Kirjoittaja Aihe: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa  (Luettu 6507 kertaa)

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« : 07.01.06 - klo:19.01 »
Olen tässä koettanut etsiskellä kotisivujen pohjaksi jonkinlaista julkaisujärjestelmää / sisällönhallintajärjestelmää. Mitään blogin tai wikin tyylistä en ole aikeissa pystyttää, joten puhtaat blogausalustat ja wikit ovat poissa laskuista. Yksi sopivan oloinen ehdokas tällä hetkellä olisi Textpattern (http://www.textpattern.com/), jota en kuitenkaan ole saanut vielä toimimaan kyseisellä palvelimella (omalla koneellani kylläkin). Etsintä siis jatkuu edelleen.

Siispä: onko ehdotuksia?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #1 : 07.01.06 - klo:19.05 »
Siispä: onko ehdotuksia?

onkohan tämä turhan järeää kamaa... ehdotetaan silti ;)
miten olisi zope ja siihen päälle itse valitut kilkkeet (esim. plone)?
« Viimeksi muokattu: 07.01.06 - klo:19.09 kirjoittanut janne »
Janne

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #2 : 07.01.06 - klo:19.22 »
onkohan tämä turhan järeää kamaa... ehdotetaan silti ;)
miten olisi zope ja siihen päälle itse valitut kilkkeet (esim. plone)?

Hmm... Ensivilkaisulta vaikuttaa tosiaan melko järeältä ja varmaan vähän massiivisempaan käyttöön tarkoitetulta. Kyseessä olisivat kuitenkin vain henkilökohtaiset kotisivut. Joku kevyempi mokkula voisi sopia paremmin.

Jaa niin, jos sillä väliä on, niin sivut sijaitsisivat Kapsi ry:n palvelimella (www.kapsi.fi), jonne minulla ei luonnollisesti ole mitään adminoikeuksia isompien ohjelmien asentamiseen, mikä voi ehkä rajoittaa valintaa hieman.

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #3 : 15.01.06 - klo:11.38 »
Text-patternilla pääsee alkuun pirun nopeasti. Asentaminen ei vaadi juuri mitään osaamista. Olen lukenut, että löytyy paljon monipuolisia plugineita, joskaan en ole kokeillut mitään.

Toinen mitä tiedän on Drupal, mutta sen tekstityökalu ei tunnu yhtä tehokkaalta kuin Textpattern.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #4 : 15.01.06 - klo:12.35 »
Text-patternilla pääsee alkuun pirun nopeasti. Asentaminen ei vaadi juuri mitään osaamista.

Tjooh, huomasin tämän, mutta syystä tai toisesta en tosiaan millään saa Textpatternia asentumaan tarvittavalle palvelimelle. Tietystä asennuksen kohdasta ei pääse eteenpäin vaikka mitä tekisi. = (

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
Drupal & Wordpress
« Vastaus #5 : 31.01.07 - klo:16.35 »
Text-patternilla pääsee alkuun pirun nopeasti. Asentaminen ei vaadi juuri mitään osaamista. Olen lukenut, että löytyy paljon monipuolisia plugineita, joskaan en ole kokeillut mitään.

Toinen mitä tiedän on Drupal, mutta sen tekstityökalu ei tunnu yhtä tehokkaalta kuin Textpattern.
Hmm, en oikein tajunnut, että mihin viittaat tekstityökalulla, editointi-ikkunaan ehkä, mutta Drupalin uusi versio 5.1 on kyllä tosi hyvä. Sen käytettävyys ja laajennettavuus ovat hypänneet aivan uudelle tasolle, vaikka ei 4.0-sarjakaan huono ollut.

Vaikka blogityökaluja ehkä vieroksuisikin, taipuu Wordpress kyllä tosi moneen. Esim Oras Tynkkysen vaalisivut on toteutettu kokonaan Wordpressilla, vaikka se alunperin onkin tarkoitettu vain blogialustaksi.

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Vs: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #6 : 31.01.07 - klo:19.54 »
Joomla on myös yksi kohtuullisen yleinen, en tiedä sitten että onko liian järeä tai jotain. Vakuuttavalta ja helpolta se kyllä vaikutti kun sitä muutaman kuukauden käytin (kunnes sekin hajosi ja koodasin sitten oman...).

Suosittelen vilkaisemaan OpenSourceCMS-sivustoa, siellä on läjittäin eri CMS-vempeleitä, wikejä ja blogi-softia demotettuna...

qtea

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
    • Qtea, Qsta ja muusta
tykkäisin kyllä jostain standardimmasta
« Vastaus #7 : 02.02.07 - klo:02.44 »
Joomla on myös yksi kohtuullisen yleinen, en tiedä sitten että onko liian järeä tai jotain. Vakuuttavalta ja helpolta se kyllä vaikutti kun sitä muutaman kuukauden käytin (kunnes sekin hajosi ja koodasin sitten oman...).
Joomlan generoimaa koodia voi vilkaista (Firefoxilla pikanäppäimet Ctrl+U), se on aika karmivaa taulukkosotkua (kannattaa verrata vaikka Drupalilla ja Wordpressilla toteutettuihin sivustoihin). Voin vaan arvailla, että muutaman vuoden sisällä, kun webin selaaminen pieninäyttöisillä mobiililaitteillla yleistyy, ei Joomla tule pärjäämään. Täällä tosin voi nähdä rankasti puukotettua Joomlaa, joissa taulukoista on päästy lähes eroon ja joka lähes validoituu, mutta sitä tuskin on toteutettu ihan yhdessä tai kahdessakaan illassa.

Joomla on kyllä ihku, GPL-lisensoitu ja helppokäyttöinen (moduulien ja templatien lataaminen onnistuu ilman palvelimelle loggaamista), mutta mobiilikäyttäjille se ei kyllä ole suunnattu. Kertakäyttöinen vaalisivusto olisi vielä ihan jees, esimerkiksi masinointiehdokas Mikko Rauhala on toteuttanut vaalimasinointisivunsa (sekä aikaisemmin myös Transhumanismiliiton sivut) Joomlalla, mutta minkään kovin pitkäaikaisen rakentamista Joomlan päälle kannattaisi vähän harkita.

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #8 : 02.02.07 - klo:08.21 »
Drupal on oma suosikkini tosin ulkoasuissa olen tyytynyt valmiisiin malleihin (template).


simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Drupal & Wordpress
« Vastaus #9 : 15.03.07 - klo:20.53 »
Text-patternilla pääsee alkuun pirun nopeasti. Asentaminen ei vaadi juuri mitään osaamista. Olen lukenut, että löytyy paljon monipuolisia plugineita, joskaan en ole kokeillut mitään.

Toinen mitä tiedän on Drupal, mutta sen tekstityökalu ei tunnu yhtä tehokkaalta kuin Textpattern.
Hmm, en oikein tajunnut, että mihin viittaat tekstityökalulla, editointi-ikkunaan ehkä, mutta Drupalin uusi versio 5.1 on kyllä tosi hyvä. Sen käytettävyys ja laajennettavuus ovat hypänneet aivan uudelle tasolle, vaikka ei 4.0-sarjakaan huono ollut.

Tekstityökalu on se osa ohjelmaa, jolla julkaistaan tekstiä... eli työkalu tekstin tuottamiseen.

Kun oli yli 12 kk väli threadissa, niin kommentit ohjelman oletusominaisuuksista ei oikein voikaan olla ajan tasalla... ei olisi ihan välttämättä enää kannattanu  alkaa nostamaan tätä threadia esiin.

Kyllä Drupal joo toimii ihan hyvin, ja sillä saa paljon aikaan melko helposti. Kuitenkin wysiwyg ja moni muu asua vaatii lisämoduulien asentamista ja mutenkin enemmän säätöä kuin mitä tuolloin vuosi sitten oli textpatternin oletusasennuksessa. Nyt kun on kulunut vuosi edellisestä kommentista, niin Drupal tuntuu olevan jo aika lailla omaa luokkaansa. En silti tiedä josko osaisin sitä itse asentaa, kuten tuon textpatternin aikoinaan kokeeksi.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Julkaisujärjestelmä (ei blogialusta) haussa
« Vastaus #10 : 16.03.07 - klo:11.32 »
Joomlaa olen itse pyörittänyt, sen saa taipumaan varsin monenlaiseen puuhaan, joomlaportal.fi kertoo lisää.
Yksi toimiva ratkaisu saattaisi olla esim. dokuwiki: tekstitiedostoihin tiedot tallentava yksinkertainen wiki johon kuitenkin löytyy kaikenlaista kivaa tilpehööriä ja kilkettä.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-