Kirjoittaja Aihe: kernelin päivityksen jälkeen...  (Luettu 2834 kertaa)

av

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
kernelin päivityksen jälkeen...
« : 09.02.07 - klo:20.54 »
boot menussani näkyy sekä vanha kernel (2.6.17-10-generic), että uudempi (2.6.17-11-generic).

Onko tämä normaalia päivityksen jälkeistä käytöstä vai onko jokin mennyt pieleen? Entä voinko poistaa vanhan kernelin merkinnät menusta ja miten voisin varmistaa mikä version kernelistä on boottauksen jälkeen käynnissä?

Olen suhteelloisen vähän aikaa käyttänyt kubuntua, eikä kernel ole aiemmin päivittynyt.

Jussi52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 416
  • Lubuntu 18.04 ja android vehkeet
    • Profiili
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #1 : 09.02.07 - klo:21.13 »
boot menussani näkyy sekä vanha kernel (2.6.17-10-generic), että uudempi (2.6.17-11-generic).

Onko tämä normaalia päivityksen jälkeistä käytöstä vai onko jokin mennyt pieleen? Entä voinko poistaa vanhan kernelin merkinnät menusta ja miten voisin varmistaa mikä version kernelistä on boottauksen jälkeen käynnissä?

Olen suhteelloisen vähän aikaa käyttänyt kubuntua, eikä kernel ole aiemmin päivittynyt.

Mulla on Grub-menu, kun mulla on myös XP. Ja siinä menussa näkyy kaikki kernelit mitä on. Kernel kun päivittyy, niin vanha jää vielä. Hyvä on varalta pitää toinen, mutta enpä sitä ole tarvinnut. Halutessasi voit poistaa sen vanhemman. Gnomessa ainakin se poistuu synapticilla.
alkaa se kokemus karttua tästäkin

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #2 : 09.02.07 - klo:22.10 »
Älä poista! Jos uuteen kerneliin jotenkin vahingossa pääsee jokin viallinen osa, joka rikkoo sen kokonaan, niin uutta kerneliä ei voi käyttää, ja silloin tarvitaan vanhempaa. Mieluiten pidetään ainakin 1 vanhempi kernel.

velvetGreen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #3 : 10.02.07 - klo:01.58 »
Itse pitäisin tosiaan yhtä "varakerneliä" mutta jos on semantiikalle silmää, niin voit siistiä grub valikkoa ja poistaa näkyvistä sen vanhemman kernelin.
Tämän voi tehdä editoimalla kohteessa /boot/grub/menu.lst - tiedostoa. Kommentoit tuosta risuaidalla (#) pois viitteet vanhaan kerneliin, niin saat putsattua grub valikon.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #4 : 10.02.07 - klo:02.28 »
On normaalia, ei tarvitse poistaa mutta voi poistaa jos haluaa: etsit Synaptic-pakettienhallintaohjelmalla paketteja siihen vanhempaan kerneliin liittyvällä hakusanalla "2.6.17-10" ja poistat löydetyt paketit.

Tällä hetkellä käytössä olevan kernelin version voi tarkistaa kirjoittamalla pääteikkunassa:
Koodia: [Valitse]
uname -a

av

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #5 : 10.02.07 - klo:12.36 »
Kiitos vastauksista!

Tein boot-menustani varmuuskopion ja poistin käytössä olevasta menusta tuon vanhan kernelin, koska konetta käyttää perheessäni muutkin ja oletuksena käynnistyy XP.

Pääsen kyllä ongelmien ilmaantuessa muuttaan sen takasin. Vaikka niitä ongelmia linuxissa on ollut vähemmän kuin windowsin puolella :)


Subi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #6 : 13.02.07 - klo:08.17 »
Hei,
päivitin uuten kerneliin (2.6.17-11-generic), mutta käynnistettäessä tulee ilmoitus "x:n käynnistäminen epäonnistui." Onko yleinen ongelma? Käytössä edgy.

juyli

  • Vieras
Vs: kernelin päivityksen jälkeen...
« Vastaus #7 : 13.02.07 - klo:09.22 »
ilmoitus "x:n käynnistäminen epäonnistui." Onko yleinen ongelma? Käytössä edgy.

Ei ole yleistä, vaan kernel-päivitys onnistui erinomaisesti, eikä pienellä
kokeilulla ole näkynyt mitään ongelmia - miksi näkyisikään.
Oletko asentanut esim. ATI:n tai Nvidian ajurit? Kernel-päivityksen jälkeen
ne pitää asentaa uudelleen.