Kirjoittaja Aihe: Paras musiikin soitin Ubuntulle?  (Luettu 5563 kertaa)

Jermu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« : 10.02.07 - klo:13.27 »
Joo elikkä olisi haussa joku _hyvä_ musiikki soitin. Mikä tukisi mahdollisimman montaa ja hyödyllistä codeccia jo valmiiksi ettei heti tarvis alkaa niitä kaivaa. Ja sellainen mihin saisi tehtyä soittolistat jotenkin hyvin. Ja CD:n poltto mahdollisuutta ei tarvitse olla. Muut ohjelmat ovat sitä varten. Niin ja jos joku ihmettelee miksi tätä täällä kysyn että löytäähän noita googlettamalla, mutta ajattelin että säästän vaivan ettei jokaista tarvitse testata erikseen. Testaan ne mitä muut suosittelee.

Kiitos ja kumarrus

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #1 : 10.02.07 - klo:13.32 »
Jotkut pitävät Amarokista (KDE), mutta itse käyttelen Gnomessa Kaffeinea (myös KDE ohjelma) lähinnä tuon systemTray:n ja tv-kortin tuen takia. Kaffeineen olen tyytyväinen, paitsi käynnistys on hitaahkoa Gnomessa.

Kodekit joudut asentamaan itse - niinkuin lähes kaikkiin muihinkin soittimiin.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

OzQu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #2 : 10.02.07 - klo:14.47 »
Ite oon käyttäny tuota Rythmboxia mikä tulee vakiona ubuntus... Mutta en suosittele :D Amarok näytti ihan mukavalta ku eilen ekan kerran kokeilin :)

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #3 : 10.02.07 - klo:15.59 »
Amarok on hyvä ja sitten Listen joka löytyy http://www.listen-project.org/ codecit tosin täytyy asentaa. Kehuvat että VLC:n mukana tulisi jo useimmat codecit.

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #4 : 10.02.07 - klo:16.04 »
Amarok ja Kaffeine. Totemin tilalle oletukseksi vaihdoin VLC Media Playerin.
Näin Kubuntussa ja KDE:ssä.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #5 : 10.02.07 - klo:16.11 »
Minusta se mukana tuleva Rhythmbox on juurikin se soitin, jota itse mieluiten käytän. Koodekit tosiaan joutuu laittamaan kaikkien soittimien kans, mutta kun ne kerran on laittanut, niin homman pitäisi toimia sitten kaikkien soittimien kanssa.

Koodekkien asennus ei ole mikään vaikea homma. Otetaan ensin käyttöön Ubuntun pakettivarastojen Universe- ja Multiverse -osastot, minkä jälkeen asennetaan niistä vaikkapa Synapticista käsin kaikki gstreamer-alkuiset koodekkeja sisältävän näköiset paketit. Eli ainakin nämä:

gstreamer0.10-plugins-good

gstreamer0.10-plugins-bad
gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse

gstreamer0.10-plugins-ugly
gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse

gstreamer0.10-ffmpeg

Noiden kanssa alkaa jo hyvin moni asia näkyä. Joidenkin mediatiedostojen kanssa saattaa tarvita vielä w32codecs -nimistä pakettia, joka ei pakettivarastosta taida löytyä. Saa sen kuiten jostain.

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #6 : 10.02.07 - klo:18.52 »
Minusta se mukana tuleva Rhythmbox on juurikin se soitin, jota itse mieluiten käytän.

samoin. miltei kaikkia saatavilla olevia on tullut kokeiltua ja minulle tuo sopii selvästi parhaiten. se tekee kaiken mitä haluan, olematta silti liian raskas tai sekava.

tosin alustavan last.fm radiotuen vuoksi asensin kyllä version 0.9.7 joten ihan vakiokamalla ei täälläkään mennä (en kyllä ole tuota radiotoimintoakaan käyttänyt kuin kerran, mutta...).
Janne

eDIT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #7 : 11.02.07 - klo:01.36 »
Winamp klooneista mielestäni Audacious on paras.

Rhythmboxia olen myös käyttänyt, eikä se mikään huono ole.

osmankääpä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #8 : 11.02.07 - klo:13.31 »
Itse pidän myös Amarokista. Toimii purnaamatta vaikka minulla on käytössä usean tuhannen kappaleen soittolista shufflella soitossa  :D
Erityisesti pidän siitä, että tuossa soittolistan ylälaidassa on suodatin, jolla voi rajata soitettavan musiikin esim. yhteen artistiin tai levyyn. Ja kun suodattimen tyhjentää, kaikki kappaleet ovat taas käytössä. Varsin näppärää. Muistia tuo tosin syö melkolailla.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #9 : 11.02.07 - klo:15.01 »
Minä tykkään eniten Rhythmboxista. Jannea lainatakseni :

Lainaus
se tekee kaiken mitä haluan, olematta silti liian raskas tai sekava

Linux user # 406601

Moraalinvartija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
  • Xubuntu Edgy
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #10 : 11.02.07 - klo:15.16 »
Amarok on kyllä aika kova soitin. Mielestäni se ei ole edes sekava vaan tarjoaa paljon toimintoja loogisella tavalla :. ei tarvitse edes ajatella  ;D Ikävä kyllä se aiheuttaa aika kovaa riippuvuutta...

Minimalistisempi vaihtoehto on Xfmedia, joka onkin tietääkseni jo aika kevyt.

Minä en tunne tarvetta turhille välimuodoille  :)
[Oscar Wilde -sitaatti]

peran

  • Vieras
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #11 : 11.02.07 - klo:15.28 »
Minä tykkään eniten Rhythmboxista. Jannea lainatakseni :

Lainaus
se tekee kaiken mitä haluan, olematta silti liian raskas tai sekava

Jeps, mustakin Rhythmbox on kätevin. Tosin sitäkin piti parantaa, että ääkköset näkyvät aina oikein.

Jonkin verran saatan käyttää myös komentorivipohjaista: mpg123-alsa.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #12 : 11.02.07 - klo:15.29 »
Itse pidän eniten yhdistelmästä mpd+ncmpc. Eli komentorivisoitin.
alias vililikku

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #13 : 11.02.07 - klo:15.47 »

 Täällä kanssa kokeiltu melkis kaikki   mutta Amarok & XMMS = käyttöön jäänyt streamtunerin kanssa  ( sillä löytää äkkiä nettiradioita paljon ja sopii yhteen XMMS;n kanssa hyvin. ) Amarokilla saa äkkiä taas vaikka minkälaisia soittolistoja tehtyjä. )

 Taitaa olla pitkälti tottumis ja makuasia kysymys hyviä soittimia on monia.    ::)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

corsteeni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #14 : 13.02.07 - klo:21.56 »
Olen tässä myöskin etsinyt kunnollista soitinta ubuntulle mutta ei oikein ole vielä tärpännyt. Xmms nyt olisi ehkä lähinnä mitä etsin, koska se on kevyen oloinen ja siinä pystyy tagejakin muokkailemaan, mutta xmms taas ei toimi vaan herjaa "ääntä ei voitu avata" plaaplaaplaa. Toinen lähes käytettävä on tuo Rhythmbox (hyvä hallita isoa musiikkikirjastoa) mutta eikö siinä tosiaan pysty muokkailemaan id-tageja vai enkö vain osaa?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #15 : 13.02.07 - klo:22.54 »
Toinen lähes käytettävä on tuo Rhythmbox (hyvä hallita isoa musiikkikirjastoa) mutta eikö siinä tosiaan pysty muokkailemaan id-tageja vai enkö vain osaa?

ainakin minun käytössäni olevalla versiolla pystyy muokkaamaan tageja. esim. kappaleen valinta, hiiren kakkosnappia ja Properties. mutta oikeasti editoinnit on ainakin minun mielestäni paljon kätevämpi tehdä jollain hommaan erikoistuneella ohjelmalla. oma suosikkini noista on easytag.
Janne

Jermu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #16 : 13.02.07 - klo:23.00 »
Kyllä nyt itse olen ainakin tullut siihen tulokseen että amarokia käytän.. Siinä on hyvä se kirjasto systeemi.

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #17 : 15.02.07 - klo:15.54 »
http://www.exaile.org

Suosittelen tutustumista kaikille amarokin ystäville, jotka käyttävä Gnomea.
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:15.56 kirjoittanut mikkohuo »

Mahtis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
  • Kekeke
    • Profiili
Vs: Paras musiikin soitin Ubuntulle?
« Vastaus #18 : 15.02.07 - klo:20.26 »
Itelläni XMMS. Sopii mulle :)
- Ubuntu 6.06 Dapper - AMD Athlon 64 3500+ - Geforce 6600GT(Pci-E) - PCPartner RS480AK9-A58S Socket 939 -