Kirjoittaja Aihe: Onko kaatuilemiseen selitystä  (Luettu 6798 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #20 : 29.12.06 - klo:19.16 »
Niin miksi kuvittelet velvollisuudeksesi huomautella kysymysten hyvyydestä.

kuvittelen velvollisuudekseni huomautella kysymysten hyvyydestä useastakin syystä. tärkein niistä lienee se, että välitän näiden foorumien toimivuudesta, enkä mielelläni haluaisi tänne turhaa kohinaa vaikeuttamaan oleellisen tiedon löytymistä.

en toki myöskään mielelläni lue huonoja kysymyksiä, joten ilmoittamalla kysymyksen olevan huono ja ohjeistamalla miten kysymyksen voisi esittää järkevästi parannan mahdollisesti todennäköisyyttä päästä lukemaan hyviä kysymyksiä.

samalla kuin ihmeen kautta, kysyjä joka oppii kysymään kysymyksiä oikein, saa enemmän ja parempia vastauksia nopeammin.

en näe, että tässä olisi yhtään häviäjää, jos nyt ei satu olemaan erityisen herkkähipiäinen ja marttyriuteen taipuvainen niin, ettei pystyisi vastaanottamaan kritiikkiä, vaan alkaisi sen seurauksena riehumaan ja leikkimään uhria. silloin aika monia alkaa kyllästyttää.

Luulin että olet siellä neuvomassa.

siellä?
minä olen foorumeilla viettämässä vapaa-aikaani ja mahdollisesti oppimassa uusia asioita sekä osallistumassa suomen ubuntu-yhteisön toimintaan kirjoittelemalla juttuja jotka katson mielekkääksi kirjoittaa. en ole 'täällä' neuvomassa yhtään sen enempää kuin lukemassakaan, jos satun tietämään vastauksen johonkin asiaan ja minulla on aikaa kirjoitella siitä, voin hyvinkin ilahduttaa jotain toista vastaamalla tai vaikkapa tarkentamalla jonkun toisen vastausta. nytkin olen neuvonut sinua esittämään kysymyksesi siten, että niihin kannattaa yrittää vastata. eikös tämä neuvominen ole juuri sitä mitä minun pitäisi sinun mielestäni tehdä?

Uskotko ihan oikeasti olevasi oikeassa tehtävässä?

en ole missään tehtävässä kysymysten vastailuun liittyen.

No ymmärrän sinua, on todella vaikeaa olla tekemisissä itseään tyhmempien kanssa.

en minä ole kokenut, että täällä on varsinaisesti tyhmiä ihmisiä, enkä ajattele olevani sen viisaampi tai tyhmempi kuin kukaan muukaan täällä. ihmiset osaavat ja tietävät erilaisia asioita omien kiinnostusten kohteidensa mukaisesti.

kieltämättä välillä on jonkin verran hankalaa olla tekemisissä jääräpäisten ihmisten kanssa jotka eivät missään nimessä halua oppia uutta tai ottaa onkeensa hyvistäkään (heidän elämäänsä mahdollisesti helpottavista) neuvoista. mm. kysymyksiä olen mielestäni oppinut, kantapään kautta, kysymään ja jaan mielelläni tietoa siitä eteenpäinkin. jos välttämättä haluaa tehdä vastaajien työn vaikeaksi, on turha ruikuttaa jos vastauksia ei tule.

Niin tarkoittiko tämä että olisit tarvinnut rahaa neuvoista. Olisin kyllä paremmasta neuvosta suostunut maksamaan.

en. tarkoitin sitä, että työkseni suostun tekemään myös hankalia ja huonosti määriteltyjä asioita, koska saan siitä vastineeksi rahallista korvausta. vapaa-ajallani en useinkaan jaksaisi kalastella huonoon kysymykseen vastaamiseksi tarvittavia tietoja edes rahasta.

mä en ole täällä töissä. ihan tosi.
Janne

oivakyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #21 : 29.12.06 - klo:20.22 »
Siunatuksi lopuksi vielä.
Olen tässä pohdiskellutsitä että miten tämä sessio meni niin tyystin erilailla kuin se edellinen kerta jolloin olin apua täältä hakemassa. Aloitin silloinkin suurinpiirtein samalla lailla eli kerroin kaikki sen mitä ongelmasta ymmärsin ja tiesin. Kolmessa vartissa päivityksessä jumiin mennyt Edgy oli pystyssä ja toimi. En ollut vastahakoinen silloin enkä nytkään vaan olin vain tietämätön. Sain ohjeita mitä tehdä ja minä tein, parhaan kykyni mukaan. Nyt kävi niin että ensimmäisen paluuviestin jälkeen tiesin olevani tyhmä jonka oikea paikka olisi ollut selvännäkijän luona. Seuraavassa viestissä mainittiin marttyyristä ja vastahakoisuudesta.  Seuraavissa viesteissä kuoro jo lauloi yhdessä miten paha olen.
Miten kaikki voikaan mennä niin erilailla.
Selitykseksi sille miksi jotkut jotkut ovat tyhmempiä ja tarvitsevat enemmän neuvoja kuin toiset voi olla menneisyydessä. Olen syntynyt 1946. Päässyt kansakoulusta vuonna 1959 ja oppinut englantia Sky television uutisista  80 luvulla. Windowssia aloin käytellä 90luvulla ja jotain sillä myöskin pystyn tekemään. Koneessani oleva Edgy piti olla ihan perusversio päivityksen jäljiltä. Se alkuperäinen asennus taisi olla 6.6, nimeä en muista.
Valitettavasti näyttää että ylläolevilla eväillä en pysty ensi vuonnakaan tekemään muita kuin tyhmiä kysymyksiä ja neuvomaan muita en vielä ensi vuonna varmaankaan pysty. Tulevaisuudessa kyllä tulen pystymään ja sen myös teen. Vastaan myös tyhmiin kysymyksiin.
Hyvää  UUTTAVUOTTA kaikille.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #22 : 29.12.06 - klo:20.33 »
Noh noh.

Olen nyt useampaan otteeseen yrittänyt auttaa, ja kysellä niitä logeja, mutta  et ole vielä laittanut niitä, tai pyytänyt ohjeita niiden laittamiseen. En ymmärrä. Jos haluat apua, niin silloin yleensä itse pyritään tekemään, kuten auttajat pyytävät.

oivakyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #23 : 29.12.06 - klo:21.01 »
Noh noh.

Olen nyt useampaan otteeseen yrittänyt auttaa, ja kysellä niitä logeja, mutta  et ole vielä laittanut niitä, tai pyytänyt ohjeita niiden laittamiseen. En ymmärrä. Jos haluat apua, niin silloin yleensä itse pyritään tekemään, kuten auttajat pyytävät.

Juu Sorry. Tämä meni vähän tuon Janen kanssa skapaamiseksi. Huomioin kyllä halusi auttaa  mutta tämä oli jo karannut käsistä. Yritän tavailla niistä logeista ja kysyn sitten kun ja jos löydän jotain poikkeavaa. Kiitos sinulle ja kiitos myös Jannelle ja muille osallistuneille.  Uskon kaikkien tarkoittaneen hyvää omalla tavallaan.
Ps. Jos olet Moderaattori  olet  Siellä

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #24 : 29.12.06 - klo:21.12 »
Siunatuksi lopuksi vielä.
Olen tässä pohdiskellutsitä että miten tämä sessio meni niin tyystin erilailla kuin se edellinen kerta jolloin olin apua täältä hakemassa. Aloitin silloinkin suurinpiirtein samalla lailla eli kerroin kaikki sen mitä ongelmasta ymmärsin ja tiesin. Kolmessa vartissa päivityksessä jumiin mennyt Edgy oli pystyssä ja toimi. En ollut vastahakoinen silloin enkä nytkään vaan olin vain tietämätön. Sain ohjeita mitä tehdä ja minä tein, parhaan kykyni mukaan. Nyt kävi niin että ensimmäisen paluuviestin jälkeen tiesin olevani tyhmä jonka oikea paikka olisi ollut selvännäkijän luona. Seuraavassa viestissä mainittiin marttyyristä ja vastahakoisuudesta.  Seuraavissa viesteissä kuoro jo lauloi yhdessä miten paha olen.
Miten kaikki voikaan mennä niin erilailla.
Selitykseksi sille miksi jotkut jotkut ovat tyhmempiä ja tarvitsevat enemmän neuvoja kuin toiset voi olla menneisyydessä. Olen syntynyt 1946. Päässyt kansakoulusta vuonna 1959 ja oppinut englantia Sky television uutisista  80 luvulla. Windowssia aloin käytellä 90luvulla ja jotain sillä myöskin pystyn tekemään. Koneessani oleva Edgy piti olla ihan perusversio päivityksen jäljiltä. Se alkuperäinen asennus taisi olla 6.6, nimeä en muista.
Valitettavasti näyttää että ylläolevilla eväillä en pysty ensi vuonnakaan tekemään muita kuin tyhmiä kysymyksiä ja neuvomaan muita en vielä ensi vuonna varmaankaan pysty. Tulevaisuudessa kyllä tulen pystymään ja sen myös teen. Vastaan myös tyhmiin kysymyksiin.
Hyvää  UUTTAVUOTTA kaikille.

Olen seuraillut foorumia aika paljon ja vähemmän olen lähettänyt viestejä. Olen syntynyt Sinua aikaisemmin, mutta Linuxin harrastajana olen nuori ja aikamoinen tunari. Silti jostakin syystä onnistuin asentamaan Kubuntu 6.10 Edgy Eft version. En halua enkä pysty neuvomaan muuta kun sen, että leikkiähän tämä Linuxin kanssa touhuilu pääasiassa on. Ei sen vakavampaa.

Hyvää Uutta Vuotta minunkin puolestani foorumille.

wilhelmi

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #25 : 29.12.06 - klo:21.41 »
Siunatuksi lopuksi vielä.
Olen tässä pohdiskellutsitä että miten tämä sessio meni niin tyystin erilailla kuin se edellinen kerta jolloin olin apua täältä hakemassa. Aloitin silloinkin suurinpiirtein samalla lailla eli kerroin kaikki sen mitä ongelmasta ymmärsin ja tiesin. Kolmessa vartissa päivityksessä jumiin mennyt Edgy oli pystyssä ja toimi. En ollut vastahakoinen silloin enkä nytkään vaan olin vain tietämätön. Sain ohjeita mitä tehdä ja minä tein, parhaan kykyni mukaan. Nyt kävi niin että ensimmäisen paluuviestin jälkeen tiesin olevani tyhmä jonka oikea paikka olisi ollut selvännäkijän luona. Seuraavassa viestissä mainittiin marttyyristä ja vastahakoisuudesta.  Seuraavissa viesteissä kuoro jo lauloi yhdessä miten paha olen.
Miten kaikki voikaan mennä niin erilailla.
Selitykseksi sille miksi jotkut jotkut ovat tyhmempiä ja tarvitsevat enemmän neuvoja kuin toiset voi olla menneisyydessä. Olen syntynyt 1946. Päässyt kansakoulusta vuonna 1959 ja oppinut englantia Sky television uutisista  80 luvulla. Windowssia aloin käytellä 90luvulla ja jotain sillä myöskin pystyn tekemään. Koneessani oleva Edgy piti olla ihan perusversio päivityksen jäljiltä. Se alkuperäinen asennus taisi olla 6.6, nimeä en muista.
Valitettavasti näyttää että ylläolevilla eväillä en pysty ensi vuonnakaan tekemään muita kuin tyhmiä kysymyksiä ja neuvomaan muita en vielä ensi vuonna varmaankaan pysty. Tulevaisuudessa kyllä tulen pystymään ja sen myös teen. Vastaan myös tyhmiin kysymyksiin.
Hyvää  UUTTAVUOTTA kaikille.
Oskun (Owdy) allekirjoituksessa on (ainakin oli) apu siihen jos tulee herne nenään.  ;D

Moni auttaa sinua myös vielä, mutta auttaisi meitä kun kertoisit mikä jysähtää, koska jysähtää ja tuleeko muita erroreita kuin tuo sinun ensimmäisessä viestissä oleva. Jos kysyy, ja joku kysyy lisätietoa asiasta, olisi hyvä vastata takaisin jos haluaa että ongelma ratkeaa.

Lisäys: Tossa linkkin jos on herne nenässä. http://www.terveysportti.fi/ltk/ltk.uutinen?p_uutinen=6600
« Viimeksi muokattu: 29.12.06 - klo:21.48 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Onko kaatuilemiseen selitystä
« Vastaus #26 : 29.12.06 - klo:21.58 »
Nyt kävi niin että ensimmäisen paluuviestin jälkeen tiesin olevani tyhmä jonka oikea paikka olisi ollut selvännäkijän luona. Seuraavassa viestissä mainittiin marttyyristä ja vastahakoisuudesta.  Seuraavissa viesteissä kuoro jo lauloi yhdessä miten paha olen.

kommunikointi on aina vaikea laji varsinkin kirjallinen sellainen. ensimmäisessä viestissäni olin selvästi kirjoittavinani, että vastaajat eivät pysty antamaan vastausta noin vähillä lähtötiedoilla, joten vastatakseen heidän olisi turvauduttava selvännäkijän apuun.

marttyyrius ja vastahakoisuus tulivat mukaan siinä, kun et selvästi yrittänytkään toimittaa pyydettyjä tietoja tai toimia annettujen vihejeiden mukaan ongelman ratkaisemiseksi, vaan käytiti kaiken energiasi joko puolustelemaan huonoja kysymyksiä tai syyttelemään niitä (etupäässä kai minua) siitä, ettei huonoon kysymykseen oltu tyytyväisiä. hermostuminen ei varsinaisesti auta tällaisissa tilanteissa, mutta se on kaiketi tietyllä tapaa ymmärrettävää.

Selitykseksi sille miksi jotkut jotkut ovat tyhmempiä ja tarvitsevat enemmän neuvoja kuin toiset voi olla menneisyydessä.

kyse ei ole edelleenkään tyhmyydestä. kaikki ovat aloittelijoita uusien asioiden parissa, mutta juuri sinä aikana on tärkeää pyrkiä selvittämään tilanne mahdollisimman seikkaperäisesti.

Valitettavasti näyttää että ylläolevilla eväillä en pysty ensi vuonnakaan tekemään muita kuin tyhmiä kysymyksiä ja neuvomaan muita en vielä ensi vuonna varmaankaan pysty. Tulevaisuudessa kyllä tulen pystymään ja sen myös teen. Vastaan myös tyhmiin kysymyksiin.

edelleenkään, tyhmät kysymykset eivät ole ongelma ja niitä nimenomaan saa esittää. ne kuitenkin kannattaa muotoilla siten, että niissä annetaan mahdollisimman paljon informaatiota tilanteesta (kuvailla mitä vaikuttaa tapahtuvan? mitä olettaisi tapahtuvan? jne.) ja varsinkin omista toimista (mitä oli tehnyt aikaisemmin? mitä sitten tapahtui? miten yritti ratkaista tilannetta?).

aloittelijoille on lähestulkoon kriittistä esittää kysymykset vielä edityneempiä tarkemmin. tämä lähinnä siksi, että aloittelijoiden tekemät oletukset ovat useammassa tapauksessa vääriä kuin edistyneemmillä. tämä on luonnollista mutta aiheuttaa joskus sotkua ja huonoja ratkaisuja.

kannattaa lukaista tulevaisuuden varalta myös tämä ketju:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=516.0

jostain syystä sitä ei ole aloittelijoiden alueella(?).

Hyvää  UUTTAVUOTTA kaikille.

kuin myös minunkin puolestani.
Janne