Kirjoittaja Aihe: Scribus ja mallisivuongelma  (Luettu 2364 kertaa)

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Scribus ja mallisivuongelma
« : 08.01.07 - klo:20.28 »
Terve.

Olisikohan täällä ihmisiä, jotka ovat taittaneet Scribuksella?

Haluaisin tehdä kaikista sivupohjista samanlaisen, mutten tiedä miten se onnistuu. Tai tiedän, mutta mielestäni kyseinen toiminto ei toimi kuten pitäisi tai sitten se ei vain ole hakemani toiminto.

Ensiksi olen luonut yhden sivun, jota haluan käyttää mallina kaikkiin muihin sivuihin. Kun sivu on valmis, niin olen lisännyt sen mallisivuksi (sivu -> lisää mallisivuksi). Lopuksi olen käyttänyt kyseistä mallisivua kaikissa sivuissa (sivu -> käytä mallisivua). Sieltä olen valinnut kaikki sivut jotka haluan käyttävän samaa mallia.

Sivut muuttuvat sellaisiksi kuin tahdon, mutta en voi muokata muiden, kuin alkuperäisen sivun elementtejä. Toisin sanoen en voi lisätä tekstikenttiin tekstiä, enkä kuvakenttään kuvia.

Olisikohan jotain keinoa, jolla saisin samat elementit kaikkien sivujen vastaaviin kohtiin niin, että voisin myös muokata niitä?

Kiitoksia jo näin etukäteen.

Terveisin noonas
« Viimeksi muokattu: 13.01.07 - klo:10.11 kirjoittanut noonas »

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Re: Scribus ja mallisivuongelma
« Vastaus #1 : 11.01.07 - klo:15.13 »
Ensinnäkin kannattaa huomata että Scribussissa on kahdenlaisia templateja: sivu sellaisia ja dokumentti sellaisia. (Tämän varmaan tiesitkin mutta sanoin nyt varmuuden vuoksi.)

Page template siis tarkoittaa master-sivua, joka määrittää sivun staattisen taustan.

Uuden sivutempleitin luominen:
- Valitse Edit -> Templates.
- Valitse Add ja anna templaitille nimi.
- lisää kaikki STAATTISET elementit EDIT: + sivunumerointi
- älä lisää tekstiruutuja!
- Klikkaa Close.

SItten voit käyttää templaittia millä sivulla tahansa.

Tekstiruudut ovat siis varsinaisessa dokumentissa. VOit käyttää joko automaattisia ruutuja tai sitten luoda ne käsin ensimmäiselle sivulle ja kopioda sivua aina kun tarvitset uuden sivun. Näköjään ongelma on tiedostettu ja 1.3 versioon on parannusta ehkä luvassa.

ps. dokumenttitempleitteja saa lisää kirjoittamalla :
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install scribus-templateSItten Scribuksessa voi aloittaa File -> new from template.
« Viimeksi muokattu: 11.01.07 - klo:15.37 kirjoittanut tuxer »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori