Onko jollain vielä scriptit viruksien ja spywaren poistoon, niin tästä Linuxista saa melkein yhtä hyvän kun Windowsista?
Joku muistinvapautussofta voisi olla kanssa paikallaan. Mulla oli Windowsissa semmonen ramboosteri, mikä vapautti vähän väliä muistia swappiin. En koskaan nähnyt Windowsin varaavan yli 1GB muistia, kun koneessa oli yhteensä 2GB muistia. Windows oli niin fiksu että tajusi olla koskematta tähän kallisarvoiseen muistiin ja olla tuhlaamatta sitä. Kaveri sanoi että Linux on kevyt, mutta tää mokoma vetää posket lommollansa lähes koko muistin. Onko tähän ratkaisua?
Nämä kun joku ystävällinen viitsisi ratkaista niin saadaan tästä Linux taas paremmaksi ja lähemmäksi Windowsia.
Mihin tarvitset linukassa viruksien ja spywaren poistajaa, eihän niitä ole. Joku ClamAV poistaa kyllä windows-pöpöt sposteista ja winfileistä.
Muistinvapautussoftalle ei ole kysyntää linuksilla, se kun itse siivoaa käyttämättömät pätkät swappiin ja lisäksi vielä käyttää vapaan rammin cachena. "free -m" konsolissa valaisee tilannetta raudassasi, mulla tässä 256-megaisessa Ubuntulla on vapaana/cache-käytössä nyt 76M. Muistia kannattaa käyttää, jos sitä on. RAM-illa toiminta on ainakin sata kertaa nopeampaa kuin levyltä haku. Eli muisti käytetään linuksissa suorityskykyoptimaalisesti, toisin kuin XP:ssä, joka ei osaakaan käytää kaikkea muistia hyväkseen ja sen takia tukkeutuu swapatessaan liikaa kovalla kuormalla.
Linukkaa ei todellakaan ole toivottavaa saada lähemmäs winkkaria, muutenhan se ei olisi vaihtoehto. En todellakaan halua enää omissa koneissani käydä sellaista kissa hiiri-leikkiä kuin winkkarikoneilla, jossa konetehot ja pirusti työaikaa menee pöpöjen torjuntaan, puhumattakaan sitten työmäärästä niiden putsauksesta, kun joku ilkiolio on päässyt muurien sisäpuolelle, kiitos avoimien ovien.
T:Jallu59