Kirjoittaja Aihe: Ei onnistu asennus :(  (Luettu 6375 kertaa)

Ilkka

  • Vieras
Re: Ei onnistu asennus :(
« Vastaus #20 : 01.01.07 - klo:19.37 »
Omat kokemukseni, Sain syksyllä 2005 tutulta ubuntun 5.0 levyt. live ja asennus cd:t. Koskaan aikaisemmin en ollut linuxia nähnyt kuullut ja joskus jotakin lukenut olin. Aina siihenasti käyttänyt win alkaen dos. jotakin en muista mikä.
Päätin kokeilla luin ubuntu wikin ajatuksen kanssa. ja etsin lisätietoa täältä. Sitten asennus käyntiin widowssin rinnalle, ja kas kummaa kaikki toimii melkein heti alusta asti kunnolla. Hain apua täältä foorumilta ja sain aina oikean avun, vaikka kysymykset oli tietämättömyydestäni johtuen huonoja.
Nyt toistavuotta ubuntua opiskelleena en käytä itse eikä vaimoni enää windowsia ollenkaan. Lapset pelaa kyllä. Muuhu hekin käyttää ubuntua.
Että löytyy niitä hyviäkin kokemuksia ainakin meidän perheestä.
ALOITTELIJOILLE MALTTIA JA MIELENKIINTOA UUDENLAISEN KÄYTTÖJÄRJESTELMÄN OPETTELUUN KYLLÄ SE SIITÄ KUN ON OIKEA ASENNE HAUSKAA UUTTAVUOTTA LINUXIN PARISSA KAIKILLE TASAPUOLISESTI

JanneO

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Ei onnistu asennus ... ainakaan ensimmäiselle koneelle
« Vastaus #21 : 02.01.07 - klo:00.20 »

No niin - koska periksi ei anneta, niin Ubuntun asennusta jatkettiin toiselle koneelle. Koneessa on AMD Athlon 2600 XP ja 512 MT RAM ja 40 + 6 GT kovalevyt, joissa ensin mainitulla Win  XP:n Home Edition. 6 GT:n levy tyhjennettiin XP:llä ja sille asennettiin Ubuntu. Tällä kertaa asennus meni ensi yrittämällä läpi! Ainoana kauneusvirheenä voi pitää jonkinlaista (mysteeriksi jäänyttä) näppishämminkiä. Asensimme ensin suomalaisen näppiksen, mutta se toimi sen verran eksoottisesti, että vaihdoimme sen ruotsalaiseen, jonka jälkeen se alkoi toimia.  Vaikuttaa siis siltä, että rauta, jolle olin Ubuntua alunperin asentamassa oli lopulta liian monenkirjavaa. Tällä asennuskierroksella oli myös enemmän erilaisia välivaiheita, ja vaikutti siltä, että koko asennusohjelma toimi paremmin kuin sen vanhemman raudan kanssa. Tiedä hänestä.

Kiva kuitenkin, että nyt pääsee kokeilemaan systeemiä käytännössäkin ; )

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Ei onnistu asennus :(
« Vastaus #22 : 02.01.07 - klo:03.05 »
Hieno homma, kun riitti kärsivällisyyttä koettaa toisellakin koneella :)

Itse olen luullakseni ainakin reilussa kymmenessä koneessa käyttänyt Linuxia, mukana niin uusia kuin vanhojakin, läppäreitä ja pöytäkoneita. Minusta suurimmassa osassa koneita ainakin peruskäyttö onnistuu ilman rautamurheita tai säätämistä, mutta toki on paljon vähän huono-onnisempia tapauksia. Käsittääkseni kaikissa koneissa olen ennemmin tai myöhemmin saanut Linuxin toimimaan jopa ihan hyvin.

Nykyiset LiveCD -jakelut ovat kyllä käteviä yhteensopivuuden testaamiseen. Helppo vertailla eri jakeluilla ja tietokoneilla.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri