Kirjoittaja Aihe: 20 gigaa Ubuntulle  (Luettu 3917 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
20 gigaa Ubuntulle
« : 01.11.05 - klo:08.47 »
Olen lopultakin onnistunut sähläämään WinXP-masiinani kanssa niin, että minulla on 20 gigaa vapaata allokoimatonta levytilaa. Riittääkö se Ubuntulle?

Haluaisin kokeilla Unixia. N. 20 vuotta sitten kokeilin BSD-Unixia venäläisellä Digitalin koneen kopiolla. Ihan kivaa!  Tarkoitus olisi hoitaa Internet-hommat Ubuntulla (Mozilla tai Opera-selain). Muut duunit Windowssilla, koska etupäässä pelailen mitä nyt myös vanhoja elokuvia editoin. Siihen kai olisi hyvä työkalu Unixissa?

Jostakin luin, että Linuksista voi vaivatta lukea NTFS-tiedostoja, mutta NTFS-alueelle kirjoittamista pitää välttää. Jos imuroin tiedoston Ubuntulla, millä konstilla siirrän sen Windows-ohjelmille.

 :o

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #1 : 01.11.05 - klo:09.25 »

Jostakin luin, että Linuksista voi vaivatta lukea NTFS-tiedostoja, mutta NTFS-alueelle kirjoittamista pitää välttää. Jos imuroin tiedoston Ubuntulla, millä konstilla siirrän sen Windows-ohjelmille.


Alustamalla partition filesysteemillä, jota kummatkin OS:t pystyvät lukemaan ja kirjottamaan. Tällainen on esm.  fat32.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #2 : 01.11.05 - klo:10.10 »
Alustamalla partition filesysteemillä, jota kummatkin OS:t pystyvät lukemaan ja kirjottamaan. Tällainen on esm.  fat32.

Justiinsa vaihdoin viimeisen Windowssin fat32 osion NTFSksi kun fat32 on kuulema epäluotettava ja hidas >:(

Nyt siis teen Ubuntulle varatulta alueelta esim. 1 Gigan fat32 osion siirtoalueeksi. Tämän tietysti Windowssin levyhallinnalla, jotta alue näkyy Windowssissa.  Mitä jos harjoituksen vuoksi tekisi Ubuntulla?

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #3 : 01.11.05 - klo:10.34 »
Alustamalla partition filesysteemillä, jota kummatkin OS:t pystyvät lukemaan ja kirjottamaan. Tällainen on esm.  fat32.

Justiinsa vaihdoin viimeisen Windowssin fat32 osion NTFSksi kun fat32 on kuulema epäluotettava ja hidas >:(

Nyt siis teen Ubuntulle varatulta alueelta esim. 1 Gigan fat32 osion siirtoalueeksi. Tämän tietysti Windowssin levyhallinnalla, jotta alue näkyy Windowssissa.  Mitä jos harjoituksen vuoksi tekisi Ubuntulla?

Ubuntu puolella siihen tarvit oikean mkfs.XXXX ohjelman ja /etc/fstab muokkauksen.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #4 : 01.11.05 - klo:12.31 »
Justiinsa vaihdoin viimeisen Windowssin fat32 osion NTFSksi kun fat32 on kuulema epäluotettava ja hidas >:(

ei se varsinaisesti hidas ole, mutta sillä on suuri varausyksikön koko ja se on oikeastikin tosi epäluotettava. NTFS on paras tiedostojärjestelmä windows-käyttöön.

20Gt riittää ubuntulle mainiosti ainakin alkuun. riittää varmaan pitempäänkin, riippuen käyttötarpeesta.
Janne

jussi1980

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #5 : 08.11.05 - klo:00.47 »
Mjooh, itsekin asensin vielä pienempään tilaan 10gb, josta pistin swappiin 128mb.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #6 : 08.11.05 - klo:00.55 »
Mjooh, itsekin asensin vielä pienempään tilaan 10gb, josta pistin swappiin 128mb.

juu, se on ihan kiinni siitä mihin konetta käyttää. minulla on itselläni pelejä yli 10Gt:n edestä joten edes 20Gt ei riittäisi minulle ;)

tässäkin ketjussa keskusteltuun aiheeseen (jaettu osio) liittyen törmäsin linkkiin:
http://www.crossmeta.com/

tuolla ainakin väitetään olevan tarjolla windows-ajurit useammallekin linuxissa käytetylle tiedostojärjestelmälle (ainakin ext2, reiserfs ja XFS) ja vieläpä ilmaiseksi. tätä käyttämällä ei mitään erillistä jaettua osiota edes tarvitsisi. tosin en ole noita itse testannut, enkä siis voi varmuudella sanoa toimivatko ne ja jos toimivat niin kuinka luotettavasti.
Janne

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Re: 20 gigaa Ubuntulle
« Vastaus #7 : 08.11.05 - klo:04.18 »
Olen lopultakin onnistunut sähläämään WinXP-masiinani kanssa niin, että minulla on 20 gigaa vapaata allokoimatonta levytilaa. Riittääkö se Ubuntulle?
Kyllä riittää. Omalla koneellani on Kubuntu 5.04 asennettuna 5 gigan kiintolevyosiolle.