Kirjoittaja Aihe: CD:n asettaminen ensisijaiseksi boot lähteeksi, ilman BIOSia. Ongelma RATKAISTU!  (Luettu 3427 kertaa)

Dake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Hei!

Tarvitsisin apua seuraavanlaisessa ongelmassa:
Asentelin 5.10 ubuntun vanhalle kannettavalleni (Toshiba satellite 2140cds)  Windows 98:n tilalle. yritin päivittää sitä versiksi 6.06 mutta kone kaatui asennuksen aikana, sen jälkeen koko kone ei ole toiminut kunnolla vaikka olen korjaillut rikkinäiset paketit.

Haluaisin asentaa tuon tilalle Xubuntun, mutta ongelmana on se, että jostain syystä aloituksessa kone boottii suoraan kovolta eikä cd:ltä tai diskettiasemalta. Tämä olisi helppo muuttaa biosista, mutta koska koneen näppäimistön ESC näppäin sattuu puuttumaan en pääse millään Biosiin, olen kyllä kokeillut kaikennäköistä, mutta ulkoista näppäimistöä ei kone edes tunnistanut. Olen googletellut keinoja miten laittaa cd-asema primary asemaksi, mutta löytämissäni ohjeissa kaikissa neuvottiin säätämään biossia, mikä tässä tapauksessa ei onnistu.

Miten siis saan koneen boottimaan cd:ltä? Grubia säätämällä?
« Viimeksi muokattu: 12.02.07 - klo:23.24 kirjoittanut Dake »

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Oletko kokeillut naputella F1 tai F2 päästäksesi biosiin?

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Oletko kokeillut naputella F1 tai F2 päästäksesi biosiin?
... tai jotain "oikotietä". Minun koneessa toimii Alt + Esc joka antaa pienen ruudun mistä voin valita mikä Cd, kovalevy jne. käynnistyy ensin. Kokeile "kaikkia mahdollisia" näppäimiä ja näppäinyhdistelmiä.

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Joissakin vanhemmissa koneissa on toiminut ctrl.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Dake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Olen kokeillut näppäinyhdistelmiä aikalailla "kaikkia mahdollisia" mitä olen löytänyt/keksinyt, ilman tuloksia. Kannettavan oman näppäimistön Esc ei toimi laisinkaan, ja hiiri/näppis -porttiin liitetty näppäimistö tuntuu olevan "kuollut" siinä vaiheessa kun biossiin pitäisi mennä, eikä usb-liitännälläkään näppis toiminut siinä vaiheessa. Sarjaporttiin kytkettävää näppäimistöä ei minulla ole.

Qup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 62
  • Muisti hyvä mutta lyhyt.
    • Profiili
Varmuuden vuoksi, onko näppäintä F11, vähänkin uudemmissa sillä aukee
erillinen bootmenu.

"Miten" ESC puuttuu, siis miten mekaanisesti hajalla, ettei voi korvata tulitikulla,
ruuvarilla (kapasitiivisessa teippaa meisselin kärki), magneetisessa RAUTAnaula on
paras...

Jos on levykeasema, pitäs nollata biosjumpperi / tai nappipatteri irti. Sen jälkeen oletuksena pitäis
olla (SIIS pitäis) levykeasema vanhassa koneessa.

Älä avaa konettas, jos et ole ennen räpälännyt, läppärit on välillä todella keljuja kasata, kun
puolet koneesta lentelee pitkin seiniä erilaisten jousien yms. takia avatessa ;)

« Viimeksi muokattu: 12.02.07 - klo:16.44 kirjoittanut Qup »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Minulla boottivalikko tulee näppäimestä F8. :)
alias vililikku

Dake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
"Miten" ESC puuttuu, siis miten mekaanisesti hajalla, ettei voi korvata tulitikulla,
ruuvarilla (kapasitiivisessa teippaa meisselin kärki), magneetisessa RAUTAnaula on
paras...
Koneen päälle on edelliseltä omistajalta kaatunut jotain juotavaa, siksi esc ei toimi, ja jotkut muut näppäimet vähän väkivaltaa käyttäen. Kaikki F-näppäimet kokeiltu yksinään, alt:n, ctrl:n, sekä molempien kanssa, ilman tulosta.

Lainaus
Jos on levykeasema, pitäs nollata biosjumpperi / tai nappipatteri irti. Sen jälkeen oletuksena pitäis
olla (SIIS pitäis) levykeasema vanhassa koneessa.

Missä biosjumpperi / tai nappipatteri luultavasti sijaitsee? Ainoat patterit mitä löytyy ovat äänikortin yhteydessä, nekö ne ovat? (ottaisinko vaikka kuvan?)

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Koneen päälle on edelliseltä omistajalta kaatunut jotain juotavaa, siksi esc ei toimi, ja jotkut muut näppäimet vähän väkivaltaa käyttäen. Kaikki F-näppäimet kokeiltu yksinään, alt:n, ctrl:n, sekä molempien kanssa, ilman tulosta.
Yksinkertaistaa hommaa huomattavasti  ;D ei muuta kuin laptop auki ja puhdista näppäimet. Itsekin "joutunut" tekemään sen jonkun kerran.  ::)

Niin tietenkin jos ei ole kokemusta (jousista ja muista) niin homma on vieläkin hankala. Minä kuitenkin puhdistaisin näppäimistön, ei niitä väkisinkään viitsi hakata.

tallonen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Mulla oli vastaava ongelma jotta Esc ei toiminu niin läväytin erillisen näppiksen kiinni jo helpotti esc ongelmat

Dake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili

Jos on levykeasema, pitäs nollata biosjumpperi / tai nappipatteri irti. Sen jälkeen oletuksena pitäis
olla (SIIS pitäis) levykeasema vanhassa koneessa.


Kaikkea muuta yritettyäni tämä auttoi. Otin patterin johdot irti ja starttasin, jolloin pääsin biossiin painamalla Esc:n sijasta F1:stä paristo herjan ansiosta. Suurkiitokset Qup, päivä näyttää taas vähän valoisammalta.  ;D