Kirjoittaja Aihe: Windowsin filet talteen Ubuntulla?  (Luettu 2551 kertaa)

eevatiikeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« : 18.03.07 - klo:18.16 »
Windowsini lakkasi toimimasta ja sain ohjeen kokeilla Ubuntu-CD:n kautta tiedostojen pelastamista irtokovalevylle. Olen päässyt niin pitkälle että koneeni on käynnistänyt Ubuntun (ei se ihan uusin versio vaan olisko ollu 6.06) mutta en tiedä miten pääsen sörkkimään koneella olevia kansioita? Siellä on mm. musiikkitiedostoja ja tekstiä, kuvat ehdin pelastaa ennen kuin windows kärähti. Minulla on LACERin USB 2.0-kovalevy, Ubuntun pitäisi tukea usbia?

Jos joku osaa auttaa niin pikaisia vastauksia kiitos, olen nyt vihdoin ottanut työn alle tämän jo 3kk odottaneen projektin :)

Ilkka

  • Vieras
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #1 : 18.03.07 - klo:19.26 »
Moikka

Kokeileppas asentaa ubuntulle ntfs-3G, joka löytyy synapticista(pakettien hallinta) pitäis olla nykyisin vakaa.

asensin itelle feistyyn ja olen pystynyt avaamaan ja kopioimaan windowsin puolelta kaikki tarvittavat tiedostot.

eevatiikeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #2 : 18.03.07 - klo:19.40 »
mulla on tällä hetkellä käytössä ilmeisesti live-cd (jos nyt olen yhtään oppinut ymmärtämään tätä linux -maailmaa, näpelöin näitä ekaa kertaa elämässäni) mutta esim. noi jaettujen kansioiden ylimääräset installoinnit, kuten samba, ei jostain syystä asennu. en oo asentanu tätä ubuntua koneelle vaan yritän käyttää sitä pelkästään cd:ltä jotten vahingossa jyrää koko kovalevyä.. ilmeisesti toi nfts-3G on siis toi unix -asennus joka löytyy samasta paikasta ku samban asennus? mutta kuten sanottu, erroria lykkää...

Ilkka

  • Vieras
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #3 : 18.03.07 - klo:19.59 »
mulla on tällä hetkellä käytössä ilmeisesti live-cd (jos nyt olen yhtään oppinut ymmärtämään tätä linux -maailmaa, näpelöin näitä ekaa kertaa elämässäni) mutta esim. noi jaettujen kansioiden ylimääräset installoinnit, kuten samba, ei jostain syystä asennu. en oo asentanu tätä ubuntua koneelle vaan yritän käyttää sitä pelkästään cd:ltä jotten vahingossa jyrää koko kovalevyä.. ilmeisesti toi nfts-3G on siis toi unix -asennus joka löytyy samasta paikasta ku samban asennus? mutta kuten sanottu, erroria lykkää...

Sinun pitäis asentaa ubuntu kovalevylle, niin sitten se vois olla mahdollista.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi   Tuolta ja tämän foorumin ohjeita välilehdeltä löytyy erittäin hyvin apua asennukseen.  Ja tervetuloa ubuntun viruksettomaan maailmaan :)

tobotti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 136
    • Profiili
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #4 : 18.03.07 - klo:20.02 »
Live-CD:n 'pitäisi' tunnistaa ulkoinen usb-levy, se että tunnistaako se koneen kovalevyn ( hda1 oletan ) onkin toinen juttu.

Jos avaat konsolin ja siihen kirjoitat:
mount

niin mitä antaa?
One man alone can be pretty dumb sometimes, but for real bona fide stupidity, there ain't nothin' that can beat teamwork.

eevatiikeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #5 : 18.03.07 - klo:20.18 »
mulla on tällä hetkellä käytössä ilmeisesti live-cd (jos nyt olen yhtään oppinut ymmärtämään tätä linux -maailmaa, näpelöin näitä ekaa kertaa elämässäni) mutta esim. noi jaettujen kansioiden ylimääräset installoinnit, kuten samba, ei jostain syystä asennu. en oo asentanu tätä ubuntua koneelle vaan yritän käyttää sitä pelkästään cd:ltä jotten vahingossa jyrää koko kovalevyä.. ilmeisesti toi nfts-3G on siis toi unix -asennus joka löytyy samasta paikasta ku samban asennus? mutta kuten sanottu, erroria lykkää...

Sinun pitäis asentaa ubuntu kovalevylle, niin sitten se vois olla mahdollista.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi   Tuolta ja tämän foorumin ohjeita välilehdeltä löytyy erittäin hyvin apua asennukseen.  Ja tervetuloa ubuntun viruksettomaan maailmaan :)

joo yritin asentaa mutta jumituin tohon osioiden jakamis -juttuun, en tajuu siitä mitään. kaikki nimet ja käsitteet on ihan vieraita kun en oo ennen näitä asennellu. helpointa ois tietty jyrätä koko hd mut sehän nyt ei ollu tarkotus! :) yhyy, miksi pitää olla niin hangalaa. tuleekohan tästä koskaan mitään.

eevatiikeri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #6 : 18.03.07 - klo:20.39 »
Live-CD:n 'pitäisi' tunnistaa ulkoinen usb-levy, se että tunnistaako se koneen kovalevyn ( hda1 oletan ) onkin toinen juttu.

Jos avaat konsolin ja siihen kirjoitat:
mount

niin mitä antaa?

joo ei tossa usb-levyssä olekaan se ongelma vaan kaikessa muussa  ::) joo minen ymmärrä mikä konsoli minne kirjotetaa höhhää t. tyhmä  ??? (onpaha jotain muuta tekemistä kuin seurata vaalituloksia... hehhe, ihan pieleen menee taas suomalaisten äänestykset)

K1pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #7 : 18.03.07 - klo:20.49 »
Mene sovellukset-apuohjelmat-pääte.
Kirjoita päätteeseen sudo gedit /etc/pmount.allow
Lisää se kovalevy, jonka haluat näkyvän esim. /dev/hda1
Tallenna
Mounttaa levy /katso ohjeet mounttaamiseen. Poistu sit ikkunasta (mitäköhän tällä tarkotin??) ja avaa uudestaan. Tällä tavalla sain kaverin koneen kansiot näkyviin ja copy-pastasin ne ulkoiselle kovalevylle. Tästä on vähän aikaa kun tein tän ja katoin nää ohjeet mun vihosta ja noin olen kirjottanut. Osaako joku muu avustaa lisää??

K1pa

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Windowsin filet talteen Ubuntulla?
« Vastaus #8 : 18.03.07 - klo:23.37 »
Jos mahdollista koita saada itsellesi Edgy-versio (6.10) Ubuntusta. Tunnistaa USB-levyn suoraan. Itse pelastin yhden XP:n tiedostot Xubuntu 6.10:llä. NTFS-osioin asensin mount:illa read-onlyksi ilman mitään lisäkikkareita. Hidasta oli, koska hakmistorakenteiden kopiointi tuntui tuottavan tuskaa eli aiheuttavan virheitä. Mutta kun tarpeeksi pienissä paloissa siirsi USB-levyille, niin onnistui. K.o. USB-levy oli FAT32 formaatissa, jos se on NTFS:ää niin sitten tarvitaan ketjussa mainittu moduli kirjoittelua varten. Isotkin tiedostot kyllä kopioituivat yksitellen, mutta rajat tulivat vastaan useamman tiedoston kopioinnissa ja erityisesti tosiaan alihakemistorakenteiden kanssa. Puolittamalla tarpeekis monta kertaa siirettävä määrä kopiointi lopulta onnistui ja siihen tuli jonkinlainen näppituntuma, mikä oli mahdollista. Ilmeisesti RAM:min määrä asetti omat rajansa kopioitaviin määriin. Lopulta sain kuitenkin kaiken datan talteen. XP:tä se ei pelastanut vaan piti rakentaa koko XP uusiksi. Valitettavasti k.o tilitoimiston softat olivat W-sidonnaisia, muutenhan olisin korvannut XP:n Ubuntulla ;D

20 Gigaa ja kolme päivää varmistuksiin, antaa osvittaa työmäärästä 512 megatavun keskusmuistilla.

T: Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS