Äänestys

Pitäisikö kouluissa perusopetuksena opettaa  tietotekniikkaa ja tietojen käsittelyä sen sijaan, että opetetaan käyttämään merkkikohtaisia tuotteita?

Kyllä
51 (91.1%)
Ei
1 (1.8%)
En tiedä
0 (0%)
Molempia
4 (7.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 53

Äänestys päättynyt: 27.03.07 - klo:23.09

Kirjoittaja Aihe: Kysymys opetuksesta  (Luettu 4176 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Kysymys opetuksesta
« : 17.03.07 - klo:22.09 »

Äänestys tietotekniikan perusopetuksesta tekee pohjaa myöhemmälle kyselylle, joka osoitetaan opetushallitukselle, mikäli mielenkiintoa asiaa kohtaan on riittävästi.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

peran

  • Vieras
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #1 : 17.03.07 - klo:23.02 »
Promilleraja pitäisi ko. kysymykseen asettaa.
Pullon viinin juomisen jälkeen kysymyksen saattaa ymmärtää väärinpäin? (Henk. Koht kokemusta).

Tosin vastaus on triviaali. Joutui tosin muuttamaan, kun luki kysymyksen uudellleen ajatuksella.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #2 : 17.03.07 - klo:23.04 »

Äänestys tietotekniikan perusopetuksesta tekee pohjaa myöhemmälle kyselylle, joka osoitetaan opetushallitukselle, mikäli mielenkiintoa asiaa kohtaan on riittävästi.

Tämä on puolueellinen foorumi (vitsi vitsi), mutta juolahtipa tästä mieleen, että olisi mukava saada vertailla vastaavia tuloksia jostain "windows-foorumilta". Ongelma kai olisi lähinnä miten muotoilla kysymys.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #3 : 18.03.07 - klo:00.25 »
Mielestäni kouluissa opetetaan esimerkiksi tietojenkäsittelyä. Oli ohjelma OpenOffice tai Excel niin samankaltainen periaate niissä on.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #4 : 18.03.07 - klo:00.32 »
Joo - mutta mitähän on tuo opetus ilman mitään tuotteita ?
Voisiko joku minua viisaampi vähän valoittaa aihetta?

Mihin se johtaa / mitä tällaisella opetuksella osataan?

Tarkennan määrittelyä.

"Pitäisikö kouluissa perusopetuksena opettaa  tietotekniikkaa ja tietojen käsittelyä sen sijaan, että opetetaan käyttämään merkkikohtaisia tuotteita?"

Kysymyksessä perimmäisenä tarkoituksena on selvittää, haluammeko koulusta valmistuvat tietotekniikan käyttäjiä vai Windows käyttäjiä? Miksi kasvattaa verorahoilla asiakkaita?
« Viimeksi muokattu: 18.03.07 - klo:00.34 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

tmp

  • Vieras
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #5 : 18.03.07 - klo:08.07 »
Kysymyksessä perimmäisenä tarkoituksena on selvittää, haluammeko koulusta valmistuvat tietotekniikan käyttäjiä vai Windows käyttäjiä? Miksi kasvattaa verorahoilla asiakkaita?

Mielestäni kouluissa voidaan aivan hyvin käyttää Windowssia ja sillä toimivia ohjelmia opetustarkoituksessa. Niillä kuitenkin >90% markkinaosuus, joten suurella todennäköisyydellä monet tulevat Windowssia tulevaisuudessa työelämässäkin käyttämään.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #6 : 18.03.07 - klo:08.58 »
Kysymyksessä perimmäisenä tarkoituksena on selvittää, haluammeko koulusta valmistuvat tietotekniikan käyttäjiä vai Windows käyttäjiä? Miksi kasvattaa verorahoilla asiakkaita?

Mielestäni kouluissa voidaan aivan hyvin käyttää Windowssia ja sillä toimivia ohjelmia opetustarkoituksessa. Niillä kuitenkin >90% markkinaosuus, joten suurella todennäköisyydellä monet tulevat Windowssia tulevaisuudessa työelämässäkin käyttämään.

Koska on olemassa laki julkisista hankinnoista, niin hankintaperusteeksi ei riitä tuotteen yleisyys. Kuntien hankintoja säädellään lailla julkisista hankinnoista. Lain tarkoituksena on tuoda julkisiin hankintoihin avoimuutta ja kehittää markkinoita edistämällä tervettä kilpailua. Laki julkisista hankinnoista velvoittaa kunnat ja kuntayhtymät kilpailuttamaan ulkoa ostettavat hankinnat.
Tuotteen yleisyys ei siis tee etuoikeutta, koska tilannehan on syrjivä muita markkinoilla olijoita kohtaan.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

moonstone

  • Vieras
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #7 : 18.03.07 - klo:09.06 »
Suomessa julkisella sektorilla noudatetaan hyvin pitkälti ja ainoastaan "yleistä käytäntöä", joka on Windows + MS Office. Jotta muutosta saataisiin aikaan tulee sen tapahtua poliitikkojen toimesta. Yksittäiset julkiset laitokset (sairaalat, terveyskeskukset, kelat, työkkärit, koulut, virastot jne) eivät voi päätöksiä tehdä tässä asiassa. Toki joitakin poikkeuksia on, mutta jotain määräystä korkeammalta taholta tulisi tulla ennenkuin lähtisi isot pyörät pyörimään.

Mikäli suomen valtio määräisi koulut ja virastot käyttämään ensisijaisesti avoimia ohjelmia näin tapahtuisi, mutta nykyään suomi mielummin maksaa amerikkaan meidän verorahoja, kuin työllistäisi suomalaisia ihmisiä avoimien ohjelmien parissa.

tmp

  • Vieras
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #8 : 18.03.07 - klo:09.42 »
Tuotteen yleisyys ei siis tee etuoikeutta, koska tilannehan on syrjivä muita markkinoilla olijoita kohtaan.

Ainahan jotain syrjitään ja eikös kouluilla kuitenkin ole päätösvalta, että mitä ohjelmia koulun opetuksessa käytetään? Jos koulu on todennut, että MS:n/Adoben/tms. tuotteet ovat heille parhaiten sopivia, niin niitä on parasta sitten käyttää. Mielestäni koulu voi ajatella asiaa myös yleisyyden kannalta, koska sen voi ajatella olevan opiskelijalle parhaaksi. No laki nyt voi moiset ajatukset kieltää ei siinä mitään :).

MS on solmii koulujen kanssa myös MSDN Academic Alliance sopimuksia. Jos oikein muistan, niin muutamat AMK:t ainakin muutama vuosi sitten lähti tuohon mukaan. Opiskelijat saavat monia MS:n tuotteita ilmaiseksi, kuten esimerkiksi Vista Business-version.

No toki itse toivoisin, että avoimen ohjelmistot yleistyisivät kouluissa, mutta vain jos se on opiskelijoille parhaaksi. En itse ainakaan pidä hyvänä ideana korvata esimerkiksi Photoshopia Gimpillä graafisen alan kouluissa jne.
« Viimeksi muokattu: 18.03.07 - klo:10.10 kirjoittanut tmp »

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #9 : 18.03.07 - klo:10.50 »
Tuotteen yleisyys ei siis tee etuoikeutta, koska tilannehan on syrjivä muita markkinoilla olijoita kohtaan.

Ainahan jotain syrjitään ja eikös kouluilla kuitenkin ole päätösvalta, että mitä ohjelmia koulun opetuksessa käytetään?

Asia ei ole noin yksinkertainen.

Pitäisikö tyytyä tilanteeseen, kun "aina jotain syrjitään"?? Miksi tyytyä tilanteeseen joka mahdollistaa syrjinnän ja eikö tälläisia tilanteita pitäisi välttää? Emme elä suljetussa yhteiskunnassa, vaan avoimessa yhteiskunnassa jossa kaikilla pitäisi olla tasapuoliset ja syrjimättömät mahdollisuudet osallistua yhteiskunnan toimintaan - niin myös julkishankintojen tapauksessa. Jotta syrjimättömyyttä ei tapahtuisi, sitä varten on olemassa lait ja säädökset, oka on tässä tapauksessa laki julkisista hankinnoista. Mikä kilpailutus se sellainen on, että kilpailutetaan palveluntarjoajia myymään esimerkiksi Ford Mondeota halvimmalla, kun tarvitaan henkilöautoa julkishallinnon käyttöön?

Kun tehdään aitoa kilpailutusta niin kilpailutus on tarvelähtöinen tuotelähtöisyyden sijasta. Tuossa Ford Mondeo -esimerkissä kilpailutettiin tuotelähtöisesti, jossa haluttiin selvittää kuka myisi tuotteen halvimmalla. Tarvelähtöisesti speksattuna tilanne olisi täysin toinen, koska määritykset kuuluisivat olevan "farmari, tavaratilan vähimmäistilavuus 500 litraa, rekisteröitävissä viidelle hengelle, huoltoleasing-sopimus, jne".  Uskoisinpa että alkaisi tulla tarjouksia muiltakin kuin Fordilta, joka tuotelähtöisessä tilanteessa olisi etuoikeutetussa asemassa.

Sama asia koskee tietojärjestelmiä ja niiden käyttöä. Esimerkiksi toimisto-ohjelmistojen kilpailutuksessa mennään metsään, koska kilpailutetaan vain MS-Office -kauppiaita ilman, että kilpailutettaisiin tarvelähtöisesti. Näin automaattisesti poissuljetaan muut vaihtoehdot, koska oletetaan että tarve olisi varsinaisesti MS-Office vaikka tarve onkin itseasiassa tekstinkäsittelyssä, taulukkolaskennassa jne. Aikaisemmat ratkaisut eivät saisi olla poissulkevia ja kilpaila rajaavia tekijöitä.




Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

tmp

  • Vieras
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #10 : 18.03.07 - klo:11.30 »
Esimerkiksi toimisto-ohjelmistojen kilpailutuksessa mennään metsään, koska kilpailutetaan vain MS-Office -kauppiaita ilman, että kilpailutettaisiin tarvelähtöisesti.

Jos asia on noin, niin toki se on huono asia. Itselläni ei minkäänlaista tietoa miten koulumaailmassa kilpailutetaan tuotteita, mutta olen aina luullut että siellä on asiansa osaavia henkilöitä päättämässä näistä asioista (no kuten varmasti monessa koulussa onkin).

Ymmärrän kyllä, että MS Office on "helppo valinta", koska uskon sen olevan yksinkertaisesti paras ja sitä on varmasti suurimmassa osassa kouluja lähes aina käytetty ja hyvin toimivaksi todettu. Olen kyllä sitä mieltä, että koulumaailmassa lähes kaikki tekstinkäsittelyohjelmat ovat tarpeeksi hyviä, että asiat saadaan tehdyiksi. Toki reilu kilpailutus kuuluu asiaan.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #11 : 18.03.07 - klo:12.32 »
Mikä kilpailutus se sellainen on, että kilpailutetaan palveluntarjoajia myymään esimerkiksi Ford Mondeota halvimmalla, kun tarvitaan henkilöautoa julkishallinnon käyttöön?

Väärin sammutettu.

Vaikka olemme varmasti aivan samaa mieltä itse asiasta, niin tottakai myyjällä on oikeus myydä julkishallinnolle "halvemmmalla" kun kuluttajamarkkinoilla. Mitä pahaa siinä voisi olla?

Koulujen osalta kysymys onkin mielestäni enemmänkin siitä mihin kysymyskin viittasi, eli että opetetaan tietotekniikkaa, ei tiettyjä tuotteita.

Silloin kun on valideja vaihtoehtoja, niin valinta pitäisi kohdistaa "halvimpiin markkinoilla oleviin tuotteisiin", eli tuotteisiin joita oppilaat tulevat tulevaisuudessa "vähintään" käyttämään. Jos joku sitten pääsee yhteiskunnan tai yritysmaailman vihreälle oksalle ja saa eteensä "paremmat" ja "kalliimmat" välineet kuin oli koulussa, niin hyvä niin.

Kysymys on nimenomaan poliittinen, ei (koulujen osalta) taloudellinen.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #12 : 18.03.07 - klo:16.22 »
Mikä kilpailutus se sellainen on, että kilpailutetaan palveluntarjoajia myymään esimerkiksi Ford Mondeota halvimmalla, kun tarvitaan henkilöautoa julkishallinnon käyttöön?

Väärin sammutettu.

Vaikka olemme varmasti aivan samaa mieltä itse asiasta, niin tottakai myyjällä on oikeus myydä julkishallinnolle "halvemmmalla" kun kuluttajamarkkinoilla. Mitä pahaa siinä voisi olla?

Totta kai. Ei tarkoitus ollut sekoittaa eri markkinasegmenttejä (yksityinen/julkishallinto).
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Kysymys opetuksesta
« Vastaus #13 : 19.03.07 - klo:00.43 »

Ei kai useimmissa kouluissa edes tiedetä vaihtoehtoja. Myös toteamus "parhaaksi todettu" lienee liioiteltu... Useista kouluista (ainakin perusopetus + lukio) puuttuu täysin osaaminen ohjelmistojen tai ainakin käyttöjärjestelmien vaihtamiseen. Lisäksi MS:n onnistunut markkinointi ja alennukset ovat tehneet ohjelmien vaihtamisesta vähemmän houkuttelevan ja ehkä sopivasti laskien (koulutus ym?) jopa kalliimman vaihtoehdon, lyhyellä tähtäimellä kai ainakin. Useisiin (mutua, tästä olisi kiva saada tilastoja?) kuntiin on "säästösyistä" hankittu kuntakohtainen opetustoimen / koko kuntaa koskeva MS-lisenssi, jolla saa käyttää kaikissa koneissa win + office ohjelmia. Täten yksittäisen koulun tai esimerkiksi koko opetustoimen vaihtaminen pois ko. ohjelmista ei välttämättä laske kustannhuksia lainkaan.

Itse opetuksesta: jos jonkin oppii tekemään MS:n tuotteilla, kai sen sitten osaa myös vapailla ohjelmilla? Opetuksen kannalta on parasta, että opettaja osaa käyttää / tuntee käyttämänsä ohjelman. Lisäksi todettakoon, että suuri osa tietotekniikan / tietokonelähtöisen opetuksen apuvälineistä (kieliohjelmat, luokkatoteutukset) on tehty toistaiseksi windows-pohjalle.

Sama tietenkin pätee toisinkin päin ja vapaiden ohjelmistojen käyttö on joka tapauksessa "asennekasvatuksen" kannalta parempi vaihtoehto.

Todettakoon, että meillä (lukiossa) on käytössä 95% Ubuntu + Oo + muut.