Kirjoittaja Aihe: .sh tiedostojen käyttö päätteessä -> pikakuvakkeet [Ratkaistu]  (Luettu 1844 kertaa)

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Moi.
Ongelmanani on tälläkertaa sellainen asia että, milläköhän komennolla pystyy päätteessä käynnistämään .sh päätteisen tiedoston.
Tarkemmin kyse on siitä että asensin pelin nimeltä ManiaDrive ja haluaisin tehdä sille kuvakkeen. ManiaDrive toki aukeaa kaksoisklikkaamalla tiedostoa mania_drive.sh, mutta tarvitsisin kuvakkeen. Jos taas laitan "tee linkki" niin tulee tuommoinen inhottava Haluatko suorittaa tiedoston "linkki tyyppiin mania_drive.sh" vai nähdä sen sisällön? linkkiä klikatessa.

Jos kirjoitan taas komentoriville pelkän tiedoston, tulee
Koodia: [Valitse]
/home/vkk/ManiaDrive/mania_drive.sh: line 3: game/mania_drive.static: Tiedostoa tai hakemistoa ei oleSe ei voi olla kirjoitusvirhe, koska tabulaattorilla arvuuttelin tuon tiedostonimen.

Eli,
onko mahdollista tehdä "suorempaa" kuvaketta kuin tuo linkki, ilman mitään välikysymyksiä?
Toisin sanoen, millä komennolla .sh päätteiset tiedostot käynnistyvät?
« Viimeksi muokattu: 30.01.07 - klo:20.55 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

juyli

  • Vieras
Vs: .sh tiedostojen käyttö päätteessä -> pikakuvakkeet
« Vastaus #1 : 30.01.07 - klo:20.21 »
milläköhän komennolla pystyy päätteessä käynnistämään .sh päätteisen tiedoston.

sh <tiedosto>.sh

Linuxin oikeuksiin kuuluu termit kirjoitus- (w), luku- (r) ja ajo-oikeus (x)
joten mikään tiedostopääte ei kerro, millainen tiedosto loppujenlopuksi on.
file <tiedosto> jo kertoo tiedostosta jotakin ja oikeudet näkee ls -l <tiedosto>
sudo chmod on oikeuksien muutoksiin, joten sh-tiedoston saa ajettavaksi
muuttamalla oikeuksia.
Yleensä .sh -tiedostot ovat yksinkertaisia skriptejä.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: .sh tiedostojen käyttö päätteessä -> pikakuvakkeet
« Vastaus #2 : 30.01.07 - klo:20.34 »
Moi.
Ongelmanani on tälläkertaa sellainen asia että, milläköhän komennolla pystyy päätteessä käynnistämään .sh päätteisen tiedoston.
Tarkemmin kyse on siitä että asensin pelin nimeltä ManiaDrive ja haluaisin tehdä sille kuvakkeen. ManiaDrive toki aukeaa kaksoisklikkaamalla tiedostoa mania_drive.sh, mutta tarvitsisin kuvakkeen. Jos taas laitan "tee linkki" niin tulee tuommoinen inhottava Haluatko suorittaa tiedoston "linkki tyyppiin mania_drive.sh" vai nähdä sen sisällön? linkkiä klikatessa.

Jos kirjoitan taas komentoriville pelkän tiedoston, tulee
Koodia: [Valitse]
/home/vkk/ManiaDrive/mania_drive.sh: line 3: game/mania_drive.static: Tiedostoa tai hakemistoa ei oleSe ei voi olla kirjoitusvirhe, koska tabulaattorilla arvuuttelin tuon tiedostonimen.

Eli,
onko mahdollista tehdä "suorempaa" kuvaketta kuin tuo linkki, ilman mitään välikysymyksiä?
Toisin sanoen, millä komennolla .sh päätteiset tiedostot käynnistyvät?
Sh- päätteiset tiedostot käynnistyvät komennolla:
Koodia: [Valitse]
sh tiedosto.shTuo kuvailemasi ongelma tulee siitä että tuo komentojono olettaa, että se ajetaan siinä hakemistossa missä komentojono itse sijaitsee. Voit paikata tuon ongelman esim. kirjoittamalla .sh tiedostoon alkuun #-kommenttirivien jälkeen:
Lainaus
cd /home/vkk/ManiaDrive/
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: .sh tiedostojen käyttö päätteessä -> pikakuvakkeet
« Vastaus #3 : 30.01.07 - klo:20.55 »
Kiitoksia.
Piti tosiaan vielä tuo rivi lisätä tiedostoon niin alkoi pelata.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.