Kirjoittaja Aihe: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä  (Luettu 7567 kertaa)

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« : 16.03.07 - klo:09.14 »
Eli Saunalahti pistänyt pystyyn, tällä hetkellä beta vaiheessa olevan wippies palvelun. Aluksi ainakin jakavat ilmaiseksi noita vehkeitä. Ja hommaa olisi ilmeisesti tarkoitus pyöritellä enempi tai vähempi yhteisön voimin. Mulle on jo tommonen homeboxi tuloillaan ja kun olen melko käsi tämän linuxin kanssa niin pistin tänne tän viestin oma lehmä ojassa.. jos vaikka joku gurukin hankkisi ja kertoisi kuinka sen saa sitten toimimaan ;)

Eli jos kiinnostaa 4gt:n posti, 500mb:n levytila, WLAN ADSL motu tai WiFi boxi, blogi yms. ilmaiseksi niin tutustu:
http://www.wippies.com/
ja
http://forum.wippies.com/


T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #1 : 16.03.07 - klo:12.51 »
Minäkin tilasin yhden boksin mutta enpä jää henkeä pidättelemään.
Näyttäisi keulakuvana olevan semmoinen tirehtööri joka vastasi varmaan osaltaan saunalahti/jippii freedom fiaskosta. Kuluttaja-asiamiehelle päätyi asiat silloin :)

Jos vehje toimii niin kotiverkon puoli toimii ihan samalla lailla kuin mikä tahansa adsl/wlan purkki. Ainoastaan laitteen konffaus tehdään web-liittymän kautta wippiesin sivulta.

Jaetun yhteyden ns. wippies käyttäjät lähistöllä onkin sitten hämäränpeitossa. Ilmeisesti jonkun vpn:n läpi sitä käytetään ja autentikointi tapahtuu wippies-palvelimen kautta. Käyttänee jotain standardia eli linux/mac:llä onnistuu myös wippie-tukiasemien käyttö.

« Viimeksi muokattu: 16.03.07 - klo:13.23 kirjoittanut T.M »

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #2 : 18.03.07 - klo:18.52 »
Tilasin Homeboxin, minkähän valmistajan laite?

bomanizer

  • Vieras
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #3 : 21.03.07 - klo:18.11 »
Keksivät pyörän uudelleen  ;D

http://www.fon.com/en/

Fon ollu olemassa jo hyvän aikaa ja Helsingin alueella pitäis olla muutamat spotit.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #4 : 22.03.07 - klo:09.50 »
No tuossa wippiesissä on vähän extraa verrattuna foniin:
email, levytilaa, voip liittymä halutessaan(homeboxissa jopa puhelin töpseli ja pitäisi kuulemma toimia ihan vaan tuuppaamalla puhelin kiinni laitteeseen jos on saunalahden voip lankapuhelin liittymä.).

... mutta katotaan kuinka lähtee käyntiin. Ei ole boxia vielä näkynyt...

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #5 : 30.05.07 - klo:16.28 »
Hankin wippies-tunnukset ja tilasin purkin, kun huomasin wippies-aseman olevan tyrkyllä sohvalta käsin. Tilauksen jälkeen tunnukset tulivat käyttöön ja tämä yhteys sitä kautta pystyssä.

Mutta... Osaisiko joku arvioida wippies-kuviota tietoturvan ja yhteisöllisyyden kannalta. Täytyi antaa henkilötunnus ja suostua suoramainontaan.

Olisiko SparkNet enemmän vapaan softan hengessä? Siinä wifi-purkki pitää ostaa, mikä sinänsä on asiallista, mutta toisaalta vaikuttaa myös bisnekseltä.

Mielipiteitä ja kokemuksia olisi kiva kuulla?

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #6 : 30.05.07 - klo:16.40 »
Kovasti Saunalahti tuota wippiesiä mainostaa ikään kuin open source periaatteella, mutta mitään "avointa" ei varsinaisesti ole vielä julkaistu. Paitsi mahdollisuus käyttää wippies vierailija verkkoa.

Pieni pelko takapuolessa on että parhaat palvelut pidetään purkissa kiinni ja maksamalla jonkin kk maksun saa käyttöön. Purkkihan pystyy vaikka mihin.

Mutta toivossa on hyvä elää, että julkaisevat sourcet tuohon purkkiin ja "open source" nörtit pääsevät kehittämään myös näitä palveluita.

Itse värkkiin olen ollut melko tyytyväinen, mitään ongelmia ei ole ollut, oma känny toimii ihan hyvesti wlanin kautta, voippia en ole sillä vielä testaillut.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #7 : 30.05.07 - klo:18.42 »
Mutta toivossa on hyvä elää, että julkaisevat sourcet tuohon purkkiin ja "open source" nörtit pääsevät kehittämään myös näitä palveluita.

Viime kesänä oli tällainen kalapaliikki, en tiedä tuliko tuosta sen valmiimpaa:

http://sektori.com/uutiset/7181/adsl-modeemivalmistajien

Mitä luulet sen purkin sisältävän?

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

tomjooonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #8 : 05.06.07 - klo:11.12 »
Minä olen ollut ihan tyytyväinen tuohon homeboxiin. Se on toiminut niinkuin on pitänytkin.

Minulla on siinä voip puhelin ja se on näppärä kun siihen ei tarvitse tietokonetta että se toimii. Huono puoli voipissa on se että se on oltava saunalahden nettipuhelin. Eikä ilmaiseksi pysty soittamaan kuin muihin s.lahden voippeihin. Tosin saunalahden kännyköihin voi soittaa, vielä ainakin, ilmaiseksi.

 Sekä suurena plussana, siihen on tulossa ohjelmisto niin että sitä voi käyttää langattomana tulostinpalvelimena.

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #9 : 05.06.07 - klo:13.16 »
Wippies-sivujen mukaan "Palvelut perustuvat avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin, joiden kehitykseen voit halutessasi itse osallistua." Toistaiseksi koodia ei kuitenkaan ole lisensoistu eikä jaossa, maaliskuussaf foorumissa lupailivat tulevan jakoon kun dokumentoitu kunnolla. Itse en koodista kostu, mutta herättäisi luottamusta kuvioon, jos joku vapaan koodin kannattaja osaisi katsoisa boksissa olevan koodin ja kertoa, mitä kaikkea tämä 'ilmainen' ihmelaite tekee. HomeBoxia kehitetään mm. tukemaan jotain avointa UMA-verkkoa, josta gsm-puhelimilla voi soitella voip-puheluita. Eli käyttämällä boxia tarjoaa (Saunalahden asiakkaille?) ilmasta tukiasemapalvelua...

Onko Suomessa jotain GPL-lisenssin vahtijoita, jotka osaavat vaatia lähdekoodia, jos Saunalahti ei sitä muuten jaa?

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #10 : 08.06.07 - klo:08.53 »
Itsellä ei homebox-vekotin oikein toiminut. Tilatessa ei kauheasti mainostettu ominaisuuksia eli vekotin tekee pakko NAT:n johon sai odotella port forward ominaisuuksia jonkin aikaa. No niissäkin oli omassa firmiksessä vikaa eli http-ohjaus toimi mutta ssh ei. upnp:llä saa varmaan toimimaan mutta en ehtiny kokeilemaan.

Ilmainenhan laite ei ole vaan olet velvoitettu pitämään sitä verkossa (vähintään parin viikon välein) tai joudut maksamaan laitteen hinnan. Olen yrittäny saada supportista ohjeita miten matopurkin saisi palautettua mutta ei ole ohjetta kuulunut.

Epämääräisyys "tuotteen" ympärillä ei ole yllätys, tulee mieleen Jippiin Freedom fiasko. Olisi kiva saada sorsia näkyville mutta nekin taitaa olla laitteen myyjän takana (joku ranskalaispulju, wippies foorumilta löytyy). Näinköhän saunalahdella boksiin tehdään itse mitään, jaetaan vaan valmistajan virittämä firmis.

Wifibox-olisi ollut parempi vaihtoehto meikäläiselle, näin jälkiviisautena.

Jos sanotaan että palvelut perustuvat vapaaseen lähdekoodiin niin sehän voi tarkoittaa noita wippiesin sähköposti/foorumi yms. palveluita. Itse laitteen tarjoamista palveluista ei välttämäti puhuta mitään :)

« Viimeksi muokattu: 08.06.07 - klo:09.15 kirjoittanut T.M »

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #11 : 11.06.07 - klo:10.21 »
Ilmainenhan laite ei ole vaan olet velvoitettu pitämään sitä verkossa (vähintään parin viikon välein) tai joudut maksamaan laitteen hinnan. Olen yrittäny saada supportista ohjeita miten matopurkin saisi palautettua mutta ei ole ohjetta kuulunut.

Forumilla oli jonkun aiheen seassa palautusosoite. Menee ilmaiseksi asiakaspalautuksena. Taitaa osoite olla myös postikonttoreissa Saunalahden nimellä.

Minulla HomeBox jotenkin toimii, mutta verkon kantama sen verran heikko, että ei siihen kyllä vierailijoita käsiksi pääse. Siksi tuntuu lähinnä sähkön tuhlaukselta pitää verkossa kiinni, kun on kuukauden verran lomalla.

Onkohan OpenSpark-yhteisö yhtään fiksumpi? Sielläkin boxi ymmärtääkseni toimii suljetulla firmwarella.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #12 : 11.06.07 - klo:10.39 »
juu hankala laite tuo homebox tylsää kun sitä ei voi kunnolla hallita, ja saihan se minun koneet aivan sekaisinkin.
hyvä ideahan tuo wippies on mutta luulen että wifiboxi olis ollu viisaampi vaihtoehto. taidan laittaa vaihtoon.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1515
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #13 : 11.06.07 - klo:15.21 »
valaiskaas tyhmää (suom: laiskaa), tyrkyttävätkö nuo siis boksin lisäksi YHTEYTTÄ ilmaiseksi? sen kuvan systeemistä sain kun viimeksi asiasta luin joskus Maaliskuussa, mutta missään ei asiasta puhuta, joka ainoassa paikassa höpötetään vain noista bokseista ja foorumeista ja yhteisöistä ja ties mistä, ja mainitaan jotain sopimuksen kestoajan ennakkoon maksetuista kk -maksuista jossakin, mutta mistään en löytänyt, mistä maksetaan ja kuinka paljon ja miten usein yms.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #14 : 12.06.07 - klo:09.45 »
Ei tarjoa yhteyttä, sellaista kuvaa on mahdoton mielestäni saada kun noita sivuja lukee.

Tarjoaa "ilmaiseksi" joko
-Wippies Adsl-modeemin (homebox) jossa wlan       tai
-Wlan boksin (wifibox)

Wlan:n kautta normaali nettiyhteytesi on sitten jaettu muille wippies-käyttäjille jotka sattuvat liikkumaan alle 10m säteellä tukiasemastasi :)

Boksin saa toistaiseksi ilman lisämaksua käyttöön. Silloin sitoutuu sopimusehdoissa pitämään boksia oman yhteydentarjoajan liittymässä tietyn ajan.

« Viimeksi muokattu: 12.06.07 - klo:09.48 kirjoittanut T.M »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1515
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #15 : 12.06.07 - klo:11.15 »
Niin, mutta Maaliskuussa oli sivuston sisältö toinen, en ainakaan enää löydä samoja asioita, joita silloin kävin läpi.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

jniiranen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #16 : 22.09.07 - klo:21.28 »
Kovasti Saunalahti tuota wippiesiä mainostaa ikään kuin open source periaatteella, mutta mitään "avointa" ei varsinaisesti ole vielä julkaistu. Paitsi mahdollisuus käyttää wippies vierailija verkkoa.

Pieni pelko takapuolessa on että parhaat palvelut pidetään purkissa kiinni ja maksamalla jonkin kk maksun saa käyttöön. Purkkihan pystyy vaikka mihin.

Mutta toivossa on hyvä elää, että julkaisevat sourcet tuohon purkkiin ja "open source" nörtit pääsevät kehittämään myös näitä palveluita.

Itse värkkiin olen ollut melko tyytyväinen, mitään ongelmia ei ole ollut, oma känny toimii ihan hyvesti wlanin kautta, voippia en ole sillä vielä testaillut.
Täältä http://www.wippies.com/gpl.phtml voi hakea lähdekoodit..  ;)

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Ilmaisia WLAN ja WiFi vermeitä
« Vastaus #17 : 25.09.07 - klo:09.05 »
No tilattiimpa sitä sit tollanen wifiboksi, saas nähä millon tulee. sit ihmetellää miten toimii yms. ;P

Linux user #460798