Muut alueet > Yleistä keskustelua

Tekstieditori ohjelmointiin

(1/5) > >>

Melmacian:
Itse vasta vaihdoin wintoosan Linuxiin. PHP-pohjaisia sivuja kun teen, niin tarvitsisin jonkun kunnollisen tekstieditorin. Mitähän tekstieditoreita ihmiset tuppaavat käyttämään. Linuxille kun niitä löytyy aikamoinen kasa, niin ei viitsisi ihan jokaista ruveta kokeilemaan.

 Windows puolella ihastuin sellaiseen editoriin kuin Crimson Editor, jota ikävä kyllä ei löydy Linuxille, eli uusi pitää hankkia. Ubuntun mukana tullut Gedit tuntuu hieman köyhältä CE:een verrattuna.

Crimson Editorista jäin erityisesti kaipaamaan aalto-, haka- ja perussulkeiden merkkaamista. Eli kun laitan osoittimen toisen kohdalle, niin editori alleviivaa sulkevan sulkeen. Ja siinä on myös sisäänrakennettu ftp-ohjelma, joka on kyllä pirun kätevä kun tarvitsee tehdä vain pieniä korjauksia jo netissä oleville sivuille.


Kertokaapa, mitä käytätte ja miksi.

Qwerty:

--- Lainaus käyttäjältä: Epeli - 19.11.05 - klo:15.43 ---Kertokaapa, mitä käytätte ja miksi.

--- Lainaus päättyy ---

Emacs - http://www.gnu.org/software/emacs/emacs.html
Vi/Vim - http://www.vim.org/

Bermod:
CE:ssä hyvänä puolena mainittakoon vielä välilehdet, ja se että ohjelma muistaa nuo auki olleet sivut seuraavallakin käynnistyksellä, löytyykö tuollaista ominaisuutta mistä editoreista ?

Melmacian:

--- Lainaus käyttäjältä: Bermod - 19.11.05 - klo:17.50 ---CE:ssä hyvänä puolena mainittakoon vielä välilehdet, ja se että ohjelma muistaa nuo auki olleet sivut seuraavallakin käynnistyksellä, löytyykö tuollaista ominaisuutta mistä editoreista ?

--- Lainaus päättyy ---
No Geditisähän on ja tuntuu muistavan ne.  ;D

Haa, Geditistä saa "Highlight matching bracket" -ominaisuuden päälle asetuksista! Lisää pojoja sille.


Itse kokeilin äsken Creamea, muuten ihan jees, mutta ne välilehdet puuttuvat.

janne:

--- Lainaus käyttäjältä: Epeli - 19.11.05 - klo:17.55 ---Haa, Geditistä saa "Highlight matching bracket" -ominaisuuden päälle asetuksista! Lisää pojoja sille.
--- Lainaus päättyy ---

gedit on tosiaan ihan ok, kevyeen editointiin. jo mainitut vim ja emacs ovat myös hyviä ja screenissä ajuettuna saat mukaan tabit (tai gnome-terminalilla graafiset tabit).


--- Lainaus käyttäjältä: Epeli - 19.11.05 - klo:17.55 ---Itse kokeilin äsken Creamea, muuten ihan jees, mutta ne välilehdet puuttuvat.

--- Lainaus päättyy ---

testaa vielä bluefishia. se on minun valintani kaikkeen webbiin liittyvään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta