Kirjoittaja Aihe: Verrkokorttia ei tunnisteta tai jotain muuta mätää..  (Luettu 2647 kertaa)

Migo

• Käyttäjä
    • Profiili
Elikkäs kasasin eilen tossa toisen koneeni ja asensin siihen ainakin väliaikaisesti Ubuntun. No asennus meni hyvin, mutta kun yritin päästä nettiin, niin ei vaan pääse. Verkkokortti on integroitu emoon ja verkkoasetuksissa ei näkynyt sitä ethernettiä, mikä näkyy esimerkiksi toisella koneella. Voiko olla, että itse verkkokortti on rikki vai puuttuko vain joku ajuri?

Emon mukana tuli ajuri-cd, mutta en tiedä miten siitä saa ajureita asennettua linuxilla? Kuitenkin cd sisältää ajureita linuxillekkin.

Se vielä täytyy sanoa, että katsoin koneen takaa sitä verkkokortti plugia, niin siinä paloi vain oranssi valo. Yleensähän siinä taitaa palaa vihreä?

Auttakee, olisi hyvä jos saisi netin toimimaan.

-Mikko-

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Verrkokorttia ei tunnisteta tai jotain muuta mätää..
« Vastaus #1 : 24.02.07 - klo:09.12 »
Mikä Ubuntuversio?
Mikä emolevy?
Mikä verkkokortti?

Lue ajuri-CD:n linux-ajurien readme.txt. Siinä kerrotaan miten ajuri asennetaan. Jos siinä on joku kohta jota ei ymmärrä, kysy sitä täällä.

Minä asentelin juuri omaan verkkokorttiini ajurit ja hienosti lähti pelittämään.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8649.0
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Migo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.02.07 - klo:09.18 »
Mikä Ubuntuversio?
Mikä emolevy?
Mikä verkkokortti?

Lue ajuri-CD:n linux-ajurien readme.txt. Siinä kerrotaan miten ajuri asennetaan. Jos siinä on joku kohta jota ei ymmärrä, kysy sitä täällä.

Minä asentelin juuri omaan verkkokorttiini ajurit ja hienosti lähti pelittämään.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8649.0

Uusin elikkäs olikos se nyt se 6.10 edgy.
Emo on asus M2v http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=1&model=1171&l1=3&l2=101&l3=0
Verkkokortti on tuossa emossa.

En ainakaan eilen huomannut mitään readme.txt file:ä tuolta cd:ltä.

Mutta voisiko olla mahdollista, että vain pelkät ajurit puuttuvat?

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.02.07 - klo:09.39 »
Lue tuo mun antama linkki ja tarkista onko siinä sun emossa Attansic L1 Gigabit LAN Controller. Jos on, tee niin kuin minä tein.

EDIT:
Mulla löytyy tuo readme Asuksen CD:n hakemistosta LinuxDrivers/LAN/AtL1Linux_v0.1.40.8/readme siinä sanotaan ylimmällä rivillä, mikä verkkokortti on kyseessä.
« Viimeksi muokattu: 24.02.07 - klo:10.29 kirjoittanut Tonde »

Migo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.02.07 - klo:10.41 »
Lue tuo mun antama linkki ja tarkista onko siinä sun emossa Attansic L1 Gigabit LAN Controller. Jos on, tee niin kuin minä tein.

EDIT:
Mulla löytyy tuo readme Asuksen CD:n hakemistosta LinuxDrivers/LAN/AtL1Linux_v0.1.40.8/readme siinä sanotaan ylimmällä rivillä, mikä verkkokortti on kyseessä.

Jep, luulen kyseessä samanlainen onkelma. Nythän on sitten se ongelma, että miten tuolta cd:ltä ne saa asennettua? Tai siis mitä komentoja pitää käyttää? Koska Linux-ajuri kansiosta löytyi LAN-driver tms. Ei vaan ota toimiakseen samanlailla, kuin windowsilla.

Edit: Verkkokortti ilmeisesti tälläinen: Attansic L1 Linux Driver V0.1.40.6 (SuSE Linux,Red Hat Linux , Linux 2.6 Kernel)  Tai siis tuon koppasin Asuksen sivuilta.
« Viimeksi muokattu: 24.02.07 - klo:10.43 kirjoittanut Migo »

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.02.07 - klo:13.04 »
Linux ei ole Windows. Kaikki tehdään ihan täysin eri tavalla.

Tee näin.
1. kopioi CD:llä oleva linuxin LAN-ajurin hakemisto (minulla AtL1Linux_v0.1.40.8 ) omaan kotihakemistoosi.

2. avaa pääte (sovellukset → apuohjelmat → pääte) päätteen hakemisto osoittaa aina avatessa omaan kotihakemistoosi

3. katso löytyykö kansio kotihakemistostasi komentamalla päätteessä
Koodia: [Valitse]
ls (listaa hakemiston sisällön)

4. siirry kopioimaasi hakemistoon komentamalla päätteessä
cd AtL1Linux_v0.1.40.8 (voit täydentää komennon/hakemistonimen/tiedostonimen tabulaattoria painamalla, kun olet kirjoittanut muutaman ensimmäisen kirjaimen)

5. siirry siitä vielä hakemistoon src komentamalla
cd src
6. varmista, että hakemistosta löytyy tiedosto Makefile komentamalla
ls
7. jos Makefile näkyy listauksessa komenna
sudo make install (kääntää ajurit lähdekoodista) Sudo-komennon jälkeen kysytään salasanaa, anna oma salasanasi. Minulla näkyi tässä kohdassa joku virheilmoitus, mutta ajurit lähtivät silti toimimaan.

8. komenna lopuksi
sudo modprobe atl1 (lataa atl1 modulin käyttöön)

Nyt ajurin pitäisi näkyä verkkoasetuksissa ja netin alkaa toimia. Minä tosin jouduin käynnistämään koneen uudelleen, ennen kuin pääsin nettiin.
Jos ajuri alkaa toimia, voit poistaa ajurikansion kotihakemistostasi.

Koska olet ilmeisesti uusi linuxin käyttäjä voisin suositella iltalukemiseksi ubuntun wikikirjaa. Sieltä löytyy vastaukset tärkeimpiin ubuntu-ongelmiin. Kannattaa vilkaista. http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
« Viimeksi muokattu: 24.02.07 - klo:13.12 kirjoittanut Tonde »