Kirjoittaja Aihe: [ratkaistu] 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu  (Luettu 3426 kertaa)

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
[ratkaistu] 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« : 02.02.07 - klo:12.13 »
Päätin siirtyä Windows maailmasta Linuxille. Viikon kestäneen taistelun jälkeen vihdoinkin melkein kaikki vaikuttaa mukavalta, mutta näyttis ei vaan toimi. Oppaat käyty läpi ja foorimeilla yritin löytää vastaavia tapauksia, joita näyttää olevaan paljon, mutta silti mikään ratkaisu ei näytä auttavan minua.

Ongelma on:
Grafiikat näkyy ainoastaan "vesa":n kanssa. Kun laitan "nv" tai "nvidia" xorg.conf:iin, ruutu menee pimeäksi käynnistyksen jälkeen (eli juuri ennen kuin se kysyisi käyttäjätunnusta ja salasanaa). Siis täysin musta ruutu, ei tekstiä, ei mitään.

Statsit:
6.10 Edgy i386 (update 6.06:sta), Asus v9999 Nvidia GeForce FX 6800 LE (128MB), AMD Athlon64 3000, 1280MB DDR400

Eli alunperin asensin 6.06 LTS DVD:lta. Piti käyttää teksi asennusta, kun graaffinen asennus ei vaan käynnistynyt. Kaikki kuitenkin sujui kohtuullisen hyvin ja järjestelmä käynnistyi normaalisti (xorg.conf:issa oli "nv"). Kun aloin lukemaan foorumeja ja oppaita, jotka lähinnä läsittelivät 6.10, tajusin että vois sitä päivittääkin, muuten meni hermot kun piti tehdä jotain mitä ei minun versiossa näyttänyt olevaan (ehkä johtuu siitä että olen täysin uusi tässä - n00b! =). No, päivitys sujui ilman mitään virheitä. Mutta sitten kun käynnistin kone uudelleen Ubuntu alkoi latautua ja sitten ruutu pimeni eikä tapahtunut enää mitään. Joten saadakseen Gnome (xorg?) toimimaan piti vaihtaa "nv" "vesa":ksi.
Mikä tässä Edgyssa on sellaista joka voisi rikkoa mun grafiikat?

Vesa on aivan kamala! ;) Järkyttävän hidas ja minä oletan että mikään Quake 3 ei tällä lähde käyntiin (en tosiaan ole kokeillut vielä).
Olen yrittänyt asentaa uudestaan nvidia-glx / legacy / kaikkea mitä foorumeissa ja oppaissa on neuvottu, tuloksitta. Todennäköisesti minä teen jotakin väärin, on varmaan joku seikka jota minä en ole homannut.

Itse näytönohjaimessa ei pitäisi olla mitään vikaa, Windowsissa on toiminnut ilman mitään ongelmia toistaiseksi. Mutta nähtyääni mihin kaikkeen Linux nykyään pysty ja vieä kun Windowsin rintamalla mitään suuria parannuksia ei ole nähtävissä lähitulevaisuudessa - en haluaisi mennä takaisin.


Vesa:lla minä en selviä, miten saan näytönohjaimen toimimaan 6.10:ssa samalla tavalla kuin se oli 6.06:ssa?
Mitä voisin lähteä yrittämään?
Kokeneet ihmiset, antakaa neuvoa!
:)

Liitänpä vielä oman xorg.conf, kun se näyttää olevaan tapana näissä kysymyksissä, vikka itse en näe siinä mitään muuta ratkaisevaa kuin "Driver" Nvidian kohdalla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 03.02.07 - klo:00.23 kirjoittanut taj »

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #1 : 02.02.07 - klo:12.40 »
Juputi jup. Ensiksikin revihän confistas noi driT veke, ne voi hieman haitata riippuen kokoonpanosta:
Koodia: [Valitse]
...
Section "Module"
Load "i2c"
Load "bitmap"
Load "ddc"
#Load "dri" <- pois tai # -merkki eteen
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "type1"
Load "vbe"
EndSection
...
Section "DRI"              kokonaan
Mode 0666   pois
EndSection                 koko sectioni

Hmm miksikköhän nv ei toimi, se on hieman outoa(kattos että xserver-xorg-video-nv paketti on asennettuna), mutta ei silläkään mitään quakeja paljoa pelailla. Eli halunnet nvidian binääri ajurit eli ajuriksi nvidia:n. Jos englanti ei ole ongelma kattos että kaikki tämän method1 paketit on asennettu.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #2 : 02.02.07 - klo:13.49 »
Kiitti tuke nopeasta vastauksesta!

Ekana kokeilin poistaa dri:t xorgconfista ja laitoint driveriksi taas "nv", mutta se ei ainakaan tässä tapauksessa mitään auttanut. No, dri:t ovat nyt kuitenkin poissa (mitä ne sitten ovatkaan....)

Seuraavaksi tarkistin xserv...video-nv paketti: "xserver-xorg-video-nv is already the newest version". Eli tässä on ilmeisesti kaikki kohdallaan...

Sitten menin kokeilemaan Method1:ia. Kaikki asennettuna, käytin Driver "nvidia" - ei mitään muutoksia.

Löysin samalta sivulta PROBLEMS SECTIONista tällaisen probleman:

Lainaus

16) If you can hear drums (greeting) sound when your Ubuntu boots but there is no output on the monitor: See point 10 of this Problems Section.


Alright!
Eli just se mitä minullakin tapahtuu.
Kohdassa 10 ne käski lisätä Option "UseEDID" "False" Section "Device":n sisälle, sekä lisätä virkistystaajuus heti toivotun resoluution perään, tällä tavalla: "1280x1024_60". Näin minä tein. Käynnistin uudelleen, afrikan rummut kuuluu, mutta näyttö menee säästötilaan (näin käy vissiin kun Driveriksi laitetaan "nvidia", jos käytän "nv", näyttö ei mene säästötilaan, vaan näyttää pelkkää mustaa).

Sitten vaihdoin takaisin vesaan. Käynnistyksen jälkeen huomasin että resoluutio on muuttunut - 1024x768.
Eli "1280x1024_60" ei jostain syystä toiminut. Jouduin siis poistamaan "_60" perästä.

Nyt käytän taas "1280x1024" ja "vesa"n.

Jaaha. Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?
Yritys ei kuitenkaan ole tuhoon tuomittu, koska ainakin 6.06:lla "nv" on toiminut.
Käyttääkö 6.06 vanhempia ajureita? Jos vaikka uudet ajurit eivät toimi minun näytönohjaimeni kanssa... Jotain muuta...?
Minä en tosiaan ole vielä saanut selville miten voin asentaa vanhoja ajurieita uusien tilalle.  :-\

Tietenkin yksi ratkaisu olisi pyyhkiä kovalevy, asentaa Dapperi ja yrittää tyytyä siihen, mutta kun Edgy vaikuttaa mukavammalta ja minusta tuntuu että tämän voi korjata, jos vain tietäisin mistä etsiä.
 :(

Minun tämänhetkinen xorg.conf liitteenä

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 02.02.07 - klo:13.53 kirjoittanut taj »

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #3 : 02.02.07 - klo:20.06 »
No, minä päätin formatoida ja asentaa 6.06, koska aikaa säätämiseen ei enää ole. :(
Valitettavasti vastausta ongelmaani ei ole toistaiseksi löytynyt.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #4 : 02.02.07 - klo:20.18 »
Jaahas jaahas kattotaanpas sitten niitä näyttösi specsejä... En nyt löytänyt justiinsa tuota sinun mallia mutta tuo L1952TX lienee aika lähellä, joten tarkista jos manuska on tallessa niin noi tarkat specsit. Eli mitä tarvit manuskasta on noi vertical refresh ja horizontal syncci arvot. Kaiva ne ja laita xorg.confiin monitor kohtaan:
Koodia: [Valitse]
Section "Monitor"
    Identifier     "L1952TQ"
    Option         "DPMS"
    HorizSync    30.0 - 83.0
    VertRefresh 56.0  - 75.0
EndSection

Ja jotta noita arvoja joskus käytettäisiin, niin lisää device sectioniin seuraava:
Koodia: [Valitse]
Section "Device"
    Identifier     "NVIDIA Corporation NV40.2 [GeForce 6800 LE]"
    Driver         "vesa"
    Option "UseEDID" "False"
    Option         "UseEdidFreqs" "false"
EndSection

Vielä voit lämässä screeni osioon kunnolla niitä resoja josko se löytäis toimivan. Heh no hieman myöhäistä ;)
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #5 : 02.02.07 - klo:21.06 »
No huh huh! Jos olisin odottanut vielä vartin, niin olisin voinut kokeilla korjata virkistystaajuudet kuten neuvosit!
Nyt minä olen jo Dapperilla. Täällä "nv" toimii.
Mutta! Tässä ei toimi minun äänikorttini! Edgyssa ei tarvinut tehdä mitään, mutta täällää Dapperissa menee taas säätämiseksi! Mikään ei ole täydellistä. ;)

Kiitos tuke kun jaksoit kaivata mun näytön spekseja. Ilmeisesti tuo voisi korjata ongelman Edgyn kanssa. Minun täytyy tehdä toinen Ubuntu asennus levylle ja kokeilla sen, jos vaikka toimisi sitten.

Minäpä ilmoittelen kun vaan ehdin kokeilemaan että tuliko siitä mitään!

Kiitos  :)

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #6 : 02.02.07 - klo:21.59 »
Okei, nyt kokeilin asentaa nvidia-glx Dapperille. Sama ongelma.
Elikkä "nvidia":n kanssa tyhjä ruutu, näyttö menee energiansäästötilaan.

Lisäsin HorizSync, VertRefresh ja "UseEdidFreqs" "false" xorg.conf:iin (tarkisin tarkat tiedot manuaalista) - ei auttanut.  >:(
Minulla on käytössä DVI liitäntä, ei analoginen, jos sillä on mitään merkitystä  ::) (käytin HorizSync 30.0 - 71.0 sen takia).

Hmm hmm...

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #7 : 02.02.07 - klo:23.16 »
Koitin etsiä jos jollakin ubuntun käyttäjällä olisi sama näyttö kuin minulla ja löysin yhden postauksen ubuntuforums.org:ista!
Sillä näköjään sama ongelma.
Hän sitten kertoi miten hän ratkaisi ongelman tällä tavalla: "I just had to switch the source for the monitor."

Switch the source for the montor? Mitäköhän tämä sitten tarkoittaa?  ???

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #8 : 02.02.07 - klo:23.59 »
Hmm tarkoittanee optiota Option "ConnectedMonitor" "string" tai Option "UseDisplayDevice" "string". Eli dvi:ssä tefti niin stringin tilalle vain laitetaan DFP. Eli vaikka näin:
Koodia: [Valitse]
Section "Device"
    Identifier     "NVIDIA Corporation NV40.2 [GeForce 6800 LE]"
    Driver         "vesa"
    Option "UseEDID" "False"
    Option         "UseEdidFreqs" "false"
    Option "ConnectedMonitor" "DFP"
EndSection

Kattos xorgin logeista että mihin ulostuloon se kuvaa yrittää kehittää.(eli jos olet vesa tai nv ajurilla x-sessiossa niin /var/log/Xorg.0.log.old tai jotain vastaavaa etsi semmonen logi jossa yritetään käyttää nvidia ajuria). Heh ja niitä optioita on enempikin...
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

taj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #9 : 03.02.07 - klo:00.21 »
Ääääääääääääh! Toimii!
Ihan älytön juttu. Minulla seisoo toinen näyttö pöydän alla. Ei käytetty puoleen vuoteen. Jostain kumman syystä se oli kytketty VGA liitäntään. Eli ilmeisesti kun nvidia ajurit meni päälle, se yritti käyttää väärää näyttöä! Ja minä huomasin vasta äsken että keskusyksikön taakse mene joku outo kaapeli... Voi vitsi!

Että tällainen ratkaisu tällä kertaa.  :P
Kiitos tuke avusta! Tuntuu vähän nololta tällainen tapaus! Kiitos  :-*

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: [ratkaistu] 6.10 + nv / nvidia = tyhjä ruutu
« Vastaus #10 : 03.02.07 - klo:09.22 »
Tuo "I just had to switch the source for the monitor." tarkoittaa suunnilleen sitä, että hän vaihtoi monitorien liitännät keskenään. Kait. :)
alias vililikku