Kirjoittaja Aihe: Forumin ergonomian kehittäminen  (Luettu 17454 kertaa)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #40 : 10.08.08 - klo:11.13 »
Tässä on forumia käytellessä alkanut jurppimaan sivuston yläosan inaktiivisen osion ylisuuri osuus näytöstä, mikä johtaa jatkuvaan scrollauksen käyttöön. Tarkoitan erityisesti noita ruskeita kenttiä sivun yläosassa, jotka vievät melkein puolet näkyvästä alasta. Tämä ilmiö korostuu nyt yleistymässä olevilla laajakuvanäytöillä.

Laajakuvanäyttöä käytettäessä sivun yläosaa voisi tosiaankin tiivistää pystysuunnassa ja levittää sivulle.

Tämä taas ei ole hirveän hyvä asia jos pitää näyttöä vierittää sivusuunnassa kun ei mahdu ruutuun...
Skaalaus taitaa olla se oikea termi, vrt. Iltalehti/Afterdawn/Ubuntu-fi-forum

Tuo yläosa kaipaisi pientä remonttia myöskin omasta mielestä.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #41 : 10.08.08 - klo:11.51 »
Tämä taas ei ole hirveän hyvä asia jos pitää näyttöä vierittää sivusuunnassa kun ei mahdu ruutuun...
Skaalaus taitaa olla se oikea termi, vrt. Iltalehti/Afterdawn/Ubuntu-fi-forum

Täällä on käytössä "No Squint"-laajennos. Ilman sitä tekstit olivat niin pieniä oletusskaalauksella. Samoin, jos selainikkuna oli "normaali", eli "suurennettu" tavallisesti, (ei siis kokonäyttönä),  ???, niin selaimessa tyhjää tilaa oli sivusuunnassa paljon. Nyt oletusskaalaus on 145%, reso 1600x1200, putkinäyttö 19". Kestää skaalata 165%:iin asti ennen kuin sivuttaissiirtymäpalkki ilmestyy. (Ei siis tarvitse jokaisen uuden sivun kohdalla rullata skaalausta 100%-->145%)

Toisaalta, tarvitseehan sitä joskus, monesti, muutakin näkymään ruudussa kuin pelkän selaimen. Laajakuvanäyttöön mahtuisi paremmin Gedit tai OO viereen. En usko, että täyttäisin selaimella koko laajakuvaa...


Tuli tuosta mieleen, että olisiko mahdoton ajatus tehdä jonkinlaiset "ohjeet" foorumin käyttöön? En nyt tarkoita FAQia tai vastaavaa, vaan esimerkiksi kuinka saan linkin "sanan sisään", miten käyttää kooditageja jne....

Olet sitten syyllinen tähän  ;D Ei tuo miksikään ohjeeksi ole tarkoitettu, vaan kun olin kauan aikaa suunnitellut kokeilevani noita toimintoja, niin saimpas kipinän kokeilla.

« Viimeksi muokattu: 10.08.08 - klo:20.02 kirjoittanut valtsu68 »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #42 : 11.08.08 - klo:14.47 »
Olen kanssa tuumaillut viikottaisia digest postauksia aiheista tms. Jotka tuolla Ubuntuforumississa toimii kohtuullisesti.

Samansuuntaista on tuumittu blogiin: eli kerran viikossa/kuukaudessa julkaistava artikkeli siitä, mitä yhteisössä on sitten edellisen postauksen tapahtunut: forumin kuumimmat puheenaiheet, muutama OS-uutinen jne. Jos kiinnostaa, ota yhteyttä.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #43 : 11.08.08 - klo:18.27 »
En oikein tiedä mihin tämä kysymys kuuluu, niin ajattelin nyt laittaa tänne. Kokeilin asentaa Swiftweaselin Eee:lle ja foorumi näyttää kutakuinkin samalta kuin Xandorsin alkuperäisellä firefoxilla (tosin kokeiltu useita kk sitten). Onko mitään käsitystä mistä tämä mahtaa johtua? Kyseessä on hardy, ei intrepid kuten kuvasta voi ehkä päätellä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Vikatikki

  • Vieras
Vs: Tempaus tulossa: Forum kuntoon
« Vastaus #44 : 11.08.08 - klo:21.58 »
Viitaten tuohon tämän ketjun alussa olevaan Wallyn ehdotukseen:
olisiko teknisesti vaikea lisätä tämän vastauslaatikon työkalupakkiin "lisää linkki", "koodia", "lainaus" -nappien joukkoon "Ratkaistu" -nappi,
jota käyttämällä kysyjä tai moderaattori voisi kopypastettaa ongelman ratkaisseen vastauksen, mieluiten ensimmäisen, alkuperäisen kysymyksen yhteyteen. "Ratkaistu" voisi tulla nettisivulle vaikka räikyvän vihreänä (vrt. ruskea lainaus tai harmaa koodi)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #45 : 11.08.08 - klo:22.09 »
En oikein tiedä mihin tämä kysymys kuuluu, niin ajattelin nyt laittaa tänne. Kokeilin asentaa Swiftweaselin Eee:lle ja foorumi näyttää kutakuinkin samalta kuin Xandorsin alkuperäisellä firefoxilla (tosin kokeiltu useita kk sitten). Onko mitään käsitystä mistä tämä mahtaa johtua? Kyseessä on hardy, ei intrepid kuten kuvasta voi ehkä päätellä.

Sama ongelma on ollut konquerorilla ja sillä saatu korjattua muuttamalla koodia. Swiftweasel on uusi tulokas tai siis sillä ei ole taidettu testailla.. Katsotaan saisiko koodia muoksimalla korjattua..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Tempaus tulossa: Forum kuntoon
« Vastaus #46 : 11.08.08 - klo:22.10 »
Viitaten tuohon tämän ketjun alussa olevaan Wallyn ehdotukseen:
olisiko teknisesti vaikea lisätä tämän vastauslaatikon työkalupakkiin "lisää linkki", "koodia", "lainaus" -nappien joukkoon "Ratkaistu" -nappi,

En näitä forumsoftia tunne mutta kuulostaa aika hankalalta - pääsääntöisesti kaikki kustomoinnit lisäävät myös ylläpitotarvetta eli esim. aina ohjelmiston päivityksen yhteydessä pitäisi jonkun osata tarkastaa että se nappi toimii ja korjata kun hajoaa.. Eli periaatteessa lienee mahdollista (tosin en tiedä mikä oli Canonicalin kanta mukautettujen ohjelmistojen ajeluun heidän serverillään, käsittääkseni eivät ole riemuissaan, ihan ymmärrettävää..) mutta käytännössä melkoinen ponnistus..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

peran

  • Vieras
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #47 : 12.08.08 - klo:00.33 »
Mä muistelen, että näiden sivujen kanssa sai tapella samojen ongelmien kanssa silloin kun tuli tämä LayOutti.

Onnistuikohan sen korjaaminen lisäämällä johonkin kohtiin välilyöntejä valikoissa. En tosin tiedä korjaako se enää sitä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #48 : 12.08.08 - klo:13.54 »
Kellä tämä sivu ei näy oikein, niin lisätietoja tästä viestistä eteenpäin: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=20193.msg151964#msg151964
alias vililikku

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #49 : 04.09.08 - klo:11.30 »
Olen tehnyt sellaisen havainnon, että sen jälkeen, kun nuo "näytä edellisen..." ja "näytä uudet..." -linkit laitettiin vierekkäin, huidon kursorin lukemisen jälkeen useammin kohtaan "kirjaudu ulos" kuin "näytä edellisen...". Muilla vastaavia ongelmia silmä-käsi -koordinaation kanssa?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #50 : 04.09.08 - klo:14.49 »
Olen tehnyt sellaisen havainnon, että sen jälkeen, kun nuo "näytä edellisen..." ja "näytä uudet..." -linkit laitettiin vierekkäin, huidon kursorin lukemisen jälkeen useammin kohtaan "kirjaudu ulos" kuin "näytä edellisen...". Muilla vastaavia ongelmia silmä-käsi -koordinaation kanssa?
Joo, mulla oli samaa, tosin nyt tohonkin on jo tottunut. Miksi piti edes vaihtaa?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #51 : 05.09.08 - klo:00.03 »
Olen tehnyt sellaisen havainnon, että sen jälkeen, kun nuo "näytä edellisen..." ja "näytä uudet..." -linkit laitettiin vierekkäin, huidon kursorin lukemisen jälkeen useammin kohtaan "kirjaudu ulos" kuin "näytä edellisen...". Muilla vastaavia ongelmia silmä-käsi -koordinaation kanssa?
Joo, mulla oli samaa, tosin nyt tohonkin on jo tottunut. Miksi piti edes vaihtaa?

Saatiin navigointia pystysuunnassa kompaktimmaksi -> vähemmän rullaustarvetta. (yksi rivi mutta jotain jo sekin)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #52 : 05.09.08 - klo:00.20 »
Mulla sivu ladotaan kuten qwertyy:n viestissä tuolla ylhäällä eli sisältö on kovastipaljonoikealla...

Tosin selaimena on nokian n95:n oletusselain. Mutta kuitenkin, jos se on jostain yhdestä tai kahdesta palvelimen vivusta kiinni.

Vai lieneekö muillakin systeemeillä mahdollista nähdä sivu noin huonosti ladottuna? Minä tulen tänne kännyllä vain pakon edessä, eikä mobiiliselaajia tarvitse mielestäni ottaa huomioon samalla painoarvolla kuin tavallista selaajaa.
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo:00.26 kirjoittanut pontvil »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Forumin ergonomian kehittäminen
« Vastaus #53 : 05.09.08 - klo:07.22 »
Olen tehnyt sellaisen havainnon, että sen jälkeen, kun nuo "näytä edellisen..." ja "näytä uudet..." -linkit laitettiin vierekkäin, huidon kursorin lukemisen jälkeen useammin kohtaan "kirjaudu ulos" kuin "näytä edellisen...". Muilla vastaavia ongelmia silmä-käsi -koordinaation kanssa?
Joo, mulla oli samaa, tosin nyt tohonkin on jo tottunut. Miksi piti edes vaihtaa?

Saatiin navigointia pystysuunnassa kompaktimmaksi -> vähemmän rullaustarvetta. (yksi rivi mutta jotain jo sekin)

r
Mut ainakin mulla siinä on nyt tyhjää tilaa, ei siis vaikuttanut skrollaukseen.
Vaikuttaisi johtuvan avatarista kai?  ;D
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!