Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"  (Luettu 3069 kertaa)

jhss

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"
« : 19.10.06 - klo:21.08 »
Tällaista luvassa ensi vuonna.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2006-October/000212.html

EDIT

Sori, tästä olikin jo puhetta toisessa threadissa.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6109.0

Täytynee näköjään vielä harjoitella tuota haun käyttöä.

 - J
« Viimeksi muokattu: 19.10.06 - klo:21.45 kirjoittanut jhss »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"
« Vastaus #1 : 20.10.06 - klo:00.17 »
No eihan tassa mitaan. Tuo toinen ketju on Feisty Fawnin seuraajan nimiehdotuksille (tai siis ei ollut alunperin, mutta kun tuolla 7.04:lla on jo nimi...). Sita paitsi tama ketju on niin hyvin nimetty, etta olisi ihan fiksua mielestani keskustella 7.04:sta juuri taalla.

Itse asiaan. Tavallaan aika hienoa, etta tuossa olisi tarkoitus panostaa entista enempi siihen, mita kayttaja nakee ja kokee. Ubuntulla alkaa olla aika kovasti hypea nyt ja niita kayttajia olisi nyt sitten saatava houkuteltua mukaan ennenkuin kovin hype sammuu. En tieda minka verran on edes mahdollista saada muita kuin nortteja mukaan, mutta itse ainakin toivon, etta Ubuntu paasisi entista suuremman yleison tietoisuuteen ja kayttoon.

On tietysti ollut keskustelua siitakin, etta Linuxilla ei ole luonteensa takia edes mahdollisuuksia mainstreamiin tai sinne painkaan ja etta monet eivat edes toivo tata. No, tahan aiheeseen voi oikeastaan laittaa jatkot tuonne:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=5323.0

...ja jatketaan 7.04:sta taalla.
« Viimeksi muokattu: 20.10.06 - klo:00.20 kirjoittanut Dr. G. »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"
« Vastaus #2 : 20.10.06 - klo:00.23 »
öö.. höö.. höhöö.. onx kukaa jo päivittäny feistyy? Toimiixe, uskaltaisko jo päivittää??? ;\   ;?)
ämmämmäää.. miten tohon feistyy päivitetää, tuleexe ittexee vai pitääxmun tehä jotai? Emmäosaa??!

r






:)
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"
« Vastaus #3 : 20.10.06 - klo:00.41 »
Noo, noihin voisi mun mielesta jatkossa vastailla, etta kayttakaa vain julkaistuja versioita, pl. osaajat, jotka testaavat ja kirjoittelevat bugiraportteja. Itsekin varmaan viitsisin testailla ja kirjoittaa bugeja jos olisi paremmin Linux hanskassa ja jos en tekisi sita jo tyokseni toisenlaisen softan parissa muutenkin.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"
« Vastaus #4 : 20.10.06 - klo:01.49 »
Samaa mieltä. Pysyy edellisessä julkaisussa (vielä ehkä viikon yli uuden julkaisunkin) ja sitten vasta päivittelee. Tai jos päivittelee niin paree tietää kaivavansa verta nenästä.

nimim. koitin kaksi viikkoa sitten päivittää dapperin edgyyn ja homma päätyi mustaan ruutuun. Olikin koneen puhdistuksen aika ja laitoin dapperin puhtaalle pöydälle ;)
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Re: Ubuntu 7.04 "The Feisty Fawn"
« Vastaus #5 : 20.10.06 - klo:08.26 »
Samaa mieltä. Pysyy edellisessä julkaisussa (vielä ehkä viikon yli uuden julkaisunkin) ja sitten vasta päivittelee. Tai jos päivittelee niin paree tietää kaivavansa verta nenästä.

nimim. koitin kaksi viikkoa sitten päivittää dapperin edgyyn ja homma päätyi mustaan ruutuun. Olikin koneen puhdistuksen aika ja laitoin dapperin puhtaalle pöydälle ;)

Heheh. Tuttu tunne. Varmaan 4-6 kertaa koitin dapper -> edgy päivitystä joka kerta eri tavalla. :D Ja kun ei toiminu niin ei toiminut. Malttoi odottaa jonkin aikaa niin johan lähti toimimaan. Dapperia kanssa aloin käyttää ihan ensimmäisistä julkaisuista lähtien ja se toimi mielestäni paremmin. Mutta paljon sitä oppi tuostakin sähläilystä. :)

sukke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Ubuntu 7.04 Feisty Fawn beta
« Vastaus #6 : 28.03.07 - klo:23.33 »
Tervehdys kaikille. Yritin tuossa etsiskellä viestiketjua, jossa olisi yleistä höpinää tulevasta Ubuntun julkaisusta. Liekö tämä sitten oikea paikka (viestiketju viime vuodelta) jatkaa keskustelua, mutta yritetään kuitenkin.  ::)

Seuraavassa muutamia ajatuksia, joita olen käynyt läpi uuden käyttöjärjestelmän valinnassa, sekä hiukan ajautumisesta Feistyn pariin ja ensikokemuksia siitä. Näiden ajatuksien parissa toivotan itseni tervetulleeksi forumille.  :D

Feisty on ollut minulla muutaman päivän testikäytössä, ja kokemukset ovat positiivisia kautta linjan. Vielä syksyllä ajattelin, että tulen hankkimaan koneeseen Windows Vistan, mutta Feisty vie Vistaa mielestäni 6-0[huom. 1]. Tarve päästä XP:stä eroon on kuitenkin suuri, ja käyttöjärjestelmä tuleekin tässä vaihtumaan.

Asensin Vistan RC1:n syksyllä, mutta raskas ja käytettävyydeltään epämiellyttävä työpöytä vähensi sen käyttöä alusta lähtien. Uutta Vistaa hehkutettiin hienolla Aero-työpöydällä ja muulla edistyneellä karkilla. Olihan se aivan hienoa katseltavaa, mutta ilmeisesti näytönohjaimessani (FX5200) ei riittänyt vääntöä sujuvaan käyttöön. Mitään todellista uutta en Vistasta peruskäytössä löytänyt. Monia asioita oli uudistettu, ja rutinoituneessa käytössä ne aiheuttivat lähinnä ikäviä tuntemuksia. Esimerkiksi uudelleen järjestetty käynnistä-valikko on mielestäni hankala käytettävä. Myös perussäätöjen tekeminen ohjauspaneelin kautta oli muuttunut aikaisemmasta. Lisäksi Vistan sisäänrakennetut drm-tekniikat saavat niskakarvat pystyyn. Laillisien lähteiden käyttäjänä haluaisin nauttia elokuvista ja musiikista ilman rajoituksia. Tietenkin moni muu asia on unohtunut ja muistikuvat vääristyä, mutta yleisesti ottaen Vistasta jäi huono fiilis.

Käytännössä vuodenvaihteeseen mennessä Vistan käyttö ja kiinnostus sitä kohtaan oli lopahtanut aivan kokonaan. Kyseessä oli vasta release candidate, mutta silti se tuntui keskinkertaiselta ja tarpeettomalta päivitykseltä. Olin tyytynyt ajatukseen, että XP saa jatkaa suhteellisen toimintavakaan käyttöjärjestelmänä, kunnes jotain selvästi parempaa on tarjolla.

Luin Ubuntu Feistyn julkaisusta pari kolme viikkoa sitten. Aloin käydä eri keskustelupalstoja ja wiki-sivuja läpi selvittääkseni uuden julkaisun ominaisuuksia. Mitä enemmän olin käynyt läpi tietoa Feistystä, sitä enemmän halusin päästä testaamaan sitä. Ensimmäiset kosketukset otinkin Feistyyn Windowsin päällä virtuaalikoneessa. Tietenkään kaikkea toiminnallisuutta ei ollut tarjolla, mutta kokonaisuus kuitenkin viehätti minua. Seuraavana päivänä jo formatoin Vistan varaaman osion ja vapautin sen Feistyn käyttöön. Asentamisessa ei ollut ongelmia, eikä käyttöön otossa muutenkaan. Muutamissa minuutissa (asentamisen jälkeen) olin saanut kaikki tarpeelliset toiminnat käyttöön kuin mitä XP:ssä olin saanut. Yksi merkittävä asia oli digi-tv-kortin (Technisat AirStar2) automaattinen tunnistuminen ja asentuminen sekä helppo käyttöön ottaminen. Juurikin sama asia, minkä takia pari vuotta sitten hylkäsin Linuxin käytön työpöytäkäytössä[2]. Lisäksi olin yllättynyt nettikameran (Labtec Pro) toimimisesta ilman eri säätämisestä. Listaanpa tähän perään muutamia ominaisuuksia Feistystä, joihin olen toistaiseksi ollut tyytyväinen. Osa tietenkin koskee kaikkia ja aikaisempia jakeluja yhtä hyvin, mutta osa saattaa olla "uusia" Windows-käyttäjälle.

Hyvää
  • selkä kokonaisuus
  • pakettien hallinta
  • sujuvat ja miellyttävät työpöydän tehosteet (Desktop effects) (ulkonäöllä on väliä  :))
  • ssh yhteydet suoraan komentoriviltä
  • ssh integrointi tiedostoselaimeen
  • vapaus raskaista palomuuri- ja virustorjuntasovelluksista
  • avoimuus
  • yhteisöllisyys

... vain muutamia mainitakseni. Huonoja puolia en tässä ala erittelemään, ja halukkaat löytävät niitä Linux huonoille puolille omistetusta ketjusta.

Feistyssä on tullut vastaan muutamia suomennosvirheitä (ikävä kyllä en muista tarkkoja tilanteita) ja käytönaikaisia virheitä. Virheet ovat toistaiseksi olleet suhteellisen pieniä, mm. ohjelmien käynnistymättömyyttä ja ikkunoiden siirtelyyn liittyviä. Suurin ratkaisematon ongelma minulla liittyy tällä hetkellä näytön virkistystaajuuden säätämiseen. Monia temppuja kokeilleena olen saanut vaihdeltua sitä välillä 50 ja 57Hz. Natiivi 60Hz olisi mukava saada. Säästyisi päänsäryltä.  :P

Tulevaisuudessa toivoisin näkeväni helposti konfiguroitavan media centerin myös Ubuntulle. Ilmeisesti LinuxMCE on näistä tuorein yritys, mutta se vaikuttaa vähintäänkin sekavalta ja raudan suhteen nirsolta paketilta. Osaako joku muuten sanoa, että minkälainen tuki Ubuntussa on kahdelle digi-tv-virittimelle? Entä osaako Kaffeine käsitellä kahta viritintä, ja vaatiiko se kuinka paljon virittelyä? Tähänkin varmaan löytyisi pikaisesti vastaus etsimällä, mutta jos joku osaisi antaa lyhyen ja tyhjentävän vastauksen.  :)

Minkälaisia kokemuksia muille on Feistyn parista kerääntynyt? Miksi itse päätyisitte Feistyyn? Minkälaisia ominaisuuksia jäitte vielä kaipaamaan?

Lyhyen käytön jälkeen en voi olla suosittelematta Ubuntu Feistyä kaikille. Toivottavasti Feisty osoittautuu vakaaksi, sillä tämän käyttöä mielellään jatkaa. XP on saanut olla rauhassa siitä lähtien, kun Feistyn koneeseen asensin. Tällä hetkellä tämä tuntuu "omalta".  ;)

-sukke

Ps. Tulipa pitkä kirjoitus aivan vahingossa. Yritin vain sanoa, että Ubuntu on kehittynyt hyvään suuntaan, ja uskon sen näkyvän sen suosiossa. :)

[huom. 1] - Käytän tietokonetta oikeastaan kaikkeen muuhun kuin pelaamiseen, siten Windowsin etu varmana pelialustana ei päässyt vaikuttamaan. 6-0 on käyttäjälle syntynyt perustuntuma käyttöjärjestelmän toimivuudesta. Sivuhuomautuksena voisin mainita, että käytän viikoittain sekä Windows- että *nix-pohjaisia käyttöjärjestelmiä.

[2] - Silloin tällöin olen live-cd:eitä viimeisen parinkin vuoden aikana kokeillut. Ikävä kyllä niistä ei aivan kaikkea saa irti. Vähän kuin ajaisi pyörällä, josta puuttuu satula. Pari vuotta sitten käytössä oli Fedora Core 3. Sitä ennen ja vielä nykyään ajelen helposti ylläpidettävää Linux-serveriä (CC4).