Kirjoittaja Aihe: 6.06.1 LTS HP Pavilion dv 6000:een asennusvaihtoehto puuttuu  (Luettu 3280 kertaa)

visa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
  Ajattelin asentaa koneeseen (HP Pavilion dv6000 sarjaa) Ubuntu 6.06.1 LTS 32- bittisen PC- version. Kun live CD:llä pyörivän Linuxin asennuksessa tullaan kohtaan: "Kuinka haluat osioida levyn?" - tulevat seuraavat vaihtoehdot näkyviin:

o Tyhjennnä koko levy: SCSI(0,0,0) (Sdu)
o Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa
o Muokkaa itse osiointitaulua

 Ubuntu asennusohjeissa annettiin ymmärtää, että vaihtoehtoja ovat:

7-1 Tyhjennä koko levy
7-2 Muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa
7-3 Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa
8    Muokaa itse osiotaulua

 Minne siis hävisi vaihtoehto - muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa? Kuvittelin, että puuttuvalla valinnalla Ubuntu tekee partitioinnin automaattisesti ilman esim. GParted- ohjelman käyttöä. Jos puuttuva toiminto jostain löytyy, niin osaako se jättää esim. palautusosion koskematta. Dual- boottaus olisi tavoitteeni. Ubuntun latasin näiltä sivuilta.

  Tältä palstalta luin, että Pavilion vaatii "chkdsk /f"- komennon käyttöä Windowsissa ennen Ubuntun asentamista.

 

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Oletko kokeillut valita

o Muokkaa itse osiointitaulua

ehkä "Muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa" tulee sieltä näkyviin.

Muistaakseni 6.06 ja 6.10 asennusohjeet on hieman erilaiset.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Jos sen osion kokoa ei Ubuntun työkaluilla onnistu muuttaa, niin voithan käyttää jotain Windows -työkalua sen homman tekemiseen. Pääasia on, että saat riittävästi levytilaa osioimattomaksi. Tämän jälkeen se suurin vapaa tila -ratkaisu toimii hyvin.

Tilaa itse asennus tarvitsee varmaankin jonkun 3 gigaa, en tarkkaa määrää tiedä. Lisäksi tietenkin omille tiedostoille tarvitaan myöskin tilaa. Nykyisillä kiintolevyillä ainakin 10 gigatavua kannattaa laittaa, vähintäänkin. Jos Ubuntun käyttö jää pysyvämmäksi, niin kyllä siitä tilasta on iloakin.

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Jos sen osion kokoa ei Ubuntun työkaluilla onnistu muuttaa, niin voithan käyttää jotain Windows -työkalua sen homman tekemiseen. ...

Niin, tai sitten imuroi uusimman Gparted LiveCD:n osoitteesta http://gparted.sourceforge.net/livecd.php Se päivitetään kuulemma kerran viikossa tai jotain. En ole itse käyttänyt ko. liveä koska minulla on PCLinuxOS Live jonka DiskDruid on tähän mennessä pelastanut kun Ubuntun Gparted jätti pulaan.

visa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
  Kuvittelin foorumin asennusohjeiden perusteella, että asennukseen olisi jokin helppotoiminto, jonka avulla Partitiointi ei tarvitsisi tehdä "käsin" käyttämällä GParted tai vastaavaa -sovellusta. Gparted- sovelluksen käyttöohjeita näyttäisi löytyvän Gparted:n sivuilta (hakusana: GParted). Pitänee sitten lueskella ohjeita ja ehkä yrittää sillä vaikeammalla tavalla. Kriittisenä toimenpiteenä partitiointi saisi onnistua, ettei XP:n kanssa tule ongelmia.

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Kyllä siellä helppotoiminto on, nimittäin sama kuin Windowsissa eli formateeraa koko levy  ;D

Ubuntu ja siis Linux on tehty siten että sen voi asentaa jo olemassa olevan operatiivisysteemin rinnalle joka Windowsilla ei onnistu kädenväänteessä. Siinä on sitten ongelmana se osiointi. Täältä saadat löytää lisää vinkkejä osiointiin (kuvien kera) Desktop/LiveCD: http://www.psychocats.net/ubuntu/installing ja sitten AlternateCD: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/

Ennekuin pienennät XP:n osiota niin muista defragmenteerata se (vai miten se kirjotetaan) riittävän hyvin.

visa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
osoitteessa: www.psychocats.net/ubuntu/installing oli asennusohjeita -

Install

Prepare disk space

How do you want to partition the disk?

o Resize IDE1 master, partition #1 (hda) and use freed space
o Erase entire disk; IDE1 master (hda) - 160.0 GB WDC WD 1600 BB - 00FTA0
o Manually edit  partition table
 
                                   0
New partition size: 0--------------------------------------------------------------------


Tässä asennusohjelmassa on asennusvaihtoehto o Resize IDE1 master, partition #1 (hda) and use freed space.
Mistähän löytäisin Ubuntu live- CD- jakelun, jossa  ensimmäinen resize- optio olisi käytettävissä? Poltin Ubuntu levyt forum .ubuntu-fi.org:n osittamasta paikasta (ubuntu 6.06 LTS PC 32 bit ja 6.10) ja näiden levyjen asennusohjelma ei tuota ens. optiota tuntenut..



Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
  Ajattelin asentaa koneeseen (HP Pavilion dv6000 sarjaa) Ubuntu 6.06.1 LTS 32- bittisen PC- version. Kun live CD:llä pyörivän Linuxin asennuksessa tullaan kohtaan: "Kuinka haluat osioida levyn?" - tulevat seuraavat vaihtoehdot näkyviin:

o Tyhjennnä koko levy: SCSI(0,0,0) (Sdu)
o Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa
o Muokkaa itse osiointitaulua

 Ubuntu asennusohjeissa annettiin ymmärtää, että vaihtoehtoja ovat:

7-1 Tyhjennä koko levy
7-2 Muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa
7-3 Käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa
8    Muokaa itse osiotaulua

 Minne siis hävisi vaihtoehto - muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa? Kuvittelin, että puuttuvalla valinnalla Ubuntu tekee partitioinnin automaattisesti ilman esim. GParted- ohjelman käyttöä. Jos puuttuva toiminto jostain löytyy, niin osaako se jättää esim. palautusosion koskematta. Dual- boottaus olisi tavoitteeni. Ubuntun latasin näiltä sivuilta.

  Tältä palstalta luin, että Pavilion vaatii "chkdsk /f"- komennon käyttöä Windowsissa ennen Ubuntun asentamista.
Oletko AIVAN varma, että sinulla on 6.06.1? minulla siellä nimittäin OLI myös tuo "7-2 Muuta osion kokoa ja käytä vapautuvaa tilaa" -kohta, kun asensin sitä 2k -jämien rinnalle, ja hyvin se toimi, Windows vain tarkisti osion uuden koon ja levyn sisällön toimivuuden ennen kuin pääsin sisään.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
osoitteessa: www.psychocats.net/ubuntu/installing oli asennusohjeita -


Tässä asennusohjelmassa on asennusvaihtoehto o Resize IDE1 master, partition #1 (hda) and use freed space.
Mistähän löytäisin Ubuntu live- CD- jakelun, jossa  ensimmäinen resize- optio olisi käytettävissä? Poltin Ubuntu levyt forum .ubuntu-fi.org:n osittamasta paikasta (ubuntu 6.06 LTS PC 32 bit ja 6.10) ja näiden levyjen asennusohjelma ei tuota ens. optiota tuntenut..


tarkemmin ajatellen, minulla on 6.06, ja siinä se ainakin oli, tilaa suosiolla Canonicalilta Ship-it -palvelua käyttäen, saat varmasti oikean ja täydellisen asennuslevyn.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
visa

Johtuukohan se siitä että sinulla on useampi levy käytössä? Muistan itsekin kaivanneeni ko. valintaa ja joskus jopa nähnyt sen. Nykyisin kaikissa minun koneissa on useampi kovalevy ja nyt en saanut sitä "liukusäädintä" näkyviin lainkaan. Toisessa koneessa olen sen kyllä nähnyt nimittäin silloin kun se oli uusi ja sisälsi vain yhden kovalevyn.

Se ei ole kova pala purtavaksi se graafinen Gpartedkaan. Helppo käyttää ensikertalaisellekin kun kuvasta kerran näkee kuinka paljon ko. levystä on XPn käytössä ja kuinka paljon tilaa on antaa pois. Ja mitään ei kirjoiteta levylle ennenkuin hyväksyt sen viimeisen kerran.

Kuvia siitä miltä se näyttää löytyy:

http://www.howtoforge.com/partitioning_with_gparted Vaikka onkin HOWTO Gpartedin LiveCD:lle niin kuvista näkee hyvin mitä tapahtuu.

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php Gpartedin omat sivut.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: 6.06.1 LTS HP Pavilion dv 6000:een asennusvaihtoehto puuttuu
« Vastaus #10 : 02.02.07 - klo:08.23 »
visa

Johtuukohan se siitä että sinulla on useampi levy käytössä? Muistan itsekin kaivanneeni ko. valintaa ja joskus jopa nähnyt sen. Nykyisin kaikissa minun koneissa on useampi kovalevy ja nyt en saanut sitä "liukusäädintä" näkyviin lainkaan. Toisessa koneessa olen sen kyllä nähnyt nimittäin silloin kun se oli uusi ja sisälsi vain yhden kovalevyn.

Se ei ole kova pala purtavaksi se graafinen Gpartedkaan. Helppo käyttää ensikertalaisellekin kun kuvasta kerran näkee kuinka paljon ko. levystä on XPn käytössä ja kuinka paljon tilaa on antaa pois. Ja mitään ei kirjoiteta levylle ennenkuin hyväksyt sen viimeisen kerran.

Kuvia siitä miltä se näyttää löytyy:

http://www.howtoforge.com/partitioning_with_gparted Vaikka onkin HOWTO Gpartedin LiveCD:lle niin kuvista näkee hyvin mitä tapahtuu.

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php Gpartedin omat sivut.
Niin on minullakin, ja kyllä se silti on näkynyt, tosin vain silloin, kun USB -kovokin on ollut kiinni.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD