Kirjoittaja Aihe: Ei onnistu asennus :(  (Luettu 6873 kertaa)

JanneO

• Käyttäjä
    • Profiili
Ei onnistu asennus :(
« : 27.12.06 - klo:01.21 »
Ei hyvät ihmiset!!!

Tässä istutaan nyt pitkälle yli puolen yön. Ubuntua on asennettu (ihan peruskoneeseen)  kohta 5 h eikä vieläkään toimi. Moittikaa amatööriksi, sitä olenkin, mutta fakta on se, että tätäkin kommenttia kirjoitetaan Bill Gatesin suosiollisella avustuksella. Koneessani on XP Pro, mutta olen sen verran hihhuli, että haluaisin kokeilla myös Linuxia, mutta eihän tästä tule mitään, kun ei päästä alkua pitemmälle. Näistä paketoinneista (sunglanniksi=distro) on saatava sellaisia, että ne myös toimivat. Ubuntun asennus muistuttaa lähinnä win98:a - valitettavasti myös toimivuudessaan. Ehkä tämäkin meni väärälle palstalle, mutta ei tästä koskaan mitään tule, jos Linuxin asennus ei ala yksinkertaistua. Pahoittelen kriittisyyttäni, mutta jos olen saanut jonkin dos 3.1:n toimimaan, niin luulisi tämänkin sujuvan...

P.S. Saapas nähdä millaisia vastauksia vääräuskoiselle ;)

ma^ko

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: root käyttäjä ongelma
« Vastaus #1 : 27.12.06 - klo:02.13 »
Ei hyvät ihmiset!!!

Tässä istutaan nyt pitkälle yli puolen yön. Ubuntua on asennettu (ihan peruskoneeseen)  kohta 5 h eikä vieläkään toimi. Moittikaa amatööriksi, sitä olenkin, mutta fakta on se, että tätäkin kommenttia kirjoitetaan Bill Gatesin suosiollisella avustuksella. Koneessani on XP Pro, mutta olen sen verran hihhuli, että haluaisin kokeilla myös Linuxia, mutta eihän tästä tule mitään, kun ei päästä alkua pitemmälle. Näistä paketoinneista (sunglanniksi=distro) on saatava sellaisia, että ne myös toimivat. Ubuntun asennus muistuttaa lähinnä win98:a - valitettavasti myös toimivuudessaan. Ehkä tämäkin meni väärälle palstalle, mutta ei tästä koskaan mitään tule, jos Linuxin asennus ei ala yksinkertaistua. Pahoittelen kriittisyyttäni, mutta jos olen saanut jonkin dos 3.1:n toimimaan, niin luulisi tämänkin sujuvan...

Uskonnoist en tiedä... mut mä eilen vai toissapänä asensin Pinkviinin tuolle toiselle koneelle... asennus oli kyllä mun mielestä hellyttävän helppo. Asennettuun Ubuntuun en nettikoneena ole (vielä) täysin tytyväinen, mutta asennus oli kyllä helppo. Buutti CD:ltä, klikkaus työpöydällä asenutta instal kuvaketta, kertoi koneelle et ollaan suomessa ja thats about it. Erilaisten kilkkeidenkin asennus huomattavan helppoa. Asennukseltaan ja päivitettävyydeltään Ubuntu ei ole WinXP:n veroinen, Ubuntu on parempi/helpompi(aiempien vuosien linux-kokeilut ei antaneet ihan samaa vaikutelmaa). Kuitenkaan tulos ei ole edes netti/kirjoituskoneeksi täysin tyydyttävä(vielä ainakaan). En mä kuitenkaan ainakaan vielä luovuta. Uskovaisuutta minkään suhteen ei kovasti paljoo ole.
« Viimeksi muokattu: 27.12.06 - klo:02.16 kirjoittanut ma^ko »
Typoraattorin ladontahäröt viesteissäni sisältyy hintaan.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.12.06 - klo:10.18 »
Pahoittelen kriittisyyttäni, mutta jos olen saanut jonkin dos 3.1:n toimimaan, niin luulisi tämänkin sujuvan...

minäkin osaa ajaa kolmipyöräisellä, luulisi helikopterillakin lentämisen onnistuvan.
Janne

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.12.06 - klo:10.33 »
Pahoittelen kriittisyyttäni, mutta jos olen saanut jonkin dos 3.1:n toimimaan, niin luulisi tämänkin sujuvan...

minäkin osaa ajaa kolmipyöräisellä, luulisi helikopterillakin lentämisen onnistuvan.
Repesin  :D

Edit: ja apua ei saa, jollei sitä pyydä. Tarkka ja yksityiskohtainen selonteko ongelmasta/ongelmista.
Edit2: Minä en taida kolmipyöräisellä osata ajaa :( Ainakaan kovin hyvin.
« Viimeksi muokattu: 27.12.06 - klo:12.48 kirjoittanut Regel »

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.12.06 - klo:10.51 »
Edit: ja apua ei saa, jollei sitä pyydä. Tarkka ja yksityiskohtainen selonteko ongelmasta/ongelmista.

minä en ole täysin vakuuttunut halutaanko tuossa edes apua. minusta se haiskahti vaan pahasti trollaukselta, tai ainakin siinä oli kaikki klassikot kuten "mä en osaa käyttää → tää on huono", "windows on niin paljon parempi", "en oikeastaan kerro mitään rakentavaa, mutta on tää silti kritiikkiä", "linux on melkein sama kuin dos" ja viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäpätöisempänä "hiukkaks linuxin käyttö on vaan uskovaista hommaa".

no, mistäs sitä tietää, vaikka olisi lukenutkin tuota väärin ja aloitteleville linuxin käyttäjille vaan tulisi samat huonot jutut mieleen. jos viesti olikin vilpitön avuunhuuto väärässä paikassa ilman kykyä ilmaista mikä se avuntarve oikeasti onkaan, niin pitää vaan toivoa, että apua löytyy tai että windows täyttää kaikki tarpeet.
Janne

Ryppy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.12.06 - klo:13.07 »

Loistavaa janne  :D
DOS 3.x taisivat todella olla viimeiset käyttikset joita ei tarvinnut asennella. Lerppu / korppu sisään ja pari riviä autoexec.bat-tiin ja config.sys-siin ja se oli siinä.
Sitten alkoivatkin pelit vaatia enemmän muistia ja sählääminen alkoi.
Poistuu taka vasemmalle - - -

hks

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Ei onnistu asennus :(
« Vastaus #6 : 27.12.06 - klo:17.53 »
Ei hyvät ihmiset!!!

Semmosta se välillä on. Jos sattuu sopivan epäsopiva rauta niin ei sinne asennu ilman kovaa vääntöä, tai esim joku rikkinäinen muistipalikka voi myös vaikeuttaa asennusta. Samalla palikalla kyllä voi toimia windows ok mutta linux on tarkempi noiden suhteen. Täysin ymmärrettävää että ei paljon lämmitä jos ubuntun pitäisi toimia mutta omassa koneessa kaikki menee päin peetä.
./toni

vartsu

• Käyttäjä
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.12.06 - klo:13.05 »
miten mulle jäi tunne että yritetään asentaa xp:n kanssa samalle levylle ilman osiointia ???
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.12.06 - klo:17.13 »
miten mulle jäi tunne että yritetään asentaa xp:n kanssa samalle levylle ilman osiointia ???
Kun luen uudelleen, niin jäi tunne, että ei se osannut ladata sitä imagea.

jupeoksa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.12.06 - klo:11.32 »
Ei hyvät ihmiset!!!

Mulla on tavallinen pöytäkone ja IBM T-20 -läppäri. Asensin läppäriin Windows XP:n alkuperäiseltä rompulta, mutta XP ei enää toimi, koska en voi päivittää sitä näköjään kahteen eri tietokoneeseen. Päätin siis tilata Ubuntun ja kokeilla uutta käyttöjärjestelmää. Nyt on ongelmana se, että asennus ei onnistu.

Laitoin Ubuntu Cd:n CD-asemaan ja käynnistyksen tulemaan Cd-aseman kautta. Asennusvalikko tuli normaalisti näkyviin ruudulle, joten laitoin Ubuntun asentumaan. Aivan asennuksen alkupuolella kaikki meni normaalisti, mutta yhtäkkiä komentorivitilassa kone herjaa jostain virheestä (en nyt muista tarkalleen, miten ilmoitus tarkalleen meni) . Asennus-CD jatkoi vielä vähän aikaa normaalisti pyörimistään, kunnes yhtäkkiä kone tilttasi kokonaan täysin mustaan ruutuun, jossa on vasemmassa ylälaidassa vilkkumaton kursori. Tähän tilaan kone sitten myös jäi, joten kone oli pakko sammuttaa virtanäppäimestä, koska mihinkään muuhun se ei reagoinut.

Kovalevyllä on tilaa 40 gigaa, joten tilanpuutteesta tilttauksen ei ainakaan luulisi johtuvan. Auttaisikohan mahdollisesti koko kovalevyn tyhjentäminen tai vaikuttaako XP:n toimimattomuus Ubuntun asennukseen? Mitenkä siis voisin saada Ubuntun toimimaan?

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.12.06 - klo:11.42 »
Laitoin Ubuntu Cd:n CD-asemaan ja käynnistyksen tulemaan Cd-aseman kautta. Asennusvalikko tuli normaalisti näkyviin ruudulle, joten laitoin Ubuntun asentumaan. Aivan asennuksen alkupuolella kaikki meni normaalisti, mutta yhtäkkiä komentorivitilassa kone herjaa jostain virheestä (en nyt muista tarkalleen, miten ilmoitus tarkalleen meni) . Asennus-CD jatkoi vielä vähän aikaa normaalisti pyörimistään, kunnes yhtäkkiä kone tilttasi kokonaan täysin mustaan ruutuun, jossa on vasemmassa ylälaidassa vilkkumaton kursori. Tähän tilaan kone sitten myös jäi, joten kone oli pakko sammuttaa virtanäppäimestä, koska mihinkään muuhun se ei reagoinut.

onko asennuslevynä 6.06 vai 6.10?
entä onko kyseessä graafinen asennusohjelma vai tekstitilassa toimiva?
jos käytössä on graafinen asennus, päästäänkö graafiseen tilaan ollenkaan?

Kovalevyllä on tilaa 40 gigaa, joten tilanpuutteesta tilttauksen ei ainakaan luulisi johtuvan. Auttaisikohan mahdollisesti koko kovalevyn tyhjentäminen tai vaikuttaako XP:n toimimattomuus Ubuntun asennukseen? Mitenkä siis voisin saada Ubuntun toimimaan?

ei johdu tilan puutteesta, eikä pitäisi johtu mistään kiintolevyllä olevasta. jos asennus tosiaan loppuu pääsemättä kunnolla edes alkuun, voi asiaan auttaa tiettyjen parametrien välittäminen asennusohjelman ytimelle. valitettavasti en suoralta kädeltä muista noita parametreja, kun asentaminen on verraten harvinaista. joku muu muistanee varmasti.

jos käytössä on tällä hetkellä graafinen asennusohjelma, on toinen vaihtoehto käyttää huomattavasti luotettavammin toimivaa tekstipohjaista asennusohjelmaa (joka on varsin helppokäyttöinen). tämä toimii ainakin ubuntu edgyn (6.10) alternative-asennuslevyltä.
Janne

hks

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 29.12.06 - klo:14.39 »
Mulla on tavallinen pöytäkone ja IBM T-20 -läppäri. Asensin läppäriin Windows XP:n alkuperäiseltä rompulta, mutta XP ei enää toimi, koska en voi päivittää sitä näköjään kahteen eri tietokoneeseen. Päätin siis tilata Ubuntun ja kokeilla uutta käyttöjärjestelmää. Nyt on ongelmana se, että asennus ei onnistu.

katso täältä vinkkejä http://www.thinkwiki.org/wiki/Installing_Ubuntu_on_a_ThinkPad_T20 eli ilmeisesti T20:llä on jotain ongelmia ton savage ohjaimen kanssa. Toi thinkwiki on muutenkin aika hyvä apuri kun virittelee ubuntua toimiaan Ibarin kannettavissa.
./toni

JanneO

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 29.12.06 - klo:23.35 »
No, jopas!

Kyllähän täällä sentään pidetään ihmisestä huolta ; ) Olin näköjään täräyttänyt purkaukseni väärälle palstallekin, mutta se oli siirretty oikean otsikon alle. Kiitos moderaattorille!

Jeps, kirjoitin ehkä vähän provosoivasti, mutta pulma oli  (ja on edelleen) todellinen.  Linux ei toimi - minun koneessani. Hommasin Ubuntun, koska ensinnäkin haluaisin tehdä vähän (lisää) tuttavuutta Linuxin kanssa. Edellinen, muutama vuosi sitten (töissä) käyttämäni oli muiden asentama ja muistaakseni joku RedHatin versio. Omin päin olen kokeillut Tietokone-lehden (?) esittelemää Slax-linuxia, joka pyörii suoraan CD:ltä buutaten. Molemmat kokemukset hyviä ja uteliaisuutta ruokkivia. Toisekseen ajattelin hyödyntää yhtä jo hieman sivuun jäänyttä Pentium II:a  (384MTRAM ja 2 x 8GT kovalevyt). Satuin kuulemaan Ubuntusta, ja koska kone vaikutti täyttävän perusraamit, niin ajattelin kokeilla.  Valistunut arvaukseni on, että rauta oli lopulta kuitenkin liian sekalaista.

Pointtini (joka tuntui ärsyyntymiseni vuoksi menneen joiltakin ohi ) on kuitenkin se, että näiden Linux-jakeluiden - tai ainakin joidenkin niistä tulisi olla sellaisia, että ne toimivat edes jotenkin nilkuttaen vaikkei asennus moitteetta sujuisikaan. Voisin tietenkin luetella täällä pitkän listan kaikenlaista detaljia laitteistosta, johon asennusta olen yrittänyt. Sitten voisimme yhdessä arvailla, mistä se vika johtuu jne. Tämähän on kivaa, jos tarkoitus on pääasiassa harrastaa tietokoneita, mutta jos sitä haluaisi enimmäkseen vain käyttää, niin V-käyrä alkaa nousta. Jos olen siis tähän asti ajanut Nissanilla ja haluaisin vähän kokeilla Volkkarilla a j a m i s t a, niin minua ei paljon lämmitä se, että vaikka olinkin laittanut uuden koneen starttimoottorin oikein paikoilleen, niin solenoidi olikin väärän tyyppinen eikä volkkari mokoma käynnisty. Saati että pääsisin sillä ajamaan. Volkkari on tallissa mykkänä eikä tietenkään kerro missä vika on. Tietysti tuokin vika löytyy hyvän autoasentajayhteisön tukemana, mutta kun tarkoitus olisi ajaa sillä autolla eikä olla pää konehuoneessa vikaa veikkailemassa!

En tiedä kuinka onnistunut vertaukseni on, mutta tässä nähdäkseni on eräs näiden linux-jakeluiden suurista pulmista.

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.12.06 - klo:00.11 »
Yleensähän linux-jakelut toimivat jollain tasolla kaikissa koneissa. Graafinen asennus on valitettavasti kuitenkin monessa jakelussa puutteellinen/keskeneräinen/buginen tai ei vain yksinkertaisesti toimi - ubuntu sijoittuu jonnekkin keskimaastoon: asennus toimii yleensä, mutta monelle jumahtaa kesken kaiken. Näissä tilanteissa päästään lähes aina eteenpäin tekstipohjaisen asennuksen avulla.

Ja kyllä ubuntunkin pitäisi noiden antamiesi tietojen pohjalta toimia - ainakin muistia ja tilaa on riittävästi. Tietenkin joidenkin verkkokorttien ja emolevyjen kanssa (+eksoottiset laitteet) on tunnetusti ongelmia - yleensä valmistajien vika, kun eivät julkaise tietoja/tee kunnon linux-ajureita.

Ja siihen, mitä toimintaan tulee, niin:

1) yleensä linux-distro tulee vain peruskamalla, itse joutuu asentamaan kodekit sun muut tarvittavat.
2) Moni laite ei toimi täysin oikein/ollenkaan ilman että itse joutuu vähän sähläämään. NÄissä tilanteissa tämä foorumi on mielestäni ehdoton apu aloittelijalle ja vähän linuxin kanssa puuhastelleillekin.
3) Mutta kun kaiken saa kerran kohdalleen, niin eipä sitä tarvitse paljoa sen jälkeen säädellä - paitsi joskus harvoin joidenkin päivitysten yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 30.12.06 - klo:00.16 kirjoittanut Regel »

wilhelmi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 30.12.06 - klo:03.52 »

Yhdyn ajatukseen, kun asennus kerran onnistuu, käyttö sujuu. Näin on minullakin. Asennus on helppo ja nopea, ainoa aikaaviepä on imurointi hitaanlaisella laajakaistalla sekä päivitykset. Paketeista on mielestäni varminta käyttää synapticista kokonaisia paketteja.

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 30.12.06 - klo:21.01 »
Pointtini (joka tuntui ärsyyntymiseni vuoksi menneen joiltakin ohi ) on kuitenkin se, että näiden Linux-jakeluiden - tai ainakin joidenkin niistä tulisi olla sellaisia, että ne toimivat edes jotenkin nilkuttaen vaikkei asennus moitteetta sujuisikaan. Voisin tietenkin luetella täällä pitkän listan kaikenlaista detaljia laitteistosta, johon asennusta olen yrittänyt. Sitten voisimme yhdessä arvailla, mistä se vika johtuu jne. Tämähän on kivaa, jos tarkoitus on pääasiassa harrastaa tietokoneita, mutta jos sitä haluaisi enimmäkseen vain käyttää, niin V-käyrä alkaa nousta. Jos olen siis tähän asti ajanut Nissanilla ja haluaisin vähän kokeilla Volkkarilla a j a m i s t a, niin minua ei paljon lämmitä se, että vaikka olinkin laittanut uuden koneen starttimoottorin oikein paikoilleen, niin solenoidi olikin väärän tyyppinen eikä volkkari mokoma käynnisty. Saati että pääsisin sillä ajamaan. Volkkari on tallissa mykkänä eikä tietenkään kerro missä vika on. Tietysti tuokin vika löytyy hyvän autoasentajayhteisön tukemana, mutta kun tarkoitus olisi ajaa sillä autolla eikä olla pää konehuoneessa vikaa veikkailemassa!
Minusta kerrankin hyvä autovertaus! ;)

1) yleensä linux-distro tulee vain peruskamalla, itse joutuu asentamaan kodekit sun muut tarvittavat.
Tätä hieman tarkennan. Eli yleensä Linuxin mukana ei ole mitään suljettuja multimediakodekkeja tai ohjelmia, kuten Sun Java, Flash, mp3 yms. Ne saa asennettua helposti pakettienhallinnan avulla. http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
alias vililikku

nono

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 01.01.07 - klo:11.52 »
"Yleensähän linux-jakelut toimivat jollain tasolla kaikissa koneissa. Graafinen asennus on valitettavasti kuitenkin monessa jakelussa puutteellinen/keskeneräinen/buginen tai ei vain yksinkertaisesti toimi - ubuntu sijoittuu jonnekkin keskimaastoon: asennus toimii yleensä, mutta monelle jumahtaa kesken kaiken. Näissä tilanteissa päästään lähes aina eteenpäin tekstipohjaisen asennuksen avulla."
Toista vuorokautta otan erää xubuntun (6.06.1) kanssa. Jämähtää osiointityökalun lataamiseen (35%/42%). Graafinen asennusohjelma on aika laiska, tähän en ole löytänyt tekstipohjaista. Onko sellaista ? miten homman saisi sujumaan ? Koneessa on 128MB RAMmia ja 40GB:n kovalevy, jossa oli Win 88 (osioin levyn manualisesti kahteen osaan, jolloin tuo windows ei pitäisi enää häiritä).

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
alias vililikku

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #18 : 01.01.07 - klo:15.47 »
128MB RAMmia
live-CD:n graafinen asentaja vaatii muistaakseni vähintään 192 MB RAMmia.

nono

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.01.07 - klo:16.52 »
en tuon graafisen ohjelman muistivaatimusta muista huomanneeni. anyway tekstipohjainen systeemi pelitti ok. Seuraava haaste on saada näytön resoluution paremmaksi, muuten tuntuisi systeemi pelittävän. Näin Matti Meikäläisen kannalta niin windowsin asentaminen on kylläkin selkeästi simppelimpi operaatio. Otin tämän jo henk. kohta haasteena sillä aikaa meni puolitoista vuorokautta.  Kiitoksia saamastani avusta,