Kirjoittaja Aihe: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???  (Luettu 4665 kertaa)

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Moi kaikille. Itse en ole kokenut, vielä mutta kuulin tuossa että Linuxilla tehty (tod. näk. openoffice) työ ei aukea MS laitteissa. Onko vanha päivitys vai joku muu ongelma?? Oli ilm. tallennettu korpulle tms. tallennusvälineelle ja koetettu sitten ottaa esille eikä ollut auennut. Joskus kokeilin itse Openofficea ja sen täys asennus esitti pyynnön että hyväksy ensisijaseksi... jotain sitten tuli varoitus jossa ilmoitettiin että MS Office voi vaurioitua koska siitä tulee  Openofficen käyttöön joitain liitännäisiä jotka tekevät siitä yhteensopivat MS:n tuotteiden kanssa tms????

Tällä ei ole mikään kiire mutta olempa utelias.
# 21712

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #1 : 26.08.05 - klo:11.16 »
Niin, lisäystä tähän että ongelma esiintyy koulustilaisuuksissa ja toisaalta siksi olisi hyvä tietää että jos tekee jotain työtä kotonaan tai opiskelumatskua niin soisihan noiden toimivan.  ;)
# 21712

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #2 : 26.08.05 - klo:11.41 »
Kieltämättä tekstinkäsittelyohjelmien välillä esiintyy välillä erikoisia yhteensopivuusongelmia. Olen törmännyt tilanteisiin, joissa toisen "vuosikerran" Word ei avaa toisen tekemää rtf-tiedostoa. Vaikka Wordien luulisi ymmärtävän toisiaan versiosta riippumatta ja vaikka rtf:ien ajatellaan olevan takuuvarmoja nakkeja...

Wordit eivät muistaakseni lue OpenOfficen omaa tallennusmuotoa (.sxw), mutta OpenOfficella voi tallettaa tiedostot myös esim. doc- tai rtf-muotoon. Noi Wordin tietenkin pitäis pystyä handlaamaan ongelmitta. Eli kyse ei käsittääkseni ole niinkään Linukan ja Windblowsin välisestä jutusta, kuten kysymyksesi asettelet, vaan ohjelmien välisistä synergioista ja siitä, mitä tallennusmuotoja dokumenteissaan käyttää. Vastaavia ongelmia voisi tulla myös muiden tekstinkäsittelyohjelmien välillä (joita toki on muitakin kuin Word ja OO ;) ). Ei oikein voi myöskään tietää, onko ongelma tällöin tiedoston tallennus- vai avauspäässä... Varminta olisi tietenkin tallentaa tekstit tekstitiedostoina, mutta tämä ei usein käy, jos tekstissä on välttämätöntä olla muotoiluja. Rtf on yleensä se, jota ihmiset käyttävät, että eri tekstinkäsittelyohjelmat ymmärtävät toisiaan. PDF:kin kannattaa pitää mielessä. Ja jos on epävarma, voi jotain tiettyä tilaisuutta varten tehdä useamman tallennuksen eri muodoilla. Aika ihme, jos kaikki takkuavat.

Yleisesti ottaen ongelmatilanteita tulee harvoin. Itse käsittelen tekstejä työkseni ja viimeiset puoli vuotta olen toiminut puhtaasti Linukan/Ubuntun kanssa. Eli jos kysymyksesi taustalla pelko siitä, että Linuxiin siirtyminen tarkoittaisi jatkuvia ongelmia tekstidokumenttien toimittamisessa Windblowsia käyttäville ja toisinpäin, niin huoli on mielestäni turha. Vastaavia ongelmia voi tulla myös Winkkarin käyttäjien välillä. Sikäli kun niitä aina joskus tulee, niin ne pääsee kiertämään vaihtelemalla tallennusmuotoja.

Oletan tässä nyt, että käyttämänne korppu oli sitten formatoitu, niin että Winkkarikin sitä lukee (vfat, joka on valmiiksi formatoiduissa korpuissa normi eli varmaankin näin oli).

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #3 : 28.08.05 - klo:18.14 »
Kiitos vastauksesta ja kyllä, vaikka ongelma ei ole minua kohdannut vielä niin tieto ei koskaan ole pahasta. vein tiedon eteenpäin tästä ja jään tässä odottelemaan onko kyseinen henkilö(joka oli siinä koulutustilaisuudessa ongelmaan törmännyt) osannut korjata ongelman. Kiitos vinkeistä.  :)
# 21712

pikkuteemu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
    • pikkuteemu
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #4 : 29.08.05 - klo:10.35 »
Microsoftin linja on tietääkseni vieläkin se että standardeja ei ihan tueta koska itse ollaan standarsi.
Ie ei lue HTML CSS iahn niinkuin speksit sanoo ja RTF:t sun muut on varmaan myös puukotettu käyttämään MsRTF-speccejä ,)
Eli osottelisin mikkistä röyhkeästi aina kun näitä juttuja tulee koska se haluaa lyödä kapulaa toisten rattaisiin omaksi edukseen tietysti.
En kyllä näe syytä miksi tekstitöitä pitäisi luovuttaa editoitavassa muodossa, ja näin käytämme PDF ja teemme Linukalla työt loppuun ,D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #5 : 29.08.05 - klo:11.11 »
En kyllä näe syytä miksi tekstitöitä pitäisi luovuttaa editoitavassa muodossa, ja näin käytämme PDF ja teemme Linukalla työt loppuun ,D

joo, ja jos editoitava versio tarvitaan niin OpenOffice on yhtä lailla saataville windowsille. se on 100% OpenOffice yhteensopiva ;) lisäksi se on myös piakkoin abiword ja koffice -yhteensopiva kunhan oasis formaatin tuki saadaan kaikkiin kunnolliseksi.
Janne

Mobutu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #6 : 29.08.05 - klo:18.26 »
Terveeks!
Mulla on kokemuksia kaikenlaisista vaikeuksista dokumenttien siirrosta järjestelmästä toiseen. Olen nimittäin "raahannut" perässäni useita (etupäässä tekstipohjaisia) vuodesta 1994. Siinä on joutunut välillä itkemään, mutta kaikki ko. tiedostot ovat yhä mukana mun Linuxissani. OpenOffice on ollut tässä hommassa ehdoton ässä. Korpuissa tein aluksi sen virheen, josta "apositio" edellä varoittaa. Menin ja formatoin korpun ext2-formaattiin, ja sitä ei Windows todellakaan osaa lukea. Onneksi mulla oli varm. kopioita. No, korppuja ei enää paljon käytetä, mutta jos käyttää, niin ne ovat ostettaessa jo valmiit myös Linux-käyttöön. Samoin vinkkinä sanoisin, että jos tiedosto on tuotu toisesta ympäristöstä, se kannatta aina yrittää avata ohjelmasta käsin, eikä kuvakkeesta. Mulla on mukana semmosiakin fileitä, jotka oon tehny WordPerfect 5.0, ja luulin, etten niitä saa auki. Mutta siinä on kyllä tarvittu Windowsiakin. Ja myös siinä OpenOffice on toiminut hienosti, ja avannut Linuxin OO:n fileet mukisematta. Se kantsii asentaa Windowsiin ilman muuta.

bomanizer

  • Vieras
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #7 : 07.11.05 - klo:20.44 »
Kirjoitin ongelmani sitten tähän valmiiseen aiheeseen, kun en löytänyt haulla...

Elikkäs, exportaan Oo.org2:lla dokun pdf-muotoon, mutta siihen pdf-filuun ei tulostu tavuviivoja!
(Googelit ja Oofficen foorumi selattu...)

Onko kukaan törmännyt samaan?

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: Linuksin kirjallinen työ ei MS yhteen sopiva???
« Vastaus #8 : 08.11.05 - klo:21.11 »
Kirjoitin ongelmani sitten tähän valmiiseen aiheeseen, kun en löytänyt haulla...

Elikkäs, exportaan Oo.org2:lla dokun pdf-muotoon, mutta siihen pdf-filuun ei tulostu tavuviivoja!
(Googelit ja Oofficen foorumi selattu...)

Onko kukaan törmännyt samaan?

jaa'a, :) just tänään asensin uuden paketin ja asiasi luettuasi kokeilin tuota...   :-\ ei minulla ainakaan tuota esiinny. MUTTA, tämä on nyt kyllä XP:n puolella tämä Oo ohjelmani... :D taitaa kaivata nyt linukassa olevien kommenttia.
...  :-[ joku kohta sanoo että asenna tai päivitä breezyyn. joo, tehty mutta jokin asennusonkelma siinä tuli koska se ei enää avaa graafista puolta .  :-\ pidän hieman taukoa kerätäkseni voimia tuohon onkelman poistoon. elikäs... pdähvässä onkelma.
# 21712