Kirjoittaja Aihe: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!(Ratkaistu)  (Luettu 2859 kertaa)

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!(Ratkaistu)
« : 05.02.07 - klo:16.51 »
Elikkäs oon käyttäny ubuntua vasta viikon ja on ollut hivenen vaikeuksia... Nyt kävi sitten niin, että ajattelin päivittää ton6.06 tohon 6.10 ja kuinkas kävikään! Asennus sujui hyvin wikistä saamillani ohjeilla, eikä herjannu mitään! Asennus sujui loppuun, jopa siistiminen onnistui ja käski käynnistämään uudelleen, niin eipä näppäimistö ja hiiri enää toiminutkaan! En siis voi kirjautua, enkä mitään muutakaan! Onko jollain tietoa mikä meni pieleen ja miten sais korjattua? Mulla on Winkka asennettuna Ubuntun kans rinnakkain, joten pystyn Winkkaa käyttämään! Oon muuten kyllä aivan ulalla mitä vois edes yrittää, joten kiitos kaikille jotka vois neuvoo!!!
« Viimeksi muokattu: 06.02.07 - klo:17.50 kirjoittanut Suutari »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #1 : 05.02.07 - klo:17.07 »
No höh itse päivitin Drapperin Edgyksi eikäs mitään ongelmia ( muuta kuin että totem lakkasi toimimasta ).

Herjasiko mitään ??      ::)
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #2 : 05.02.07 - klo:17.30 »
No höh itse päivitin Drapperin Edgyksi eikäs mitään ongelmia ( muuta kuin että totem lakkasi toimimasta ).

Herjasiko mitään ??      ::)

Eipä herjaillut mitään joten luulinki että asennus onnistui loistavasti, mutta toisin kävi!

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #3 : 05.02.07 - klo:17.43 »

 Mikähän kehveli siellä mättää en minäkään ole käyttänyt kuin viikkoa ennen joulusta tähän. Joskus olen joutunut ajan päivityksen uusiksi. Ei vaan ole kaikki bytet tulleet ja menneet oikeinpäin.

 Nyt kyllä tarvittais viisaampien apua kun ei mitään herjaillutkaan. Ainoa mitä jouduin fixaan oli tuo totem ja sitten kun tuolta asensin koko multimediaosion alkoi pelaan.                 http://www.getautomatix.com/

Siis tuo kun ei herjannu mitään vähän ihmetyttää siinä kun se asenteli niitä huomasitko löysikö se hiiren ja näppiksen. ? ( Jos  Edgyn päivitys jostain syystä ajoi oho tai ei saanut otettua niitä käyttöön. ?
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #4 : 05.02.07 - klo:17.59 »

 Mikähän kehveli siellä mättää en minäkään ole käyttänyt kuin viikkoa ennen joulusta tähän. Joskus olen joutunut ajan päivityksen uusiksi. Ei vaan ole kaikki bytet tulleet ja menneet oikeinpäin.

 Nyt kyllä tarvittais viisaampien apua kun ei mitään herjaillutkaan. Ainoa mitä jouduin fixaan oli tuo totem ja sitten kun tuolta asensin koko multimediaosion alkoi pelaan.                 http://www.getautomatix.com/

Siis tuo kun ei herjannu mitään vähän ihmetyttää siinä kun se asenteli niitä huomasitko löysikö se hiiren ja näppiksen. ? ( Jos  Edgyn päivitys jostain syystä ajoi oho tai ei saanut otettua niitä käyttöön. ?
Enpä kattellu tota asennusta sen kummemmin! Asennus ei stopannu kertaakaan ja meni hienosti loppuun asti! Siis kaikki mitä tein oli se Wikissä oleva ohje, elikkäs kirjotin sen  "komentorivin" ja asennus käynnisty automaattisesti ja meni loppuun, tai siinä "siistimisessä kysyi jotain "poistetaanko plläplääplää joita ei tueta enää..." ja painoin Ok Sen jälkeen tuli  6.10 Asennus suoritettiin onnistuneesti Käynnistä kone uudelleen josta klikkasin! Loppu on sitten....

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #5 : 05.02.07 - klo:18.35 »
Pörr ettei vaan olisi poistanut samalla jotain mitä ei pitäisi.?  Enpäs uskalla veikata mitään joku kokeneempi voisi kyllä tietää kuinka nui komentoriviltä saisi toimimaan vaan eipä siitä mitään apua kun sitäkään ei pääse käyttämään.
Uudelleenasennukseksi menee veikkaan kun komentoja ei pääse antamaan.   ???

PS; Jos minä olisin sinä asentaisin siihen uudelleen Drapperin LTS;n  Suomenkielinen Ubuntu 6.06.1 Desktop CD (PC)  tuo minulla oli levylle poltettuna ja asennettuna, sitten verkonkautta päivitin sen 6.10;piin   ::)
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:18.44 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #6 : 05.02.07 - klo:18.46 »
Mistä wikistä sinä ne tiedot sait, minä kun en vielä löydä suomalaisessa wikissä? :)

Täältä englanninkielisestä https://help.ubuntu.com/community/EdgyUpgrades päätellen voisit tehdä näin: käynnistät koneen (recovery mode) -avulla jolloin päädyt promptiin (musta tausta ja valkoinen teksti). Siellä sinä olet root joten sudoa ei tarvita. Kirjoitat seuraavat käskyt ja painat Enteriä joka rivin jälkeen
Koodia: [Valitse]
  sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
  sudo apt-get -f install
  sudo dpkg --configure -a

EDIT: Minullakin meni pyllylleen se "ylennys" ja sain jankuttaa noita käskyjä aika moneen kertaan ennenkuin se sai kaikki paketit kohdalleen ja susostui käynnistymään. Nyt toimii kuin enkeli.  ;)

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #7 : 05.02.07 - klo:19.13 »
Noniin... Tämä oli käyttäjän omaa "typeryyttä"!!!! Elikkäs mulla on asennettuna Winkka samalle koneelle Ubuntun kans rinnakkain ja aloitusvalikossa on nyt jo kolme kohtaa mistä käynnistetään Ubuntu ja oon yrittäny käynnistää tietysti siitä ylimmästä.... Näyttääpä olevan se keskimmäinen vaihtoehto.... Jotain uutta täällä näyttää ainakin olevan.. Esim. Työtiloja on vaan kaks, kun ennen oli neljä.. Kysymystä pukkaa mieleen, elikkä kun toi alotusvalikko on alkanu "täyttymään, niin voiko siitä poistaa jollain konstilla noi toimimattomat "versiot" Nythän kun käynnistän koneen, jos en valitte tota keskimmäistä vaihtoehtoa kone käynnistää ton toimimattoman version 10 sekunnin kuluttua! Mite ne siis vois poistaa??? Kiitos kaikille jotka viitti edes yrittää jeesata!!!

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #8 : 05.02.07 - klo:19.28 »
Tämähän on uusi kysymys!  8)

Mutta minulla on suurinpyörtein vastaus valmiina http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=8156.msg58302#msg58302 Tosin en arvaa miksi se keskimmäiseksi olisi joutunut siinä Grubissa, kyllä sen pitäisi olla ylin. Viittitkö liittää menu.lst tiedoston ja
Koodia: [Valitse]
sudo lspci -l ja se menu:
Koodia: [Valitse]
nano /boot/grub/menu.lst (Ctrl + X niin nano sammuu)


EDIT: Edgyssä on työtiloja kaksi mutta jos näpäytät oikeanpuoleisella näppäimellä niin saat valita niitä lisää.
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:19.31 kirjoittanut petri0 »

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #9 : 05.02.07 - klo:19.31 »
Ylimääräiset kernelit voit poistaa paketinhallinnan kautta. Eli vaikka synapticilla.
Editoimalla tiedostoa menu.lst voit poistaa grubin käynnistysvalikosta ylimääräiset käynnistysvaihtoehdot.

Koodia: [Valitse]
sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backup(varmuuskopio alkuperäisestä menu.lst filusta)

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /boot/grub/menu.lst(Ja jos jotain menee persiilleen niin alkuperäisen menu.lst filun voit siis palauttaa tuosta backup:ista.)

peran

  • Vieras
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #10 : 05.02.07 - klo:19.32 »
Esim. Työtiloja on vaan kaks, kun ennen oli neljä..

Työ tiloja on niin monta kuin käyttäjä haluaa ...
Mene työtilan päälle, klikkaa oikealla napilla ja valitse asetukset ja sieltä Työtilojen lukumäärä.

Suutari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!
« Vastaus #11 : 06.02.07 - klo:17.14 »
Joo sain ton menu.lst jutskan kautta "siistittyä" aloitusvalikkoa! :)
Sitä en kyllä ymmärrä miksi meni toiseksi vaihtoehdoksi...., mutta tää ainakin pelittää ja jotain uuttakin näyttää olevan tullut esim.Firefox 2.0.0.1 ja kaikki tuntuu pelaavan (oikein) Pitää jatkaa tutustumista Ubuntuun... On kyllä aika erilainen kun Winkka, jota oon käyttäny 3.1 lähtien... Tälle foorumille täytyy antaa kyllä kehuja!!! On asiallista sakkia! Kiitos kaikille auttajille!!!

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Päivitys 6.06 - 6.10 ja ongelmia!(Ratkaistu)
« Vastaus #12 : 06.02.07 - klo:21.31 »
Kuinka niin toiseksi? Valkoinen "aloituspalkki" tipahti alas pykälän vai itse Ubuntu?

Niin olen unohtanut että kyseisen toimenpiteen jälkeen pitää käskeä sudo update grub niin se kirjoittaa uuden menu.lst:n

(Jos meinasit että minun linkin avulla siistit aloitusvalikkoa.)