakin, ja kuinka hitaasti tapahtuu mikään vastaava Linuxissa, olipa näyttökortti millainen mylly tahansa. Enkä siis syytä Linuxia sinänsä vaan sen näyttöajureita.

(Ja jos joku sanoo, että "älä käytä Skypeä. se on poropietaria", niin halvattu soikoon enhän käyttäisi, jolleivat kaverit käyttäisi!)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #25 : 21.03.07 - klo:11.04 »
Jouduin tuossa viikko sitten asentelemaan XP:n toiselle levylle kun en aina jaksanut koodien kanssa kaverin luokse ajella.
Sitä ennen ei M$ tuotteita ole ollut koneella yli vuoteen.
Asennus sählinki oli mitä odotinkin. Kun xp:n työpöytä ensi kertaa ruudun vilahti niin siitähän se työ vasta alkoi.
Päivitykset, antivirus ohjelmisto, palomuuri, spybot ja lukuisia erillisiä ohjelmia joita tarvitsen piti imutella. Käytännössä xp:n saaminen siihen kuntoon että sillä voin suht turvallisesti surffata, ircata, ohjelmoida, muokata kuvia ja jopa pelata, vei aamusta iltaan.

Ubuntun kun kerran asensin niin äänien kanssa oli ongelmaa. Tämä johtuu kivikautisesta kortistani. Muutenhan ubuntussa on kaikki paitsi tiettyjä codecceja (miten tuo kirjoitetaan?) ja java piti asentaa.
Asennuksen jälkeen totta kai pitää päivittää, tämä kuitenkin onnistuu järkyttävän helposti. Kirjoita salasana ja paina ok.
Käyttämäni kääntäjän asentaminen piti vielä erikseen suorittaa. Sitä kun ei ubuntun apt-get systeemillä ainakaan vielä saa.

XP vaatii hirmuisesti tekemistä ennen kuin sitä uskaltaa käyttää. IE pitää ensimmäisenä vaihtaa. Sen jälkeen toinen sähköposti ohjelma, palomuuri ja antivirus ohjelmat, uusin DirectX, ftp ohjelma ja ohjelmointiin jokin editori. Vielä puuttuu kunnollinen ohjelma kuvien katseluun ja muokkaamiseen.
Ainakin turvallisuuteen vaikuttavat asennukset pitää tehdä heti. Vanhentunut xp verkossa on kuin menisi porin jäähallin seisomakatsomoon huutamaan "pata qsee".

Megasella yhteydellä homma on tuskaa. XP:n omat päivitykset pitää ottaa imutukseen heti, niitä on paljon joten kaiken muun tietoturvaan liittyvän imutus on _hidasta_.

Kaiken asentamisen jälkeen XP toimii, on niin turvallinen kuin xp nyt voi olla.
Se on jatkuvasti hieman hidas. Mitenkään ei pärjää ubuntulle (gnome) edes parhaimpina hetkinään. Joka toista väittää on joko väärässä tai sitten löytänyt jonkun ihme asetuksen jostain piilosta millä sitä ripeyttä saadaan vielä lisää.
XP kaikista parannuksistaan huolimatta kaatuilee parin päivän välein. Ohjelmat jäävät jumiin ja vaikka (ctrl-alt-del) yhdistelmän jälkeen valitsen "Lopeta sovellus" niin sen sovelluksen lopettaminen ei suinkaan ole varmaa. 50/50 sammuuko se vai jumittuuko kone enemmän.

Ubuntu on pommin varma paitsi kun leikitään OO:lla tai avataan nautiluksella kansiota jossa on paljon kuvia. Silloin ubuntu kyykyttyy totaalisesti ja lähes ainoa keino saada kone takaisin jaloilleen on käyttää töpseli irti seinästä.
Tosin OO:n kanssa näin käy kerran kymmenestä. En pysty keksimään miksi näin joskus käy, mitään suoraa yhteyttä en tapausten välillä ole keksinyt, paitsi että OO on käytössä.

En tiedä paljonko karkki työpöydällä vaikuttaa. Luultavasti jonkin verran kuitenkin kun ottaa huomioon ettei käytössäni ole mikään moderni uber tehokas kone. Sekä ubuntusta että XP:stä on kyllä lähes kaikki karkki riisuttu. Edes graafisia hymiöitä ei näy pikaviestimissä vaan pelkkiä merkkejä.

Käytössäni on muuten täysin laillinen kopio XP:stä. Minkähän takia käynnistys pysähtyy joka kertta väittämään "Olet saattanut joutua ohjelmistoväärennöksen uhriksi"? Samaa XP hehkuttaa tunnin välein. Pitäisi varmaan kertoa M$:lle puhelinnumero, pankkitilin numero, kengän koko, äidin tyttönimi ja autoradion merkki päästäkseen tästä ärsykkeestä eroon?

Joten kiitos OS yhteisö. Ei se mikään ihme ole jos linux ynnä vastaavat vapaat softat yleistyvät. Nehän ovat parempia kuin kaupalliset (lue: "ammattimaisesti kehitettyjä").

Koneena 1.3ghz intel ja muistia 256MT

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #26 : 21.03.07 - klo:14.06 »

Nyt kun töissä olen päässyt Vistaa kokeilemaan (joskaan en aktiivisesti), ei se paljon XP:tä kummempi ole ominaisuuksiltaan. Käyttöliittymä on toki näyttävä. Aina sitä vain voi kadehtia, kuinka sulavasti grafiikka toimii Windows-puolella Linuxin nyk-nyk-nykimisiin verrattuna :(
Minä olen sitä mieltä, että Windows se hidas on. Mulla ei ole linuxin hiiri nykiny missään koneessa. Kerran testasin vesa näytönohjaimen ajuria, niin silloin vähä nykytti, ei koskaan muulloin. Kannettava on 3 vuotta vanha 1.6 pentium M 1G muistia, Aiemmin koneella oli Celeron D 2.8 512 M muistilla, nyt on core 2 duo 2 G muistilla. Kertaakaan en ole huomannut mitään häiritsevää nykimistä. Jos huomaisin, se saattaisi olla syy vaihtaa takaisin Windowsiin, sillä yksi syy, miksi vaihdoin Windowsista Linuxiin oli juuri tuo linuxin moniajon ääretön tehokkuus. Windows on kylläkin hidastunu käytössä niin rajusti, että se on ollu pakko asentaa uudestaan tietyin välein. Linuxilla sellasta ongelmaa ei ole näkyny eikä kuulunu.

Lainaus
Ainoa Vistalta odottamani uutuus oli se, jota ei sitten tullut: juuri tuo WinFS-tiedostojärjestelmä. Se on luultavasti ensimmäinen todellinen uutuus, joka oikeasti tulee Microsoftilta eikä ole vain Microsoftin plagioima. Ajatuksena SQL-pohjainen tiedostojärjestelmä vaikuttaa upealta, saa nähdä kuinka pelaa käytännössä.
Niin mitenkäs se eroaa linuxissa jo monta monituista vuotta käytössä olleesta tietokantapohjaisesta tiedostojärjestelmästä näin periaatetasolla?

Lainaus käyttäjältä: tmp
Muistin käyttö on ominaisuus. Löytyy myös Linuxille, mutta ilmankin voi toki olla.
Ja hyvin tuo XP:n muistinkäyttö toimiikin:
Kun pitää muutama päivä konetta päällä, niin kaikki muisti on ihan varmasti käytetty ja kone käyttökelvottoman hidas.
Kun konetta käynnistää, muistiin ladataan koneen käynnistyttyäkin niin hirveitä määriä tietoa, että kone on käynnistymisen jälkeen käyttökelvoton ainakin minuutin.

Lainaus käyttäjältä: tmp
Vika on kernelissä (siis toki noissa kirjastoissakin voi vikaa olla, mutta niiden ei pitäisi saada vaikuttaa koko koneen toimintaan) jos jotkut prosessit pyörivät kehnosti. Kernelin pitäisi antaa prosesseille ajovuorot niin että pääsevät tekemään tehtävänsä.
Hiiri rupeaa nykimään, kun Xorg ei saa tarpeeksi aikaa prosessorilta eikä ehdi päivittämään hiiren kursoria. Se on Xorgin ja kernelin yhteistoiminnassa olevan ongelman seurausta.

Anna jotain tietoa väitteesi tueksi tuosta linuxin kernel-ongelmasta, sillä minä esitän vastaväitteenä, että linuxin kerneltasolla säikeiden käsittely on toteutettu äärimmäisen hyvin, viitaten esimerkiksi siihen, että linuxissa voi tehdä kaikkea mahdollista muuuta samalla, kun polttaa esim. DVD-levyä, eikä kone ole siitä millänsäkään ja hyvin riittää prosessoriaikaa DVD:n polttamiseen.

Samaa mieltä Tonde en ole saanut Edgyä kyykyttämään vaikka olen jutellut skypessä, kopioinut levyltä musiikkia ja katsellut netistä yhtäaikaa esim, uutisia ym.

 Eipä ole kyykkyyn mennyt ( ei kyllä mennyt drapperkaan ) ja kyllä meillä 4,stä koneesta win koneet ne hitaimmat on, siinämielessä ainakin täällä ubuntu on toiminut niinkuin kunnon moniajo-ohjelman pitääkin.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

tmp

  • Vieras
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #27 : 21.03.07 - klo:14.25 »
Samaa mieltä Tonde en ole saanut Edgyä kyykyttämään vaikka olen jutellut skypessä, kopioinut levyltä musiikkia ja katsellut netistä yhtäaikaa esim, uutisia ym.

Eipä ole kyykkyyn mennyt ( ei kyllä mennyt drapperkaan ) ja kyllä meillä 4,stä koneesta win koneet ne hitaimmat on, siinämielessä ainakin täällä ubuntu on toiminut niinkuin kunnon moniajo-ohjelman pitääkin.

Itse uskon vakaasti, että ongelma on olemassa, mutta se näkyy toisilla käyttäjillä selvemmin kuin toisilla. Riippuen käytössä olevasta koneesta, ajureista, yms.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #28 : 21.03.07 - klo:16.37 »
Itse uskon vakaasti, että ongelma on olemassa,

Voi olla noin. Minulla Linux-Skypen raskaus ilmenee pahimmin läppärissä (1600 MHz Centrino, 1 Gt muistia, 60 Gt kiintolevy)... Skypeen tuleva chattiviesti aiheuttaa siinä sen, että kone jämähtää ensin täysin neljäksi - viideksi minuutiksi (olen ottanut aikaa!), puhaltaa vain kuumaa ilmaa ulos minkä kerkiää ja pyörittää levyä julmetusti, sitten lopulta antaa äänimerkin ja rupeaa taas reagoimaan. Sinä aikana on jo ehtinyt paitsi siirtyä pöytäkoneelle (1800 MHz Athlon, 1 Gt muistia, 120 + 120 Gt kiintolevyt) skypettämään, myös keittää pari kuppia hermoteetä :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

tmp

  • Vieras
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #29 : 21.03.07 - klo:17.23 »
Minulla Linux-Skypen raskaus ilmenee pahimmin läppärissä (1600 MHz Centrino, 1 Gt muistia, 60 Gt kiintolevy)... Skypeen tuleva chattiviesti aiheuttaa siinä sen, että kone jämähtää ensin täysin neljäksi - viideksi minuutiksi (olen ottanut aikaa!)

Huh, tuo vaikuttaa jo aika pahalta. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä ihmettä koneesi/Skype oikein tekee, kun noin pahasti hyytyy. Tossa varmasti kyse jo muistakin ongelmista kuin tähän asti selostamistani.

Oletko kykenevä kääntämään ja kokeilemaan muita kerneleitä? Voisit kokeilla vaikka tuota (mahdollista) uutta skeduleria. Toki testaukset tehdään aina omalla vastuulla ja kannattaa vähintäänkin siirtää tärkeät tiedostot turvaan :).

Ilkka

  • Vieras
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #30 : 21.03.07 - klo:18.13 »
Moi
Mulla on feisty ollut yli kuukauden käytössä pöytäkoneella, joka on amd athlon 4200 dualcore, näyttis nvidia 7600 gs 256,muistia 1gt ja samoin läppärillä, acer aspire 1360, amd sempron 3000+, nvidia geforce fx go 5200, 512mt muistia.
Eikä ole haittaohjelmien kanssa tarvinnu temppuilla molemmilla koneilla myös win xp home, että nuoriso voi pelata. Muuhun sitä ei meillä käytä kukaan. ja senkanssa saa värkätä....   Tällä läppärillä kun saan vielä tuon wlankortin pelitään, niin toimii täydellisesti. Olen käyttänyt linuxia vasta vajaa 2v. Olen erittäin tyytyväinen.  sitä ennen winukkaa käyttäny dos versioista asti ja aina paljon enemmän ongelmia.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #31 : 21.03.07 - klo:18.30 »
Skypeen tuleva chattiviesti aiheuttaa siinä sen, että kone jämähtää ensin täysin neljäksi - viideksi minuutiksi (olen ottanut aikaa!), puhaltaa vain kuumaa ilmaa ulos minkä kerkiää ja pyörittää levyä julmetusti, sitten lopulta antaa äänimerkin ja rupeaa taas reagoimaan.
pyörittää levyä, kovalevyäkö?

Ettei sulla olisi kovalevy jotenkin rikki, jos se Skype sitä viestin äänimerkkiä sieltä levyltä hakee sen ajan?
Voisit ainakin kokeilla ottaa sen äänen jostain asetuksista pois.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #32 : 21.03.07 - klo:20.19 »
Itselläni on sitten varmaan ollut hyvä tuuri, kun minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia/nykimisiä Linuxeissani. Koneena Athlon XP 1700+ (ylikellotettu, nyt on 1900+), 384mt, GeForce 4 MX. Ja toimii kuin junan vessa. ;)
alias vililikku

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #33 : 21.03.07 - klo:20.34 »
Tässä hyvä artikkeli Vistan parannuksista - Windows Vista: more than just a pretty face

Kyllähän tuossa on ominaisuuksia, joita Linux-työpöydälleni kaipailen. Aluksi riittäisi että työpöytäni tuntuisi toimivan yhtä sulavasti kuin Windows... vielä on liikaa hiiren nykimistä yms :-/.
Miten on sen grafiikan ajureiden kanssa, onko oikeat asennettu? Se nimittäin voi aiheuttaa nykimistä eli xorg ei toimi.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #34 : 21.03.07 - klo:21.53 »
Minulla Linux-Skypen raskaus ilmenee pahimmin läppärissä (1600 MHz Centrino, 1 Gt muistia, 60 Gt kiintolevy)... Skypeen tuleva chattiviesti aiheuttaa siinä sen, että kone jämähtää ensin täysin neljäksi - viideksi minuutiksi (olen ottanut aikaa!)

Huh, tuo vaikuttaa jo aika pahalta. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä ihmettä koneesi/Skype oikein tekee, kun noin pahasti hyytyy.

Eipä yleensä kummallisia... OpenOffice.orgin pikakäynnistyksenkin asensin koneesta pois, koska sekin jumitti koneen käynnistyessä täysin. Ovathan OpenOffice.org, Firefox ja Skype kukin raskaita ohjelmia, mutta silti...

Lainaus
Oletko kykenevä kääntämään ja kokeilemaan muita kerneleitä?

Enköhän... Ja nyt voisi taas ehtiäkin, kun väikkäri lepää ohjaajilla.

Lainaus
kannattaa vähintäänkin siirtää tärkeät tiedostot turvaan :).

Nou hätä tuossa suhteessa -- paitsi varmuuskopioita, synkkaan unisonilla ssh:n yli kaiken pöytäkoneen ja läppärin välillä, joten tiedostot ovat aina vähintään kahdella eri koneella.

Lainaus käyttäjältä: Tuplanolla
Ettei sulla olisi kovalevy jotenkin rikki, jos se Skype sitä viestin äänimerkkiä sieltä levyltä hakee sen ajan?
Voisit ainakin kokeilla ottaa sen äänen jostain asetuksista pois.

En usko -- en ole tarkistanut levyä aivan viime aikoina millään fsck:ta kummemmalla, mutta mikään muu ei tunnu viittaavan levyrikkoon. Tuosta äänten pois ottamisesta olikin jo vinkki toisella keskustelualueella, joten kokeilen alkuun sitä.

Itse olen epäillyt eniten sitä, että possu on Centrino eli sen kellotaajuus vaihtelee kaiken aikaa käytön ja saatavan virran mukaan. Ehkä virransäästöominaisuudet iskevät väliin? Mene tiedä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.07 - klo:21.55 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

tmp

  • Vieras
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #35 : 21.03.07 - klo:22.37 »
Eipä yleensä kummallisia... OpenOffice.orgin pikakäynnistyksenkin asensin koneesta pois, koska sekin jumitti koneen käynnistyessä täysin. Ovathan OpenOffice.org, Firefox ja Skype kukin raskaita ohjelmia, mutta silti...

Raskaita ovat, mutta ei ihan _noin_ raskaita. Voisit tietysti vähän tutkiskella, että mitä kone oikein tekee kun alkaa jumittamaan. Jotain pieniä näppäriä ohjelmia, kuten strace, vmstat, yms. voisit kokeilla ainakin aluksi

Kannattaa kokeilla myös käynnistää noita ohjelmia vaikka käyttämällä live-cd:tä ja katsoa toimiiko samalla tavalla. Kuitenkin ohjelmista ja kirjastoista olisi eri versiot yms. joten voisi toimiakin normaalisti.

Lainaus
Oletko kykenevä kääntämään ja kokeilemaan muita kerneleitä?
Enköhän... Ja nyt voisi taas ehtiäkin, kun väikkäri lepää ohjaajilla.

No eipä kernelin vaihdosta varmaan vielä kovinkaan paljoa iloa, koska vaikuttaa siltä että on jotain isomminkin mälsää koneessa tällä hetkellä. Kannattaa selvitellä ensin miksi mainitsemasi ohjelmat hyydyttävät koneen.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Voi olla noin. Minulla Linux-Skypen raskaus ilmenee pahimmin läppärissä (1600 MHz Centrino, 1 Gt muistia, 60 Gt kiintolevy)... Skypeen tuleva chattiviesti aiheuttaa siinä sen, että kone jämähtää ensin täysin neljäksi - viideksi minuutiksi (olen ottanut aikaa!), puhaltaa vain kuumaa ilmaa ulos minkä kerkiää ja pyörittää levyä julmetusti, sitten lopulta antaa äänimerkin ja rupeaa taas reagoimaan. Sinä aikana on jo ehtinyt paitsi siirtyä pöytäkoneelle (1800 MHz Athlon, 1 Gt muistia, 120 + 120 Gt kiintolevyt) skypettämään, myös keittää pari kuppia hermoteetä :)

Hehei - kerrankin jotain hyötyä launchpadin seurailusta: skypessä tai jossain on bugi, joka aiheuttaa systeemin jäätymisen pitkäksi aikaa ja se johtuu - tadaa - äänistä! Ota chattiviestin äänet pois niin ei tahmaa. Launchpadissa bugi on raportoitu ja laajiten keskusteltu täällä: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-restricted-modules-2.6.15/+bug/53216 (muitakin bugeja samasta aiheesta taitaa olla)

Saman jäätymisen olen itse huomannut ja nappasinkin merkkiäänet chatviesteistä pois päältä niin loppui jäätymiset.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
skypessä tai jossain on bugi, joka aiheuttaa systeemin jäätymisen pitkäksi aikaa ja se johtuu - tadaa - äänistä! Ota chattiviestin äänet pois niin ei tahmaa.

Että tämmöinen tapaus :)  No, äänet on nyt pois, pidetään peukkuja.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #38 : 22.03.07 - klo:17.31 »
Morjensta vaa,
Mäki voisin lisätä listaa, miksi vajaa vuosi sitten iski kuume tutkiskella linuxia iha newbienä ja koukkuun ollaa jääty :)
Windows XP on kyl kelpo järjestelmä, mutta...

1) Raskaus.. en tiedä mitä turhaa se alkaa aina välil raksuttelee! Välil jopa "Käynnistä" -nappulaa saa odotella 2-5 sekuntia että reagoi.
2) Muistinkäyttö.. suoraan sanottuna sieltä! Ei kestä olla päällä lähellekää nii kauaa kuin Ubuntu..
3) Tietoturva.. suoraan sanottuna sieltä! Joutuu asentelemaa jos jonkinlaist härpäkettä
4) Rekisterit.. voi herratsyygeli, et tulee kaikkee mömmöö. Käyttöjärjestelmäs itessää pitäs olla rekisterinpuhdistaja
5) Maksullisuus.. kysyin itseltäni, miksi maksaa kaikesta turhasta ku voi saada ilmaiseksi iha yhtä hyvän (jopa paremman :))
6) Pitää asentaa kerran vuodessa uudelleen... alkaa törkeesti hidastelee.. tosin SP2 tekee koneesta jo muutenki hitaan suoraan (vaik siis 1,8Ghz ja 512mb)
7) jne.. eli tässä nopeest syitä, varmasti tulis lisääki, ku vaa jaksais tuumia..

Jotain hyvääkin, mikä on paremmin wintoosas:

1) Laiteajurit ja niiden säätäminen --> tästä saa kyl syyttää laitevalmistajia, ettei Linux tukea aina ole saatavilla


Eli nykyää koneessa on sekä Kubuntu että Wintoosa... mut eipä tuu juuri enää muuta käytettyy ku Kubuntuu :) Eikä varmaa koskaa tuu enää ostettuukaa mitää mis on Mikkisoftaa (voi saada alennuksii, jos haluu uuden koneen ilman käyttistä :) näinki on tapahtunu muistaakseni englannis, et jälkeepäi hyviteltii).
« Viimeksi muokattu: 22.03.07 - klo:17.34 kirjoittanut timbba »

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Haukut Microsoftille ja peukut linuxille!
« Vastaus #39 : 22.03.07 - klo:19.12 »
Pitääpä aiempia puheita hieman perua. Toi pelien hidastelu johtui ihan puhtaasti omasta mokasta.  ;D Asensi ajurit uudestaan niin jo rupesi rokkaamaan ja fps samaa tasoa kuin linuxilla.  :o Xp:llä ei päässyt läheskään samoille. Toinen mikä hieman harmittaa niin visual c++:aa en saa toimimaan, mutta eiköhän sekin korjaannu jossain vaiheessa (toivottavasti).  ;) Mutta testailut jatkuu....

edit. asennuksen koosta voisi mainita sen verran, että tällä hetkella on siis vista, nvidian ajurit, mirc ja kiintolevytilaa menee noin 10 gigaa.
« Viimeksi muokattu: 22.03.07 - klo:19.14 kirjoittanut tomppa »